Energy bars vs suikerspiegel

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Enrico schreef:Neem van mij maar aan dat geraffineerde suiker de oorzaak is van veel ziektes en kwalen.
Dat neem ik niet van je aan zonder wetenschappelijk afdoende verklaring. Als jij mij aan kunt geven wat, chemisch gezien, het verschil is tussen 'natuurlijke' en 'geraffineerde' suikers, dan kan je me misschien overtuigen.
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Te veel suikers (in het algemeen ) en zoetstoffen sorteren geen levensverlengend effect
'Be like water my friend'
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Bushwackert schreef:Te veel suikers (in het algemeen ) en zoetstoffen sorteren geen levensverlengend effect
Tja, je kan van heel veel dingen zeggen dat als je er te veel van neemt dat dit op de lange termijn niet heel goed voor je is. Maar volgens Enrico zijn het specifiek de garafineerde suikers die veel ziektes en kwalen veroorzaken en dat we dat maar van hem aan moeten nemen (zonder er wetenschappelijk bewijs voor te leveren)

Alleen wat hij zegt is nogal kort door de bocht. Hij baseert zich hoogtwaarschijnlijk op de film van Robert Lustig (Sugar, the bitter truth) maar die film is in Europa veel minder van toepassing dan in de VS en gaat maar over een type gerafineerde suiker namelijk High Fructose Corn Syrup (HFCS). De reden dat in de VS zoveel HFCS wordt gebruikt (wat inderdaad niet zo goed voor je is) is omdat de mais industrie er zwaar gesubsidieerd wordt waardoor dit type suiker erg goedkoop is. In Europa wordt echter veel minder HFCS gebruikt. Tevens stelt de film vooral dat het probleem in amerika door de grote porties komt (literbekers frisdrank bij fastfood restaurants etc) maar dit heeft natuurlijk niet zoveel te maken met het eten van een energiereep na twee uur hard sporten...
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Superstom schreef:Hij baseert zich hoogtwaarschijnlijk op de film van Robert Lustig (Sugar, the bitter truth) maar die film is in Europa veel minder van toepassing dan in de VS en gaat maar over een type gerafineerde suiker namelijk High Fructose Corn Syrup (HFCS). De reden dat in de VS zoveel HFCS wordt gebruikt (wat inderdaad niet zo goed voor je is) is omdat de mais industrie er zwaar gesubsidieerd wordt waardoor dit type suiker erg goedkoop is. In Europa wordt echter veel minder HFCS gebruikt.
Volgens Lustig doet gewone suiker (tafelsuiker, rietsuiker, bietsuiker) precies hetzelfde als HFCS ;)
Sucrose is een disaccharide bestaand uit 1 ring glucose en 1 ring fructose, die in de dunne darm heel snel van elkaar gescheiden worden, en dus razendsnel opgenomen.

Ik vind de term 'geraffineerd' altijd nogal loos. Kijk gewoon naar de verhouding glucose/fructose, de G.I. en G.L., vezels (hangen natuurlijk samen met de G.I.) en eventuele andere leuke micronutriënten.

Bedenk wat je gaat doen qua training, wat eigenlijk je doel is met je voeding (maximaal lang leven of maximale sportprestaties, dat zijn 2 doelen die zeker niet altijd hand in hand gaan) en bepaal wanneer je wat nodig hebt en baseer daarop wat je wanneer eet.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Ok. toegegeven de toevoeging geraffineerd had er niet bij hoeven te staan. Maar het zal een ieder duidelijk zijn dat juist deze vorm van suiker wordt toegevoegd aan negen van de tien voedingsproducten die in een gemiddelde supermarkt te vinden zijn. Sommige producenten denken hun product een bepaalde gezondheidswaarde te geven door er rietsuiker (ipv geraffineerd) aan toe te voegen. Onzin natuurlijk .
Feit is dat de gemiddelde Nederlander (veel) te veel suiker binnen krijgt.....vaak zonder dit zelf door te hebben.

Suiker op zich is niet slecht, maar de hoeveelheid suiker die tegenwoordig in alle voeding zit en waar je nauwelijks omheen kunt als je niet belachelijk goed oplet wat je koopt, is wel een probleem.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

+1
Everybody bought a new bike!
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

asphaltdude schreef:Volgens Lustig doet gewone suiker (tafelsuiker, rietsuiker, bietsuiker) precies hetzelfde als HFCS ;)
Sucrose is een disaccharide bestaand uit 1 ring glucose en 1 ring fructose, die in de dunne darm heel snel van elkaar gescheiden worden, en dus razendsnel opgenomen.
We dwalen nu een beetje af, maar HFCS bestaat in een aantal varianten, sommige daarvan hebben een véél groter aandeel fructose dan sucrose heeft. Er zijn aanwijzingen, dat teveel fructose niet goed voor je is (oa invloed op de hoeveelheid triglyceriden in je bloed en een laxerende werking). In dat opzicht heb je liever kristalsuiker (sucrose), dan glucose-fructosestroop (HFCS).
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Superstom schreef:
Bushwackert schreef:Te veel suikers (in het algemeen ) en zoetstoffen sorteren geen levensverlengend effect
Tja, je kan van heel veel dingen zeggen dat als je er te veel van neemt dat dit op de lange termijn niet heel goed voor je is. Maar volgens Enrico zijn het specifiek de garafineerde suikers die veel ziektes en kwalen veroorzaken en dat we dat maar van hem aan moeten nemen (zonder er wetenschappelijk bewijs voor te leveren)
Einde quote .


Roken is idd ook slecht, zelfs wanneer je in de brand staat :winkie:
Het is een gegeven dat elke type suiker, je hebt slechte en minder slechte, niet erg gezond voor je is, en mensen krijgen beroertes , diabetes en weet ik al wat voor ongein van suiker op zich.
Maar zie het in het topic energie gels en bars.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

to0n schreef:We dwalen nu een beetje af, maar HFCS bestaat in een aantal varianten, sommige daarvan hebben een véél groter aandeel fructose dan sucrose heeft. Er zijn aanwijzingen, dat teveel fructose niet goed voor je is (oa invloed op de hoeveelheid triglyceriden in je bloed en een laxerende werking). In dat opzicht heb je liever kristalsuiker (sucrose), dan glucose-fructosestroop (HFCS).
True, maar de gangbaarste variant heeft 55% fructose toch? Dat scheelt weinig met sucrose.
Bushwackert schreef: Tja, je kan van heel veel dingen zeggen dat als je er te veel van neemt dat dit op de lange termijn niet heel goed voor je is. Maar volgens Enrico zijn het specifiek de garafineerde suikers die veel ziektes en kwalen veroorzaken en dat we dat maar van hem aan moeten nemen (zonder er wetenschappelijk bewijs voor te leveren)
Einde quote .
Ik snap ergens wel waarom mensen de verzamelbakterm 'geraffineerd' / 'bewerkt' gebruiken: omdat 'natuurlijke' producten nooit zoveel en zo snel opneembare suikers bevatten als bewerkte.

Maar als je per se deze indeling wilt hanteren vind ik dat je ook consequent moet zijn en b.v. rozijnen (gedroogd) en vruchtensap (geperst) in het rijtje geraffineerd/bewerkt moet plaatsen :wink:

Bushwackert schreef: Het is een gegeven dat elke type suiker, je hebt slechte en minder slechte, niet erg gezond voor je is, en mensen krijgen beroertes , diabetes en weet ik al wat voor ongein van suiker op zich.
Neuh dat geloof ik niet. Suiker is niet per definitie slecht, de mogelijke schadelijkheid zit m puur in de hoeveelheid en snelheid van opname.
(en de combinatie van te veel suiker en te weinig lichaamsbeweging)
Laatst gewijzigd door asphaltdude op ma 27 juli 2015, 19:33, 4 keer totaal gewijzigd.
Everybody bought a new bike!
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Bushwackert schreef:Het is een gegeven dat elke type suiker, je hebt slechte en minder slechte, niet erg gezond voor je is, en mensen krijgen beroertes , diabetes en weet ik al wat voor ongein van suiker op zich.
Dit soort opmerkingen begrijp ik dus niet. Dan mag je dus ook geen fruit eten...
- en geen honig, bier en wijn, diverse groentes, etc -
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

asphaltdude schreef:True, maar de gangbaarste variant heeft 55% fructose toch? Dat scheelt weinig met sucrose.
Ik weet niet of er zoiets bestaat als 'de gangbaarste variant'. Fabrikanten zetten er helaas niet bij wat gebruikt wordt. Maar los van de percentages; je wil niet teveel fructose binnenkrijgen, of dit nu van HFCS of iets anders komt (fruit en knollen!). Probeer maar eens bij te houden hoeveel je ervan binnenkrijgt, dat is bijna onbegonnen werk....

- Maar goed, dit gaat buiten het bestek van dit topic. Voordeel van fructose is dan wel weer dat het opnametraject anders is, waardoor je meer koolhydraten binnen kunt krijgen, dan met alleen glucose...
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

to0n schreef:Voordeel van fructose is dan wel weer dat het opnametraject anders is, waardoor je meer koolhydraten binnen kunt krijgen, dan met alleen glucose...
Dat is de hele reden dat het zo'n issue is bij sportvoeding ;)

Andere context en ander mechanisme dan de discussie of fructose 'gezond' is ;)
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

to0n schreef:
Bushwackert schreef:Het is een gegeven dat elke type suiker, je hebt slechte en minder slechte, niet erg gezond voor je is, en mensen krijgen beroertes , diabetes en weet ik al wat voor ongein van suiker op zich.
Dit soort opmerkingen begrijp ik dus niet. Dan mag je dus ook geen fruit eten...
- en geen honig, bier en wijn, diverse groentes, etc -

Misschien begrijp je de opmerking beter wanneer ik erbij zeg dat de hoeveelheid een belangrijke factor is.dat had ik meteen moeten doen.
Tuurlijk is een beetje suiker niet schadelijk. :tong
'Be like water my friend'
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

asphaltdude schreef:
to0n schreef:We dwalen nu een beetje af, maar HFCS bestaat in een aantal varianten, sommige daarvan hebben een véél groter aandeel fructose dan sucrose heeft. Er zijn aanwijzingen, dat teveel fructose niet goed voor je is (oa invloed op de hoeveelheid triglyceriden in je bloed en een laxerende werking). In dat opzicht heb je liever kristalsuiker (sucrose), dan glucose-fructosestroop (HFCS).
True, maar de gangbaarste variant heeft 55% fructose toch? Dat scheelt weinig met sucrose.
Bushwackert schreef: Tja, je kan van heel veel dingen zeggen dat als je er te veel van neemt dat dit op de lange termijn niet heel goed voor je is. Maar volgens Enrico zijn het specifiek de garafineerde suikers die veel ziektes en kwalen veroorzaken en dat we dat maar van hem aan moeten nemen (zonder er wetenschappelijk bewijs voor te leveren)
Einde quote .
Ik snap ergens wel waarom mensen de verzamelbakterm 'geraffineerd' / 'bewerkt' gebruiken: omdat 'natuurlijke' producten nooit zoveel en zo snel opneembare suikers bevatten als bewerkte.

Maar als je per se deze indeling wilt hanteren vind ik dat je ook consequent moet zijn en b.v. rozijnen (gedroogd) en vruchtensap (geperst) in het rijtje geraffineerd/bewerkt moet plaatsen :wink:

Bushwackert schreef: Het is een gegeven dat elke type suiker, je hebt slechte en minder slechte, niet erg gezond voor je is, en mensen krijgen beroertes , diabetes en weet ik al wat voor ongein van suiker op zich.
Neuh dat geloof ik niet. Suiker is niet per definitie slecht, de mogelijke schadelijkheid zit m puur in de hoeveelheid en snelheid van opname.
(en de combinatie van te veel suiker en te weinig lichaamsbeweging)
Asphaltdude . . Dat van de hoeveelheid had ik ditect bij moeten zetten. . Dat bedoel ik ook.
Met ztevige hieveelheden en een passieve levensstijl zijn alle soorten suiker niet goed voor je
'Be like water my friend'
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Wat ik een beetje mis hier is een onderbouwing van:
wat zijn snelle koolhydraten,
wat zijn langzame koolhydraten,
wat zijn suikers.

Want....alle koolhydraten zijn suikers en hebben dezelfde invloed op je lijf.

Het verschil tussen langzame en snelle koolhydraten zitten 'm heel simpel in 1 ding: de hoeveelheid vezels. Dwz: hoe lang doet je stofwisseling erover om de energie in het eten in je systeem te krijgen. Tijdens het sporten is het beter om snel afbreekbare koolhydraten in beperkte hoeveelheid met redelijke intervallen binnen te krijgen. Je wil niet dat je lijf teveel energie nodig heeft om een grote hoeveelheid vezels af te breken tijdens een inspanning; dat doet het namelijk niet, de insulinepiek houdt daardoor te lang aan en voila: je krijgt een stevige dip (en wordt ws kotsmisselijk van die volle pens)
Beter dus om licht verteerbare dingen te eten in kleinere porties. Op die manier voorkom je een insulinepiek (en dus dip) en belast je je energiesysteem minder terwijl er wel voldoende brandstof voorhanden is. Komt ten goede aan je prestatie.

Geraffineerde suiker is per definitie slecht, aangezien je lichaam deze stof niet herkent en de insulinepiek extra groot zal zijn. Daarom is de consumptie van drankjes als red bull zo lachwekkend; de piek van de caffeine is minder dan de dip die je van de suiker krijgt. Het misverstand dat je toegevoegde suiker (lees: saccharose, maar ook toegevoegde fructose) nodig hebt is nog steeds alom aanwezig. Wij halen zoveel suiker uit 'normaal, gezond en evenwichtige' voeding dat gezoete voedingsmiddelen zorgen voor een overkill (en dus zwaarlijvigheid). Helaas eten we teveel van alles momenteel.

Maar on topic:
Ik neem tijdens lange ritten de ouderwetse cliff bar mee. Lekker, goed te eten onderweg (dus geen plakzooi) en een combi van snelle en langzame koolhydraten. Zijn ook wel gezoet, maar aangezien ik voor de rest nauwelijks fabriekseten gebruik en daarnaast geen last heb van een welvaartsspoiler zie ik daar niet zo'n kwaad in. Wat ik ook weleens doe als de rit de hele dag duurt maar wat meer ontspannen is; good old studentenhaver. Af en toe een handje, en nergens last van. Gels etc werken bij mij niet; last van maag en darmen, vind het niet binnen te houden en merk geen effect.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie