Ik ben het daar op zich wel mee eens. Bij mezelf had ik ook pas het gevoel dat het echt lekker begon te lopen vanaf het moment dat ik regelmatig de 100 meter aan kon tikken. Maar ik wil mensen die net beginnen niet te veel ontmoedigen. Als je 50 meter kunt halen dan weet je zeker dat je iets goed doet, en staat het zo goed als vast dat je die 100 meter ook wel zult halen, tenminste als je ermee doorgaat. Maar bij, zeg 25 meter, is dat nog niet zo denk ik. Ik heb echt geworsteld om voorbij dat punt te komen, nog vaak gedacht dat ik het gewoon niet in me had, enz.crankstel schreef:Een lange wheelie is vanaf 100 meter vind ik
Lange Wheelie
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 409
- Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
- Mijn mountainbike: Camber comp
Met mazzel haal ik 5 mtr als ik 25 mtr een x haal spring ik een gat in de luchtharmen schreef:Ik ben het daar op zich wel mee eens. Bij mezelf had ik ook pas het gevoel dat het echt lekker begon te lopen vanaf het moment dat ik regelmatig de 100 meter aan kon tikken. Maar ik wil mensen die net beginnen niet te veel ontmoedigen. Als je 50 meter kunt halen dan weet je zeker dat je iets goed doet, en staat het zo goed als vast dat je die 100 meter ook wel zult halen, tenminste als je ermee doorgaat. Maar bij, zeg 25 meter, is dat nog niet zo denk ik. Ik heb echt geworsteld om voorbij dat punt te komen, nog vaak gedacht dat ik het gewoon niet in me had, enz.crankstel schreef:Een lange wheelie is vanaf 100 meter vind ik
One life, ride it!
Spring gerust een gat in de lucht bij elke meter die je verder komt. Heb geduld, zorg dat het leuk blijft, ga er altijd mee door. Dan kom je steeds verder.
Nog veel bijzonderder vind ik dat je met die vrije hand die foto hebt kunnen maken
- JW
- Mountainbike Junk
- Berichten: 281
- Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron
Dat kostte ook wel wat moeite
Ik had eens een fiets met terugtraprem en geen enkele kabel naar het stuur.. Had voldoende daar mee geoefend dat ik het stuur kon loslaten en 1-2x kon laten ronddraaien. Om vervolgens wel meteen weer vast te pakken en zorgen voor een goeie landing :p
Op zich was dat niet zo moeilijk, op los grint oefenen zorgde er voor dat het voorwiel niet meteen dubbel zat bij een verkeerde landing. Helaas is eerst het stuur afgebroken en later de crank gesneuveld, die fiets is al lang weg.. Of misschien maar goed ook...
Ik had eens een fiets met terugtraprem en geen enkele kabel naar het stuur.. Had voldoende daar mee geoefend dat ik het stuur kon loslaten en 1-2x kon laten ronddraaien. Om vervolgens wel meteen weer vast te pakken en zorgen voor een goeie landing :p
Op zich was dat niet zo moeilijk, op los grint oefenen zorgde er voor dat het voorwiel niet meteen dubbel zat bij een verkeerde landing. Helaas is eerst het stuur afgebroken en later de crank gesneuveld, die fiets is al lang weg.. Of misschien maar goed ook...
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
-
- Extreme Biker
- Berichten: 782
- Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
- Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo
Een lange wheelie is natuurlijk een wheelie vanaf 1km, met bochten en variatie van snelheid erin.
Ik heb me die kunst, samen met een paar fietsmaten, ergens begin jaren 90 eigen gemaakt.
Wouter Kabouter (2.10+m) heeft ooit eens van Schoorl naar Schagen op zijn achterwiel gereden.
Dat is 14km ofzo, zelfs bij het stoplicht op je achterwiel blijven staan.
En daarin zit hem de cru, je kunt het of je kunt het niet, een tussenweg is er niet.
Vele mensen volgden, waarbij de cru altijd weer is: gestrekte armen !!
Vanuit de lange wheelie naar manual is wel weer een andere techniek, hier zijn de BMX-ers zwaar in het voordeel
Ik heb me die kunst, samen met een paar fietsmaten, ergens begin jaren 90 eigen gemaakt.
Wouter Kabouter (2.10+m) heeft ooit eens van Schoorl naar Schagen op zijn achterwiel gereden.
Dat is 14km ofzo, zelfs bij het stoplicht op je achterwiel blijven staan.
En daarin zit hem de cru, je kunt het of je kunt het niet, een tussenweg is er niet.
Vele mensen volgden, waarbij de cru altijd weer is: gestrekte armen !!
Vanuit de lange wheelie naar manual is wel weer een andere techniek, hier zijn de BMX-ers zwaar in het voordeel
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 409
- Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
- Mijn mountainbike: Camber comp
Gaat weer wat beter, ik trok de fiets naar me toe, nu let ik goed op de armen gestrekt houden en heb er eenpaar meter bij
One life, ride it!
- CC-Rider
- Pro Biker
- Berichten: 1461
- Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
- Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5
En die lange wheelie incl. bochten en snelheidswisselingen en schakelen is nul probleem voor een ex-BMX ert als mijzelf, maar een lange manual lukt me nog voor geen meter hoorIronhorse Erik schreef: Vanuit de lange wheelie naar manual is wel weer een andere techniek, hier zijn de BMX-ers zwaar in het voordeel
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Mark-ering: Te gek. Gewoon doorgaan met proberen en ontdekken hoe het moet en uiteindelijk zal het je lukken!
De meeste mensen die beide goed kunnen zeggen dat gewone wheelies veel makkelijker zijn dan manuals. Uitzonderingen hebben inderdaad vaak een BMX achtergrond.
Een tip om manuals te leren op een gewone mountainbike is het omdraaien van de stuurpen. Dus zodat die naar je zadel wijst ipv naar voren. Je moet dan ook het stuur in de stuurpen draaien. Het is tamelijk omslachtig om dit steeds te doen en een fiets die je zo laat kun je moeilijk nog voor iets anders gebruiken. Maar het idee is dat je je zwaartepunt verder naar achter kan leggen, en het zwaartepunt kan ook lager komen te liggen, wat stabieler is. Het kantelen gaat ook makkelijker. Het geeft mij wat meer het gevoel dat (lange) manuals iets is dat ik binnen afzienbare tijd zou kunnen leren.
De meeste mensen die beide goed kunnen zeggen dat gewone wheelies veel makkelijker zijn dan manuals. Uitzonderingen hebben inderdaad vaak een BMX achtergrond.
Een tip om manuals te leren op een gewone mountainbike is het omdraaien van de stuurpen. Dus zodat die naar je zadel wijst ipv naar voren. Je moet dan ook het stuur in de stuurpen draaien. Het is tamelijk omslachtig om dit steeds te doen en een fiets die je zo laat kun je moeilijk nog voor iets anders gebruiken. Maar het idee is dat je je zwaartepunt verder naar achter kan leggen, en het zwaartepunt kan ook lager komen te liggen, wat stabieler is. Het kantelen gaat ook makkelijker. Het geeft mij wat meer het gevoel dat (lange) manuals iets is dat ik binnen afzienbare tijd zou kunnen leren.
En wel meer goede tips.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Ha, het was me nog nooit opgevallen dat hij het zadel er helemaal afgehaald heeft. Sowieso moet het zadel wel ver zakken. 12.5cm (de max drop van veel droppers) vind ik zelf net niet genoeg voor manuals. Ook dat maakt oefenen minder praktisch. Gelukkig zijn er ook droppers die 15 cm zakken: dat gaat wel net. Je hebt toch wat meer kans zoiets te leren als je het ook vaak even kan proberen tijdens de gewone ritjes.