Net toevallig ook even gespeeld/geoefend.
Je kunt veel met je benen doen ja, bij mij lijkt de manual nu makkelijker te gaan dan de wheelie, haha.
Lange Wheelie
Laatst gewijzigd door Nimbus op vr 18 oktober 2013, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
- Glenn-biker
- Extreme Biker
- Berichten: 659
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
- Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje
Daar had ik nog een leuk filmpje over, eens zien of ik die terug kan vinden. Wheelie/coasting wheelie/manual.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Ik weet dat dit een hele oude draad is, maar ik denk dat ik er nog wel wat zinnigs aan toe kan voegen, dus ik waag het er maar op er weer wat leven in te schoppen.
Als je steeds sneller gaat: hoe komt dat, en wat kan je ertegen doen? Wat Jamis Diablo schreef: "iets verder naar achteren leunen en dan met de rem corrigeren", dat is helemaal correct, maar waarom is dat eigenlijk zo?
Bij een wheelie probeer je dus je voorwiel op hoogte te houden. Als het op een gegeven moment dreigt terug naar beneden te vallen, wat moet je dan doen? Als je versnelt (sneller trappen) dan komt het weer omhoog. Dus dat doe je en dat is goed. Maar het belangrijke punt is dat je dit moet doen in die mate dat je binnen afzienbare tijd weer achterover dreigt te vallen. Doe je dit niet, dan zit er niks anders op dan te BLIJVEN versnellen, en dat lukt natuurlijk maar voor een beperkte duur. Dat is in een notedop het beginnersprobleem waar alle mensen die een wheelie proberen te leren wel tegenaan lopen. De oorzaak is psychologisch: mensen durven niet ver genoeg naar achteren te kantelen omdat ze bang zijn dat ze dan op hun rug vallen. De oplossing is leren de achterrem te vertrouwen.
Bij de wheelie draait het allemaal om de positie van het zwaartepunt ten opzichte van de achteras in combinatie met de versnelling/vertraging. Hoe je in het algemeen de snelheid van je wheelie kunt controleren is een erg interessant onderwerp vind ik, waar ik vrij veel over nagedacht heb (naast veel oefenen, ha ha), en wat ik ook geprobeerd heb zo duidelijk mogelijk op te schrijven. Ik ga ook in op de juiste zadelhoogte (ja, het zadel moet lager), en nog veel meer. Zelf denk ik dat als je een wheelie wilt leren, dat "oefenen en gemotiveerd blijven" dan het allerbelangrijkste thema is, want het is niet iets dat de meeste mensen op een achternamiddag even leren. Ikzelf in elk geval niet! Zie http://harmen.vanderwal.eu/wheelie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je steeds sneller gaat: hoe komt dat, en wat kan je ertegen doen? Wat Jamis Diablo schreef: "iets verder naar achteren leunen en dan met de rem corrigeren", dat is helemaal correct, maar waarom is dat eigenlijk zo?
Bij een wheelie probeer je dus je voorwiel op hoogte te houden. Als het op een gegeven moment dreigt terug naar beneden te vallen, wat moet je dan doen? Als je versnelt (sneller trappen) dan komt het weer omhoog. Dus dat doe je en dat is goed. Maar het belangrijke punt is dat je dit moet doen in die mate dat je binnen afzienbare tijd weer achterover dreigt te vallen. Doe je dit niet, dan zit er niks anders op dan te BLIJVEN versnellen, en dat lukt natuurlijk maar voor een beperkte duur. Dat is in een notedop het beginnersprobleem waar alle mensen die een wheelie proberen te leren wel tegenaan lopen. De oorzaak is psychologisch: mensen durven niet ver genoeg naar achteren te kantelen omdat ze bang zijn dat ze dan op hun rug vallen. De oplossing is leren de achterrem te vertrouwen.
Bij de wheelie draait het allemaal om de positie van het zwaartepunt ten opzichte van de achteras in combinatie met de versnelling/vertraging. Hoe je in het algemeen de snelheid van je wheelie kunt controleren is een erg interessant onderwerp vind ik, waar ik vrij veel over nagedacht heb (naast veel oefenen, ha ha), en wat ik ook geprobeerd heb zo duidelijk mogelijk op te schrijven. Ik ga ook in op de juiste zadelhoogte (ja, het zadel moet lager), en nog veel meer. Zelf denk ik dat als je een wheelie wilt leren, dat "oefenen en gemotiveerd blijven" dan het allerbelangrijkste thema is, want het is niet iets dat de meeste mensen op een achternamiddag even leren. Ikzelf in elk geval niet! Zie http://harmen.vanderwal.eu/wheelie/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 409
- Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
- Mijn mountainbike: Camber comp
Goeie tips, ga ook weer ff oefenen.
One life, ride it!
Tof Veel plezier, en denk eraan: hou de vinger aan de achterrem
- crankstel
- Pro Biker
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
- Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes
Wat het makkelijkste is om op een steile helling te beginnen. Zorg er ook voor dat het stuur niet te laag staat anders ondervindt je moeite bij het omhoog komen en zoals eerder aangegeven zadel wat lager zetten. Ja en die achterrem is ook erg belangrijk...
Vooral veel oefenen en geduld hebben. Zelfs door bochten heen is mogelijk op je achterwiel
Vooral veel oefenen en geduld hebben. Zelfs door bochten heen is mogelijk op je achterwiel
Ja, bochten wheeliën is echt magisch!crankstel schreef:Zelfs door bochten heen is mogelijk op je achterwiel
Filmpje https://www.facebook.com/harmen.vanderw ... 9027144036" onclick="window.open(this.href);return false;
Is zo, maar de meeste indruk maak ik altijd nog op mezelf, ook als er niemand kijktcrankstel schreef:Het is wel een dingetje om de show mee te stelen
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 5 januari 2011, 00:33
- Mijn mountainbike: specialized s-works
wannneer is het een lange wheelie?
ik kan het ook redelijk is soms best handig bij sommige opstakels als je eenmaal het kunstje met je achterrem door hebt wordt ineens een stuk makkelijker
probleem is denk ik vaak dat men te bang is om het "balans" op te zoeken
en wat miss ook van belang is is dat je snelheid niet te laag is
bij normaal fietsen bij 5km/h is balans ook een stuk lastiger dan bij 25km/h
succes
ik kan het ook redelijk is soms best handig bij sommige opstakels als je eenmaal het kunstje met je achterrem door hebt wordt ineens een stuk makkelijker
probleem is denk ik vaak dat men te bang is om het "balans" op te zoeken
en wat miss ook van belang is is dat je snelheid niet te laag is
bij normaal fietsen bij 5km/h is balans ook een stuk lastiger dan bij 25km/h
succes
- crankstel
- Pro Biker
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
- Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes
Een lange wheelie is vanaf 100 meter vind ikmtbmorron schreef:wannneer is het een lange wheelie?
ik kan het ook redelijk is soms best handig bij sommige opstakels als je eenmaal het kunstje met je achterrem door hebt wordt ineens een stuk makkelijker
probleem is denk ik vaak dat men te bang is om het "balans" op te zoeken
en wat miss ook van belang is is dat je snelheid niet te laag is
bij normaal fietsen bij 5km/h is balans ook een stuk lastiger dan bij 25km/h
succes
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 5 januari 2011, 00:33
- Mijn mountainbike: specialized s-works
dan ben ik geslaagdcrankstel schreef:Een lange wheelie is vanaf 100 meter vind ikmtbmorron schreef:wannneer is het een lange wheelie?
ik kan het ook redelijk is soms best handig bij sommige opstakels als je eenmaal het kunstje met je achterrem door hebt wordt ineens een stuk makkelijker
probleem is denk ik vaak dat men te bang is om het "balans" op te zoeken
en wat miss ook van belang is is dat je snelheid niet te laag is
bij normaal fietsen bij 5km/h is balans ook een stuk lastiger dan bij 25km/h
succes