Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: HIIT
BerichtGeplaatst: ma 9 september 2013, 13:35 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Monocog, Shrek, Superfly
Zumpelvelder schreef:
Het Heuvellandschap is leuk om te trainen, maar vaak niet ideaal voor specifieke trainingen.

Het is maar hoe je 'specifiek' definieert.
Als je met een gerichte opdracht de elementen in het landschap (lees: klimmetjes) kunt gebruiken is daar niks mis mee imo.

Profiel   WWW

BerichtGeplaatst: ma 9 september 2013, 13:52 
Pro Biker
Pro Biker
Mijn mountainbike: heeft spleetogen
Zumpelvelder schreef:

De beklimmingen die je noemt zijn allemaal wel langer dan 30 seconden, dus dan ligt de intensiteit tijdens de interval al gauw te hoog, of te laag als je gelijk bergaf zou gaan gelijk na de klim. Het Heuvellandschap is leuk om te trainen, maar vaak niet ideaal voor specifieke trainingen.

Ik ''HIT'' dan ook niet de volledige beklimming....ik begin er heel rustig aan en pak dan op het laatste staand de 30 tot 60 sec.
Zo bouw ik de hartslag langzaam op en knal ik hem binnen een paar seconden in het rood. Op het vlakke heb ik veel langer nodig voordat ik aan de max. kom.

Maar ik ben ben je eens dat vlak terrein of inderdaad de Tacx het meest ideaal zijn voor precies op de seconde gerichte trainingen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 13 september 2013, 15:04 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Sinds een paar weken ook HIIT aan het doen, maar wel wat meer in gelezen dan wat er in mountainbike plus stond.

Begonnen met de 30sec volle bak en 4 min rust, de eerste 5-6 keer viel mijn hartslag nog redelijk goed terug.
Daarna het web afgespeurd en blijkt dat je HIIT in een 1:2 verhouding doet. Nu rij ik 30 sec volle bak waarna ik 1 min rustig aan doe en dit 8 keer. Dit is echt afzien, na een training ben ik totaal kapot en een dag later kan ik het nog voelen.

Ik probeer dit 1 keer per week te doen (afhankelijk van het weer, kan het ook wel eens twee keer worden, lekker binnen op de bike). Daar boven op rij ik nog 2 keer en probeer zoveel mogelijk te variëren afhankelijk van wat er op de planning staat en hoeveel tijd ik heb.
Ben benieuwd wat me dit gaat brengen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 25 januari 2018, 19:22 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9 Al 29 en Canyon Strive 7.0 AL
Omdat het weer niet fantastisch is HIIT ik sinds 3 weken ook op de spinning bike (1 a 2x per week 45min.)
Iemand ervaring of dit alleen de conditie op peil houdt, of dat je ook conditie opbouwt?

Gebruik zelf de video's van GCN zoals deze:

Ben ook benieuwd of iemand ervaring heeft met nog betere HIIT spinning video's?

Crazy4 Mountainbiking YouTube`•.•´

The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 26 januari 2018, 00:09 
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: komt de zolder niet af deze winter....
voor hiit sessies. Ik heb gemerkt dat voor mij 8x4 minuten met 2 minuten rust op 110% tot 112% van mijn FTP erg goed werkt. Ik maak zo’n training in trainingpeaks en laat mijn wahoo de hometrainer aansturen.

Ik volg nu een gepolariseerd schema waarbij ik een verhouding van 80% zone 2 en 20% zone 5 probeer te bereiken. Ook probeer ik een keer een blokperiodisering toe te passen waarvan ik nu in week 3 van 5 zit. Mijn ftp is al met 10% verbeterd tov de vorige metingen in 2017 dus in mijn geval heeft hit wel degelijk nut.

korte uitleg in nl.
http://trainenmetdick.nl/?p=240

Lange uitleg in engels met de testresultaten.
https://www.researchgate.net/profile/St ... eption.pdf

In de link hierboven word ook nog gepraat over micro surges bijv 40 20 sec in een hit blok een pro mtb-er gaf mij dat ook als tip. Tijdens de klimmen is het terrein niet mooi lopend en moet je ook soms ff meer gas geven.

Ik pas nu ongeveer toe wat in de laatste 2 slides staat van die engelse link. Een powermeter en een simpele tacx is al voldoende om dit te doen, buiten is dat wat lastiger.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 31 januari 2018, 00:04 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Mijn mountainbike: Scott Spark 730
Mijn favoriete hiit training is een tabata training: 3 x 8 x (20 sec max - 10 sec rust) met 4 min rust tussen de series. Met 15 min inrijden en 15 min cooling down ben je met een uurtje klaar. Een hitt training duurt meestal ook niet langer want als je het goed doet (dus wel 20 sec blijven pushen) ben je na dat uurtje ook wel door je glycogeen voorraad heen en hebben je benen er geen zin meer in. Een van de voordelen van een hiit training is dat na de inspanning je lichaam nog een aantal uren "doortraint" met een verhoogde vetverbranding. Met een hitt training train je dus ook meerdere energiesystemen en dat maakt het een zeer effectieve training, helemaal als je maar weinig tijd hebt. Bovendien is het ook een goede mentale training want het is zeer zwaar ook al is het maar een uurtje. Hiit trainen zijn dus zwaar en intensief en dus vergen herstel (vermogen). Als je er al meerdere doet per week neem dan voldoende rust tussen deze trainingen en/of doe de volgende dag een lichte hersteltraining.

Profiel  

Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3