Ervaringen met betrekking tot trainingen.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Glenn-biker schreef:4 á 5 dagen achter elkaar ritten van 3 tot 5 uur, en niet elk half uur je mond volstouwen met zoetigheid. Daar krijg je een mooi trainingseffect van!
Overtrainingseffect! :)
Ik vind het een gekke manier om sowieso niet te wisselen in de week, interval doordeweeks en in de weekenden de duur verhogen is zoals het veel gedaan wordt. Logisch want mensen kunnen doordeweeks amper 2 uur per dag trainen.. Tenminste als ze werken.

Ik vind jou methode daarom heel erg persoonsgebonden. Ik kan dat echt niet zo inplannen.

Ik kan bijvoorbeeld slecht tegen intervallen (raak er heel snel Overtrained van.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Gertjanw schreef: Ik vind jou methode daarom heel erg persoonsgebonden. Ik kan dat echt niet zo inplannen.

Ik kan bijvoorbeeld slecht tegen intervallen (raak er heel snel Overtrained van.
Dat zal de reden zijn voor een individueel trainingsschema. Afgestemd op de biker. Aangepast aan dat wat de biker in kwestie nodig heeft.
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Google eens "functional overreaching".

Als je "overtraint" raakt van een simpele intervaltraining dan zou je jezelf te rade moeten gaan of je wel helemaal gezond bent.

Ga eens langs een sportarts en doe een sportmedisch onderzoek.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Een ieder zijn eigenschappen Glenn. Ik ben echt wel gezond. :) bij mij komt dit door overgewicht (kilo of 20...) ben hard me best aan het doen, maar mijn knieën worden overbelast als ik erop sta zowat. Er zijn al redelijk wat mensen mee bezig geweest dus ik heb er vertrouwen dat ik gezond ben :)

@Jurriaan yes helemaal mee eens! Er gaat niets daarboven.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Als je 20 kg te zwaar bent, en overtraind raakt van intervallen, is mountainbiken waarschijnlijk niet de sport die het beste aansluit bij je fysieke gesteldheid. Friel schrijft ook iets over het ontwikkelen van je minder sterke kanten.
Een coach of trainer vinden die je mooie prestaties in het voor uitzicht stelt, is niet zo moeilijk, coaches en trainers vinden het leuk om dat te doen. Een realistische kijk op jezelf en je mogelijkheden moet je zelf meebrengen.
Der was toch iets met intervallen en mountainbiken, synoniem ofzo ?
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Een coach of trainer kijkt toch ook juist naar de sporter, laat de sporter naar zich zelf kijken. Wat past er bij de sporter, wat is realistisch.

Zelf onderzoek kan je ver brengen, blinde vlekken blijf je houden. Die ziet een ander, coach/ trainer wel. En ja dat geldt ook voor mij. Ik ben nog in ongeloof waar een collega trainer mij onlangs op wees.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

lenf schreef:Als je 20 kg te zwaar bent, en overtraind raakt van intervallen, is mountainbiken waarschijnlijk niet de sport die het beste aansluit bij je fysieke gesteldheid. Friel schrijft ook iets over het ontwikkelen van je minder sterke kanten.
Een coach of trainer vinden die je mooie prestaties in het voor uitzicht stelt, is niet zo moeilijk, coaches en trainers vinden het leuk om dat te doen. Een realistische kijk op jezelf en je mogelijkheden moet je zelf meebrengen.
Der was toch iets met intervallen en mountainbiken, synoniem ofzo ?
Het gekke is dat ik als ik ga mtben dus geen last krijg van me knieën maar op de racefiets wel.

Als je het toch over synoniemen hebt, dan is het ook meer duurtraining zelfde eten is afvallen! Daar ben ik dus nu mee bezig :)

Edit het is trouwens geen 20 kilo, maar ongeveer 14 a 15 kilo overgewicht. Overgewicht is voor mij alles boven de BMI 25 en die is bij mij nu boven de 30... (1.72 en ongeveer 88 kilo)
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Gertjanw schreef:
Het gekke is dat ik als ik ga mtben dus geen last krijg van me knieën maar op de racefiets wel.
Dit lijkt me eerder een probleem van houding dan van overtraining. Is je racefiets wel goed op jouw lichaam afgesteld?

Tevens zou ik me niet blind staren op BMI. BMI is, naar mijn inziens, alleen een goede indicator voor overgewicht bij mensen die niet sporten en hun gewicht vooral aan vet en niet aan spieren te danken hebben. Zodra je gaat sporten en spiermassa op begint te bouwen wordt de BMI berekening onbetrouwbaar. Overgewicht kan je beter bepalen door een vetpercentage of buikomtrek meting
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Ik denk dat je je doel zal moeten gaan bijstellen. En wel om deze reden: als je wedstrijd gericht wilt trainen en wedstrijden rijden. of in iedergeval competatief bezig wilt zijn met een mountainbike kom je niet onder interval vormen weg. Een wedstrijd fietsen is constant over je ftp en weer herstellen net onder je ftp.

Als je dit in training niet kunt nabootsen, of in iedergeval naar trainen dan ga je inderdaad blessure's oplopen.

Denk dat je is eerst een paar kilo kwijt moet dan. Door gewoon lekker te gaan fietsen en minder koolhydraten te eten (ook op de fiets!) Ga je al een heel eind komen hoor.

Een kilo vet is 7000 kcal, door een halve kilo per week kwijt te raken zul je een negatieve energiebalans van 500 kcal per dag moeten halen. Dat houd dus in dat als je 2500 per dag eet, je nu 2000 kcal's moet gaan eten. Op "trainings"dagen kan dit wat meer zijn dan op niet trainingsdagen.
Verplaats je kcal inname daarnaast een beetje meer richting de gezonde vetten en eiwitten om je lichaam de kans te geven om te kunnen herstellen en onderhouden van dagelijkse activiteiten en trainingsprikkels.

Tis allemaal niet zo moeilijk op papier :lol: .

Naast een sma, is een bikefit misschien ook wel wat voor je.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

Jurriaan schreef: Ik ben nog in ongeloof waar een collega trainer mij onlangs op wees.
dan willen we natuurlijk wel weten wat dat dan was? :tong
het zou zo een headline op buzzfeed kunnen zijn.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8039
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nieuwsgierigheid is goed. You'r welcome.
Plaats reactie