Carbo loaders

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
drnjstj
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 09:13
Mijn mountainbike: Cube LTD pro 2009

Is het verstandig om carbo loaders te gaan gebruiken voor een tocht van 3u in de Ardennen?
Wat zijn jullie ervaringen?
Job1
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1098
Lid geworden op: vr 4 januari 2008, 15:51

Kun je natuurlijk doen, maar voor een tochtje van slechts 3 uur is het wat mij betreft niet echt nodig. Gewoon onderweg goed eten en drinken(!) is voor mij wel genoeg, ook voor tochten van 5 of 6 uur in de Ardennen.

Ik heb de carbo loader van Maxim weleens gebruikt, prima spul, maar of het echt effect heeft weet ik eigenlijk niet... Misschien dat het ook een beetje tussen de oren zit? Ik gebruikte het trouwens voor een tochtje van +22u (525 kilometers in één tocht op de racefiets), dus dat is wel wat anders dan 3 uurtjes :tong

Maar goed, waarom zou je het niet doen? Kan volgens mij geen kwaad :-q
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Neem gewoon isotone drank heb je veel meer aan.
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Carbo loader sportranken worden gebruikt voorafgaand aan intensieve inspanningen die langer dan 2 uur duren. Denk hierbij aan marathons en meerdaagse evenementen. De carbo loader sportrank zorgt voor het zogenaamde 'koolhydraatstapelen' effect. Je start met een Carbo loader 1 - 2 dagen voorafgaand aan de lange duurinspanning.

Voor een tochtje van 3 uur zou ik het niet doen :wink:
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Omdat ik voor een lange tocht altijd moeite heb om voldoende te eten, gebruik ik Carbo Loader.
Brood krijg ik niet door mn keel, Brinta wel.
En door een paar scheppen Carbo Loader erdoor te doen, hoef ik minder te eten om toch voldoende energie te hebben voor de komende uren.
Eerst doen, dan denken
drnjstj
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 09:13
Mijn mountainbike: Cube LTD pro 2009

Ik heb het besteld, ik ga het innemen.
Ik zal mijn ervaring delen.
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

Maxim sportvoeding Carbo loader Energy Mix is een neutraal wit poeder, bestaande uit diverse soorten koolhydraten, maar voornamelijk opgebouwd uit maltodextrine
Dan vraag ik me af wat er nog meer voor speciaals in zit want maltodextrine is spotgoedkoop te krijgen op internet
Kilo voor 2,90

Voedingswaarde van maltodextrine per 100 gram:
energetische waarde 1615kj /380kcal
Vetten 0 gram
Koolhydraten 95 gram
waarvan suikers 5.2 gram
vezels 0 gram
Eiwitten 0 gram
Sodium 0 gram

Of heb je het over een ander merk?
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Carbo Loader is inderdaad (bijna) hetzelfde als Fantomalt van Nutricia
Het verschil zou ik niet weten, allebei maltodextrine. Carbo Loader heeft nog wel wat toegevoegde vitamines.
Eerst doen, dan denken
Gebruikersavatar
Tuupje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 959
Lid geworden op: za 7 november 2009, 23:54
Mijn mountainbike: heeft spleetogen

Gewoon een tot twee dagen voor een lange rit beginnen met koolhydraat rijke voeding en voldoende groente en fruit voor de vitaminen. Maw. als je gewoon een beetje gezond eet, en daarbij de dag(en) voor de rit wat extra koolhydraten tot je neemt...dan kom je daar een heel eind mee. Ik begin bijvoorbeeld 2 dagen van te voren als extra aan een bak aardappelsalade en als avondeten pasta met genoeg groente, dit gevolgd door een kom muesli en 2 sneetjes bruinbrood als ontbijt. En da vlak voor de rit nog 2 sneetjes...

Op die manier kan ik aardig wat uurtjes teren op de energievooraad(met de nodige reepjes tussendoor) :-q
FLatbeat
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: za 7 juli 2012, 17:38
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.7

Zie ik het verkeerd of is dit gewoon hetzelfde ?

http://www.bodyenfitshop.nl/carbs/koolh ... rine-pure/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Tuupje schreef:Gewoon een tot twee dagen voor een lange rit beginnen met koolhydraat rijke voeding en voldoende groente en fruit voor de vitaminen. Maw. als je gewoon een beetje gezond eet, en daarbij de dag(en) voor de rit wat extra koolhydraten tot je neemt...dan kom je daar een heel eind mee. Ik begin bijvoorbeeld 2 dagen van te voren als extra aan een bak aardappelsalade en als avondeten pasta met genoeg groente, dit gevolgd door een kom muesli en 2 sneetjes bruinbrood als ontbijt. En da vlak voor de rit nog 2 sneetjes...

Op die manier kan ik aardig wat uurtjes teren op de energievooraad(met de nodige reepjes tussendoor) :-q
+1

Er zijn 2 partijen die wijs worden van carboloaders: de fabrikant en je love handles
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Har77 schreef:
Tuupje schreef:Gewoon een tot twee dagen voor een lange rit beginnen met koolhydraat rijke voeding en voldoende groente en fruit voor de vitaminen. Maw. als je gewoon een beetje gezond eet, en daarbij de dag(en) voor de rit wat extra koolhydraten tot je neemt...dan kom je daar een heel eind mee. Ik begin bijvoorbeeld 2 dagen van te voren als extra aan een bak aardappelsalade en als avondeten pasta met genoeg groente, dit gevolgd door een kom muesli en 2 sneetjes bruinbrood als ontbijt. En da vlak voor de rit nog 2 sneetjes...

Op die manier kan ik aardig wat uurtjes teren op de energievooraad(met de nodige reepjes tussendoor) :-q
+1

Er zijn 2 partijen die wijs worden van carboloaders: de fabrikant en je love handles

Dan maak ik daar +2 van.
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Absoluut. Echt gezond spul zijn die carbo loaders niet.
Plus 3 :P
'Be like water my friend'
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

drnjstj schreef:Is het verstandig om carbo loaders te gaan gebruiken voor een tocht van 3u in de Ardennen?
Wat zijn jullie ervaringen?
+4: niet zinvol. Tenzij je een wedstrijd op topniveau wilt doen, een voedingsplan voor de wedstrijd moet maken en je onderweg geen tijd mag verliezen aan eten, omdat anders je geheide podiumplek in gevaar komt.

Voor een gewoon tochtje is zoiets niet nodig.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

+5.

Voedingsadvies van een voedingsadviseur brengt je veel verder. Ik heb erg goede ervaringen met Sa-Va. Ik heb er veel baat bij gehad. Ik had bijvoorbeeld zelf bedacht dat minder vet eten een goed idee was, niet dus. Minder (dierlijke) eiwitten eten en meer sporten heb ik ook getest (krijg ik spierpijn van..). En het zelf niet door hebben.

Hoe dat komt? Iedereen heeft 'blinde' vlekken. Is onwetend over (onderdelen van) eten, trainingsvormen, fietsonderdelen etc. Een professional kan je hierop wijzen en indien gewenst het waarom vertellen.

Let op, voeding is echt iets persoonlijk net als trainingsbegeleiding.
Plaats reactie