kramp rechts in de onderbuik

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Eet nooit net voordat je gaat fietsen, altijd meer dan een uur van tevoren. Rij gewoon zoals je zelfs kunt, probeer niet om gelijk het 110% te behalen want daar heb je training voor nodig. Is je conditie minder doe het dan wat rustiger aan en verlang niet van je lichaam wat je ervan kon verwachten toen je conditie beter was, je moet alles opbouwen.

Eet en drink gematigd tijdens het rijden. Geen halve bidon in een keer, maar een of twee slokken.

Ademhaling is een ander probleem. Wanneer mensen sporten en het moeilijk krijgen gaan ze sneller ademen. Ze vergeten echter ook goed uit te ademen. Mensen happen dan naar adem, probleem is dat de longen nog steeds deels gevuld zijn met lucht. Dit doordat men niet goed en diep uitademd. Omdat je het benauwd hebt en perse vooruit wil komen ga je alleen maar sneller inademen, het uitademen verwaarloos je onderbewust. Je kunt dan steken krijgen, doe je dit langer dan heb je de kans dat je dol wordt. Oefen het thuis maar eens: Adem 2 minuten als een gek in en snel weer uit en weer meteen in en uit. Je zult merken dat je compleet gek ervan wordt.

Wanneer je merkt dat het aan je ademhaling ligt is het beter om even rustiger te gaan rijden en je ademhaling onder controle te krijgen. Dat doe je als volgt: Je ademt goed in, en vervolgens rustig weer uit. Na een paar keer voel je dat je ademhaling niet meer op je borst zit maar langzaam naar beneden zakt. Helpt dit niet dan moet je gewoon even stoppen en ergens gaan zitten. Rustig ademen, slokje drank erbij (alcohol vrije).

Zelf heb ik meerdere ademhalingstechnieken aangeleerd gekregen omdat ik schijnbaar verkeerd ademde. Nu is het zo dat 90% van de mensen niet goed ademd. Meestal geeft het geen problemen maar het kan wel grote problemen geven bij inspanningen.
megabike
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: vr 17 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Trek 6500, Manitou super six, Deore / LX /Magura HS33 /Bontrager
Contacteer:

themaniac schreef:Eet nooit net voordat je gaat fietsen, altijd meer dan een uur van tevoren.

Eet en drink gematigd tijdens het rijden. Geen halve bidon in een keer, maar een of twee slokken.
Je kan echt wel wat eten voor je gaat fietsen. Je eet immers ook tijdens het fietsen. Maar eet niet te "zwaar". Vooral lichtverteerbare zooi.
Wat bij mij ook goed helpt is na het eten 1 a 2 glazen water leeg te drinken. Hierdoor gaat de spijsvertering beter (heb ik wel eens gehoord :~ )
Je laatste grote maaltijd moet je uiteraard wel minimaal 1 uur van te voren verorberen. Maar ook die niet te zwaar.
"Talk is cheap. Show me the code."
- Linus Torvalds
Microsoft logica: op start drukken om af te sluiten
hutchey
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:39
Mijn mountainbike: Breezer; RitcheyP20; GazelleCM; Koga; KogaTeam; PeugeotTeam; RoadLogic
Contacteer:

Ferry schreef:
hutchey schreef:hard trainen...
yoga... bij yoga vind je bepaalde oefeningen om je ingewanden te trainen op voldoende doorbloeding...
En ik denk dat het letten en trainen van
je ademhaling hierbij ook een rol speelt.
... ademhaling; middenriftraining; algehele ontspanning, allemaal onderdelen van yoga...
Trinity
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: di 19 augustus 2003, 22:49
Mijn mountainbike: komt binnenkort...
Contacteer:

Ik ben het helemaal eens, met wat Walter zegt.
Ik ben zelf een spastische darm ( net als 1 miljoen andere nederlanders..dacht ik zo), voor mij is het ook erg van belang tijdig voor inspanning te eten.
Voor een wedstrijd is dit minimaal 3uur.
Hilde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 31 maart 2004, 18:57

Ik heb ooit eens gelezen dat het je darmen zijn die daar omhoog lopen en dus zo beetje klem zitten (kort door de bocht). Rustig en diep ademen helpt bij mij wel en ook iets rustiger fietsen even en buikspieren spannen (het komt door een tekort aan bloed voor je darmen geloof)
hutchey
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:39
Mijn mountainbike: Breezer; RitcheyP20; GazelleCM; Koga; KogaTeam; PeugeotTeam; RoadLogic
Contacteer:

...een goede opwarming is ook erg belangrijk, eerst rustig warm draaien en dan een paar steigerungen om je systeem goed op gang te krijgen (goede doorbloeding), voor een wedstrijd b.v. ben je daar minimaal een half uur mee bezig, tijdens een training kun je het combineren, denk wel aan het "bijtanken"...
Yves Vandermoere
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 6 juni 2004, 14:07
Mijn mountainbike: Scott FX25

steken in onderbuik meestal miltsteken

vaak bij start van zware inspanningen (zonder opwarming), sporten na maaltijd, teveel drank opgenomen (kleine slokjes nemen !)

stoppen met inspanning en goed in -en uitademen - teveel aan bloed in de milt zal zo verdwijnen !!!

succes,
Yves.
Gebruikersavatar
reetegoed
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma 5 juli 2004, 19:06

Hilde schreef:Ik heb ooit eens gelezen dat het je darmen zijn die daar omhoog lopen en dus zo beetje klem zitten (kort door de bocht). Rustig en diep ademen helpt bij mij wel en ook iets rustiger fietsen even en buikspieren spannen (het komt door een tekort aan bloed voor je darmen geloof)
Hoi , ik ben nieuw hier! Ik rij al sinds 1992 dus een beetje ervaring heb ik wel.Vroeger in de FUN klasse , tegenwoordig (ik ben 44) alleen nog voor de lol , en omdat ik er aan verslaafd ben.
V.w.b. de bovenstaande opmerking, ik weet voor bijna 100% zeker dat dit de juiste verklaring is.
Ik weet dat omdat ik een problematisch darmgestel heb , en bovenstaande klacht vrij regelmatig heb.
Ik doe ook aan hardlopen en dan wil het vooral voorkomen als ik "verkeerd" voedsel heb gegeten.
Heb je er vaak last van , zorg dan dat je darmen leeg zijn voordat je gaat sporten. Doe dit door een dag van te voren bijv een homeopatische thee te drinken waarvan je lekker "afgaat".
Je zal merken dat je veel beter presteerd.
Let ook op je voeding! Voldoende vezels en vocht tot je nemen.
Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Geef mij maar een bos en een mountainbike en je heb geen last meer van mij.
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

reetegoed schreef:Heb je er vaak last van , zorg dan dat je darmen leeg zijn voordat je gaat sporten. Doe dit door een dag van te voren bijv een homeopatische thee te drinken waarvan je lekker "afgaat".
Je zal merken dat je veel beter presteerd.
Ik moet je toch even verbeteren.
volgens mij bedoel je een fytotherapeutosche thee. Ook wel kruidenthee genoemd.
Homeopathisch is iets heel anders.

Verder moet je erg uitkijken met dat soort theeën ze zijn vrij heftig en bij langdurig gebruik kunnne je eigen darmen slechter gaan werken.
Niet iets om klakkeloos langdurig te nemen dus.
Plaats reactie