Wazig na trainen?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Bikerking
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 11 juli 2003, 12:21
Mijn mountainbike: Koga Miyata X-Sport

Ik ben dit seizoen weer aardig op dreef, hard en heftig fietsen. Soms wel twee keer per dag. Toch neem ik regelmatig een dagje rust.
Wat ik merk is dat als ik heel heftig getraind heb, dat ik een beetje moe ben waardoor ik dingen vergeet enzo. Er is zo veel energie naar het fietsen gegaan dan ik geen energie meer heb om een boodschappenlijstje te onthouden, terwijl ik dat juist erg goed kan.

Is dit een begin-van-het-seizoen-probleem? Went het naarmate ik vaker train? of moet ik het gewoon maar bij twee keer in de week houden om zo nog energie voor andere dingen over te houden? Ik bedoel naast fietsen heb ik tal van sociale contacten / studie / andere hobby's enzo.
1 voor iedereen
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Heb ik tijdens en na het fietsen wel eens last van. Komt bij mij vooral voor als ik te weinig eet en vooral drink tijdens en ook na het fietsen. Zorg dat je na de training goed eet en ook voldoende mineralen (zouten) binnenkrijgt. Vergeet niet dat je veel vocht verliest tijdens het fietsen, dus na het trainen blijven drinken (dus niet alleen net na het fietsen). Ben geen expert hierin ofzo, maar dit zijn zo'n beetje mijn eigen ervaringen en wat tips die ik hier op het forum van anderen heb opgepikt.
ermo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 4 mei 2003, 09:18
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Carbon '11

Na een intensieve rit in de kou / warmte kan het wel eens ff wat minder gaan, maar normaal met ons klimaatje weinig last. (Let wel: weinig!)
Laatst gewijzigd door ermo op di 13 april 2004, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
shit happens when you are NOT biking
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Ik ben altijd wazig. :D
En ik ben niet de enige op dit forum. :wink:
ermo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 4 mei 2003, 09:18
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Carbon '11

Walter schreef:Ik ben altijd wazig. :D
En ik ben niet de enige op dit forum. :wink:
Hahahaha, koud of warm hè :lol:
shit happens when you are NOT biking
Alexander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 29 januari 2004, 18:41
Mijn mountainbike: Cube limeted 3 met Hayes remmen.

Hoe lang train je al zo intensief?

Normaal gesproken bestaat de training voor een seizoen maar voor een beperkt deel uit intensief trainen, en dat is na de basis training. Misschien dat je té intensief traint en beter aan je basis conditie kan werken? Of doe je nu voornamelijk training boor je basis conditie? Dan moet je wellicht iets meer opbouwen alvorens meteen vol er in te gaan. Ik heb dat ook gemerkt nadat ik na een paar weken last van me agillis pees kreeg, ik ga nu echt wat rustiger weer oppakken, is net over gelukkig :).

Kampioenen van de training zijn de verliezers van de wedstrijden he...
Heeft geen idee...
woutertjuuh
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: do 26 juni 2003, 15:26
Mijn mountainbike: Klein Palomino
Contacteer:

Alexander schreef: Kampioenen van de training zijn de verliezers van de wedstrijden he...
Is het andersom ook zo? :tong
Marcoooooo
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: di 15 oktober 2002, 20:46
Mijn mountainbike: Santos SCC02, XT2004, Marzocchi MXC 63 mm, R. Ralph

ik heb het wel eens na wedstrijden, veel vocht verloren, slecht geslapen de dag ervoor (vroeg op) en een uur lang toch erg geconcentreerd moeten zijn.

Het resultaat is dan meestal toch wel een lichte hoofdpijn na de training. Verder wil ik na een zware training meestal ook nog best moe zijn, en dan niet alleen fysiek, al scheelt dit wel met het type training.
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Ook dit herken ik wel. Als ik zo vrij mag zijn om het te zeggen: Mn lichaam herstelt snel van inspanningen, heb ik altijd al gehad en dat is een voordeel. Na een voetbalwedstrijd 5 minuten rusten en ik kon er weer tegen aan, na een coupertest 5 minuten rusten en ik zou hem weer kunnen lopen. Ook met biken herken ik dit. In topconditie na 80 km gebiked te hebben op een dag, had ik het idee dat ik smiddags weer een eind zou kunnen fietsen.

De dingen vergeten herken ik wel. Als ik thuis kom trek ik de kast altijd open en pak ik wat ik te pakken kan. Vooral snoepgoed, koeken, peperkoek enzo. Meestal eet ik daarna nog gewoon een volledige maaltijd. Maar neem ff de tijd om tot rust te komen wanneer je thuis komt, maak op je gemak je fiets schoon, kijk wat tv etc.

Nu ik een conditionele achterstand heb, merk ik dat ik veel te snel te diep ga. Ik zit nog steeds met een verkeerde instelling op die fiets: sneller gaan dan voorheen. Op zich niets mis mee, alleen moet je wel reeeel zijn dat je ook je conditie moet opbouwen om sneller te kunnen gaan.
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Ik heb hier ook wel 's last van, als ik echt diep ben gegaan. Gaat meestal wel na een half uurtje liggen weg, alleen doe ik dat te weinig. Wat ik vervelender vind, is dat ik geregeld na zo'n flink fietsbeurt een dag of 2 zeer warm ben, alsof ik koorts heb. En gigantische dorst.
Zelfs als ik tijdens het fietsen extreem veel drink. Erg arelaxed...
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik ben mijn autosleutels altijd kwijt als ik mijn bike achterop
de auto zet... start zo lastig
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

Net terug van wedstrijd Soest.
Moest vlak biuj huis even pinnen ... en jawel ik kon de oinautomaat niet meer vinden ( ik pin daar vaak heeeeel vaak)

Tevens, gaat het typen ongecoördineerd en kan ik bijna nergens meer aan denken.

Oftewel ... moe.....

volgens mij train je te diep als je dit vaak hebt. ik heb het alleen na een wedstrijd en dan niet eens altijd.
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

Rolling Thunder schreef:Ik ben mijn autosleutels altijd kwijt als ik mijn bike achterop
de auto zet... start zo lastig

lol, 'k zie zo zitten op je bike terwijl die achterop de auto staat (sjonge wat gaat dat hard) :D :tong
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Lees eens wat boeken of artikelen over trainen en voeding.
Volgens mij doe je iets verkeerd, of je hebt een probleem met je gezondheid.
Bikerking
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 11 juli 2003, 12:21
Mijn mountainbike: Koga Miyata X-Sport

Rolling Thunder schreef:Ik ben mijn autosleutels altijd kwijt als ik mijn bike achterop
de auto zet... start zo lastig
Precies dit is wat ik ook heb! Het duurt 5 dagen om het helemaal weg te laten trekken. Als ik heel rustig fiets dan word ik juist heel erg helder en heb ik het juist weer niet...
1 voor iedereen
Plaats reactie