Energy bars of gels

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

kan me voorstellen dat tot d2 het wel te doen is idd.. maar ik ken mezelf.. gas gaat meestal iets verder open dan. en ik ben 1.90 met 72kg. kan vreten wat ik wil, kom nix aan ;). dus met zon snel sofwisselingetje ga ik echt nie blij worden van 1 bammetje denk :)
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Dat aankomen komt vanzelf als je ouder wordt! Het gas kan wel open gaan maar als er weinig brandstof is doet het pijn. Als ik intensiever wil rijden eet ik meestal wel.
Ik dacht eerst ook dat het niet mogelijk was om zonder eten 3 tot 4 uur te rijden. Maar als je al honderden liters sportdrank en snelle jelle's verder bent ga je toch eens kijken naar alternatieven.

Moet zeggen dat als ik eet tijdens lange ritten ik me een stuk beter voel dan voorheen.

Tis maar net wat je doelen zijn eh! beetje xc race duurt maar een uurtje. Een busje isotoon is dan voldoende!
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

mijn vaste rondje was toch vak dorst. en dat baantje nodigt gewoon uit om te blazen.. heb er 1x een hongerklopje gehad.. dacht nog wel een rondje te kunnen, not! echt bizar wat er dan gebeurd haha. dus ik doe gewoon lekker eten :-q.
life starts @ 150bpm...
M1983
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Mijn ervaring met energiebars en gelletjes voor wat het waard is.
Op de MTB heb ik er nog niet zo veel ervaring mee.
Maar tijdens hardloop marathons en de voorbereiding ervan gebruik ik ze wel geregeld.
Ik neem gelletjes omdat ze compact zijn om mee te nemen, eenvoudig naar binnen te werken en toch genoeg makkelijk opneembare voedingsstoffen bevatten.
Kijk maar eens hoeveel bruine boterhammen pindakaas je moet eten om dezelfde hoeveelheid energie binnen te krijgen als in een gelletje zit.

Mijn ervaring is ook dat je niet zomaar met gelletjes moet beginnen op een wedstrijddag. Je moet tijdens trainingen al proberen wat je lekker vind en wat je goed kan verteren.
Ik heb tijdens trainingen gelletjes genomen (bepaald merk en smaak) die zo zwaar vielen dat ik kotsend aan de kant stond. Als je dat op een wedstrijddag doet dan is je wedstrijd over en uit....
Bestel dus ook niet meteen een hele doos, maar slechts een aantal van een bepaald merk /smaak. Wat bevalt blijf je gebruiken.

Voeding en sportvoeding is een heel interessant onderwerp, waar zeer veel over te lezen valt op het www. Maar het is ook stof tot heel veel discussie. Ieder mens is anders in de details.
Probeer gewoon uit wat voor jou werkt.

Na een zware wedstrijd of training eet ik graag binnen het half uur zo een reep met eiwitten erin (Die worden meestal verkocht als een soort wonderherstelrepen, haha). Maar gewoon kwark met muesli en honing werkt net zo goed. gewoon snel de tekorten aan koolhydraten en vetten aanvullen, eiwitten voor snel spierherstel. Als ik dit doe dan merk ik dat het herstel makkelijker gaat dan wanneer ik dat niet doe.
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Ik denk wel dat gemiddeld er door de meeste fietsers, race en mtb, veel te snel en te veel gegeten wordt. Ook naderhand. Bij een rit MTB van 3/4 uur een stuk ontbijtkoek en misschien een keer een gelletje is voor mij prima. Wel altijd honger als ik thuis ben, maar volgens mij is dat ook beetje psychisch (zoals je moe bent en toe aan vakantie op laatste werkdag voor je vakantie)
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Inmiddels heb ik een paar bars en gels binnen. Hiermee ga ik de komende week op pad.
Eens kijken hoe ik hierop ga reageren.
@Glenn-biker: omdat ik geen fruit als appels of bananen lust houd ik de tip van de rozijnen achter de hand. Hoe, wanneer, en in welke hoeveelheid eet je rozijnen?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

No Biker schreef:Hoe
In je mond stoppen, kauwen, slikken. In volle koers niet heel handig, je zou je in kokertjes oid mee kunnen nemen.
wanneer
net vóór je honger krijgt.
en in welke hoeveelheid eet je rozijnen?
Niet te veel, niet te weinig. :bier:
Everybody bought a new bike!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Dtcrobin schreef:Ik denk wel dat gemiddeld er door de meeste fietsers, race en mtb, veel te snel en te veel gegeten wordt. Ook naderhand. Bij een rit MTB van 3/4 uur een stuk ontbijtkoek en misschien een keer een gelletje is voor mij prima.
Bedoel je drie kwart uur of drie tot vier uur?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Je moet ff kijken hoeveel gram koolhydraten rozijnen geven. Je lichaam kan per uur 60 gram glucose en 30 gram fructose opnemen (koolhydraten). Aan de hand daarvan gewoon om het half uur wat eten icm sportdrank. Ik zou niet meer dan 60 gram per uur eten!

Eten midden in koers is idd niet handig, daar heb je dan gelletjes voor.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

asphaltdude schreef:
No Biker schreef:Hoe
In je mond stoppen, kauwen, slikken. In volle koers niet heel handig, je zou je in kokertjes oid mee kunnen nemen.
wanneer
net vóór je honger krijgt.
en in welke hoeveelheid eet je rozijnen?
Niet te veel, niet te weinig. :bier:

Bedankt voor uw bijdrage. U is een groot komiek?
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Glenn-biker schreef:Je moet ff kijken hoeveel gram koolhydraten rozijnen geven. Je lichaam kan per uur 60 gram glucose en 30 gram fructose opnemen (koolhydraten). Aan de hand daarvan gewoon om het half uur wat eten icm sportdrank. Ik zou niet meer dan 60 gram per uur eten!

Eten midden in koers is idd niet handig, daar heb je dan gelletjes voor.
Thanks. Ga ik ook proberen. Sportdrank gebruik ik nooit. Alleen water aangelengd met limonade.
Sportdrankjes vind ik eigenlijk niet echt smakelijk of nogal plakkerig en zuur.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

No Biker schreef: Sportdrankjes vind ik eigenlijk niet echt smakelijk of nogal plakkerig en zuur.
En wat verwacht jij dan van een gelletje?
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Net zo plakkerig?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

No Biker schreef: Bedankt voor uw bijdrage. U is een groot komiek?
Oké, hij was flauw, maar ik bedoel maar te zeggen: je zult het toch deels zelf moeten leren uitvogelen.
Kijk eens op de verpakking van een bus sportdrank, van een Snelle Jelle of van een gelletje, kijk op voedingswaardetabel.nl voor dingen als rozijnen, bananen, zodat je weet hoeveel gram KH verschillende producten bevatten.
Leer inschatten hoeveel gram KH je wanneer nodig hebt.
Dat hangt af van je getraindheid, de duur van de rit, de intensiteit, of je van tevoren veel of weinig gegeten hebt etc etc.
Je kunt het meten, tot met een SRM aan toe, je kunt het leren aanvoelen. Wat mensen ervaren als moe betekent heel vaak gewoon honger. Leer dat gevoel herkennen.
No Biker schreef:Net zo plakkerig?
Als je sportdrank al goor vindt, schat ik in dat je gelletjes nog véél smeriger gaat vinden :bier:
Everybody bought a new bike!
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

japie carbon schreef:
No Biker schreef: Sportdrankjes vind ik eigenlijk niet echt smakelijk of nogal plakkerig en zuur.
En wat verwacht jij dan van een gelletje?
:lol: doe maar vast een afspraak maken bij de tandarts...

ik vind die born dorstlesser prima te doen hoor. prima voor trainingen/wedstrijden. die energy is al iets anders, komt al wat sneller omhoog enzo bij intensief knallen, AA ga ik het niet eens over hebben. aqarius vind ik ook goed. kwa gels en repen doe ik altijd maxim eigenlijk, die vind mijn maag fijn. en ja die gels zijn knetter zoet en plakt je gebit aan elkaar! staat nie voor nix op dat je ze met water weg moet werken ;). maar ontbijtkoek is nog gevaarlijker voor je vullingen is mijn ervaring..
life starts @ 150bpm...
Plaats reactie