Ervaringen met betrekking tot trainingen.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Hallo iedereen,

Voor de aankomende seizoenen heb ik mij voorgenomen mtben als sport serieuzer te gaan nemen. Ik heb daartoe een racefiets aangeschaft om mijn uithoudingsvermogen te trainen. Nou heb ik het boek The mountain biker's training bible gelezen van "Joe Friel". Ik ben erg onder de indruk over wat hij op schrijft, alleen ben ik van mening dat het allemaal veel te hoog gegrepen zou zijn (Joe zegt zelf, de eerste paar jaar lekker knallen).

Ik heb wel aan de hand van zijn schema geprobeerd een schema voor mijzelf te maken (zie onderstaand en dropbox link). Dit is erg lastig. Mijn eerste doel is meer uithoudingsvermogen krijgen zodat ik makkelijker langere tochten kan gaan maken. Als ik dat soort tochten makkelijker kan gaan maken, kan ik mij inschrijven voor the mill man trail 70km. Deze tocht lijkt mij echt ontzettend mooi om te fietsen.

Afbeelding


Graag zou ik een aantal tips willen hoe ik het aan moet gaan pakken. Hebben jullie ervaringen etc etc. De uren die in dit schema staan wil ik gaan proberen elke week te fietsen (10,5 is redelijk lang in een werkend leven, maar moet goed komen).

Iets over mezelf:

Ben 21 jaar, 85 kg, 1,72 (licht overgewicht, moet er ook vanaf) en mtb nu al 4 jaar. Ik woon in Beverwijk, dus weinig hele zware parcoursen in de buurt.
Laatst gewijzigd door Gertjanw op ma 16 februari 2015, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
schwarzwald
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 oktober 2014, 14:30

Ik probeer zelf ook voor het eerst een trainingsschema samen te stellen, maar die van mij begint pas in januari dus tot die tijd ga ik nog even ongecontroleerd ompielen.

Wat ik me wel afvraag aan jouw schema is dat je bijvoorbeeld in januari 10 uur in een week wilt fietsen. Op zich niet extreem veel, maar hoe ga je dat precies doen? Heb je goede verlichting, of een Tacx om bepaalde trainingen thuis te doen. Of heb je juist aangepaste werkuren, waardoor je door de week ook overdag kunt fietsen? Ik ben 23, en studeer nog. Dus ik kan mijn week grotendeels zelf inplannen. Maar mensen in mijn omgeving hebben een baan, en kunnen in deze tijd van het jaar alleen in het weekend overdag fietsen. Dan kun je nooit doen wat jij wilt. Je kunt in twee dagen makkelijk 10 uur duurtraining doen, maar dan kun je weinig krachttraining en andere intensieve trainingen erdoor mixen. En daarnaast is het zo dat voor betere resultaten je niet een hele werkweek rust in moet bouwen. Dus voor zover ik daar iets zinnigs over kan zeggen, is je jaarplanning wel goed. Maar je moet ook weten hoe je van x uren per week naar y uur per dag gaat.
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Ik vind het knap dat je zo serieus mee bezig bent.
Bij mij loopt het altijd spaak op tijd/moeite.

Train je ook met hartslagmeter?
En weet je je zones?

In je schema staat bijv. 7 uur p/week.
Is dat dan 1* 7uur of 3*2,33u ?
Voor je conditie schijnt het goed te zijn om paar x per week te trainen.
Ga je dan Min-Man Trail rijden zit je in een keer flink wat uren in het zadel.

De evenementen die je noemt zit ook behoorlijk Hm in.
Neem je dat mee in je training?
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Je mtbed toch al 4 jaar?
Als je gewoon regelmatig doet zou je GG en andere 'pittigere' tochten toch wel moeten kunnen rijden.
Ik zeg niet dat een schema fout is ofzo hoor, maar hou t vooral leuk voor jezelf.

Rij je weleens langere tochten (toer)?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als je al 4 jaar MTBed neem ik ook aan dat je niet altijd rondjes van 20km hebt gereden.

Je woont in Beverwijk dus Schoorl is dichtbij (als je een auto hebt).
Als je daar regelmatig 3 rondjes dan gaat het met sprongen vooruit.
Is een parcours waar genoeg zwaarte in zit.

Of fiets naar Spaarnwoude, pak 4 rondjes en je zit aardig goed.

Ik denk dat je die toertochten een beetje overschat, iedereen kan zo'n tocht uitfietsen, afhankelijk van de snelheid natuurlijk.

Als je een auto hebt kun je ook af en toe naar de Veluwe rijden, flink wat hoogtemeters op de Posbank route.

Ik vind het erg knap als mensen zo'n schema als dit kunnen volhouden.
Weersomstandigehden, lichamelijke en fysieke gesteldheid kunnen altijd roet in het eten gooien.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Er zijn voor mij een aantal redenen om hiervoor te kiezen:
  • Ik wil een kilo of 10 afvallen, en moet daarvoor consequent trainen
    Van MTB'en mijn sport maken. Het is nu al mijn hobby en ik vind het erg leuk, alleen ik wil meer. Dus dat betekent wedstrijden gaan rijden. Daarom heb ik besloten een jaar hiervoor te gaan trainen.
    Ik had tot voor kort niet de rust in mijn lichaam om langer te fietsen dan 1 uur. (Nu probeer ik dit wel te doen)
Aan de hand van mijn maximale hartslag van 185 bpm heb ik mijn zones berekend met behulp van de procentmethode van garmin connect.
  • Zone 1 50%-60%, 92 bpm t/m 111 bpm
    Zone 2 60%-70%, 111 bpm t/m 129 bpm
    Zone 3 70%-80%, 129 bpm t/m 148 bpm
    Zone 4 80%-90%, 148 bpm t/m 166 bpm
    Zone 5 90%-100%, 166 bpm t/m 185bpm
Ik probeer op vaste dagen te fietsen, maandag(rustig aan,racefiets), woensdag (tempo,racefiets), donderdag(rustig aan,racefiets), zaterdag (knallen op de mtb), zondag rustig aan op de mtb. Zaterdag ga ik dan ook wat verder weg ja, Schoorl bijvoorbeeld of nog verder (utrechtse heuvelrug). Na het fietsen doe ik nog wat core training om ook de rug spieren sterker te maken. Ik twijfel erover om wat gewichten te kopen, zodat ik niet naar de sportschool moet binnenkort.
1 van de problemen die ik tegenkom is juist het trainen met veel hoogtemeters. Hiervoor probeer ik dan wel verder weg te gaan. Soms probeer ik het met de wind. Die heb je altijd in beverwijk en 10km windje tegen (windkracht 7) kan net zo zwaar zijn als 10km klimmen.
schwarzwald schreef:Ik probeer zelf ook voor het eerst een trainingsschema samen te stellen, maar die van mij begint pas in januari dus tot die tijd ga ik nog even ongecontroleerd ompielen.

Wat ik me wel afvraag aan jouw schema is dat je bijvoorbeeld in januari 10 uur in een week wilt fietsen. Op zich niet extreem veel, maar hoe ga je dat precies doen? Heb je goede verlichting, of een Tacx om bepaalde trainingen thuis te doen. Of heb je juist aangepaste werkuren, waardoor je door de week ook overdag kunt fietsen? Ik ben 23, en studeer nog. Dus ik kan mijn week grotendeels zelf inplannen. Maar mensen in mijn omgeving hebben een baan, en kunnen in deze tijd van het jaar alleen in het weekend overdag fietsen. Dan kun je nooit doen wat jij wilt. Je kunt in twee dagen makkelijk 10 uur duurtraining doen, maar dan kun je weinig krachttraining en andere intensieve trainingen erdoor mixen. En daarnaast is het zo dat voor betere resultaten je niet een hele werkweek rust in moet bouwen. Dus voor zover ik daar iets zinnigs over kan zeggen, is je jaarplanning wel goed. Maar je moet ook weten hoe je van x uren per week naar y uur per dag gaat.
  • 1. Bij mij heeft het boek van Joe Friel “The mountain biker’s bible” veel geholpen. Het boek is voor de pro’s, maar er staan veel tips in.
    2. Ik heb goede verlichting. Mocht het echt koud worden en gaan sneeuwen pak ik of de mtb of bestel ik een tacx (budget is beschikbaar, alleen waarom iets kopen als je het toch niet gebruikt).
    3. Weekprogramma is per week verschillend dat klopt, maar vaste dagen zoals boven.
Aron B schreef:Je mtbed toch al 4 jaar?
Als je gewoon regelmatig doet zou je GG en andere 'pittigere' tochten toch wel moeten kunnen rijden.
Ik zeg niet dat een schema fout is ofzo hoor, maar hou t vooral leuk voor jezelf.

Rij je weleens langere tochten (toer)?
Ik ben van mening, dat als je zulke toertochten gaat rijden je best wel mag trainen. Ik heb iets van prestatiedrang. Daarmee bedoel ik dat ik juist op dat soort momenten boven mijzelf uit wil stijgen.
Nee eigenlijk niet, meestal rondjes van max 30 km.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Gertjanw schreef:Ik ben van mening, dat als je zulke toertochten gaat rijden je best wel mag trainen. Ik heb iets van prestatiedrang. Daarmee bedoel ik dat ik juist op dat soort momenten boven mijzelf uit wil stijgen.
Je moet er wel rekening mee houden dat het een toertochten zijn, je hebt ook rekening te houden met je medemens op deze ritten. Groesbeek Gruwelijkste is wel heel leuk om te rijden, maar ook hier fietst een redelijk grote groep 'laag niveau' mee. Daarom is het misschien verstandiger om bijvoorbeeld Chimes de Waimes te proberen ofzo. Dat is een marathon, waarbij de tijd gemeten wordt. Dan heb je echte een meetbare prestatie.
De drempel om een marathon te doen is laag, iedereen kan meedoen. Maar het is gewoon anders om mee te doen, het gaat immers om tijd. Dat ene mannetje toch wel even inhalen, het is toch een positie in de uitslag :D

Het zijn mooie doelen, wedstrijden, die marathons. Pak er daar 2 van, met wat andere (toer)tochten, dan heb je dit jaar al echte resultaten en weet je ook wat een wedstrijd is. Je kan natuurlijk ook een funklasse doen om te kijken of het wel wat voor je is, dan weet je waarvoor je traint.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Forau schreef:
Gertjanw schreef:Ik ben van mening, dat als je zulke toertochten gaat rijden je best wel mag trainen. Ik heb iets van prestatiedrang. Daarmee bedoel ik dat ik juist op dat soort momenten boven mijzelf uit wil stijgen.
Je moet er wel rekening mee houden dat het een toertochten zijn, je hebt ook rekening te houden met je medemens op deze ritten. Groesbeek Gruwelijkste is wel heel leuk om te rijden, maar ook hier fietst een redelijk grote groep 'laag niveau' mee. Daarom is het misschien verstandiger om bijvoorbeeld Chimes de Waimes te proberen ofzo. Dat is een marathon, waarbij de tijd gemeten wordt. Dan heb je echte een meetbare prestatie.
De drempel om een marathon te doen is laag, iedereen kan meedoen. Maar het is gewoon anders om mee te doen, het gaat immers om tijd. Dat ene mannetje toch wel even inhalen, het is toch een positie in de uitslag :D

Het zijn mooie doelen, wedstrijden, die marathons. Pak er daar 2 van, met wat andere (toer)tochten, dan heb je dit jaar al echte resultaten en weet je ook wat een wedstrijd is. Je kan natuurlijk ook een funklasse doen om te kijken of het wel wat voor je is, dan weet je waarvoor je traint.
Ik ben me er zeker van bewust dat er veel mensen meedoen. Ik ben een zeer sociaal persoon en laat mijn prestatiedrang het niet winnen van mijn beleefdheid. Toertochten heb ik nu in het schema staan om aankomend jaar mijzelf te meten.

Ik zie het wel zitten om marathons te gaan fietsen, maar bijvoorbeeld Cimes de Waimes is tegelijk met de Mill-man Trail... Ik kan op internet ook niet een fatsoenlijk overzicht van de wedstrijden/toertochten vinden voor volgend jaar (behalve t/m eind februari.)

Funklasse ga ik volgend jaar doen, als ik nu meedoe dan wordt ik er na het 1ste rondje uitgehaald ben ik bang. Werkt niet zo bemoedigend!
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Gertjanw schreef:Er zijn voor mij een aantal redenen om hiervoor te kiezen:
  • Ik wil een kilo of 10 afvallen, en moet daarvoor consequent trainen

Heb je een voedselschema oid?
Afvallen doe je voornamelijk door gezond/verantwoordt te eten.

Sporten lukt mij ook wel,nog vrij regelmatig ook.
Maar gezond en verantwoordt eten...................... :oops:
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Gei-Kek schreef:
Gertjanw schreef:Er zijn voor mij een aantal redenen om hiervoor te kiezen:
  • Ik wil een kilo of 10 afvallen, en moet daarvoor consequent trainen

Heb je een voedselschema oid?
Afvallen doe je voornamelijk door gezond/verantwoordt te eten.

Sporten lukt mij ook wel,nog vrij regelmatig ook.
Maar gezond en verantwoordt eten...................... :oops:
Voedselschema doe ik niet aan, woon nog thuis en me ouder gaan zich niet aan mij aanpassen. Ik doe dus muesli, fruit 3 broodjes bruin waarvan de laatste zoetigheid, fruit of iets anders, avondeten en dan nog wat lekkers savonds!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Het blijft afgezaagd maar afvallen is voor het grootste gedeelte afhankelijk van je voeding en daarnaast wat beweging.
Geen snacks dus en tussendoortjes ;)

Overigens respect als je dit schema iedere week kunt volhouden.
Mijn inziens zit er te weinig herstel in.
Dit gaat een hele hoop van je lichaam vergen.
Dus goed eten, goed slapen en geen drank ;)
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Rayb81 schreef:Het blijft afgezaagd maar afvallen is voor het grootste gedeelte afhankelijk van je voeding en daarnaast wat beweging.
Geen snacks dus en tussendoortjes ;)

Overigens respect als je dit schema iedere week kunt volhouden.
Mijn inziens zit er te weinig herstel in.
Dit gaat een hele hoop van je lichaam vergen.
Dus goed eten, goed slapen en geen drank ;)
Ik eet elke dag gezond, na het fietsen vul ik aan. En het is belangrijk minimaal 5 keer per dag te eten, houd je lichaam op gang :)
Slapen doe ik minimaal 8 uur per nacht en zeker 2keer per week 10 uur.
Doordat ik last heb van PDS (prikkelbaardarmsyndroom) drink is niet meer, scheelt me heel veel gezeik.
Ik ben van mening dat het haalbaar is, naast mijn werk en prive leven. Ik heb een baan die het mogelijk maakt savonds me uren te maken bijvoorbeeld. Joe beschreef heel mooi dat niemand 100% aan zo'n schema kan voldoen. Het is dus een richtlijn.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Gertjanw schreef: Ik ben me er zeker van bewust dat er veel mensen meedoen. Ik ben een zeer sociaal persoon en laat mijn prestatiedrang het niet winnen van mijn beleefdheid. Toertochten heb ik nu in het schema staan om aankomend jaar mijzelf te meten.

Ik zie het wel zitten om marathons te gaan fietsen, maar bijvoorbeeld Cimes de Waimes is tegelijk met de Mill-man Trail... Ik kan op internet ook niet een fatsoenlijk overzicht van de wedstrijden/toertochten vinden voor volgend jaar (behalve t/m eind februari.)

Funklasse ga ik volgend jaar doen, als ik nu meedoe dan wordt ik er na het 1ste rondje uitgehaald ben ik bang. Werkt niet zo bemoedigend!
Voorbeeld: http://www.bikesight.nl/kalender/
Er zijn er nog wel meer, maar kan ik zo snel niet vinden.
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Waar ik je enkel voor wil waarschuwen is dat je zo erg met je schema leeft en probeert aan te voldoen, dat t tegen kan gaan staan. Als je gewoon 2x in de week een aardige ronde fietst en daarnaast in t weekend een lange tocht, hoef je pas over een jaar misschien 2 te gaan werken met een schema en kan je zien of t echt leuk vind.

Maar goed. Dat is mijn mening. Ik ga vanaf volgend jaar marathons rijden en ik fiets zonder schema. Maar wel met heel veel plezier. En regent t hard? Dan rij ik morgen wel.

Zoals je zelf zegt: t is een richtlijn.
Veel succes in ieder geval.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Zie het schema 44 weken doorlopen.
3 weken er midden in niks?
Is dat vakantie of zo?
Dan nog is het misschien verstandig om de intensiteit een bepaalde periode in het jaar terug te zetten naar D1.

Met zo'n vol jaar moet je omgeving ook goed zijn.
Geen stress, begrip leefomgeving / baas, voeding, veel rust.
Luister daarnaast goed naar je lijf.
Pijnsignalen moeten voor de volgende training voorbij zijn anders kunnen dit blessures worden.
Monitor goed je rust HF ter controlle van volledig herstel.
Realiseer je goed dat je lijf ook langere tijd nodig heeft algemeen sterker te worden.
Dit klinkt wazig, maar als je te snel opbouwt en na een opbouwfase blijft knallen, kan er zich vanuit niets een zwak punt opspelen en ineens heel snel uitgroeien tot een serieuze blesure.
Monitor goed je geestelijke gesteldheid.
Als je ineens prikkelbaar word voor je omgeving om kleine onzinnige dingen is dat ook een waarschuwing dat je lichaam nog niet geheel hersteld is of overtraind aan het raken is.

Varieer.
Jouw schema bied weinig variatie, terwijl gevarieerde training je sterker maakt.
Test tussendoor ook eens je maximaal vermogen door op een trail je recordtijd te verbeteren en meet dat met de plaatselijke helden (strava).
Door dit zo te bezien weet je ongeveer waar je naartoe moet trainen om serieus mee te tellen tijdens wedstrijden.

Verdiep je ook eens in supercompensatie.
Dit kan je vermogen een goede boost geven (mits goed uitgevoerd).
Mocht je echt een nog beter inzicht in jezelf willen hebben en een schema daarop willen afstellen?
Inversteer dan eens in een bezoek aan een goed SMA centrum.
Vraag daar om gericht advies.
Kosten voor zo'n onderzoek liggen (geloof ik) rond de 300 euro.
Heb mensen wel eens horen praten dat ze dit met hun huisarts regelde om vergoed te krijgen.
Maar weet niet hoe dat werkt.

Train waar mogelijk met anderen.
Dit is niet alleen meer fun, maar verlegt je grenzen ook als de anderen op hetzelfde niveau rijden.

Train souplesse.
Train techniek.
Bouw een sterke basis 3 tot 5 uur in d1 kunnen rijden, is erg handig als je een marathon wilt gaan rijden.
Een marathon is 4 uur d2/3 dus dan moet je die basis er wel in hebben zitten.
Leer jezelf ook goed te voeden tijdens zo'n lange rit.
4 uur knallen wil dus zeggen dat je de motor constant van brandstof moet blijven voorzien anders breek je af en val je stil.

Voeding.
Eet gezond en gevarieerd.
Internet staat vol met goede adviezen voor sporters.
Zoek daar naar wat bij jouw smaak past en sta open om nieuwe dingen te leren eten.
Heel kort door de bocht.
Voor en tijdens de inspanning koolhydraten.
Na eiwitten.
Eiwitten en koolhydraten zijn er in verschillende soorten en maten.
Niet alleen goede en slechte.
Verdiep je eens in snelle en langzame koolhydraten en verknipte (pepto) eiwitten.
Alcohol: nee
Roken: nee
Drugs: nee

Tenslotte zie ik dat je exact dezelfde HF zones hebt als ik (bijna 50).
Kan natuurlijk wel kloppen, maar je max kan misschien iets hoger liggen dan je nu denkt.
Misschien is een maximaal praktijktest een goed hulpmiddel om je daadwerkelijke zones te bepalen.
Plaats reactie