Hallo,
SInds kort heb ik mn zinnen gezet op ultra endurance tochten en van plan volgend jaar de Transalp te gaan rijden.
Heeft iemand ervaring met het trainen voor deze tocht en langere tochten in het algemeen? Ik heb ervaring met tourfietsen & bepakking, 150 km per dag gedurende 2 week met weinig serieus klimwerk.
Momenteel rij ik 100km per week verdeeld over 2 dagen (2x3 rondjes Zeist) en nog 50 tot 75 km op de racefiets voor woon-werk verkeer. Plus 2 keer in de week een uurtje fitness en core-strength. Alle tips zijn van harte welkom.
groet,
Coen
ultra endurance training
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ik ben er zeker geen expert in, maar met mijn boerenverstand zeg ik dat de basis conditie prima is en je moet gaan trainen voor de hoogte meters.
Dus meer routes met hm's gaan rijden en/of in de sportschool berg trainingen op eeb fiets apparaat.
Dus meer routes met hm's gaan rijden en/of in de sportschool berg trainingen op eeb fiets apparaat.
Bij ultra endurance denk ik aan dingen als de great divide race waarbij dagafstanden van 2-300 km worden gereden en dan 2-3 weken lang, je gaat het iets minder bont maken neem ik aan?
Wat voor mij altijd goed heeft gewerkt zijn lange duurtrainingen op de racefiets opgebouwd in een langer schema (maanden). Ik gebruikte hiervoor schema's van het blad Fiets maar er zijn natuurlijk talloze opties. Het kan ook een idee zijn om je te laten testen door een sportarts, dat is leuk (pronken met je vermogen) en geeft veel inzicht in de opbouw van je training. Trainingsadvies en schema's kun je daaraan koppelen.
Wat voor mij altijd goed heeft gewerkt zijn lange duurtrainingen op de racefiets opgebouwd in een langer schema (maanden). Ik gebruikte hiervoor schema's van het blad Fiets maar er zijn natuurlijk talloze opties. Het kan ook een idee zijn om je te laten testen door een sportarts, dat is leuk (pronken met je vermogen) en geeft veel inzicht in de opbouw van je training. Trainingsadvies en schema's kun je daaraan koppelen.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3250
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Denk zelf ook vooral veel fietsen.
Je duur moet zoiezo goed zijn.
Zeker als er wat hoogte bij komt je kracht en gewicht ook.
Ik zou toch mikken op een uurtje of >8 fietsen per week, en dan vooral genoeg afwisselen alsook rust houden.
Je duur moet zoiezo goed zijn.
Zeker als er wat hoogte bij komt je kracht en gewicht ook.
Ik zou toch mikken op een uurtje of >8 fietsen per week, en dan vooral genoeg afwisselen alsook rust houden.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Vergeet vooral niet aan klimmen en dalen. Basisconditie is zo te lezen prima, maar na 4 transalps en diverse vakanties in de bergen, blijf ik de overgang tussen trainen in Limburg en 8 km klimmen met 1100 hm toch heel verschillend vinden...
Daarnaast sta je in de bergen ook aan de start van een afdaling met stukken van 20% en steps.
Daarnaast sta je in de bergen ook aan de start van een afdaling met stukken van 20% en steps.
Klimmen trainen in NL... Specifiek aan klimmen is
1. De weerstand van je eigen gewicht neemt behoorlijk toe
2. Je hebt die weerstand continu in de pedaalslag tegen je werken.
Wat redelijk in NL redelijk in de buurt komt:
1. Elke klim die je op gaat rijden uit bijna stilstand 'betreden'. De continue tegendruk heb je dan langer dan als je er tegenop zou vliegen
2. Elke trainingsronde dat er wind staat .... er schuin tegenin rijden. Ook dan pak je de meeste weerstand
3. Over mulle stukken zand ploeteren. Op die ondergrond heb je door het steeds wegzakken behoorlijk continue tegendruk.
Veel werken in blokken.
(Had nog iets over de blokken willen schrijven, maar daar zijn teveel variaties op die uitmonden in ellenlange draden. Als je specifieker dit soort dingen wil doen, dan adviseer ik contact op te nemen met iemand die er verstand van heeft en een meer uitgewerkte trainingsschema met je maakt)
1. De weerstand van je eigen gewicht neemt behoorlijk toe
2. Je hebt die weerstand continu in de pedaalslag tegen je werken.
Wat redelijk in NL redelijk in de buurt komt:
1. Elke klim die je op gaat rijden uit bijna stilstand 'betreden'. De continue tegendruk heb je dan langer dan als je er tegenop zou vliegen
2. Elke trainingsronde dat er wind staat .... er schuin tegenin rijden. Ook dan pak je de meeste weerstand
3. Over mulle stukken zand ploeteren. Op die ondergrond heb je door het steeds wegzakken behoorlijk continue tegendruk.
Veel werken in blokken.
(Had nog iets over de blokken willen schrijven, maar daar zijn teveel variaties op die uitmonden in ellenlange draden. Als je specifieker dit soort dingen wil doen, dan adviseer ik contact op te nemen met iemand die er verstand van heeft en een meer uitgewerkte trainingsschema met je maakt)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
2015 Kona Wo
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8040
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Eens met PaneVino.
+interval in de winter, duur in de lente en zomer. (Naar gelang wanneer het evenement is).
Dit omdat genoemde ritten duurritten zijn. Dan voornamelijk interval sluit niet aan op het evenement.
+interval in de winter, duur in de lente en zomer. (Naar gelang wanneer het evenement is).
Dit omdat genoemde ritten duurritten zijn. Dan voornamelijk interval sluit niet aan op het evenement.
-
- All rounder
- Berichten: 140
- Lid geworden op: ma 3 oktober 2016, 18:39
- Mijn mountainbike: 2021 Rocky Mountain Instinct Powerplay C70 | 2013 Rocky Mountain Element | 2017 Stanton Sherpa
Naast trainen, fietsen, etc. zijn er nog zeker twee dingen waar je aan moet werken;
Voeding en Hydratatie!!!
Ik heb enkele (voor mij "fietsgoden") de Transalp zien opgeven doordat ze vooraf hier niet goed genoeg over hadden nagedacht of gaandeweg klachten kregen.
Body en Fit heeft recent een nieuw boekje uitgebracht met de basics, mocht je hier nog nieuw in zijn. Staat natuurlijk ook een hoop reclame in.
https://www.bodyenfitshop.nl/endurance-guide/
Voeding en Hydratatie!!!
Ik heb enkele (voor mij "fietsgoden") de Transalp zien opgeven doordat ze vooraf hier niet goed genoeg over hadden nagedacht of gaandeweg klachten kregen.
Body en Fit heeft recent een nieuw boekje uitgebracht met de basics, mocht je hier nog nieuw in zijn. Staat natuurlijk ook een hoop reclame in.
https://www.bodyenfitshop.nl/endurance-guide/
Basta Enduro Team 'We are Basta'
Basta Bikestore Huissen
Intense Carbine
Rocky Mountain Element
Stanton Sherpa
Rocky Mountain Instinct Powerplay
Basta Bikestore Huissen
Intense Carbine
Rocky Mountain Element
Stanton Sherpa
Rocky Mountain Instinct Powerplay
Normaal bouw je eerst conditie op (duur) en finetune je met interval, maar dit is een interessant perspectief. Weet niet of het werkt...
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8040
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Proefondervindelijk werkt het voor mij. Belangrijk is een mate van basisconditie.
Bij intervaltrainingen is van belang hier ervaring mee op te doen. Vele zijn geneigd dit niet te doen of halfslachtig omdat het pijn doet. Die pijn zul je lijden tijdens een dergelijke tocht. Dat al getraind hebben is essentieel.
Eens met silberbread. Voeding is belangrijk. Zonder lukt niet. Rijden op een boterham en een bidon water lukt voor dergelijke tochten ook niet.
Bij intervaltrainingen is van belang hier ervaring mee op te doen. Vele zijn geneigd dit niet te doen of halfslachtig omdat het pijn doet. Die pijn zul je lijden tijdens een dergelijke tocht. Dat al getraind hebben is essentieel.
Eens met silberbread. Voeding is belangrijk. Zonder lukt niet. Rijden op een boterham en een bidon water lukt voor dergelijke tochten ook niet.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Of richting de lente/zomer in Zuid L af en toe een (75km-)100km (1500-)2000hm rondje doen, combi van duur en veel klimmen. Pluk de BBC (75km of) 110km* bijvoorbeeld maar van een site (*114km, 2050hm).PaneVino schreef: ↑ma 22 oktober 2018, 08:44 Klimmen trainen in NL... Specifiek aan klimmen is
1. De weerstand van je eigen gewicht neemt behoorlijk toe
2. Je hebt die weerstand continu in de pedaalslag tegen je werken.
Wat redelijk in NL redelijk in de buurt komt:
1. Elke klim die je op gaat rijden uit bijna stilstand 'betreden'. De continue tegendruk heb je dan langer dan als je er tegenop zou vliegen
2. Elke trainingsronde dat er wind staat .... er schuin tegenin rijden. Ook dan pak je de meeste weerstand
3. Over mulle stukken zand ploeteren. Op die ondergrond heb je door het steeds wegzakken behoorlijk continue tegendruk.
Veel werken in blokken.
(Had nog iets over de blokken willen schrijven, maar daar zijn teveel variaties op die uitmonden in ellenlange draden. Als je specifieker dit soort dingen wil doen, dan adviseer ik contact op te nemen met iemand die er verstand van heeft en een meer uitgewerkte trainingsschema met je maakt)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Als je gaat periodiseren heeft intervallen voorafgaand aan je duurperiode toch geen zin? Je gaat tijdens de duurperiode juist geen pijn lijden en je gaat zelfs snelheid verliezen doordat je zo rustig aan doet.
Met intensievere trainingen bouw je in de volgende periodes je snelheid en weerstand tegen vermoeidheid en pijn weer op. Op de basisconditie die je gelegd hebt in je duurperiode.
Maar als je al te dicht bij je evenement bent om een duurperiode in te passen, dan zul je genoegen moeten nemen met de basis die je hebt en al specifieker moeten gaan trainen. Maar dan ga je dus niet na intervallen overschakelen op duurtraining lijkt me?
Met intensievere trainingen bouw je in de volgende periodes je snelheid en weerstand tegen vermoeidheid en pijn weer op. Op de basisconditie die je gelegd hebt in je duurperiode.
Maar als je al te dicht bij je evenement bent om een duurperiode in te passen, dan zul je genoegen moeten nemen met de basis die je hebt en al specifieker moeten gaan trainen. Maar dan ga je dus niet na intervallen overschakelen op duurtraining lijkt me?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8040
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Ander voorbeeld, als je een cyclocross wedstrijd gaat rijden van zeg 45 minuten, training je voorafgaande duur of interval?
Overigens in een duurtraining neem je wel interval op. De lichamelijke acceptatie van beide is dan groter. Prima te trainen op mtb parcoursen. En belangrijk, nog leuk om te doen ook.
Overigens in een duurtraining neem je wel interval op. De lichamelijke acceptatie van beide is dan groter. Prima te trainen op mtb parcoursen. En belangrijk, nog leuk om te doen ook.