AC Luxatie / Tossy 3 / Rockwood 3

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Hallo allemaal,

Ik ben een informatatieve blog begonnen over de mogelijke behandelingen van een AC luxatie. Een aandoening die ontstaat door een harde en directe klap op de schouder. Dit komt geregeld voor onder fietsers, rugbyspelers volleyballers, judoërs, kickboxers enz.

In oktober 2013 ben ik zelf hard gevallen tijdens mountainbiken. Daarbij heb ik een AC luxatie graad 3 opgelopen en heb mij hier bijna 1,5 jaar later toch aan laten opereren. Vrijwel alle artsen sturen je naar huis met een conservatief (niet opereren) beleid maar je moet je afvragen of dat wel de juiste keuze voor jou is. Kom je er namelijk pas maanden later achter dat het afwachtende beleid weinig zoden aan de dijk zet, is de kans op een perfect herstel kleiner.

In het begin heb je echter onvoldoende kennis om te bepalen wat het beste voor je is. Je lot ligt dus volledig in handen van een orthopeed die je dus zws een conservatief beleid aanraadt. Veel onderzoeken tonen weliswaar aan dat het consevatieve beleid bij een graad 3 goede resultaten oplevert maar ook dat de helft van de graad 3 gevalen beter operatief worden behandeld. Aanhoudende instabiliteit en een afhangend scapula zorgen voor veel klachten onder sporters. Deze groep kan daarom het best accuut geopereerd worden.

Ik heb in al die tijd veel kennis opgedaan over de aandoening die ik graag met anderen wil delen. Zodoende hoop ik dat iemand die net dit trauma heeft opgelopen snel en meer overwogen kan beslissen of een acute operatie misschien wel beter is.

De link naar mijn blog is: http://tossy3.wordpress.com/
Ik werk nog steeds aan de inhoud en zal het regelmatig bijwerken.

Mochten mensen vragen/opmerkingen hebben dan hoor ik ze graag.

Hier een foto van mijn AC luxatie waar ik 1,5 jaar mee heb rondgelopen

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 16610 op zo 22 maart 2015, 16:12, 19 keer totaal gewijzigd.
meridabiker2012
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 2 december 2012, 12:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL29/Bulls Pro 8.80 Racing

Succes met de revalidatie en hoop dat je snel weer op de fiets kunt springen :-q
Waar een wil is, is een weg.....en waar geen weg is kun je mountainbiken
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Hoe is de status nu na operatie?? Minder pijn? Voelt stabieler??
Ik liep 24 augustus 2014 een Tossy 3 op met een harde val...erg pijnlijk de eerste weken!!!
Ook zon mooie bult door hoogstaande clavicula.... Ben uiteindelijk op eigen verzoek bij eenorthopeed geweest en ook die koos voor conservatieve behandeling. Dit omdat ik tijdens zijn onderzoek toch best wat bewegingen aankon....kwam wel goed zei hij.
Heb altijd twijfels gehouden omdat het nog lang "knoepte" en instabiel voelde....contact met orthopeed gezocht en ik moest geduld hebben. Was tenslotte pas 6 weken oud en littekenweefsel moest nog voor meer stevigheid gaan zorgen. Nu kan ik eigenlijk weer alles, echter heb veel krachtverlies en voel het toch nog vaak zeuren, vooral na een heftige mtb rit of lange racetocht. Ook krijg ik met hardlopen na een half uur erg pijn in m'n bovenarm.....spierkwestie en gaat maar niet over! Ook voel ik soms nog een soort "knap" tpv de luxatie, waarna het weer gaat zeuren. Echt instabiel voelt het niet meer, maar ook zeker niet hoe het zijn moet!
Ik weet dus niet wat ik moet doen.....Welke operatiemethode heb je ondergaan en hoe lang was het herstel??
Pathologisch Mountainbiker
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Montferbiker schreef:Hoe is de status nu na operatie?? Minder pijn? Voelt stabieler??
Ik liep 24 augustus 2014 een Tossy 3 op met een harde val...erg pijnlijk de eerste weken!!!
Ook zon mooie bult door hoogstaande clavicula.... Ben uiteindelijk op eigen verzoek bij eenorthopeed geweest en ook die koos voor conservatieve behandeling. Dit omdat ik tijdens zijn onderzoek toch best wat bewegingen aankon....kwam wel goed zei hij.
Heb altijd twijfels gehouden omdat het nog lang "knoepte" en instabiel voelde....contact met orthopeed gezocht en ik moest geduld hebben. Was tenslotte pas 6 weken oud en littekenweefsel moest nog voor meer stevigheid gaan zorgen. Nu kan ik eigenlijk weer alles, echter heb veel krachtverlies en voel het toch nog vaak zeuren, vooral na een heftige mtb rit of lange racetocht. Ook krijg ik met hardlopen na een half uur erg pijn in m'n bovenarm.....spierkwestie en gaat maar niet over! Ook voel ik soms nog een soort "knap" tpv de luxatie, waarna het weer gaat zeuren. Echt instabiel voelt het niet meer, maar ook zeker niet hoe het zijn moet!
Ik weet dus niet wat ik moet doen.....Welke operatiemethode heb je ondergaan en hoe lang was het herstel??

Op mn blog heb ik verteld welke operatiemethode ik heb ondergaan en ben nog steeds aan het herstellen.

De klachten die jij omschrijft komen mij maar al te bekend voor. Ook het lulkoek verhaal dat het d.m.v. littekenweefsel steviger wordt. Dat is niets meer dan een leugen want de conoid en trapezoid ligamenten zijn bij een Tossy 3 aan flarden gescheurd. Littekenweefsel ontstaat zeker maar daar heb je niets aan als het niet meer aan elkaar vast zit!! De luxatie is te groot dat het weer aangroeit! Na verloop van tijd vind je hier ook niets meer van terug en heb je dus te maken met een chronische AC luxatie. Zoals jij nu ook hebt.

Ik kan me er best kwaad over maken hoe laconiek orthopeden hiermee omgaan. Zetten ze er accuut een hoek-plaat in voor 3 maanden, dan zijn de ligamenten nog te redden. Je hebt wel 2 operaties nodig en je houdt een litteken over, maar bij conservatief behandelen duurt het ook maanden voordat je weer fatsoenlijk kan fitnessen en de kans dat je serieuze klachten overhoudt blijkt groot. Via mijn blog heb ik al 3 emails ontvangen van jonge mensen die klachten houden en nu alsnog geopereerd willen worden!

Nee, misschien tenzij je 50+ bent, altijd accuut opereren! (binnen 3 weken!!)

Bij mij was het dus een chronische operatie (1,5jaar na val) en een reconstructie van de anatomie is dan de enige mogelijkheid daar de ligamenten dus zijn afgestorven. Dit is gebeurd met LARS (ligament augmentation and reconstruction system). Lees hier mijn ervaring.

https://tossy3.wordpress.com/mijn-herst ... peratie-2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mocht je over gaan tot operatie, zorg dan dat je je huiswerk gedaan hebt en je weet welke techniek de arts gaat toepassen. Als je Weaver & Dunn hoort, heel hard wegrennen! Mijn ervaring is dat weinig artsen in Nederland ervaring hebben met het opereren van een chronische AC luxatie.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Ik heb inderdaad alles al gelezen op je blog, was te snel met vragen stellen :-)
Het gelul over littekenweefsel vond ik ook erg vreemd, ik ben werkzaam in de pathologie en ben dus goed op de hoogte van anatomie. Ik weet daarom ook dat pezen/ligamenten slecht doorbloed zijn en niet erg goed herstellen, laat staan als ze afgescheurd zijn!
Ik weet dat er weinig artsen zijn met echt ervaring in dit soort operaties, heb al veel fora afgestruind. Ook ik heb goed de verschillende technieken bekeken en kwam ook al op het LARS ligament uit.... Heb alleen de keuze niet gemaakt. Ik ben mezelf er net zo veel als jij in gaan verdiepen, maar kwam nog geen lotgenoot tegen met dezelfde sport als liefhebberij. Ik ga nu wel erg twijfelen! Wat ik zou willen weten is waar je je hebt laten opereren? Mocht ik me wilken laten helpen, wil ik dat wel door een arts laten doen met ervaring!! En ben je toevallig ook bij de Menzis? Dan hoef ik daar al niet meer achteraan :-)
Pathologisch Mountainbiker
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Montferbiker schreef:Ik heb inderdaad alles al gelezen op je blog, was te snel met vragen stellen :-)
Het gelul over littekenweefsel vond ik ook erg vreemd, ik ben werkzaam in de pathologie en ben dus goed op de hoogte van anatomie. Ik weet daarom ook dat pezen/ligamenten slecht doorbloed zijn en niet erg goed herstellen, laat staan als ze afgescheurd zijn!
Ik weet dat er weinig artsen zijn met echt ervaring in dit soort operaties, heb al veel fora afgestruind. Ook ik heb goed de verschillende technieken bekeken en kwam ook al op het LARS ligament uit.... Heb alleen de keuze niet gemaakt. Ik ben mezelf er net zo veel als jij in gaan verdiepen, maar kwam nog geen lotgenoot tegen met dezelfde sport als liefhebberij. Ik ga nu wel erg twijfelen! Wat ik zou willen weten is waar je je hebt laten opereren? Mocht ik me wilken laten helpen, wil ik dat wel door een arts laten doen met ervaring!! En ben je toevallig ook bij de Menzis? Dan hoef ik daar al niet meer achteraan :-)
Ik heb mij laten opereren bij de kliniek Care to Move in Sint Niklaas, Belgie. De arts die mij heeft geopereerd is een ervaringsdeskundige die deze specifieke operatie naar eigen zeggen 10-15 maal per jaar uitvoert. Hij doet 1500 interventies per jaar dus je kan er redelijk vanuit gaan dat hij weet wat hij doet.

De arts kon al mijn vragen direct en met overtuiging beantwoorden. En ik had er een hoop.

Ik ben verzekerd bij Achmea dus je moet even kijken of het ziekenhuis AZ Nikolaas daar onder contract staat. Hier worden namelijk de operaties uitgevoerd.
Weelie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 16:36

Ik heb vier maanden geleden een flinke smak gemaakt waarbij ik een AC luxatie heb opgelopen. Ben op advies van de chirurg die op dat moment dienst had op de spoedeisende afdeling van het CWZ in Nijmegen direct geopereerd en is er een hoekplaat geplaatst ( binnen vier uur na de val). Inmiddels is die plaat al weer ruim een maand geleden verwijderd en ik ben volledig klachtenvrij. Zelfs geen fysio gehad.
Na het lezen van dit forum besef ik dat ik het geluk heb gehad bij de juiste arts terecht te komen. Hij geeft zelf aan regelmatig deze operaties met goed resultaat uit te voeren, belangrijk is dat je niet te lang wacht met opereren. Dus als je een goede chirurg zoekt met ervaring in het herstellen van een AC luxatie, dan kan ik Tomas Winkelhorst echt aanbevelen. Hij is werkzaam bij het CWZ in Nijmegen.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Weelie schreef:Ik heb vier maanden geleden een flinke smak gemaakt waarbij ik een AC luxatie heb opgelopen. Ben op advies van de chirurg die op dat moment dienst had op de spoedeisende afdeling van het CWZ in Nijmegen direct geopereerd en is er een hoekplaat geplaatst ( binnen vier uur na de val). Inmiddels is die plaat al weer ruim een maand geleden verwijderd en ik ben volledig klachtenvrij. Zelfs geen fysio gehad.
Na het lezen van dit forum besef ik dat ik het geluk heb gehad bij de juiste arts terecht te komen. Hij geeft zelf aan regelmatig deze operaties met goed resultaat uit te voeren, belangrijk is dat je niet te lang wacht met opereren. Dus als je een goede chirurg zoekt met ervaring in het herstellen van een AC luxatie, dan kan ik Tomas Winkelhorst echt aanbevelen. Hij is werkzaam bij het CWZ in Nijmegen.
Fijn om te lezen dat je er zo goed vanaf bent gekomen. En wat een held dat hij je binnen 4 uur heeft geopereerd. Ongelofelijk.

Uiteraard is accuut opereren zoveel beter dan later de anatomie proberen te herstellen. Ik vraag me af of je luxatie volledig weg is? Ik neem aan dat je graad 3 of graad 4 had? Hoe lang heeft de hoekplaat er in gezeten?
Heb gelezen dat het soms lastig inschatten is hoe lang hij er in moet blijven voordat de banden ook echt hersteld zijn. Zou hem zelf er lekker een half jaar in laten :D
Weelie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 16:36

Inderdaad ongelofelijk, zeker als je bedenkt dat ik 52 ben.
Ik schat zelf in dat ik een Tossy 3 luxatie heb gehad. Na het verwijderen van de hoekplaat, bleef alles mooi op z'n plaats, dus de luxatie is volledig weg. Uiteindelijk heeft de plaat er 12 weken ingezeten, precies de tijd die er voor staat. Ik was blij dat ie eruit was, want iedere verkeerde beweging doet pijn. Daarna kon ik vrij snel weer redelijk goed bewegen met mijn schouder.
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Weelie schreef:Inderdaad ongelofelijk, zeker als je bedenkt dat ik 52 ben.
Ik schat zelf in dat ik een Tossy 3 luxatie heb gehad. Na het verwijderen van de hoekplaat, bleef alles mooi op z'n plaats, dus de luxatie is volledig weg. Uiteindelijk heeft de plaat er 12 weken ingezeten, precies de tijd die er voor staat. Ik was blij dat ie eruit was, want iedere verkeerde beweging doet pijn. Daarna kon ik vrij snel weer redelijk goed bewegen met mijn schouder.
Voor mij is het duidelijk dat een acute aanpak de beste keuze is. Die hoekplaat ziet er uit als het werk van de duivel maar liever 12 weken last dan voor de rest van je leven met de gevolgen van een chronische luxatie moeten leven.

Inmiddels is het bij mij 7 weken geleden dat ik aan mijn chronische luxatie ben geopereerd. Een kunstmatige reconstructie met LARS ligament.

Jup, ik ben heel erg blij. Gisteren maar liefst 20 push ups gedaan (nog 40 te gaan) en geen last. Kan niet wachten tot ik de ijzers op de sportschool weer kan gaan aanpakken.
awlukas
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 11:06
Mijn mountainbike: Cannondale F29

Interessant topic en mooie blog. Vorig jaar april zelf een Tossy 2 of 3 opgelopen, dat was niet geheel duidelijk. Iets minder "hoogte" dan op jouw foto, maar wel vergelijkbaar. Inderdaad ook de conservatieve behandeling genoten; het advies om zo min mogelijk te doen, littekenweefselvorming zou de boel weer tot zekere hoogte compenseren, blabla. Ter illustratie: ik kon een week na de crash nauwelijks een glas van tafel pakken met deels gestrekte arm.

Vanaf ca. week 3 met de fysio aan de slag gegaan en enkele maanden zeer licht maar met stijgende intensiteit getraind. Ik denk dat ik vanaf september/oktober weer geheel pijnvrij ben, maar heb soms nog wel last met het slapen op die schouder. Trainde altijd met gewichten en ben nu weer richting mijn oude niveau. Wellicht geluk gehad....lastig te zeggen of ik achteraf voor een operatie zou kiezen. Maar de informatievoorziening is erg karig, je bent inderdaad overgeleverd aan degene die toevallig je arts wordt (of je gaat zelf op zoek).
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ik heb ook 1,5 jaar geleden een ac luxatie gehad waarbij de pees aan het eind va het sleutelbeen volledig was afgescheurd, de arts in Italie had het over een operatie, maar dan wel in Nederland. Dat was dus, dacht ik, einde vakantie. Via mijn huisarts contact laten opnemen met een arts in Amersfoort, die veel sporters behandelde, en die had na het zien van de foto's en het lezen van de diagnose zoiets van blijf maar daar, dit opereren we alleen bij topsporters om de revalidatie te verkorten. het was niet bewezen dat opereren de betere optie was. ik heb 2 a 3 maanden fysio gehad ben daarna door blijven trainen. heb ongeveer een half jaar wel last gehad met slapen op mijn voorkeurszijde. maar verder kon ik na 3 a 4 maanden weer normaal bewegen en werken (installatie werk) boven mijn hoofd. Het enige waar ik (eigenlijk mijn vriendin) last van heb is dat het sleutelbeen af en toe verspringt, en dan tikt het botje.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Gebruikersavatar
16610
All rounder
All rounder
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 00:09
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Topsporters worden inderdaad vaak accuut behandeld. Maar dat verkort niet de revalidatietijd want zo'n hoekplaat (waar vaak accuut mee wordt ingegrepen) blijft er minstens 8-12 weken in zitten. In deze tijd kan je ook niet intensief sporten. Bij niet opereren kon ik zelf met 3 weken alweer autorijden en de plantjes water geven. Krachttrainen ging pas na 8 maanden weer enigszins. Daar stagneerde ook mijn voortgang en bleef last houden van de klachten.

Bij de uiteindelijke operatie heb ik een maand niet kunnen autorijden waarna m'm herstel wel ineens heel vlot ging. Ik zit nu op 7+ weken herstel en ik heb alweer licht fitness oefeningen gedaan. Misschien een beetje voorbarig maar het voelt nu al zoveel beter dan na 1,5 jaar prakken met fysiotherapie.

Bij sommigen is het inderdaad niet nodig om te opereren omdat het sleutelbeen niet erg uitsteekt (tossy 2). Zoals bij naze1975 versprint het sleutelbeen een beetje. Bij mij stak hij voortdurend boven het schouderblad uit waardoor geen littekenweefsel kon ontstaan tussen sleutelbeen en schouderblad.

Littekenweefsel kan het inderdaad iets doen laten inzakken maar het is echt minimaal. Helemaal bij graad 3.

Mijn advies is: durf op je onderbuik gevoel af te gaan. Zo'n hoekplaat erin schroeven levert je enkel een litteken op en een iets minder snelle "revalidatie". Daarna is de kans erg groot dat het sleutelbeen weer voor altijd op zijn plek zit. Later opereren kan maar zullen er dus schroeven en een kunstligament aan te pas moeten komen.
awlukas schreef:Interessant topic en mooie blog. Vorig jaar april zelf een Tossy 2 of 3 opgelopen, dat was niet geheel duidelijk. Iets minder "hoogte" dan op jouw foto, maar wel vergelijkbaar. Inderdaad ook de conservatieve behandeling genoten; het advies om zo min mogelijk te doen, littekenweefselvorming zou de boel weer tot zekere hoogte compenseren, blabla. Ter illustratie: ik kon een week na de crash nauwelijks een glas van tafel pakken met deels gestrekte arm.

Vanaf ca. week 3 met de fysio aan de slag gegaan en enkele maanden zeer licht maar met stijgende intensiteit getraind. Ik denk dat ik vanaf september/oktober weer geheel pijnvrij ben, maar heb soms nog wel last met het slapen op die schouder. Trainde altijd met gewichten en ben nu weer richting mijn oude niveau. Wellicht geluk gehad....lastig te zeggen of ik achteraf voor een operatie zou kiezen. Maar de informatievoorziening is erg karig, je bent inderdaad overgeleverd aan degene die toevallig je arts wordt (of je gaat zelf op zoek).
Ik ben blij dat je herstel goed is gegaan. Ik denk dat je inderdaad geen serieuze graad 3 had zoals ik (vergelijk je röntgenfoto's eens met deze
http://images.radiopaedia.org/images/82 ... d5f03f.png" onclick="window.open(this.href);return false;)

Dan heb je inderdaad kans dat het littekenweefsel nog wat goeds kan doen. Ik had vaak last van een afhangend en asymmetrisch gevoel in mijn rechter schouderblad. Bijv met optrekken. Mijn schouderblad hing in het begin ook zichtbaar af en had dan vaak rugklachten. Dit verbeterde iets in de loop vd tijd. Sinds operatie geen trekkend gevoel / rugklachten meer...

Slapen op rechter schouder ging bij mij na een aantal maanden pas weer. Sleutelbeen stak dan wel extra uit maar het gaf geen pijn. Nu 7 weken na operatie slaap ik ook weer op rechts.. Niet te lang alleen want dan begint het te zeuren.
Crusty1
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: di 28 augustus 2018, 19:18

16610 schreef: vr 27 maart 2015, 15:28
Montferbiker schreef:Hoe is de status nu na operatie?? Minder pijn? Voelt stabieler??
Ik liep 24 augustus 2014 een Tossy 3 op met een harde val...erg pijnlijk de eerste weken!!!
Ook zon mooie bult door hoogstaande clavicula.... Ben uiteindelijk op eigen verzoek bij eenorthopeed geweest en ook die koos voor conservatieve behandeling. Dit omdat ik tijdens zijn onderzoek toch best wat bewegingen aankon....kwam wel goed zei hij.
Heb altijd twijfels gehouden omdat het nog lang "knoepte" en instabiel voelde....contact met orthopeed gezocht en ik moest geduld hebben. Was tenslotte pas 6 weken oud en littekenweefsel moest nog voor meer stevigheid gaan zorgen. Nu kan ik eigenlijk weer alles, echter heb veel krachtverlies en voel het toch nog vaak zeuren, vooral na een heftige mtb rit of lange racetocht. Ook krijg ik met hardlopen na een half uur erg pijn in m'n bovenarm.....spierkwestie en gaat maar niet over! Ook voel ik soms nog een soort "knap" tpv de luxatie, waarna het weer gaat zeuren. Echt instabiel voelt het niet meer, maar ook zeker niet hoe het zijn moet!
Ik weet dus niet wat ik moet doen.....Welke operatiemethode heb je ondergaan en hoe lang was het herstel??

Op mn blog heb ik verteld welke operatiemethode ik heb ondergaan en ben nog steeds aan het herstellen.

De klachten die jij omschrijft komen mij maar al te bekend voor. Ook het lulkoek verhaal dat het d.m.v. littekenweefsel steviger wordt. Dat is niets meer dan een leugen want de conoid en trapezoid ligamenten zijn bij een Tossy 3 aan flarden gescheurd. Littekenweefsel ontstaat zeker maar daar heb je niets aan als het niet meer aan elkaar vast zit!! De luxatie is te groot dat het weer aangroeit! Na verloop van tijd vind je hier ook niets meer van terug en heb je dus te maken met een chronische AC luxatie. Zoals jij nu ook hebt.

Ik kan me er best kwaad over maken hoe laconiek orthopeden hiermee omgaan. Zetten ze er accuut een hoek-plaat in voor 3 maanden, dan zijn de ligamenten nog te redden. Je hebt wel 2 operaties nodig en je houdt een litteken over, maar bij conservatief behandelen duurt het ook maanden voordat je weer fatsoenlijk kan fitnessen en de kans dat je serieuze klachten overhoudt blijkt groot. Via mijn blog heb ik al 3 emails ontvangen van jonge mensen die klachten houden en nu alsnog geopereerd willen worden!

Nee, misschien tenzij je 50+ bent, altijd accuut opereren! (binnen 3 weken!!)

Bij mij was het dus een chronische operatie (1,5jaar na val) en een reconstructie van de anatomie is dan de enige mogelijkheid daar de ligamenten dus zijn afgestorven. Dit is gebeurd met LARS (ligament augmentation and reconstruction system). Lees hier mijn ervaring.

https://tossy3.wordpress.com/mijn-herst ... peratie-2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mocht je over gaan tot operatie, zorg dan dat je je huiswerk gedaan hebt en je weet welke techniek de arts gaat toepassen. Als je Weaver & Dunn hoort, heel hard wegrennen! Mijn ervaring is dat weinig artsen in Nederland ervaring hebben met het opereren van een chronische AC luxatie.
Ik wil deze even bovenhalen omdat ik deze hier nu net ook weer vond toen ik dacht over mijn luxatie. De prutser op spoed zei mij ook ga maar eens langs bij de specialist in 3 weken. Ik woonde toen in Geel en ben daar naar het ziekenhuis gegaan op spoed. Walgelijk gewoon. 9 maanden later STUK goedkoper geopereerd in herentals bij Tom Claes. Goeie operatie. Het is niet meer als vroeger maar overal geen pijn als ik geen gekke dingen ermee doe.
Plaats reactie