pijn in pols

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
alfaone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 21 maart 2004, 15:27

Ik weet niet waar ik moet zijn dus kom ik maar op een mountaibike forum.

Ik bmx sinds 2 weken en nou heb ik toch een dikke pijn in mijn beide polsen. Het kwam een beetje bij beetje. Ik denk dat het gekneusd is.
Maar waardoor komt het? En wat kan ik er aan doen?
Mathijs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1513
Lid geworden op: vr 20 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Hengelo

Waarschijnlijk heb je een verkeerde positie op je bike. Daardoor is er te veel druk op je polsen. De beste positie heb je wanneer je polsen gewoon in het verlengde van je armen staan. Dus niet dat er een knik in zit, het moet een rechte lijn zijn.
Talk less, ride more!

Binnenkort met VW T2 a/b
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Ik heb niet zo heel veel verstand van bmx'en (lees geen), mar het jumpen lijkt volgens mij wel op jumpen op een andere bike.
Let op de houding van je armen, zorg dat ze niet helemaal gestrekt zijn bij het neerkomen, zodat je armen ipv je polsen de klap opvangen.

Als je erg veel last hebt van je polsen even mee naar de dokter, anders even wat rustiger aandoen en de spieren in en rondom je pols trainen.
bijv. met een haltertje of wat vaker mas(piep)en :lol:

iig veel succes
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Ik bmx ook sinds een anderhalve maand ofzo en ik heb precies hetzelfde (gehad). ik weet niet wat voor tricks je allemaal probeert, maar vooral als ik veel manuals heb geoefend en dus vaak weer op het voorwiel terecht kom kreeg ik er last van. Dus door de klappen op je pols en vooral ook het hard aanspannen van je handen. Ook met bunnyhoppen kun je er last van krijgen.
Ik heb er de laatste tijd minder last van al weet ik eigenlijk niet hoe dat komt. Probeer in ieder geval vloeiend te landen en je handen niet de hele tijd (te) hard aan te spannen. En als je last krijgt meteen ff stoppen om je polsen tot rust te laten komen. Maar dat doe je vanzelf denk ik wel door de intense stekende pijn (tenminste dat had ik). Niet echt een oplossing dus maar vooral proberen te voorkomen en rustig aan te doen. Wissel anders ook wat meer af met tricks als je last krijgt, dat doe ik nu ook. Als ik toch nog last van mijn polsen krijg ga ik gewoon bij viaducten schuine wallrides doen ofzo ipv te gaan jumpen en bunnyhoppen etc.

Dit is trouwens wel een leuke bmx-site met vrij groot forum.
Harbie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 4 juli 2004, 00:38

Ik heb na een hele zware tocht ( voor mij dan ) ook veel last van mijn pols gehad. Ik mountainbike nog niet zo lang en denk dat het een combinatie is van een foute houding en te gespannen biken.

Ik heb er nu geen / veel minder last van, dus meer trainen ( na rust natuurlijk ) helpt denk ik wel..
MIJN
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 1 augustus 2004, 14:34
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3000, XTR, Lefty Speed DLR2 carbon Tuned by Eighty-AID, crossmax sl, schmolke etc
Contacteer:

Het probleem is dat de het polsgewricht het meest stabiel is in zijn zogenaamde "maximum closed packet postion". Dit is juist de stand waarin vele van ons bikken m.n. de MTBérs. In principe moet dit geen probleem geven, immers vorm bepaald functie en visa versa. Echter zie je vaak dat door met de belasting in intensiteit (veel boppels etc) en volume (langdurig op de fiets zitten) toch de lokale belastbaarheid overschreidt. De pols is een complex gewricht, waarin veel krachten spelen. Continue compressie gedurende langere tijd zorgt ervoor dat het botvliets geirriteerd kan raken. Oplossing zal moeten zijn de passieve structuren te ontlasten (banden, kapsel -> bindweefsel), door de aktieve strukturen te gebruiken. De aktieve stabiliteit in de pols is een "vreemde eend in de bijt"daar er geen direkt spieren aanhechten op de polsbotjes (carpalia). Juist door een algemene druk verhoging wordt het system in de pos stijf en stabiel. Dit kan verkregen worden door voldoende handkracht te hebben en dus goed met de handen in het stuur te knijpen en de uiterste stand van het gewricht te vermijden. Bij irritatie geld dan ook dat compressie vermeden moeten worden. Normaal gezien zal zo'n irritatie binnen 9-14 dagen weg moeten zijn.
Een heel verhaal, ik hoop dat dit duidelijk genoeg is.
The little guy
C'dale Scalpel 3000 / Gemini DH team replica
Plaats reactie