Energy bars of gels

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Vind ik ook schepp.
Als je maximaal rijdt wil nog niet zeggen dat je prof bent maar je kunt inderdaad wel kramp en hongerklop krijgen als je je voeding niet op orde hebt ervoor en tijdens.
Als je dat geen probleem vindt hoef je niet op je voeding te letten.
Ik probeer er wel op te letten maar niet als een prof en het lukt ook niet altijd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Kramp en hongerklop kun je ook tijdens toeren krijgen, dan verbrand je ook energie mannen. Zal natuurlijk lang niet zoveel zijn als dat je volle bak gaat maar toch. Wilde er eigenlijk een beetje mee duidelijk maken dat je het ook simpel kunt houden met bijvoorbeeld knijpfruit en een mueslireepje in je rugzak.
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

schepp schreef: Kwark is wel een hele vreemde keuze. Dit is een traag eiwit welke je bijvoorbeeld neemt voor het naar bed gaan. Voor tijdens en na inspanning wil je snelle eiwitten zoals whey en aminozuren,.liefst met snelle koolhydraten zoals maltodextrine, waxy mais. Dextrose is alleen nuttige wanneer inspanning langer dan 2 uur duurt en dit moet je dan direct aan begin van de inspanning al beginnen in te nemen. Lees het stukje anders even van het linkse hierboven. Alles heel kort en simpel uitgelegd
Zo zwart wit is het absoluut niet. Het lichaam steekt niet zo simpel in elkaar. Jouw manier heb ik als beginner ook gedaan, en was voor mij niet optimaal. Te veel schommelingen qua suikerspiegel. Ik train dagelijks gewichtheffen, doe daarnaast lopen, fietsen en zo nu en dan tennis. Ik heb mijn lijf daardoor leren kennen, zeker toen ik ruim vijftien jaar terug insuline afhankelijk werd als gevolg van diabetes. Die shakes en ook creatine zijn vooral gemakkelijk, en hebben in die zin hun plaats, maar niet noodzakelijk en zeker niet essentieel qua basis. Hetzelfde geldt voor allerhande supplementen, waar met name de suppboeren beter van worden. Deze post is slechts bedoelt als toelichting op mijn vorige post niet om welke discussie dan ook uit te lokken. Ieder zijn ding.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

schepp schreef:
DKnight schreef:Voorafgaand neem ik met name vetten en eiwitten
Kwark is wel een hele vreemde keuze. Dit is een traag eiwit welke je bijvoorbeeld neemt voor het naar bed gaan. Voor tijdens en na inspanning wil je snelle eiwitten zoals whey en aminozuren,.liefst met snelle koolhydraten zoals maltodextrine, waxy mais. Dextrose is alleen nuttige wanneer inspanning langer dan 2 uur duurt en dit moet je dan direct aan begin van de inspanning al beginnen in te nemen.
Ff lezen: DKnight is ene diabetieker die zijn bloedsuiker niet wil laten jojo-en. ;)

En dextrose (glucose) doet natuurlijk nagenoeg exact hetzelfde als maltodextrine (hooguit als een oplossing met maltodextrine de maag sneller passeren ivm lagere osmolariteit. Aan de andere kant: de opname van glucose gebeurt al door je wangslijmvlies ;)
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Op een hongerige maag rijden lukt dus niet. Zojuist een rit afgebroken omdat ik niet meer vooruit kwam en niets mee had. Dan helpen gels of bars ook niet meer. De handrem stond aangetrokken :bier:
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Na een overheerlijke Orval, een pasta met een salade voel je je toch snel minder leeg.
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Elk lichaam is anders en reageert ook anders .
Wat je wel duidelijk ziet onder de reacties dat er een duidelijk verschil bestaat tussen wat iemand 'gewend' is en wat een lichaam daadwerkelijk nodig heeft.

Je zult er versteld van staan met hoe weinig voedsel je 'lekker' kan presteren mits je er aan gewend bent.
Zonder met een honger gevoel door te fietsen.
'Be like water my friend'
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Bushwackert schreef:Elk lichaam is anders en reageert ook anders .
Wat je wel duidelijk ziet onder de reacties dat er een duidelijk verschil bestaat tussen wat iemand 'gewend' is en wat een lichaam daadwerkelijk nodig heeft.

Je zult er versteld van staan met hoe weinig voedsel je 'lekker' kan presteren mits je er aan gewend bent.
Zonder met een honger gevoel door te fietsen.

:-q
Gebruikersavatar
Bosi
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 29 november 2015, 18:27
Mijn mountainbike: Specialized CCC

Honger gevoel heb ik nooit op de fiets. Wel weet ik omdat ik veel zweet dat ik het vochtniveau op peil moet houden. Daarnaast gaat op een km of 30 het licht uit door energie tekort.

Bij een bar of koek heb ik altijd het gevoel hier niet snel energie uit te kunnen halen en dat het energie kost om deze te verwerken.

Ik heb voldoende aan twee bidons en gebruik een of meerdere gelletjes. Hiermee kom ik altijd moe en voldaan thuis en heb ik niet het idee 1-2 dagen nodig te hebben met herstellen.

Voor het hardlopen werkt dit weer totaal anders maar ja daar verbrand ik ook meer calorieën.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Bosi schreef:Honger gevoel heb ik nooit op de fiets. Wel weet ik omdat ik veel zweet dat ik het vochtniveau op peil moet houden. Daarnaast gaat op een km of 30 het licht uit door energie tekort.

Bij een bar of koek heb ik altijd het gevoel hier niet snel energie uit te kunnen halen en dat het energie kost om deze te verwerken.

Ik heb voldoende aan twee bidons en gebruik een of meerdere gelletjes. Hiermee kom ik altijd moe en voldaan thuis en heb ik niet het idee 1-2 dagen nodig te hebben met herstellen.

Voor het hardlopen werkt dit weer totaal anders maar ja daar verbrand ik ook meer calorieën.
Dan moet je het rustiger aan doen, waarschijnlijk is dat 1,5 uur stoempen. Probeer is op een lagere intensiteit te fietsen. Op die manier kun je trainen om vetten ipv koolhydraten te verbranden. Als je dat niet wilt, zou je na een half uur al moeten beginnen met gelletjes tanken om zodoende 2 á 3 uur te kunnen fietsen.
Gebruikersavatar
Bosi
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 29 november 2015, 18:27
Mijn mountainbike: Specialized CCC

Lagere intensiteit? = lagere versnelling?

Ik heb naar mijn weten het stoempen al behoorlijk afgeleerd. Reed altijd met een te hoge versnelling en kon dan echt niet meekomen. Rij nu op een lage versnelling en kan dit tot het einde volhouden met meestal één en anders twee gelletjes.

Gemiddeld 20-21,5km/uur met een hartslag gemiddelde van 150 en 168 top waarbij 145 de bovenkant is van mijn conditiezone.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Bosi schreef:Honger gevoel heb ik nooit op de fiets. [...] Daarnaast gaat op een km of 30 het licht uit door energie tekort.
Wat je daar beschrijf is honger ;)
Maar honger op de fiets voelt inderdaad anders dan honger om 4 uur 's middags op je werk.
Bij een bar of koek heb ik altijd het gevoel hier niet snel energie uit te kunnen halen en dat het energie kost om deze te verwerken.

Ik heb voldoende aan twee bidons en gebruik een of meerdere gelletjes. Hiermee kom ik altijd moe en voldaan thuis en heb ik niet het idee 1-2 dagen nodig te hebben met herstellen.
Vast voedsel verteert lastiger dan geld of drinken. Wat je nog kunt verteren hangt af van de intensiteit van de inspanning (hoe intensiever, hoe minder de doorbloeding van maag-darmkanaal, dus hoe slechter de vertering) en verschilt ook per persoon.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Bosi
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 29 november 2015, 18:27
Mijn mountainbike: Specialized CCC

Wat je daar beschrijf is honger ;)
:-q zo kun je het inderdaad ook zien!
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Gewoon langzamer fietsen. MAar het hangt af van wat je wilt met het fietsen. Als je geen ambitie hebt zou je het prima op deze manier kunnen doen, alleen zijn gelletjes wel een duur. Zijn zat goede alternatieven voor!
Gebruikersavatar
Bosi
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 29 november 2015, 18:27
Mijn mountainbike: Specialized CCC

Ambities genoeg! Wil meer (tour) tochten gaan rijden buiten de eigen regio en in het buitenland. rustig aan opbouwen...Limburg...Ardennen...Mill Man Trail en C2C op de wishlist.

Ik gebruik nu de Aptonia sportdrank in een bidon en wil voor de langere ritten overstappen op een Camelbak om gedurende de rit regelmatiger te kunnen drinken.

Welke alternatieven gebruik jij Glenn-biker?
Plaats reactie