Druk op voorwiel

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

Als ik op mijn eigen fiets zit merk ik dat ik behoorlijk veel druk op mijn voorwiel heb (en dus erg weinig op mijn achterwiel).

Omdat het af en toe toch wel erg lastig stuurt vroeg ik me af wat ik het beste kan doen. Kortere stuurpen (is nu 11 centimeter), stuur iets omhoog verplaatsen of de positie van mijn zadel wijzigen.

Ik ben zelf wel een liefhebber van een wat diepere zit dus het stuur ophogen heeft niet echt mijn voorkeur. Een kortere stuurpen heeft als nadeel dat je afstand tussen stuur en zadel redelijk veranderd.

En als je je zadel naar achteren zet verandert de hoek tussen je bovenlichaam en je trapas weer.

Wat is de minst schadelijke van alle opties?
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Marcoooooo schreef: Wat is de minst schadelijke van alle opties?
Die staat er niet tussen en is niet echt een optie, maar een frame met een langere bovenbuis. Ik had hetzelfde probleem, framemaat (hoogte) was goed alleen had ik het gevoel teveel boven het voorwiel te hangen en had ook vaak de neiging over-the-bar te gaan bij een drop of iets dergelijks.

Nu met mijn huidige frame, met langere bovenbuis (en kortere stuurpen), geen last meer van.

Misschien toch iets om even naar te kijken? Weet je in ieder geval of het zin heeft de andere opties te doorlopen.

Succes
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

Spook-E schreef:
Marcoooooo schreef: Wat is de minst schadelijke van alle opties?
Die staat er niet tussen en is niet echt een optie, maar een frame met een langere bovenbuis. Ik had hetzelfde probleem, framemaat (hoogte) was goed alleen had ik het gevoel teveel boven het voorwiel te hangen en had ook vaak de neiging over-the-bar te gaan bij een drop of iets dergelijks.

Nu met mijn huidige frame, met langere bovenbuis (en kortere stuurpen), geen last meer van.

Misschien toch iets om even naar te kijken? Weet je in ieder geval of het zin heeft de andere opties te doorlopen.

Succes
aan die optie heb ik ook zitten denken maar die zit er financieel niet in voorlopig :( Bovendien dacht ik dat Santos redelijk lange bovenbuizen had
the one
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 21 oktober 2003, 22:23
Mijn mountainbike: Scott Racing XTR-MAVIC-BBB CARBON-

Kijk jou merk fiets ken ik niet zo,maar ik neem aan dat santos goed is.
Als jij weet via een meet pograma welk frame maat jij moet hebben.
Dan ben jij er nog niet.Even voor jou Kijk even hoe je wil zitten,laat anders je armen en schouders op meten,Schuif je zadel iets op en kijk naar een stuurpen van bbb of pro.Gewoon iets proberen.
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Santos heeft over het algemeen een redelijk neutrale lengte van boven buis. Als je echt sportieft of je bike wilt zitten en toch nog goed wendbaar zijn, dan moet je denk ik een USA merk proberen. Denk aan Specialized, Trek, Cannondale, enz. Maar helaas is dit geen goedkope optie en zul je dus nog even door moeten sparen. Die andere opties zijn denk ik ook niet goed, want dan ga je aan je zithouding prutsen en das niet goed.
hutchey
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:39
Mijn mountainbike: Breezer; RitcheyP20; GazelleCM; Koga; KogaTeam; PeugeotTeam; RoadLogic
Contacteer:

Marcoooooooo, heb je reletief korte armen en een lang bovenlichaam?
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

@hutchey: dat valt naar mijn idee wel mee.

Ik heb vandaag ff gereden met de stuurpen van mijn racefiets, die is 2 cm korter en het rijdt wel stukken beter. Door wat spacers te verhuizen en mijn zadel een klein stukje naar achteren te zetten is het probleem wel redelijk verholpen. Mis nu alleen nog wel wat kracht in mijn pootjes.
hutchey
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:39
Mijn mountainbike: Breezer; RitcheyP20; GazelleCM; Koga; KogaTeam; PeugeotTeam; RoadLogic
Contacteer:

...als je denkt dat je kracht in je pootjes mist kun je proberen wat aan je zadelhoogte te doen, hoger = meer kracht. lager = meer souplesse.
De ideale waarden liggen tussen 107 en 109% van je binnenbeenlengte...
Plaats reactie