Hersteldrank

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Tuupje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 959
Lid geworden op: za 7 november 2009, 23:54
Mijn mountainbike: heeft spleetogen

Na een (intensieve) rit moeten er in het eerste half uur een aantal dingen aangevuld worden die je lichaam tijdens de rit verbruikt heeft, en nodig heeft voor spieropbouw. Zoveel mogelijk uit natuurlijke producten halen heeft bij mij zeker de voorkeur.

Wat ik meestal eet zodra ik terug kom is een handje gemengde noten(eiwit), een handje rozijnen met chocolade eromheen :tong(suikers), een bruine boterham met kipfilet of kaas(koolhydraten/eiwit) en een glas Isostar Isotone drank voor de diverse elektrolyten(zoals magnesium)

Daarna op het gemakje douchen en de fiets schoonmaken en aan tafel aanschuiven voor de echte maaltijd :wink:
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Ja gewoon normaal gezond eten en dan heb je geen supplementen nodig hoor :-D Tussendoor wat eten tijdens fietsen ook belangrijk. Volgens mij zit er in roosvice wel meer "gezonde" dingen, dus mogelijk een beter alternatief.

Ipv kip kan je ook heel goed tonijn eten na je ritje, idd met wat koolhydraten en beetje groente.l Daarna wat Tuupje zegt gewoon uitgebreid eten.

Als je gewoon elke dag groentes eet heb je geen magnesium nodig hoor. Met multivitamines hetzelfde, het meeste komt er gewoon ongebruikt uit.

Maar als ik je andere verhalen lees is het meer blessure leed dan spier overbelasting? Dagje spierpijn is normaal hoor, is niet erg hoor. Maar in je OP had je het over meerdere dagen herstellen, dus kwam op mij meer over dat je vermoeid was en/of meerdere dagen spierpijn oid.
Gebruikersavatar
Old 'n' Rusty
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 5 maart 2013, 20:48
Mijn mountainbike: Focus Jam 6.9 nine 2019, Orange 224 evo 2008

Ik heb nu twee keer deze pudding op na een dag flink biken ( voor mijn doen :wink: ) in Duitsland en België. En de volgende dag geen centje pijn.

http://voedzo.nl/recepten/recovery-pudd ... #more-5095
Harden the fuck up!
Cannondale Uber V
Focus Jam 6.9 Nine 2019
Orange 224 evo
"We search out more and more challenging terrain and then buy bikes with more suspension and technology to make that same terrain easier to ride." :~
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Met multivitamines hetzelfde, het meeste komt er gewoon ongebruikt uit.
Vitamine C is de enige die je lichaam ongebruikt via je urine verlaat, veel andere vitamines hopen zich op in je lever en kunnen bij langdurig gebruik fikse schade veroorzaken.
Er zijn een aantal onderzoeken geweest naar vitamine OD's, dit dan wel in de USA waar pilletjes met 1500% :o adh te krijgen zijn.
Gezond eten volstaat inderdaad voor de meeste van ons, magnesium kan wel positieve effecten hebben in een aantal gevallen, bij warm weer werkt het bij mij tegen inspanningshoofdpijn hoewel ik in mijn voeding genoeg magnesium binnen zou moeten krijgen maar ik zal zeker niet elke dag een Mg pilletje naar binnen gooien.
Ik hoef geen wedstrijden te winnen dus voor mij is het een kwestie van een verbetering in kunnen functioneren na een inspanning.
Voor iemand die op het randje wil presteren gelden natuurlijk hele andere regels en bijgeloof :-D
Stephen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: di 3 december 2013, 22:39

Je hebt op een paar kleine uitzonderingen en speciale situaties gelijk Uni. Maar bedoelde meer dat je lichaam alles wat je extra inneemt niet opneemt en gebruikt. Idd als je superdoses van bepaalde vitamines inneemt kan dit serieuze schade opleveren. Van achterlijk veel vitamine C kan je bijvoorbeeld blind worden heb ik ooit een gehoord, moet je wel ziek veel innemen.

Het is wel zo geloof ik dat als je het binnenkrijgt via normaal voedsel het een stuk moeilijker is om teveel binnen te krijgen op een gezonde manier en niet alleen vanwege de kwantiteit van de vitamines ed, maar vanwege het complete opname proces. Klopt dit Uni?
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Vitamine C heeft het vreemde effect dat je lichaam bij hogere doseringen meer dingen ermee kan gaan doen.
Van overdosering bij vitamine C heb ik nog niets gehoord wel schijnt het de vorming van nierstenen in de hand te werken en is er pas een onderzoek geweest waaruit geconcludeerd kon worden dat hoge doseringen C de spieropbouw tegenwerkt, dat is dan weer iets wat we liever niet willen.

Ongeraffineerd voedsel is in bijna alle gevallen beter dan pilletjes e.d. je moet tenslotte wel heeel veeel bier drinken om een OD aan vitamine B binnen te krijgen en het effect van de vitamine B op de lever is daarbij dan ook weer verwaarloosbaar :wink:
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Deze week gemerkt door voldoende rust en gezond eten. Dus niet steeds een koek pakken als tussendoortje maar een stuk fruit het herstel al bevorderd. Ik heb minder last van de plica's in mijn knieën. Hopelijk is het actief rusten iets wat altijd bij mij werkt.
v_schultinge

Als je last hebt van je knieën, staat je zadel etc. wel goed afgesteld? Ik denk dat je daar ook eens goed naar moet kijken.

Over voeding kan ik je weinig vertellen aangezien ik gewoon altijd doe waar ik me goed bij voel :).
Brett
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 juli 2014, 20:04

Jhaast schreef:Aangezien dat mijn herstel (van een toertocht D2) vaak meerdere dagen duurt en ik nog maar 18 ben wil ik hier meer uit halen.
Nu heb ik al meerdere stukken gelezen over het gebruik van hersteldrank binnen het halve uur na de rit.
Wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van een hersteldrank? Welke hersteldranken zijn aanraders?
Je bent pas 18. Hersteldrank hoort niet nodig te zijn.
Ik ben zelf ook maar 23 en ga doe echt niet aan hersteldranken.
Hoe vaak fiets je of doe je ook aan andere sporten?
Als je nooit sport en je gaat dan een zware rit doen, dan is t logisch dat je een paar dagen moet herstellen.
Maar op een jonge leeftijd heb je echt nog geen speciale drankjes nodig.
Als je op goede conditie bent moet je de dag erna gewoon weer kunnen fietsen, wel is waar moet je ca. 30 min warmingup-en, daarna zal t wel weer moeten gaan. (Gevoel van slechte benen bij aanvang)
Anders kun je beter een keer na een arts gaan.
Gewone voeding zal voldoende moeten zijn, cheeks ed. is voor een recreative sporter flauwekul
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Ik fiets meestal 3 keer in de week. 2x door de weeks een uurtje en 1x in het weekend 2 1/2 uur.
Voor de rest doe ik geen andere sporten.
Maar door veel werken, school en ook nog stappen slaap ik wel weinig, gemiddeld 6 uur per nacht. Alleen dat ben ik aan het verbeteren door meer ritme in het leven te brengen.

Ik overbelast mijn knieën makkelijk door de Plica's die in mijn knieën zitten.
Een Plica is een strengetje die in een zenuw zit te prikken, dit veroorzaakt pijn.
In de loop van de komende jaren vergroei ik dat als het goed is.

Gister heb ik het schoenplaatje van mijn linker schoen veranderd.
Daarna ben ik een ronde van 20 kilometer over de weg gaan fietsen.
Met als gevolg dat ik vandaag geen last gehad heb van mijn linker knie.

Hopelijk met meer rust is de herstelperiode minimaal en is er absoluut geen hersteldrank meer nodig.
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Ik fiets meestal 3 keer in de week. 2x door de weeks een uurtje en 1x in het weekend 2 1/2 uur.
Voor de rest doe ik geen andere sporten.
Maar door veel werken, school en ook nog stappen slaap ik wel weinig, gemiddeld 6 uur per nacht. Alleen dat ben ik aan het verbeteren door meer ritme in het leven te brengen.

Ik overbelast mijn knieën makkelijk door de Plica's die in mijn knieën zitten.
Een Plica is een strengetje die in een zenuw zit te prikken, dit veroorzaakt pijn.
In de loop van de komende jaren vergroei ik dat als het goed is.

Gister heb ik het schoenplaatje van mijn linker schoen veranderd.
Daarna ben ik een ronde van 20 kilometer over de weg gaan fietsen.
Met als gevolg dat ik vandaag geen last gehad heb van mijn linker knie.

Hopelijk met meer rust is de herstelperiode minimaal en is er absoluut geen hersteldrank meer nodig.
akse
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 06:50
Mijn mountainbike: Checker pig cpx s8000

Hersteldrank en supplementen zijn niet nodig voor een hobbyatleet. Gewoon gezond en gevarieerd eten en drinken. Na een stevige training een beker melk karnemelk met ranja of een beker chocolade melk. Dit zijn perfecte hersteldranken. Voor een isotoon drankje voor in de bidon neem je 1 deel appelsap op 10 delen water met een snufje zout. Kost allemaal niets en werkt donders.
rare jongens die romeinen
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

akse schreef:Hersteldrank en supplementen zijn niet nodig voor een hobbyatleet.
Exact. Eerst een lekkere bak koffie nemen als je thuiskomt. En als hersteldrank meng je een half glas jus d'orange met een half glas karnemelk. Kost geen drol en werkt net ze goed.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

bert l. schreef:
akse schreef:Hersteldrank en supplementen zijn niet nodig voor een hobbyatleet.
Exact. Eerst een lekkere bak koffie nemen als je thuiskomt. En als hersteldrank meng je een half glas jus d'orange met een half glas karnemelk. Kost geen drol en werkt net ze goed.

En als je als hobby je sport 15 uur per week uitvoert?
Kan je melden dat 5 eieren op een dag vreten, naast dat het heel veel werk kost om klaar te maken, niet echt gezond is.

Daarom is een beker hersteldrank met 0,4 g/kg eiwit (20 tot 30 gram) en afhangende van trainingsoort hoeveelheid koolhydraten, een uitkomst na de training.
Een liter chocolademelk opzuipen puur voor z'n eiwit gaat ook niet helpen. Zitten ook nog veel snelle suikers in die ik graag vervang voor wat duurzamere koolhydraten.

Is dus onzin dat een hobbyatleet geen belang kan hebben bij een supplement.
Dat je als hobbyatleet wel kunt zoeken naar vervanging voor een supplement ben ik met je eens. Echter als je geen dieetist achter je hebt staan en naast je hobby nog een druk leven hebt is het verdomd makkelijk om als aanvulling een eiwit supplement te gebruiken :-q

In een glas melk of karnemelk (0,3L) zit nog geen 10 gram eiwit. Totaal onvoldoende om je lichaam te laten herstellen na een training. Daarbij komt ook nog eens dat melk trager opgenomen wordt dan bijvoorbeeld andere eiwit soorten Wat je wilt na training is een piek in voedingstof opname. Die kun je bereiken met goede voeding op het goede moment.

Ik vind dit soort ongenuanceerde reacties daarom altijd een beetje blijk geven van onwetendheid :~ . Als je serieus met je sport bezig bent, ook als je dit als hobby doet, moet je soms creatief zijn en middelen zoeken om voor jou de beste weg te vinden. Als je een intervaltraining afgewerkt hebt en je neemt enkel een glas sap/melk kan ik je uit ervaring melden dat je serieus wat achterlaat als dat je een volledig herstelmoment pakt. Bij de volgende training, de dag erna, merk je dit direct. :wink:

Maar als gedacht wordt dat een half glas sap/melk evengoed werkt als een volledig herstel voeding ben je in mijn mening, zoals de engelsen het mooi zeggen, ignorant.
Brett
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 27 juli 2014, 20:04

Volgens mij is iedereen 't wel eens dat een hersteldrank beter is dan glas jus voor de herstelling.

Echter is 't voor de doorgaande hobbyist, die 2 keer per week 3 uurtjes gaat fietsen, een hersteldrank niet nodig.

De meeste mensen werken of volgen een studie en hebben geen tijd om 15 uur te trainen.
Voor diegene die wel 15uur traint staan vaak ook onderbegeleiding van een arts.
15 uur sporten is ook niet volledig gezond.

Een doorgaande (gezonde) hobbyist kan goed leven met de maaltijden uit de "schijf van vijf" en 6 uur per week aan intensief sporten.

Als dat niet zo is, moet diegene een naar de dokter gaan of eens critisch naar zijn/haar eet/drink patroon kijken.
Plaats reactie