Trainen in de winter

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
John77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 17 augustus 2014, 18:08

Van dat geld dat hier een sportschool kost heb ik nu een warm winterpak, sokken en MTBwinterschoenen kunnen kopen. Ik train dus de winter door. Wilde eerst ook een abb nemen op de plaatselijke Healthcity, maar voor 60 euro per maand kan ik leuke dingen kopen die langer mee gaan dan die ene maand. Ik kan ook naar een naburige stad om daar voor 30 euro te gaan trainen, maar dan ben ik weer behoorlijk wat euro's aan brandstof en parkeerkosten kwijt. Dan ga je toch op de fiets naar de sportschool? Als je dan toch al op de fiets zit, waarom dan nog naar een sportschool? 8)

Je kunt van het uitgespaarde geld zelfs een redelijke hometrainer of fietstrainer voor kopen indien gewenst, kun je thuis trainen wanneer je wil. Nee ideaal is het niet, maar het kan wel. Hometrainer voor de TV, film op of je favo serie en gaan met de banaan. Zo heb ik het afgelopen winter gedaan, deze winter blijf ik zoveel als kan buiten trainen.
the basic fact is no matter what you do to a turd - polish it, paint it, give it bling - it's still a turd, and there is nothing you can do about that underlying fact.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

60 euro.
Daar hedde een spiningbike op mp voor.
Die gaat zeker 4 maanden mee.
:lol:
Zas
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 1 september 2014, 21:36
Mijn mountainbike: is erg fijn

Vind het juist heerlijk in de winter buiten fietsen, je kan je er prima op kleden. Het aantal dagen dat het echt waardeloos is valt uiteindelijk vaak best mee. En met pekel op de weg gooi ik de fiets in de auto en rij ik naar het bos.
Vanwege een operatie dit jaar even niet op de fiets buiten, daarom een Tacx geleend om thuis toch door te kunnen trappen. Was blij dat ie weer de deur uit kon, echt verschrikkelijk. Maar bij gebrek aan beter kan het een uitkomst zijn.
A good bike ride fixes everything.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

hansdegebruiker schreef:60 euro.
Daar hedde een spiningbike op mp voor.
Die gaat zeker 4 maanden mee.
:lol:
Lidmaatschap van de wielervereniging kost 70,- per jaar. Trainingslidmaatschap, bijv. om de winter door te komen, is 40,- euro. Er zijn trainingen op het geasfalteerde parcours op dinsdagavond en donderdagavond. En op het onverharde parcours op woensdagavond. Op zaterdag een clubevent (deelname veldtoertocht of clubrit. Daar kan geen sportschool of spinningles of spinbike tegenop.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Hermanusb
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: za 16 augustus 2014, 12:00

Als je zoals ik in de 5 ploegen werkt is club leven niet echt makkelijk.
Ik moet sporten als mijn ploegenrooster het toelaat.

Dat betekend zelden in de avond en hooguit 1 keer per 3 weken in het weekend

En moeders de vrouw wil ook wel eens wat doen in dat ene weekend dat ik vrij ben.

Ik sport dus vaak tussen 9 en 12 en tussen 15 en 17 uur.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Ik werk in ploegen dus vereniging is not done.
Hop weer op die goedkope spinningbike.
:lol:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik werk ook in ploegen en benut mn vrije tijd goed, maar heb ook geen vrouw en kinderen, dat scheelt vast enorm.

Misschien fietsen naar het werk een optie?
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Weet niet of dit een optie voor de topicstarter is.
Heb zelf 2 jaar lang naar mijn werk getrapt.
Kwam toen op 400-500 km per week uit.
Dat was toch iets te voor mijn broze lijfie.
Zit nu op 300 per week en dat is een mooi aantal om effectief te trainen.
Soms zit er een woon/werk/woon rit tussen.

In de winter toch echt indoor in plaats van op de bike 2work.
Vooral toen ik vanuit de nachtdienst een ongeluk kreeg met een zware hersenschudding als gevolg.

Natuurlijk is mijn situatie anders als de topicstarter, echter wil ik met mijn relaas aangeven dat een gecontroleerde training met veel D1 in de winterperiode best goed kan zijn als voorbereiding van een nieuw seizoen.
Indoor geeft je dan misschien meer controlle als outdoor in den kou en eventueel onder tijdsdruk van werktijden of andere randzaken van het leven.
Op wat voor een machine je dit doet en in welke setting maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Een paar jaar terug deed ik dat op de sportschool en dat was eigenlijk best leuk.
Zat daar op een spinningbike (vrek daar is dat verduivelde ding alweer in beeld) voor een grote witte muur waarop een beamer met leuke videobeelden op gericht stond.
De andere sporters vonden het wel apart dat iemand daar 3 a 4 uur zich kon bezig houden, daar de gemiddelde sportschool bezoeker zich gemiddeld niet langer dan 15 min aan een cardiotoestel waagt.
Lachu.... :tong
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Ik geloof graag dat je op een spinningbike heel gericht en gecontroleerd kan trainen. Maar ik weet niet of ik mij er mentaal toe kan zetten om uren op zo'n ding te gaan zitten. Ik vind dat het ook "leuk" moet blijven... Daarom straks doordeweeks schaatsen of biken met een lampje zolang het weer nog goed is, en af en toe in het weekend een lange rit... Gaat helemaal goed komen!

Leuk om te lezen hoe iedereen zijn eigen methodes heeft!
the-edge60
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 26 oktober 2009, 16:31
Mijn mountainbike: Scott Scale 900 rc 2016 ENVE

Zoals hiervoor al iemand zei, valt het aantal keren dat het weer te waardeloos is om buiten met een lamp te fietsen best mee. In West Brabant rijden er sávonds op diverse plaatsen op industrieterreinen hele horde's wielrenners hun trainingsrondjes. Daar sluit ik dus ook vaak bij aan. Goede d1 training, compleet verlicht, goed asfalt en soms wel mischien 150 man. En je vind altijd vanzelf een groepje in het goede tempo. Je zou een srond kunnen kijken of dat bij jou in de buurt ook ergens aan de gang is. Verder rijd ik (eigenlijk het hele jaar door) veel op mijn Tacx. Korte krachttrainingsblokken, vaak ook d1 trainingen van 3 uur of langer en een uurtje uitfietsen na het weekend.
Its better to burn out, than to fade away......

[bUnbranded Ventoux Racing Team[/b]
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Met 150 man in het donker rondjes rijden op een industrieterrein? Dat ben ik hier nog niet tegengekomen! Lijkt mij voor af en toe wel leuk trouwens!
Hermanusb
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: za 16 augustus 2014, 12:00

Rayb81 schreef:Ik werk ook in ploegen en benut mn vrije tijd goed, maar heb ook geen vrouw en kinderen, dat scheelt vast enorm.

Misschien fietsen naar het werk een optie?
Ik heb geen gewone fiets en die komt er ook niet.

Is ook niet nodig want ik kan met de middag en nacht dienst altijd fietsen.
Ik heb trainingsmogelijkheden bij de vleet, alleen een serieus verenigingsleven is gewoon onmogelijk.

Ik fiets 3 keer per week en zit nu op ca 50 km gevarieerd bos en zand paden.
Betty1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 14:33

Als je van mountainbiken houd dan lijkt het me nooit te koud, tot het punt dat je ledematen er af vriezen. Maar dat geldt voor alles. Surf zelf nog met temperaturen ruim onder 0.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Denk dat het houden van mountainbiken los staat in hoeverre iemand tegen koude kan of wil zijn.
Hermanusb
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: za 16 augustus 2014, 12:00

Ik heb de pest aan regen.
Simpel.

Dat betekend dat ik rustig ga fietsen als het droog is maar als het regend never nooit niet.
Plaats reactie