Alternatief voor de Snelle Jelle

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Nimbus schreef: Krentenbol met pasta!

saus voor over de pasta......
Gebruikersavatar
The_smoker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: do 11 juli 2013, 20:26
Mijn mountainbike: S-Works Stumpjumper World Cup 2015

Ik gebruik nu als bijkomende voeding Palatinose voor de langere ritten. Palatinose is eigenlijk een sportkoolhydraat in poedervorm en je kan het overal inflikkeren want er zit nauwelijks smaak aan :D
Kost nu een 7€ voor een kilo poeder ofzo. Als reep gebruik ik Energy Bite 70 gram van M Double You. Maar je zoekt een vervanger voor die repen dus zelf Muesli maken is de beste en goedkoopste oplossing. :-q
S-Works Stumpjumper World Cup 2015
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=117035" onclick="window.open(this.href);return false;
RayB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 03:03
Mijn mountainbike: Spec. Camber Elite 2011 26"

Met Mountainbiken eet ik echt ieder uur iets.
Wil niet weer geparkeerd staan dor een lichte hongerklop.
Beter te veel dan te weinig.

Met het fietsen op de weg rek ik het wel tot anderhalf uur (hangt van de intensiteit af)
Dus kort of lang, dat heeft er voor mij niets mee te maken.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

De roomboter appelrondo's van de Aldi zijn bij mij wel populair. Individueel verpakt, kosten bijna niks t.o.v. 'sportvoeding', smaken lekker, niet te droog, en een mix van koolhydraat met wat langzame vetten. Ontbijtkoek vind ik zo klef in je mond worden tijdens het fietsen.
Give me little bits of / more than I can take
iblauw
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 30 augustus 2013, 11:45
Mijn mountainbike: Cube LTD met XT + div mods en voor op het asfalt een Sensa Giulia Di2

ak-77 schreef:De roomboter appelrondo's van de Aldi zijn bij mij wel populair. Individueel verpakt, kosten bijna niks t.o.v. 'sportvoeding', smaken lekker, niet te droog, en een mix van koolhydraat met wat langzame vetten. Ontbijtkoek vind ik zo klef in je mond worden tijdens het fietsen.

Oh, veel te vet... dat trekt m'n maag niet en dan krijg ik direct last van brandend maagzuur. Eerder at ik energierepen tijdens MTB-en. Ieder uur een halve. Ze zijn nu op en ik denk dat ik eens Sultane en/of Snelle Jelle ga proberen.... Rij nooit langer dan 2u dus dat profi spul heb ik helemaal niet nodig.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Als we op die tour zijn, speculaas torondos zijn ook wel lekker, nu met de feestdagen zo'n spijs stolletje. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Ja dan kan je ook gewoon ergens stoppen voor koffie en vlaai :D

Maar goed back on topic...
meridabiker2012
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 2 december 2012, 12:47
Mijn mountainbike: Cube Attention SL29/Bulls Pro 8.80 Racing

Ik heb ooit eens met een toertocht zo'n Between-reep van Hero meegekregen.
Heb ze nadien zelf maar gekocht. Effectieve kleine repen waar alles inzit en je een powerboost aan energie van krijgt.
Waar een wil is, is een weg.....en waar geen weg is kun je mountainbiken
poiuytr
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 670
Lid geworden op: ma 22 april 2013, 11:31

Trainingen/ tochten korter dan 2 uur is het imo echt onzin om tussendoor wat te gaan eten, gewoon van te voren goed eten (niet te zwaar voedsel) en na afloop wat eten.
Gebruikersavatar
vin100
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 561
Lid geworden op: do 24 november 2011, 10:21
Mijn mountainbike: Transition Sentinel, Nordest Bardino, Genesis Longitude

ik ben sinds een paar maanden aan het experimenteren met gewoon voedsel ipv de veelal duurdere sportvoedingsvarianten.
Voordat ik ga fietsen dan snel even een paar boterhammen smeren met meestal kaas en/of pindakaas.
Ik merk dat ik hiermee best goed wegkom. Voor een ritje van ongeveer 4 uur (doorlooptijd, dus incl pauzes/stops/etc) heb ik net niet genoeg aan 4 boterhammen en 2 peperkoekdingen, maar daarvoor heb ik dan wat extra gelletjes en repen in mijn rugzak zitten.
Ik durf nog niet heel hard te zeggen of het me goed bevalt, omdat ik het wat tijd wil geven om er aan te wennen, maar gevoelsmatig werkt het best prettig.

Ik gooi overigens ook geen spul meer in mijn rugzak bij het water (dat deed ik eerst altijd wel!), ik moet zeggen dat ik het niet heel erg mis, behalve dat ik er misschien wel eens wat meer smaak bij zou willen hebben.
Mika3103
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: zo 26 september 2010, 12:39

Gebruik eens van de lidl ,muesli achtige repen van het merk crownfield. Zitten dacht ik per 6 verpakt.
Ook in no added sugger, smaken appel en kersen gebruik ik. Ideale reep.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Bij de Aldi worden sinds enige tijd ook een soort Snelle Jelle’s met rozijnen, de rozijnen koek reep, verkocht. Ze zitten in een paarse verpakking. Deze zijn ook goed in te nemen.
Bobolink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: do 12 december 2013, 11:06

Er zijn genoeg alternatieven te vinden, probeer het uit en neem dat waar je je het prettigst bij voelt.
Krentenbrood en krentenbolletjes zijn al genoemd, zonder boter natuurlijk maar ook zo goed weg te happen.
Zelf neem ik graag ´krentenwegge´ van Soma, wat ik dat hapklaar in alufolie verpak.
Een boterham met jam of stroop is ook niet verkeerd, kun je zelf de mate van zoetheid bepalen.
Dat laatste doe ik ook met de ´sportdrank´ trouwens, ik neem vrij ´slappe´ roosvicee (zit zowel glucose als fructose in) met een snufje zout. Als ik in de winter langere ritjes doe met alleen water, moet ik meermaals afstappen om te plassen. Met mijn eigen ´sportdrank´ heb ik daar totaal geen last van. En ook nog een stuk goedkoper.
In het blad ´Fiets´ staan ook regelmatig m.b.t. voeding en drank. Hieruit heb ik ook dat het het beste is om (ruim) voor de training voeding met ´langzame´ koolhydraten en vetten te eten en tijdens de (intensieve) training meer snelle koolhydraten omdat die dan sneller worden opgenomen en niet zo zwaar op de maag liggen. Vandaar ook (ruim) voor de training volkoren brood en tijdens de training lichter brood bijv.
Het belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt, uitproberen dus!
Year-to-Date
Distance 1,100.9 km
Time 42h 22m
Elev Gain 9,037 m
Rides 18
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Ik begin 'smorgens voor de rit met muesli/havermout mix met koud water. Daarvan heb ik het idee dat ik heel veel uren vol zit zonder trek. Tijdens de rit een paar sultana's. En in de bidon zit een mix van fruit-drank met water.
Hermanusb
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: za 16 augustus 2014, 12:00

Mika3103 schreef:Gebruik eens van de lidl ,muesli achtige repen van het merk crownfield. Zitten dacht ik per 6 verpakt.
Ook in no added sugger, smaken appel en kersen gebruik ik. Ideale reep.
Idemdito.
8 repen van 25 gram in een pakje. En ze kosten geen drol.
Ik neem er maximaal 2 mee op een rit van 3 uur.
Per 100gr
Eiwit 7.1 gr
Koolhydraten 66.8 gr
Waarvan suikers 31.3 gr
Vetten 13.7 gr
Waarvan verzadigde vetzuren 9.4 gr
Vezels 4.4 gr
Natrium 0.08 gr
Per reep is dus alles gedeeld door 4

Samen met een banaantje red ik het wel.
Meestal hou ik een reep over.
Plaats reactie