Moddertechniek.....?....

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Spoormeisje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 oktober 2012, 20:09
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 29

Jullie hebben mij al een keer eerder geholpen mbt fietskeuze. Dankzij jullie reacties veel geleerd en alleen maar fanatieker geworden in het MTB-en...echter noem ik mezelf op technisch vlak nog steeds een beginnen. Vandaar dat ik weer jullie hulp inschakel voor tips en trics :-)

Het is dit jaar voor het eerst dat ik heb besloten om af te stappen van mooi-weer-fietser. Graag wil ik nu een ongeacht-het-weer fietser worden. Het lukt al aardig om in weer en wind door te fietsen.
Afgelopen vrijdag de nightride gereden in Bergen op Zoom waar het klimaat ook enigszins tegenwerkte...
Doordat ik nu doorrijd, en de regen de laatste tijd niet wil stoppen, ben ik erachter gekomen dat ik bang ben om door modder te fietsen. Zodra ik modder zie (in de zomer is er dezelfde angst voor los zand) schiet de stress werkelijk door heel mijn lijf en lijkt mijn lichaam te "verstijven". Techniek in 1 keer nergens meer te bekennen (voorzover ik hierover beschik). Resultaat behoorlijke valpartij tijdens de Nightride (gelukkig door niemand gezien ;-) ). Daardoor nog onzekerder en de cirkel is weer rond....
Best een lastige eigenschap trouwens, om bang te zijn van modder, tijdens het mountainbiken in dit seizoen.
Ik blijf gewoon fietsen want ik wil de angst overwinnen, dus ik zal het zeker opzoeken. Want ja eerlijk is eerlijk...het heeft ook wel wat om door de bagger te sjezen. Ik heb al gehoord dat ik sowieso niet al te veel grip heb mbt mijn banden (Rapid Rob's) dus zit er nu serieus aan te denken om andere banden erop te leggen.....
Hebben jullie misschien nog "moddertechniek" tips om beter door modder te kunnen rijden?

Bedankt alvast voor jullie tips.
Karel Offeringa
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 16 december 2012, 11:56
Mijn mountainbike: Ghost EBS PRO 29 2013

voor banden in blubber moet richting nobbic nic denken.
En niet bang zijn voor vies worden en op tijd terug schakelen.
en proberen gang te houden en hou je banden spanning rond de 1.8 bar voor blubber.
Went wel hoor helemaal smerig thuis te komen.
Even over de rapid rob`s dat eigenlijk racing ralph banden maar dan goedkopere uitvoering en meer zomerbandjes.
Dus eerst even andere banden dus en dan gaat wel beter schat ik.
Vallen hoort er ook bij.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Rapid Robs inderdaad eraf en RoRo of NoNi erop. Veel meer grip (en dat helpt ook tussen de oren :wink: ).

De kunst is niet een te zwaar verzet en zorgen dat je niet te langzaam gaat. Die wielen moeten blijven rollen! Modder remt heel erg af dus als je te langzaam gaat of een te zwaar verzet kom je vast te zitten.

Bij een plas die je niet vertrouwt (bang dat hij te diep is) ui het zadel komen en je gewicht iets naar achteren.

En als laatste gebruik je voorganger. Als hij/zij een pad kiest en er goed doorheen komt neem dan dezelfde.

Ohja en om de plassen heen rijden is vaak lastiger en minder grip dan gewoon rechtdoor. :wink:
Spoormeisje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 oktober 2012, 20:09
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 29

Oh kijk aan er is nog hoop ;-) ......
Dat ga ik als eerste regelen, andere banden... zo snel mogelijk kijken voor RoRo of NoNi..En volgens mij staan mijn banden een stuk harder dan 1,8 bar...zal ik eens ff controleren.. Trouwens, op allebei de wielen zelfde bandjes?
Vaak probeer ik inderdaad om de plassen heen te rijden, maar nu begrijp ik dat het juist niet altijd de slimste keus is. Dus vol erin de volgende keer maar dan met de juiste bandjes..

Bang om vies te worden moet je inderdaad niet zijn, met dit weer is er toch geen houden meer aan ;-)
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

NoNi of RoRo op de voorkant is voldoende. Ik rij met RaRa achter en dat is prima, dus denk dat jouw achterbandje wel prima is zo.

Bandenspanning is erg belangrijk voor grip. Een NoNi op 3bar werkt ook niet :wink:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

En vooral niet bang zijn om te glijden, zeker niet aan de achterzijde (zolang die de voorkant maar niet inhaalt)...

Als je verstijfd op het moment dat het iets glijdt (~ grip verliest) dan wordt het zelden een succes. Lastige is dat je dat over het algemeen leert door.... uhhh vooral te glijden, of tractorbanden in dat opzicht helpen? Wel als je minder of pas bij hogere snelheid (in de regel niet makkelijker) wilt glijden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Karel Offeringa
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 16 december 2012, 11:56
Mijn mountainbike: Ghost EBS PRO 29 2013

Oh ja waarschuwing zelfs nobbic nic wel glijden ondanks op 29 en 2.25 breedte en 2.1 bar.
Ging vanmorgen bijna op m`n bek kon net op tijd voetje aan grond zetten want ik gleed achterweg.
En dat went wel.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Natuurlijk kan de NoNi ook glijden. Vanochtend in vreselijke omstandigheden gereden met een RoRo voorop die over het algemeen minder grip heeft en heb geen problemen gehad.

Je zal altijd de techniek onder de knie moeten krijgen. Alleen banden is niet genoeg, maar een band die wellicht niet nodig zou zijn maar wel de extra grip geeft kan net dat beetje meer zelfvertrouwen geven. Zelfvertrouwen die je ook nodig hebt om je grenzen te verleggen , te leren en je techniek uiteindelijk te verbeteren.

Als je verstijft door angst gaat het echt niet lukken.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Zoek het niet te snel in het materiaal, maar bij jezelf. Je kunt een hoop van anderen leren door met ze samen te rijden. Als je de juiste fietskameraden hebt, kun je veel afkijken en leggen ze ook uit waarom je op je plaat gaat. Je kunt ook een keer een goeie mountainbikeclinic doen. Karst Zijlstra heeft écht goeie clinics waar iedereen nog wat leren kan, ongeacht hoe goed of slecht hij al/nog is.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

edkars schreef:Bert bedoelt deze
Dank aan Bicycle Repair Man Edkars! :bier:
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Spoormeisje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 oktober 2012, 20:09
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 29

Bedankt weer voor alle reacties :-)

Ik besef me dat veel "glibber" ervaring opdoen de beste weg is om van het "verstijven" af te komen. Met name door het gevoel van het glijden van de achterband vaak te ervaren hoop ik op minder stress. Net wat jullie zeggen...bij stress helpt zelfs een tractor band niet eens meer..
Maar ik hoop wel op het psychische effect met andere bandjes..

Een clinic bij MTB clinics staat zeker op mijn verlanglijstje...
Ik zou graag een weekendclinic bij hun willen doen. Maar wil dat graag pas doen op mijn toekomstige droomfiets (lees 29er, FS in de vorm van Canyon of Rumor... ;-) )...en dan heb ik nog een klein half jaartje / jaartje om mijn conditie nog verder te verbeteren.
Gebruikersavatar
The_smoker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: do 11 juli 2013, 20:26
Mijn mountainbike: S-Works Stumpjumper World Cup 2015

Het is net hetzelfde als motorcross , sneller is stabieler. Zie je een massa sporen en je begint trager te rijden ga je gegarandeerd beginnen slingeren en dat geeft geen leuk gevoel. Er is natuurlijk modder en MODDER natuurlijk. Als ik ergens aankom en ik zie een hele nest troep ga ik even vol op het "gas" net ervoor ga ik rechtstaan en zoals hierboven vermeld goed achteruit hangen zodat je minder druk op je stuur zet en je minder gaat slingeren. Als je blijft zitten , zorgen dat je snelheid blijft hebben en blijven trappen. Nou dit is mijn rijstijl natuurlijk. Ik doe niet liever dan als een gek een vieze modderpoel in te duiken , dat achterwiel alle kanten voelen uitschuiven en al driftend er terug uitkomen :D Komt wel goed met de tijd :-q
S-Works Stumpjumper World Cup 2015
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=117035" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Spoormeisje schreef:Een clinic bij MTB clinics staat zeker op mijn verlanglijstje...
Ik zou graag een weekendclinic bij hun willen doen. Maar wil dat graag pas doen op mijn toekomstige droomfiets en dan heb ik nog een klein half jaartje / jaartje om mijn conditie nog verder te verbeteren.
Nu haal je volgens mij en mijn onbescheiden mening doel en middelen door elkaar. Waarom wachten als je een hele winter lol kunt hebben van wat je allemaal gaat/kunt leren? Alleen omdat je wilt wachten op een fiets met grote wielen?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Spoormeisje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 oktober 2012, 20:09
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 29

bert l. schreef:Nu haal je volgens mij en mijn onbescheiden mening doel en middelen door elkaar. Waarom wachten als je een hele winter lol kunt hebben van wat je allemaal gaat/kunt leren? Alleen omdat je wilt wachten op een fiets met grote wielen?
Daar heb je een punt Bert. Ik ga eens kijken naar de datums van dit najaar voor 1 dagdeel :-)
Kan ik in 2014 altijd nog een vervolg doen maar dan in de vorm van een weekendclinic ...
Plaats reactie