Verschil trainingseffect hoog of laag in D1

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

$$$$$$
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dat is persoons afhankelijk. Wat de een veel geld vindt voor een fiets vindt de ander een reële prijs.

Datzelfde geldt voor een personal trainer. De ene mtb'er wil het zelf uitzoeken en de ander laat het uitzoek werk graag over aan een trainer. Die laatste kiest daarmee ook voor een stuk begeleiding, waar nodig externe motivatie. Iemand die met de mtb'er mee denkt. Iemand die uitzoekt waarvoor sporttype iemand is en welke training het beste bij iemand past. Hoe hij naast zijn werk, sociaal leven, gezin, hobby's ook tijd kan vrij maken om te sporten.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

zal een apart topic openen
Laatst gewijzigd door futura op za 20 februari 2016, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjefkoning
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: za 4 september 2010, 16:33

Glenn-biker schreef: Ik snap je vraag niet goed. Of je goed bezig bent is afhankelijk van wel doel je stelt. Zijn het hele marathons, halve, wil je top 10 eindigen, welke klasse rijd je, wil je enkel de marathon tot een goed einde brengen. Als je die vragen voor jezelf helder hebt kun je er ook naar trainen. Nu fiets je maar lukraak wat zonder eigenlijk te weten of het werkt. Dat is niet erg, maar dan weet je ook niet waar je staat. Een voordeel van een trainingsopbouw is dat je zelf je voortgang kun volgen aan de hand van volume (tijd intervallen, herhalingen enz), je gevoel daarbij, en intensiteit.

Je leest ook vaak dat mountainbiken opzich genoeg interval is. Niet waar. Een stevige intervaltraining vereist discipline en doorzettingsvermogen. Een stukje singletrack knallen of een heuveltje nemen om daarna weer rustig te fietsen op de weg is dit niet. Misschien een beetje offtopic maar zeker iets om rekening mee te houden.

Ik weet niet wat goed voor je is, ik weet wel wat ongeveer voor mezelf werkt. Jezelf leren kennen (heb je hem weer), is echt belangrijk in training. Hoe reageer je er op, herstel je goed, kun je het mentaal aan.

Gedisciplineerd trainen vergt doorzettingsvermogen. Ik begrijp dat voor lang alle fietsers geld dat ze gewoon willen genieten op de fiets en niet vast willen hangen aan trainingen en schema's. Effect daarvan is dat je zelf minder controle hebt over hoe goed je bent, zult worden, of nooit wordt.
Ikzelf vind het lekker om af te zien op de fiets, daar geniet ik meer van dan het gevoel van nutteloze junkie kilometers. Das voor iedereen verschillend en zou je zelf je weg in moeten vinden.

Lastig dat trainingsleer :~ , succes :bier:
Dank voor de reactie. Ik ga voor de halve marathons (70km), 30+ categorie en wil gewoon hard rijden en waar dat is kan ik nu nog niet inschatten, maar dat zal niet de top 10 worden ;-). Als ik bij de eerste 100 eindig van zeg 300-400 deelnemers ben ik erg tevreden. Maar voor hetzelfde geld zit ik daar ver vanaf... Dus in die zin is het leuk/goed om er een te rijden om te kijken waar ik sta. Daarna ben ik competitief genoeg om mijzelf te willen verbeteren...

Nu fiets je maar lukraak wat zonder eigenlijk te weten of het werkt. Dat is niet erg, maar dan weet je ook niet waar je staat. Een voordeel van een trainingsopbouw is dat je zelf je voortgang kun volgen aan de hand van volume (tijd intervallen, herhalingen enz), je gevoel daarbij, en intensiteit.

Je vat het denk ik best goed samen :-). Mijn referenties zijn de MTB parcoursen en segmenten in de buurt, daar zie ik de progressie die ik maak. Maar goed, dat is uiteraard altijd afhankelijk van de staat van het parcours en weer.

Ik ben alleen op zoek naar de juiste afwisseling van de dagen dat ik fiets. Welke afwisseling kan je het beste hebben, om progressie te maken. Maar misschien moet ik gewoon lekker fietsen en daarmee progressie boeken en accepteren dat het dan wellicht af en toe wat minder effectief is. Die progressie maak ik toch wel. Duur is altijd mijn zwakte geweest, dus 1 keer per week blijf ik wel voor een 3 uur+ rit gaan. De andere dagen wissel ik dan lekker af.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Het is ook een proces, je gaat niet meteen naar het trainingsschema van de top.
Het niveau met de mtb wedstrijden is best hoog naar mijn mening.
Zelf zit ik ook erg te dubben met de trainingen.
Ik doe nu fysiosport, een trainingsgroepje en baanwielrennen.
Daarmee is er door de week weinig ruimte voor gerichtere trainingen.
Ook loop ik een beetje vast op wat ik nu precies moet gaan doen met een intervaltraining.
Het weekend is er vaak wat, of een langere duurtraining.

Eigenlijk zou ik graag iemand met verstand naar mijn kalender willen laten kijken voor advies...
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie