Energy bars vs suikerspiegel

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

:-q Har77 .
Duidelijke uitleg.
Dank
'Be like water my friend'
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

+1 volg dit topic ook met veel interesse.
De clif bar staat nu op de te proberen lijst hier.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Har77 schreef: Geraffineerde suiker is per definitie slecht, aangezien je lichaam deze stof niet herkent en de insulinepiek extra groot zal zijn.
Als je lichaam geraffineerde suiker niet 'herkent', waarom gaat het dan toch insuline aanmaken als je het binnenkrijgt? :bier: :wink:

(oké, er was wel iets met insuline en leptine en maagpassage etc waardoor suikerwater geen verzadigingsgevoel geeft, maar da's toch net ff wat anders)

Nog 1 opmerking bij het insulineverhaal: tijdens inspanning is de insulingevoeligheid van je spieren veel groter waardoor je minder insuline aan hoeft te maken om de KH je spieren in te krijgen. Het jojo-suikerdipverhaal gaat tijdens inspanning dus minder op dan in rust.
Har77 schreef:Je wil niet dat je lijf teveel energie nodig heeft om een grote hoeveelheid vezels af te breken tijdens een inspanning; dat doet het namelijk niet, de insulinepiek houdt daardoor te lang aan en voila: je krijgt een stevige dip (en wordt ws kotsmisselijk van die volle pens)
Insulineproductie hangt vooral af van de hoeveelheid glucose in het bloed, en langzame KH (met veel vezels idd) komen gewoon langzamer in het bloed.
Belasting van maag en darmen zijn dus eerder de reden om tijdens inspanning vezels te vermijden dan het insuline-suikerdipverhaal.
Everybody bought a new bike!
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

asphaltdude schreef:
Har77 schreef: Geraffineerde suiker is per definitie slecht, aangezien je lichaam deze stof niet herkent en de insulinepiek extra groot zal zijn.
Als je lichaam geraffineerde suiker niet 'herkent', waarom gaat het dan toch insuline aanmaken als je het binnenkrijgt? :bier: :wink:

(oké, er was wel iets met insuline en leptine en maagpassage etc waardoor suikerwater geen verzadigingsgevoel geeft, maar da's toch net ff wat anders)

Dat is nu wel wat ik bedoel, heb alleen in mijn Jip en Janneke uiteenzetting verzuimd te melden dat hierin met suiker het probleem zit. Lichaam herkent het niet, je gaat meer suikerhoudend voedsel naar binnen werken voor een 'voldaan' gevoel en dat geheel maakt dat de insulinepiek groter is en veel langer aanhoudt.

Nog 1 opmerking bij het insulineverhaal: tijdens inspanning is de insulingevoeligheid van je spieren veel groter waardoor je minder insuline aan hoeft te maken om de KH je spieren in te krijgen. Het jojo-suikerdipverhaal gaat tijdens inspanning dus minder op dan in rust.

Klopt, maar het is wel degelijk van belang als mensen bijvoorbeeld 3 gels in een uur gaan gebruiken bij een langduriger inspanning. Veel (amateur) sporters denken dat het lijf constant voorzien moet worden van grote hoeveelheden brandstof. Daar komt het 'flauwe' gevoel vandaan dat veel mensen omschrijven bij het gebruik van gels/repen/etc
Har77 schreef:Je wil niet dat je lijf teveel energie nodig heeft om een grote hoeveelheid vezels af te breken tijdens een inspanning; dat doet het namelijk niet, de insulinepiek houdt daardoor te lang aan en voila: je krijgt een stevige dip (en wordt ws kotsmisselijk van die volle pens)
Insulineproductie hangt vooral af van de hoeveelheid glucose in het bloed, en langzame KH (met veel vezels idd) komen gewoon langzamer in het bloed.
Belasting van maag en darmen zijn dus eerder de reden om tijdens inspanning vezels te vermijden dan het insuline-suikerdipverhaal.
Eens, maar daarom noemde ik dat nog specifiek.

Zijn het in grote lijnen wel eens denk ik, dank voor de aanvulling ;-)
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
mennoAlmelo
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 3 augustus 2015, 07:36

ik neem altijd een banaan mee... werkt perfect!
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

mennoAlmelo schreef:ik neem altijd een banaan mee... werkt perfect!
Daar rij je geen marathon op
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie