Goede conditie-hernia-geen conditie-herstel...

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Heb dit topic met grote interesse gelezen. Afgelopen zomervakantie liep ik een hernia L3L4 op. Uitstraling in mijn rechterbeen tot aan de voet. Ondanks bizarre pijn die wekenlang aanhield, uiteindelijk besloten niet te laten opereren. Ik doe core oefeningen, wandel (hoewel geen lange afstanden) en fiets rustig op mijn stadsfiets (waar ik kaarsrecht op zit). Dat helpt allemaal wel, maar het herstel gaat ontzettend langzaam. De ups en downs waarover ik hier lees zijn heel herkenbaar.

Ik begon me af te vragen of ik ooit weer mijn geliefde sport zou kunnen beoefenen, op hetzelfde niveau als voor mijn hernia. Maar als ik het zo lees hoef ik nog geen afscheid te nemen van mijn fietsen en is het mogelijk om weer op mijn oude (bescheiden) niveau terug te komen. Een jaar voor het herstel is kennelijk helemaal niet zo vreemd. Dan moet ik nog even...
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Mijn duit in het zakje: 20 jaar last gehad van hernia, soms uitval, soms ok, alles geprobeerd wat hip was, van ligtherapie tot pillen slikken. Een operatie was geen optie, want ik had geen acute uitval van benen of controleverlies over p&p. Kortom: leer er maar mee omgaan. Ik was inmiddels gestopt met hardlopen, fietsen, motorrijden, tillen, usw. usw. Zo'n 4 jaar geleden zo'n pijnlijke uitval gekend, dat ik toch ben gaan zoeken naar een oplossing. Kwam al snel bij http://www.herniakliniek.nl" onclick="window.open(this.href);return false; uit. Geopereerd (niet vergoed, problematiek is bij Kassa! behandeld) en vrijwel meteen "als een zonnetje". Goed hersteld, veel training opgebouwd (inderdaad wandelen, core stablity, rustig fietsen) om weer zekerheid en vertrouwen in je rug/lijf te krijgen. Dat duurde tot wel een jaar. Gekke dingen vermijd ik, ik zal geen tuin omspitten. Maar kan weer prima hardlopen en biken, zowel op de weg als op de fully (dat dan weer wel). Kortom: ik ben heel erg blij met de operatie geweest!
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

In het begin van dit topic heb ik ook al eens gereageerd, dat was een maand na dat ik was geopereerd aan een hernia. Nu, bijna twee jaar na de operatie, voel ik mij nog altijd in een goede conditie en ik heb ook nooit geen last of pijn meer gehad van de hernia.
Precies 9 maanden na de operatie stond ik aan de start van Duchenne Heroes, 700 km in 7 dagen op de mtb. Het uitrijden van mijn 5e Duchenne Heroes was voor mij een persoonlijke overwinning en het bewijs dat ik weer op mijn oude niveau was. Van enige vorm van kracht verlies heb ik nooit wat gemerkt en ik heb zelfs het gevoel dat ik soepeler in de rug ben dan voor de operatie.
Vanaf het moment dat ik weer wat verder mocht lopen ben ik dat gaan uitbouwen zodat ik dagelijks een wandeling kon maken van ruim 2 uur, hiermee heb ik mijn basis conditie weer goed kunnen opbouwen. Ook nu maak ik naast de vele kilometers op de mtb ook nog wekelijks een lange wandeling. Ook blijf ik meerdere malen per week core oefeningen doen, niet alleen goed voor de rug maar ook voor de stabiliteit op de bike. Oh ja, en ik rijd nog altijd rond op mijn hardtail bike die in mijn onderschrift staat, dus voor mij is een fully niet nodig. Dus ook ik heb geen spijt van de keuze voor een operatie.
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

Ook ik ben nu 2 jaar verder.
Ik ga nog wekelijks een uur begeleid sporten bij mijn fysiotherapeut.

Daar variëren de oefeningen per maand, van core oefeningen tot kracht training van armen, benen, schouders, etc...

Op de fiets gaat het helemaal geweldig. Af en toe tochten van 60-70 km waarbij de conditie nu nog de beperkende factor is....

Misschien deze winter er eens goed aan werken....

De enige rest schade die ik nog merk van m'n hernia is dat ik na een flinke wandeling het gevoel heb dat mijn sok dubbel zit in mijn schoen.

Ik ben door de oefeningen veel soepeler in mijn onderrug en durf zelfs, met beleid, gebukt best wat kracht te leveren.

Ik ben positief.

Michel
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Bedankt mannen, want jullie berichten stemmen tot hoop. Goed om te lezen hoe jullie weer op niveau gekomen zijn.

Er zijn vier maanden verstreken sinds ik plotseling met een hernia werd geconfronteerd. Was mijn conditie tot aan de zomer uitstekend, nu is daar nog maar weinig van over. Ik merk wel degelijk dat er veel kracht is verdwenen en bovendien heb ik geregeld kramp in mijn bovenbeen. Voor mijn hernia had ik dat nooit. Mijn onderrug is pijnlijk en stijf. Dan ga je je vanzelf afvragen of het ooit nog goed komt.

Er is voor mij nog een lange weg te gaan, maar ik geloof er nu meer in en ben dus gemotiveerder dan ooit :-q
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Cyclist schreef:Bedankt mannen, want jullie berichten stemmen tot hoop. Goed om te lezen hoe jullie weer op niveau gekomen zijn.

Er zijn vier maanden verstreken sinds ik plotseling met een hernia werd geconfronteerd. Was mijn conditie tot aan de zomer uitstekend, nu is daar nog maar weinig van over. Ik merk wel degelijk dat er veel kracht is verdwenen en bovendien heb ik geregeld kramp in mijn bovenbeen. Voor mijn hernia had ik dat nooit. Mijn onderrug is pijnlijk en stijf. Dan ga je je vanzelf afvragen of het ooit nog goed komt.

Er is voor mij nog een lange weg te gaan, maar ik geloof er nu meer in en ben dus gemotiveerder dan ooit :-q
Het heeft bij mij ook echt lang geduurd voordat ik uberhaupt weer zonder pijn kon lopen. In en uit de auto was helemaal een probleem.
Het ging echt ontzettend langzaam.
Op een gegeven moment weer gaan fietsen, dat schoot voor mijn gevoel niet op qua snelheid.
Maar toen een tijdje wat korte ritten gemaakt, die konden steeds met wat meer tempo gereden worden.
Daarna ook weer langer, allemaal zonder de pijn.
Nu kan ik weer gewoon lange tochten maken.
En heb zelfs mijn rondetijd in de LDD aan kunnen scherpen naar 55:58

Succes met je herstel!
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Dank je!
Hoe lang heeft het geduurd voordat je weer kon fietsen, zonder pijn de dagen erna?
Ontzie je jezelf tijdens het fietsen nu niet (ik bedoel geen angst voor een hernia)?
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Cyclist schreef:Dank je!
Hoe lang heeft het geduurd voordat je weer kon fietsen, zonder pijn de dagen erna?
Ontzie je jezelf tijdens het fietsen nu niet (ik bedoel geen angst voor een hernia)?
Toch wel een jaar.

Nu heb ik geen angst meer. Ik ontzie mezelf niet echt, vandaar ook mijn nieuwe pr's een weer de langste ritten. Maar ik ben nog niet vergeten wat ik toen aan ongemakken heb gehad.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Dat geloof ik direct. Vergeet je nooit meer.
Maar fantastisch dat je een kleine twee jaar na je hernia over nieuwe pr's kan schrijven.
Dat had je in februari 2015 vast niet gedacht.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Vooral hoop houden, werkt positief op je brein.
Heb dan een andere aandoening (reuma) maar herken wel dingen zoals pijn bij bewegen/belasting, stijfheid, conditie en minder kracht. Ben nu meer als een jaar verder na de diagnose en zit nu ook gelukkig in een revalidatie traject. Daar wordt ook gezegd, werk naar een doel toe. Niet denken van dat kan ik niet meer en dat.... werkt alleen maar negatief. Denk in de dingen die je wel kan, al zijn dat er op dit moment niet veel.
Ja ik kan nog lopen en buiten komen, het zijn dan met een rollator (als 35 jarige). Maar het lukt op die manier om er even uit te zijn.
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Tja ik kan me hier aansluiten. Ik hoop op een snel herstel, maar probeer ook realistisch te zijn.
Operatie is voor mij nog niet nodig. Ik ben inmiddels 4 weken verder en de ergste pijn is weg. Wel heb ik veel last in de ochtend. In de middag wordt het beter. Ik loop weer wat en fietsen gaat ook wel.

Ik ben gisteren eens op de tacx gesprongen om te kijken of dat ging. Opzich was de pijn beperkt, dus dat was fijn. Echter merkte ik dat ik veel kracht mis in mijn rechter been. Vooral het duwen met de voet, dat gaat niet. Geen pijn, maar gewoon geen kracht. Ik ga vrijdag weer naar de fysio. Ik hoop iig dat de kracht terug komt. Herkennen jullie dit en hoe hebben jullie dit aangepakt?
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Het missen van kracht in het rechterbeen is heel herkenbaar. Niet kunnen duwen van de voet herken ik niet.
Het krachteloze been is een gevolg van de beklemming van de zenuwbaan, vertelde de neuroloog me. Er zijn zenuwen beschadigd en die herstellen langzaam (1 mm per dag vernam ik).

Ik loop er sinds augustus vorig jaar mee en merk dat er weer wat kracht terug komt, al gaat het tergend langzaam. Buikspieroefeningen zijn belangrijk, je fysiotherapeut kan je laten zien welke je moet doen. En verder fiets ik sinds kort weer (op de weg, klimmen en XC durf ik nog niet).

De ervaringen van anderen hebben mij geholpen realistisch te blijven en vooral hoop te houden.
Succes met je herstel!
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

Ga met je fysio in overleg en probeer met actieve core oefeningen je core sterker te maken. Dit zal zeker helpen om sneller je kracht terug te krijgen.

Ga niet zelf proberen maar zoek een fysio met een goede sportzaal waar je onder permanente begeleiding je oefeningen doet.

Het heeft mij, weliswaar na een operatie, ongeveer 3 maanden gekost om weer actief op de fiets te zitten.

Nu, na ruim 2 jaar, eigenlijk nergens meer last van.

Als je niet geopereerd wordt/ben kun je ook door actief werken aan je core beter worden.

Succes!
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

Dank voor de reacties.
Mooi te lezen dat het goed komt.
Core zit al standaard in het programma.
Morgen weer naar de fysio, ik ga met haar overleggen.
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
J2.0
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: wo 14 mei 2008, 13:13
Mijn mountainbike: haat asfalt!
Contacteer:

tja, ik ben helaas geen bijzonder geval. Herstel gaat hier ook langzaam en gaat ook nog wel ff duren. Mijn voet mist heel veel kracht. Ik merk elke dag een heel klein beetje voortgang. Maar het gaat nog wel ff duren. Ook nog geweest voor een second opinion, maar ipc het zelfde verhaal. Pijn is wel te hebben, lopen gaat ok, maar fietsen lukt niet.
Ik ben net een konijn... Dol op wortels!

http://www.lakebike24.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bestmtbroute.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ATBBikersracingteam.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie