Vreemde wippende rijstijl.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Hadden waarschijnlijk hun fully niet goed afgesteld.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Rayb81 schreef:Grappig, ik zie eigenlijk nooit wippende fietsers.
Zie juist vooral mensen met een te lage cadans fietsen.
Fiets zelf altijd rond 100-110rpm en begin boven de 125 iets te wippen (zonder klikpedalen overigens)

Ik vraag me eigenlijk af vanaf welk rpm het niet meer efficiënt wordt om snel te trappen.
Ik denk zelf dat dat punt pas boven de 115 ongeveer ligt.
Kan ook een gevoels kwestie zijn maar ik vind onder de 100rpm niet lekker meer.
Zie ze maar zat.
Wanneer je start met wippen heeft met je eigen vermogen (kracht) te maken.
Het punt van wippie ligt daar waar jouw max cadans zit ten opzichte van de weerstand die de draaiende crank geeft.
Zie het fenomeen soms wel eens vrouwelijke mtb-ers en moet zeggen dat het ...........oeps :D
Wizz
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 3 mei 2013, 13:05
Mijn mountainbike: Specialized Carve Pro 29

Hallo,

Gisteren de Gulbergen24 gefietst (nou ja, de 6-uur editie samen met mijn broertje). Hij niet getraind, ik ca. 1200 km dit jaar, maar we waren uiteraard geen enkele partij voor de andere deelnemers (eerder rijdende chicanes). Wat me daar onder meer opviel, is dat veel bikers als gelijmd op hun zadel zitten, terwijl mij dat gewoon niet lukt. En dan heb ik het niet over wortels en dergelijke. Zelfs op van die glooiende bultjes schiet ik er continu vanaf. Ik ben zeker geen uitslover, maar snap simpelweg niet hoe de andere deelnemers het voor elkaar krijgen om er zo hard overheen te gaan zonder te stuiteren op het zadel.

Daarom dit topic opgezocht, alleen kom ik niet heel verder verder met de suggesties over hoe te trainen om dit te voorkomen... Hebben jullie wellicht tijd en zin om het iets meer te verduidelijken?

Met vriendelijke groet,
William
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Begin eens met de rebpund van je voorvork wat sneller of langzamer te zetten (ik gok even op sneller). Een te langzame rebound kan je flink uit het zadel wippen!

Maar er zijn nog legio meer omstandigheden die dit kunnen veroorzaken.
- te harde banden
- zadel te ver naar voren of achter gekanteld
- zadelhoogte (te hoog)
- enz enz
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =7&t=57165" onclick="window.open(this.href);return false;

Langzame rebound (oftewel meer rebound) geeft een rustiger rijgedrag.
Snelle rebound (minder rebound) doet het omgekeerde.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

hansdegebruiker schreef:Ach iedereen geniet op zijn eigen manier en wil niet perse zo efficiënt mogelijk zijn of haar krachten gebruiken.
Als je maar plezier hebt, lijkt mij.
Bingo. Wat Hans hier zegt zouden meer bikers zich ook eens in de oren moeten knopen. Niet iedereen loopt te showen met zijn strava tijden, carbon racebakken en Assos setjes. Plezier in het fietsen is waar het om gaat en daar geeft iedereen een andere invulling aan. Wippend of niet. :-q

Dikke + voor je reactie Hans.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Een langzame rebound kan er ook juist voor zorgen dat je gaat duiken met de voorkant en daardoor gewipt wordt uit je zadel. Daar doelde ik op. Uit eigen ervaring!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ja klopt, ik zat even met de achterdemper in mn hoofd ipv de voorvork :P
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Wizz schreef:Hallo,

Gisteren de Gulbergen24 gefietst (nou ja, de 6-uur editie samen met mijn broertje). Hij niet getraind, ik ca. 1200 km dit jaar, maar we waren uiteraard geen enkele partij voor de andere deelnemers (eerder rijdende chicanes). Wat me daar onder meer opviel, is dat veel bikers als gelijmd op hun zadel zitten, terwijl mij dat gewoon niet lukt. En dan heb ik het niet over wortels en dergelijke. Zelfs op van die glooiende bultjes schiet ik er continu vanaf. Ik ben zeker geen uitslover, maar snap simpelweg niet hoe de andere deelnemers het voor elkaar krijgen om er zo hard overheen te gaan zonder te stuiteren op het zadel.

Daarom dit topic opgezocht, alleen kom ik niet heel verder verder met de suggesties over hoe te trainen om dit te voorkomen... Hebben jullie wellicht tijd en zin om het iets meer te verduidelijken?

Met vriendelijke groet,
William
Ik heb ook meegedaan met Gulbergen dit jaar. Ik kom ook niet uit mijn zadel. Alleen in de afdaling klem in het zadel tussen mijn benen. Verder doe ik alles zittend. Dit heeft 2 redenen. De eerste is omdat ik zo moe ben dan ik wel kan gaan staan maar dan verzuur ik nog sneller.

De andere reden is omdat ik best veel op de race fiets gezeten heb dit jaar en dan zit je en blijf je ook alleen maar draaien. Hoge cadans en maar blijven draaien. Ik merk dat dit principe ook prima werkt bij de MTB. Ik hou het veel langer vol als ik gewoon continue tempo blijf rijden in plaats van staan, zitten, staan zitten, kracht zetten etc.

Ik merk wel dat ik dit beter ben gaan doen vanaf het moment dat ik ook regelmatig op de racert ging zitten.
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Wizz schreef:Hallo,

Gisteren de Gulbergen24 gefietst (nou ja, de 6-uur editie samen met mijn broertje). Hij niet getraind, ik ca. 1200 km dit jaar, maar we waren uiteraard geen enkele partij voor de andere deelnemers (eerder rijdende chicanes). Wat me daar onder meer opviel, is dat veel bikers als gelijmd op hun zadel zitten, terwijl mij dat gewoon niet lukt. En dan heb ik het niet over wortels en dergelijke. Zelfs op van die glooiende bultjes schiet ik er continu vanaf. Ik ben zeker geen uitslover, maar snap simpelweg niet hoe de andere deelnemers het voor elkaar krijgen om er zo hard overheen te gaan zonder te stuiteren op het zadel.

Daarom dit topic opgezocht, alleen kom ik niet heel verder verder met de suggesties over hoe te trainen om dit te voorkomen... Hebben jullie wellicht tijd en zin om het iets meer te verduidelijken?

Met vriendelijke groet,
William
Kan het er ook niet mee te maken hebben dat jij op een Hardtail rijdt en die anderen die op hun zadel vast zitten misschien op een fully?
Knappe jongen die op een hardtail bijv. het hele rondje Lage Vuursche kan blijven zitten en nog een beetje fatsoenlijke tijd maken.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Pro_Shifty schreef:Ik heb ook meegedaan met Gulbergen dit jaar. Ik kom ook niet uit mijn zadel. Alleen in de afdaling klem in het zadel tussen mijn benen. Verder doe ik alles zittend. Dit heeft 2 redenen. De eerste is omdat ik zo moe ben dan ik wel kan gaan staan maar dan verzuur ik nog sneller.

De andere reden is omdat ik best veel op de race fiets gezeten heb dit jaar en dan zit je en blijf je ook alleen maar draaien. Hoge cadans en maar blijven draaien. Ik merk dat dit principe ook prima werkt bij de MTB. Ik hou het veel langer vol als ik gewoon continue tempo blijf rijden in plaats van staan, zitten, staan zitten, kracht zetten etc.

Ik merk wel dat ik dit beter ben gaan doen vanaf het moment dat ik ook regelmatig op de racert ging zitten.
Pas het maar aan naar een actievere rijstijl. https://www.google.nl/?safe=active&ssui ... ve&ssui=on" onclick="window.open(this.href);return false;

Uiteindelijk zal je veel minder energie verbruiken met een actievere rijstijl. Het is blijkbaar een veel gemaakte vergissing na de overstap van Race naar MTB.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

+1: Ik merk ook vaak bij oa Dorst dat ik in de bochtige stukken op mijn starre fiets moet remmen voor mannen op fullies die me op het rechte stuk voorbij zijn geknald maar op de technischere stukken stug blijven zitten. Is de perfecte manier om snelheid (en energie) kwijt te raken.....En daarbij is een maakt een actievere rijstijl het MTBen zooooveel leuker. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

He de wipkippen zijn weer los.
Overweeg ook eens volgende factoren.
Hoe fit ben je.
Wat is je gewicht.
Deze bepalen soms ook de amplitude van het zitvlak.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Het zou iets te maken kunnen hebben met geen goeie core stability en lenigheid.
Plaats reactie