inspannings astma???

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

weet iemand hoe het komt dat als je echt hard traint
dat je dan dat alom bekende kuchje/hoestje hebt als je dan daarna diep adem haalt ??? en blijf je dit hebben ook als je meer gaat trainen?
Zoals hieronder al staat: Mond ver open en veel, diep, snel inademen.
Bij zware inspanning ga je door je mond ademen (lagere weerstand) en adem je dus drogere lucht.
De oplossing zou dus zijn: door de neus blijven ademen, maar dan kun je minder diep gaan en idd. dat is vaak geen oplossing
Ik adem al mn hele leven door mn mond. Normaal geeft dit geen problemen. Het grote voordeel van door je neus ademen is verder nog dat de lucht 'gezuiverd' wordt en bij inademing via je mond niet.

Ik denk dat velen hier dat gevoel en het kuchje wel eens gehad hebben. Bij schaatsers heet het niet voor niet het 1500 meter kuchje. Die rijders rijden zich in 1500 meter zo leeg en die laatste ronde doet zo verschrikkelijk veel pijn omdat het lichaam eigenlijk niet meer kan, maar toch moet. Op dat moment ademt bijna niemand meer goed, je ademt veelal in en uit maar de zuurstofopname is minder omdat je lichaam niet de kans krijgt (door het hijgen) om de zuurstof goed op te nemen.

Ik vergelijk dat kuchje zelf wel eens met het irritante gevoel dat ook iedereen wel kent: Na het zwemmen waar je net een slokje water binnen hebt gekregen. Heel vervelend en heel irritant (het voelt alsof het jeukt), maar na een uur of 2-3 is het bij mij altijd weg.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

themaniac schreef:Het grote voordeel van door je neus ademen is verder nog dat de lucht 'gezuiverd' wordt en bij inademing via je mond niet.
tuurlijk. Plus dat door de neus geademde lucht sneller op lichaamstemperatuur is. En dat is vooral erg prettig.

Wat ik heb geleerd is: door de neus inademen, door de mond uitademen. Moet je eens proberen als je hartslag flink hoog is. Gaat je hartslag lekker snel weer naar beneden.

Anyway: het ging over een kuchje.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

jf schreef: Wat ik heb geleerd is: door de neus inademen, door de mond uitademen. Moet je eens proberen als je hartslag flink hoog is. Gaat je hartslag lekker snel weer naar beneden.

Anyway: het ging over een kuchje.
Diep in- en uitademen werkt ook om de hf naar beneden te krijgen.
Maar of het ook tegen de inspanningsastma helpt???
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

LazyLad schreef:
jf schreef: Wat ik heb geleerd is: door de neus inademen, door de mond uitademen. Moet je eens proberen als je hartslag flink hoog is. Gaat je hartslag lekker snel weer naar beneden.

Anyway: het ging over een kuchje.
Diep in- en uitademen werkt ook om de hf naar beneden te krijgen.
Maar of het ook tegen de inspanningsastma helpt???
Ik heb beide geprobeerd (verschillende malen) en voor mij persoonlijk werkt door de neus in en mond uitademen toch echt het best.

Maar nee, ik denk dat het tegen inspanningsastma niet zal helpen.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
bunnyhop
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 19:46

ok ik kwam er dus achter dat dit helemaal geen inspannings astma is
dit was maar een bijnaam van het clubje waar ik mee ree
en ook door de reacties die ik hier lees
bunnyhop hopping over everything bunnyhop
Crispin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 2 mei 2003, 13:33
Contacteer:

Hoe warmer en broeieriger het weer is, hoe meer last ik krijg van insopanningsastma. Het probleem is alleen dat ik na een dik uur fietsen al last krijg. Het is zwaar irritant als je minder hard moet gaan fietsen omdat je minder diep kan inademen. :(
Louis
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 28 december 2003, 12:13
Mijn mountainbike: Santos SCC02
Contacteer:

Ik heb bijna altijd een capsule Sabutamol (puf-zooi) bij me, voor als het me echt te gortig wordt. Dit is alleen op doktersrecept te krijgen want ik heb echt astma en dan komt de inspanningsastma sneller op. Maar voor mij voelt het dan ook alsof je door een rietje ademt :-{ ... En dan een ritje uitrijden is echt hell... :evil:
..../''''''\....../'''\.../''\...
Justin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 30 april 2004, 16:12
Mijn mountainbike: Orbea Alma Race Carbon 2009 / Cube LTD4 2004
Contacteer:

@ Marang :
Misschien ff off topic : proficiat he m8 ! :-q
Plaats reactie