Nekhernia

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
BasGrunn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 21:19
Mijn mountainbike: Giant NRS customized

Sinds vanochtend loop ik met ee halskraag rond ivm pijn in de nek en een gevoelloze arm en hand. Volgens de huisarts en fysiotherapeut ben ik de komende maanden uitgeschakeld en hoef ik aan mountainbiken niet te denken. Over twee weken in het ziekenhuis een afspraak bij de neuroloog staan om verder te kijken wat er aan de hand is. Gedacht wordt aan een Nekhernia of een uitpuilende Disc in de nek. Absolute rust voor nu dus en voorlopig alleen naar mijn fiets kijken. Zit nog te wachten op mijn nieuwe zadelpen, maar die kan ik voorlopig alleen nog maar oppoetsen. Dikke shitzooi dus!

Iemand ervaring met een dergelijke aandoening en herstel :~
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

lijkt me erg vervelend, we houden allemaal van deze hobby en gaan het liefst elke dag! Zelf ook wel eens voor 5-6 weken uitgeschakeld geweest dus I know how you feel..

Veel beterschap!
HaRdCoRe-WeZ
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 16 juni 2009, 09:28
Mijn mountainbike: Beone Pearl

Damn, gelukkig heb ik hier geen last van maar ik je wens je wel heel veel beterschap toe!
BasGrunn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 21:19
Mijn mountainbike: Giant NRS customized

Thnxs, dit is echt klote. Hoop dat ik hier snel vanaf ben en geen verdere langdurige gevolgen heeft. Ik vraag me af of het fietsen hierin ook een rol heeft gespeeld.
Titaleon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 19:22
Mijn mountainbike: Carbon No Name 29-er in progress
Contacteer:

Hoi;

Ik heb inmiddels ook de nodige ervaring met deze blessure. Wees gerust !!! Geduld, trainen, komt goed .

Vanuit professionele hoek heb ik er dagelijks mee te maken. Ik heb een eigen sportcentrum en wij draaien drie dagdelen met patiënten. Helaas was ik zo'n 6 weken geleden zelf aan de beurt. Nekhernia.

De eerste dagen / weken zijn het ergst. Zeer pijnlijk en functie-uitval. Die kraag is heel slim. Dan blijf je in elk geval uit de buurt van die zenuwpijn. Die kraag vertelt je verder nog iets. Je zult jezelf letterlijk IN DIE RICHTING moeten gaan trainen. Ik hoop dat je snel een goede fysiotherapeut vindt. Liefst ééntje met een McKenzie opleiding en achtergrond. McKenzie therapeuten leren je HOE je je nek moet trainen. Je krijgt enkele oefeningen die je ELK uur kunt doen. Als je bereid bent dit als een training te zien ( net als fietsen ) zit je binnen de kortste keren weer op de fiets.

Meestal is het fietsen zelf niet de oorzaak. De oorzaak ligt nagenoeg altijd in je basishouding.

ZITTEN ACHTER DE P.C.
ZITTEN IN DE AUTO

Dus je dagelijkse houding, daar zul je vermoedelijk je echte oorzaak vinden. Succes !!! Als je bereid bent er hard voor te werken, kun je strakjes alles weer.
Greetz Leonneke²
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Door een ruk aan m'n nek, (vechtsport) ooit een nekhernia gehad.
Die is toen in eerst instantie door de fysio niet herkend, ik wist toen ook niet dat de oorzaak die ruk aan m'n nek/hoofd was geweest. ( dacht zelf ook door foute lichaamshouding bij lezen op de bank)
Maar de massages hielpen niet, electro stimulatie ook niet...
De pijn in de nek, én de tintelingen in de vingers werden alleen maar erger...
Via second opinion, bleek wal gauw wat de ware oorzaak van de klachten was.
Advies opgevolgd, en nu al bijna vergeten dat ik er ooit last van heb gehad.
succes !
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
BasGrunn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 21:19
Mijn mountainbike: Giant NRS customized

Bedankt voor de bemoedigende woorden! Dat geeft weer moed :-q

Ik zal de Fysio vragen naar de McKenzie techniek. Ben jij (Titaleon) inmiddels al weer mobiel aangezien het nog maar relatief kort geleden is?

@ Lenf: Goed om te horen dat je verlost bent van de klachten. Wat is precies het advies geweest wat je opgevolgd hebt? Kan ik in ieder geval tot het ziekenhuisbezoek al wat voorwerk doen...
Titaleon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 19:22
Mijn mountainbike: Carbon No Name 29-er in progress
Contacteer:

BasGrunn schreef: Ik zal de Fysio vragen naar de McKenzie techniek. Ben jij (Titaleon) inmiddels al weer mobiel aangezien het nog maar relatief kort geleden is?
Eerste week kon ik nagenoeg niks. Kon geen enkele houding vinden die verlichting gaf. Kon niet liggen op mijn rug, zij of buik en rechtop staand slapen lukte me ook niet. Ik schaam me er niet voor, ik heb enkele malen gejankt van de pijn ( zenuw knel ).

Vanaf de TWEEDE week ben ik elke dag gaan fietsen. Op een 'normale' fiets. Stuur hoger dan het zadel.
Ik kon mijn rechterarm nagenoeg niet gebruiken. Kon mijn rechterhand ook niet op het stuur houden. De zenuw voelde ik de gehele rit, doch wel te dragen.

Bespreek deze alvast met je fysio, is namelijk ook afhankelijk van de plaats van de uitstulping (hernia) ...........

- licht verzetje trappen zodat je niet in de verleiding komt te 'duwen'
- Hoofd recht op de romp ( retractie maken - vraag maar aan de fysio - kinnetje intrekken )
- rechterarm laten 'hangen' en regelmatig een exorotatie maken ( schoudergewricht open zetten )
- met de rechterarm regelmatig een retroflexie maken, alsof je aan een zittende pulley zit, op je fiets maar zonder gewicht
- als het lukt, beide handen steunen op het stuur en lichtjes in je schouderbladen gaan hangen ( geeft ruimte )

Het is bij een hernia heel belangrijk dat de bewegingen die je maakt in de juiste richting gaan. Laat je bijvoorbeeld je hoofd echt HANGEN dan begrijp je meteen wat ik bedoel. Ook heel belangrijk dat de zijde waar je de uitstraling voelt in de juiste richting gaat. Een aantal bewegingen knellen af (impingement) en een aantal bewegingen geven ruimte aan je zenuw. Bedenk dat die zenuw ontspringt bij een nekwervel. De zenuw die tintelingen geeft tot in je vingers loopt (vertakt) via je schouderblad over je schouder en achterzijde arm, onderarm naar je vingers.

Een goede fysio weet welke oefeningen bevorderlijk zijn en welke vooral niet. Een McKenzie therapeut leert je bovendien hoe je de pijnsignalen kunt leren gebruiken en welke functie ze hebben. Pijn lijden mag dus wel degelijk en het geeft veel geruststelling als je begrijpt hoe bepaalde pijnmechanismen werken. Bewegen is zonder meer het sleutelwoord. Bij fietsen heb je het grote voordeel dat alle wervels een klein beetje 'wiegen' en dat is zeer belangrijk voor het herstel. Heel veel succes !!!


Ik ben nu zover dat ik met beide handen op het stuur kan fietsen. Heb mijn race/tourfiets al meerdere malen gebruikt.

MAAR:

Ik ben gewend om 6 dagen per week krachtsport te doen en geef lessen in Kettlebell en Club Power.
- kan geen enkele borstoefening uitvoeren
- kan slechts 2 of 3 rugoefeningen uitvoeren
- elke liggende oefening, op een bankje, resulteert steevast in een vloek- of jankpartij
- schouderoefeningen durf ik nog niet aan te beginnen
- biceps een heel klein beetje, voorzichtig
- squats lukken niet want ik kan geen halter in mijn nek verdragen

Kortom, het 'kruipt' heel langzaam vooruit. ( duurt godsgruwelijk lang helaas )
Greetz Leonneke²
BasGrunn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 21:19
Mijn mountainbike: Giant NRS customized

Het kan nog veel erger als ik hoor hoe jij je eerste weken bent doorgekomen. Zenuw zit bij mij links achterin de nek knel. Hierdoor kan ik alleen met mijn hoofd voorover zitten om de zenuw niet te voelen. Mijn duim, wijsvinger en middelvinger zijn verdoofd en tintelen en de spieren in mijn arm lijken constant onder spanning te staan. Het is wel zo dat zolang ik de zenuw niet verdruk er ook geen kortsluiting ontstaat. Bij bewegen, zoals lopen of andere activiteiten is mijn arm snel pijnlijk, ook de houding autorijden is de zenuw niet fan van op dit moment. Ik heb Zaldiar en Diclofinac, maar helpen absoluut niet tegen de zenuwpijn.

Ik vind het supertof van je dat je de tijd hebt genomen om het van jouw kant te belichten. Ik ga de oefeningen zeker bespreken met mijn fysio! Jij ook succes in ieder geval en hoop dat je snel weer helemaal fit bent... Zet hem op!!!
Titaleon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 19:22
Mijn mountainbike: Carbon No Name 29-er in progress
Contacteer:

BasGrunn schreef: Ik heb Zaldiar en Diclofinac, maar helpen absoluut niet tegen de zenuwpijn.
Diclofenac is een ontstekingsremmer. Eigenlijk niks meer als symptoombestrijding.
Zaldiar een pijnbestrijder. Ik heb het de eerste week ondervangen met 3 x daags 1000 mg Paracetamol. ( Dat zit ook in Zaldiar ).

Als je echt 'kapot' blijft gaan van de pijn, kun je eens met je arts overleggen of je enkele dagen een spierverslapper mag nemen.
Dat is op zich een paardenmiddel, want meestal is het valium of iets dergelijks. Dat verslapt alles en dus ook je spieren. Wel goed overleggen en over nadenken, want het zijn meestal ook verslavende middelen. Met wat geluk ben je in die paar dagen net SLAP genoeg zodat er weer wat ruimte ontstaat bij die afknelling.

Uiteraard wel belangrijk dat je behandeling volledig gericht is op JOU klachten en niet op die van mij. Zoals je zelf al schrijft zijn er bepaalde omstandigheden (posities) waar de pijn minder is. Als er goede röntgenopnamen zijn gemaakt is dat vaak nog wat beter te beoordelen.

Eventjes een vraagje. In welke positie wordt je hoofd gebracht als je die nekbrace draagt ????
Kun je deze brace 'oppompen' ???

Er zijn namelijk nekbraces die je op kunt pompen. Daardoor wordt je nek als het ware wat langer gemaakt. Dit noemt men ook wel 'tractie op de wervels' brengen. Ook dit geeft ruimte en zorgt voor pijnverlichting.

Begrijp me goed, ik probeer hier geen doktertje te spelen, maar ik vind het belangrijk dat je echt met zoveel mogelijk opties bekend raakt.
Succes jongen !!!
Greetz Leonneke²
BasGrunn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 21:19
Mijn mountainbike: Giant NRS customized

Ik heb eerder al eens Diazepam gehad voor rugklachten. Ik begrijp wat je bedoeld wanneer je zegt dat het verslavend kan werken.

Nekkraag is van soft schuimrubber denk ik. Moet met klitterband vastgezet worden.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Hier ook een nekhernia gehad....nog nooit zo'n irritante en pijnlijke blessure gehad als dat. Moest vanzelf overgaan, opereren doen ze, mits het kan en zinvol is, pas na twee jaar...! Na een week of 8 ging het vanzelf over, zoals de meeste nekhernia's. Heel veel pijn gehad, van paracetamol met een paar tussenstappen naar morfine. Liep, sliep en zat constant met mijn arm op mijn hoofd....het zag er niet uit maar deed het minst pijn. Ik hoop het echt nooit weer te krijgen...
Laatst gewijzigd door Gebbetje op do 20 september 2012, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
BasGrunn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: za 31 maart 2012, 21:19
Mijn mountainbike: Giant NRS customized

Gebbetje schreef:. Liep, sliep en zat constant met mijn op mijn hoofd....het zag er niet uit maar deed het minst pijn. Ik hoop het echt nooit weer te krijgen...
Hoe bedoel je dit? Ik snap je zin niet helemaal :-D

Nee, een operatie zit ik ook helemaal niet op te wachten. Ik ben gisteren bij de neuroloog geweest en heeft een afknelling geconstateerd tussen de 6e en 7e nekwervel. Ik krijg een mriscan tussen nu en 3 weken om hierin meer duidelijkheid te krijgen. Zij gaf ook aan dat 80% van de hernia's uit zichzelf oplossen. Ik hoop dat ik bij deze 80 procent hoor.

Het fietsen staat inmiddels een aantal weken stil. Iemand enig idee hoe het zit met de opgebouwede conditie de afgelopen maanden? Blijf je dit niveau wel een beetje vasthouden tijdens het stilzitten of is het straks terug bij af. De neuroloog gaf ook aan dat de hernia niets met het fietsen te maken heeft en dat dit puur met slijtage van de tussenwervelschijven. Kan volgens haar ook gewoon weer opgepakt worden na de hernia.
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

BasGrunn schreef:
Gebbetje schreef:. Liep, sliep en zat constant met mijn op mijn hoofd....het zag er niet uit maar deed het minst pijn. Ik hoop het echt nooit weer te krijgen...
Hoe bedoel je dit? Ik snap je zin niet helemaal :-D

Nee, een operatie zit ik ook helemaal niet op te wachten. Ik ben gisteren bij de neuroloog geweest en heeft een afknelling geconstateerd tussen de 6e en 7e nekwervel. Ik krijg een mriscan tussen nu en 3 weken om hierin meer duidelijkheid te krijgen. Zij gaf ook aan dat 80% van de hernia's uit zichzelf oplossen. Ik hoop dat ik bij deze 80 procent hoor.

Het fietsen staat inmiddels een aantal weken stil. Iemand enig idee hoe het zit met de opgebouwede conditie de afgelopen maanden? Blijf je dit niveau wel een beetje vasthouden tijdens het stilzitten of is het straks terug bij af. De neuroloog gaf ook aan dat de hernia niets met het fietsen te maken heeft en dat dit puur met slijtage van de tussenwervelschijven. Kan volgens haar ook gewoon weer opgepakt worden na de hernia.
Hahahaha sja, dat krijg je als op meerdere topics tegelijk zit te reageren..... :lol: De oorspronkelijke post is verbeterd...Het ontbrekende woord moet dus 'arm' zijn.
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Ritchy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 31 januari 2007, 15:29
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO

Titaleon schreef:
BasGrunn schreef: Ik heb Zaldiar en Diclofinac, maar helpen absoluut niet tegen de zenuwpijn.
Diclofenac is een ontstekingsremmer. Eigenlijk niks meer als symptoombestrijding.
Zaldiar een pijnbestrijder. Ik heb het de eerste week ondervangen met 3 x daags 1000 mg Paracetamol. ( Dat zit ook in Zaldiar ).

Als je echt 'kapot' blijft gaan van de pijn, kun je eens met je arts overleggen of je enkele dagen een spierverslapper mag nemen.
Dat is op zich een paardenmiddel, want meestal is het valium of iets dergelijks. Dat verslapt alles en dus ook je spieren. Wel goed overleggen en over nadenken, want het zijn meestal ook verslavende middelen. Met wat geluk ben je in die paar dagen net SLAP genoeg zodat er weer wat ruimte ontstaat bij die afknelling.

Uiteraard wel belangrijk dat je behandeling volledig gericht is op JOU klachten en niet op die van mij. Zoals je zelf al schrijft zijn er bepaalde omstandigheden (posities) waar de pijn minder is. Als er goede röntgenopnamen zijn gemaakt is dat vaak nog wat beter te beoordelen.

Eventjes een vraagje. In welke positie wordt je hoofd gebracht als je die nekbrace draagt ????
Kun je deze brace 'oppompen' ???

Er zijn namelijk nekbraces die je op kunt pompen. Daardoor wordt je nek als het ware wat langer gemaakt. Dit noemt men ook wel 'tractie op de wervels' brengen. Ook dit geeft ruimte en zorgt voor pijnverlichting.

Begrijp me goed, ik probeer hier geen doktertje te spelen, maar ik vind het belangrijk dat je echt met zoveel mogelijk opties bekend raakt.
Succes jongen !!!
Nog ter aanvulling: diclofenac is ook een pijnstiller met tevens ontstekingsremmende en koortverlagende eigenschappen (behoort tot de zgn. Non Steroidal Antiinflammatory Drugs of NSAID's net als ibuprofen en naproxen). Zaldiar is inderdaad een combinatie-preparaat met tramadol en paracetamol; ook pijnstillend en koortsverlagend maar niet ontstekingsremmend. Van al deze middelen is bekend dat z e maar matig werken tegen zenuwpijn zoals hier het geval is. Daarom worden regelmatig ook meer specifieke middelen tegen zenuwpijn gegeven. Een voorbeeld hiervan is Lyrica.
Spierverslappers zoals Valium (diazepam, behoort tot de benzodiazepines) hebben geen direct pijnstillende werking maar doordat ze helpen de spieren te ontspannen kan er wat druk en spanning van bepaalde structuren zoals zenuwwortels gaan zodat je minder last kan hebben. De werking is dosisafhankelijk maar bij deze indicatie is de dosering over het algemeen vrij laag. Bij langer gebruik kan er inderdaad afhankelijkheid optreden maar mensen hebben vaker last van de bijwerkingen: sufheid, slaperigheid en minder alert zijn. Vandaar dat deze middelen ook (en eigenlijk vaker) worden voorgeschreven als slaapmiddel of tegen angst.
Behandeling van een hernia nuclei pulposi, of dit nu in de nek is of lager in de wervelkolom, is inderdaad bijna altijd in eerste instantie conservatief. Dat wil zeggen zonder operatie. Een goede fysiotherapeut kan hier inderdaad veel voor je betekenen.
Pedal damn it!
Plaats reactie