Wattage verbeteren

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

amv1994 schreef:Mijn wattage per kg is 4,87. Bedankt voor de tip ik ga wat meer trainen op intervallen en wat minder op het duur vermogen.
Hoe weet je dat dat je probleem is?
Met zo'n inspanningstest bepaal je alleen maar je maximale vermogen in een oplopende inspanningstest. Je weet nog niks over je power profile dus hoe kun je nu al zeggen wat je (relatieve) zwakke punten zijn?
amv1994 schreef:In de sportschool train ik voornamelijk benen met vast apparaten
Zonde van je tijd. Leer (goed) squatten.
18 sets met 3 herhalingen
18 sets met 3 herhalingen of 3 sets van 18 herhalingen? :roll:
Everybody bought a new bike!
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

er is veel gezegd over vermogen, VO2max enz...
de eerste vraag zou moeten zijn, heb je een vermogenmeter, als dit niet het geval is, dan is alles beschreven nutteloos.
Ok uit de wereld, vermogen is goed te trainen, Vo2max iets minder, maar toch ook wel. Om je vermogen te trainen moet je eerst je FTP weten, aan piek vermogen op Vo2max heb je niet zoveel nml. FTP meet je door een tijdrit van een uur te doen, of een tijdrit van 20min en het NP op 105% te stellen. Wanneer je ftp bekend is, dan 2-3x p/w sweetspot training doen op verschillende tijden/afstand. Na een paar weken weer testen en je FTP opnieuw instellen om deze nieuwe waarde weer voor je sweetspot training te nemen.. Zo verhoog ik mijn FTP met een 40-50W van het winter naar zomer seizoen.
Opperhoofd heeft gelijk, een goed software programma - Trainerroad - en de juiste trainer - bijv Wahoo Kicker - is perfect voor dit doel.. Succes met trainen.....
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Dare to disagree, ook zonder vermogensmeter kun je best gericht trainen.

Ik mis vooral (nog steeds) het antwoord op de vraag: wat is nou amv1994's zwakke punt? (en waar baseer je dat op?)
Everybody bought a new bike!
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Ik heb, als totale leek op sportmedisch gebied, eens nagedacht over het verhogen van je wattage. Is het onderstaande geen optie om te doen?

Maanden oktober t/m februari: Zeer veel krachttraining (squats, deadlifts etc.) om in deze periode zo sterk mogelijk beenspieren te ontwikkelen. Waarmee je in potentie dus een heel hoog wattage zou moeten kunnen halen

Maanden februari t/m juni: Opbouwen duurritten en af en toe intensievere ritten, zodat je na verloop van tijd het potentiële vermogen kan benutten.

Of is dit te simpel gedacht?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

sintesibiker schreef: Of is dit te simpel gedacht?
Ja.
Everybody bought a new bike!
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

asphaltdude schreef:
sintesibiker schreef: Of is dit te simpel gedacht?
Ja.
Was ik al bang voor :-)

Doe het zelf ook niet op die manier hoor, maar vroeg mij af of het zou kunnen werken.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Op zich is het wel gebruikelijk om off-season krachttraining te doen, maar 's winters 3 maanden als bodybuilder leven en dan pas gaan fietsen lijkt mij geen goed idee.

Bij fietsen is je aerobe vermogen gewoon heel belangrijk, en met alleen maar krachttraining kweek je eerder dikke type II spiervezels.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Ik ga binnenkort nog eens zo'n test laten doen, kijken of ik vooruit ben gegaan in twee jaar tijd.
Wattage verhogen was niet mijn doel, maar is volgens mij toch gelukt door het trainen van m'n beentjes en met name m'n core. Heb er zo'n 8kg aan spiermassa bij gekweekt, en voor mijn gevoel is mijn kracht/kg ratio verbeterd!

De studies die genoemd worden in de tabel onderaan deze pagina lijken me wel interessant:
http://robic.nl/sterk-eenzame-fietser/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is hier geen ponykamp!
Plaats reactie