Last van onderrug

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gert
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 11 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek 8900 full XTR

Sinds korte tijd krijg ik na een 30-40 tal kilometer last van men onderrug. Wat kan ik hier tegen doen en kan je zeggen wat de oorzaak is of is dit moeilijk te zeggen. Welk onderdeel van men fiets moet ik aanpassen hier geen last meer van te hebben?
Zijn er hier die er ook last van gehad hebben en hoe heb je dit opgelost?
Westkust
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: di 13 augustus 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Stevens S8

Is de afstand tussen je zadel en je stuur niet te groot.
Klik niet!
Gert
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 11 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek 8900 full XTR

Westkust schreef:Is de afstand tussen je zadel en je stuur niet te groot.
Wat is de juiste afstand?
@rno
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 1 maart 2004, 16:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works Carbon
Contacteer:

Ik heb dat zelf ook eens gehad toen ik lang niet gefietst had, is vanzelf weggegaan toen ik weer vaker op de fiets stapte.
Misschien is het dus alleen een kwestie van gewenning na lange tijd niet gefietst te hebben.
There are three ways to get something done: do it yourself, hire someone, or forbid your kids to do it.
Mister Bliz
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 september 2003, 16:16

Jezelf op laten meten en je fiets daarop aanpassen.

(dit is trouwens al heel vaak voorbij gekomen, gebruik de zoekfunctie eens?)
LazyLad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 325
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 22:47
Mijn mountainbike: is een vonkje

Afstellen van de bike op je lichaam is essentieel, niet alleen voor je rug.
Als je bike al goed is aangemeten voor jouw moet je eens denken aan je buikspieren (en rugspieren).
Klinkt misschien gek maar door juist je buikspieren te trainen kunnen deze meer belasting aan en wordt je rug enigzins ontlast. Rugspieren trainen hoort er overigens ook bij.
Eenvoudige (thuis uit te voeren) oefeningen staan b.v. op http://www.myasics.nl/running/?cookie=1 menu-optie 'know-how'.

suc6 :-q
DL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00

ik heb altijd last van mijn onderrug, ook na een km. of 35. mtb of reetfiets, stand zadel, maakt allemaal niet uit.

soms heb ik geen last, nl. ritten als mijn vriendin meegaat of op bikersdagen. Anders gezegd: als ik niet voluit ga en regelmatig even pauzeer.

Dus voluit = pijn, maar pijn = fijn :wink:
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

onderwerp is volgens mij al vaak besproken geweest, maar je moet je rug spieren ook trainen dat scheelt erg veel. Ik had ook vaak last van mijn rug, maar sinds ik een keer per week wat buikspier oefeningen doe (dat is ook gelijk rug) heb ik hier nauwelijks meer last van.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Zitten jou buikspieren in je rug?
Don't just train... train right.
Mister Bliz
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 10 september 2003, 16:16

Jeffrey schreef:Zitten jou buikspieren in je rug?
Zoals eerder gezegd wordt de belasting op/aan de rug enigzins ontlast als je je buikspieren traint. (vraag me niet of het klopt)
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

tijdens buikspier oefeningen train je ook je rug spieren, je buikspieren trek je samen en je rug spieren rekken uit. Als je dan langzaam weer naar beneden gaat tijdens een sit-up train je je rugspieren nog effectiever (je buikspieren ook)
Mathijs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1513
Lid geworden op: vr 20 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Hengelo

Heeft je LBS een Cyclefit apparaat (meetinstrument en PC). Zo ja, laat je dan ff opmeten. Dan berekent de computer de beste afstelling.
Talk less, ride more!

Binnenkort met VW T2 a/b
ATX 830 bestuurder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
Contacteer:

ik heb het wel eens als ik een langere afstand fiets dat ik even me handen los laat en me handen in me nek leg en dan even kracht zet met mijn hofd tegen mijn handen aan dus gewoon even uitrekken. ook ik krijg last van mijn rug als ik dit niet doe!
marcelca
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 10 september 2002, 09:51
Mijn mountainbike: Cube AMS Pro RX

Ik heb regelmatig last van mij rus gehdad met mountenbiken, sinds ik een fully heb is het stukke minder maar ik denk dat de de meeste tips er al staan

- goede hoogte zadel
- lengte horizontale buis

en wat bij mij dus veel scheelt, is als ik in te zware versnellingen blijf fietsen dan krijg ik last van mijn rug

grtz marcel
japser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: di 6 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Merida big ninthy nine

marcelca schreef:en wat bij mij dus veel scheelt, is als ik in te zware versnellingen blijf fietsen dan krijg ik last van mijn rug

grtz marcel
komt doordat je bij een zwaardere versnelling de neiging hebt om met heel je lichaam mee te gaan trappen. Dus nog een extra belasting voor je rug.
Let er dus op dat je niet te zwaar fietst en dat je je benen het fietsen laat doen.
Fiets, en gij zult gefietst hebben....
Plaats reactie