Hartige repen en gels

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Pat. schreef:
Greyfox schreef:Het moet toch 6 uur in het shirt overleven :-)
:~ Daar kun je toch niks in kwijt qua eten.
Klopt, daarom heb ik ook liever een gelletje met wrap-pindakaas smaak, maar die is er niet. :wink:
Het punt bij mij is dat ik tot een uur of 6 de zoete meuk nog weg krijg en dan niet meer, dus moet er voor na die tijd iets mee om (tijdelijk?) een andere smaak binnen te krijgen.

Andere optie is harder fietsen, dan ben je voordat die zoete meuk je gaat tegenstaan al binnen.
Alleen ben ik daarvoor nog op zoek naar gels/repen met talent-smaak. :lol:
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5570
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Pat. schreef: Koude pizza geen optie? Ook makkelijk mee te nemen.
Dat is een goede tip. Niet dat ik ritjes van 6+ uren op de agenda heb staan maar na 2 uurtjes smaakt een quattro formaggio ook wel. :-D :bier:
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Dice Oldskool schreef:
Pat. schreef: Koude pizza geen optie? Ook makkelijk mee te nemen.
Dat is een goede tip. Niet dat ik ritjes van 6+ uren op de agenda heb staan maar na 2 uurtjes smaakt een quattro formaggio ook wel. :-D :bier:
Het is ook nergens voor nodig om zo lang te fietsen om lekker te eten, dat kan vrijwel direct! Bier vind ik dan ook een goeie tip, erg lekker, ook na het fietsen!

:bier:
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Greyfox schreef:Ik vind de wraps met pindakaas wel wat, wordt niet zompig als brood en is makkelijk klein op te vouwen.
Het moet toch 6 uur in het shirt overleven :-)
Serieus ook gewoon best lekker, eet het ook weleens thuis/werk als we wraps over hebben van de avond ervoor :lol:
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Pat. schreef:
Koude pizza geen optie? Ook makkelijk mee te nemen.
Ik heb een tijd terug iets gelezen over gelletjes met pizza smaak.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
krosser
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 14 december 2010, 03:19

Met gelatine of agar agar kun je makkelijk zelf allerlei gels maken. Bijvoorbeeld op basis van bouillon (blokjes), waar je naar eigen smaak kruiden etc. aan toe kunt voegen. Voor de snelle koolhydraten kun je maltodextrine erbij oplossen. De massa uitgieten in platte schaal en er repen of plakken van snijden. Voordeel tov koek en dergelijke is dat gels makkelijk naar binnen zijn te werken.
Er bestaat ook koud oplosbare gelantine (instantgel van het merk Sosa), kun je kopen bij een groothandel bijv. Hanos. Hiermee kun je bijv gels op basis van yoghurt etc. maken.
praten = praten / fietsen = fietsen
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Hartige sultanas zijn ook overheerlijk.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Was even 1 van mijn favorieten vergeten, een zakje beef jerky.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Wanneer ik een 24 uurs rit rij dan begin ik vaak met al die zoete meuk maar dat ben ik al snel beu. Ik stap dan meestal over op mijn bakje "cement".

- Magere kwark
- Ontbijtgranen (granola/musli/crusli/oid)
- Banaan
- scheutje honing

Goed roeren en als je dat even laat staan dan wordt het een beetje "hard" en heb je een mooi vast papje.

Hier kan ik erg lang op fietsen.
Natuurlijk als je een toertocht fiets is het lastig meenemen. Mocht je ergens een pauze plek hebben of ergens familie staan dan kan je dat best ff snel naar binnen werken.

Als ik een reep eet op de fiets dan pak ik de volgende reep.

Afbeelding

Maar wat ik vooral merkte is dat je vooral veel moet proberen. Ik heb echt van alles geprobeerd maar niet alles valt goed bij iedereen dus ik zou gewoon allerlei verschillende dingen kopen in de winkel en het uitproberen tijdens een "iets minder belangrijke" tocht.
#Skraleanjers
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Afgelopen weekend nog een marathon afstand 100+ gebiked op een bak griekse volle yoghurt, bak koffie en 5 grote dadels met daar bij 3ltr water, geen centje pijn.
Ik gebruik helemaal geen reepjes of gelletjes, vind het maar allemaal commercieel gedoe.
Bij extreme marathons kan ik begrijpen dat je dit wilt eten ivm het op peil houden van je waardes.
Zie ook vaak bij tochten van 50km in de winter dat men zich vol vreet met deze zooi :lol: :lol: :lol:
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Het is me wel bekend dat na een bepaalde tijd van inspanning je alleen licht verteerbare/vloeibaar voedsel kan verdragen. Bij de een is dat helaas eerder dan bij de ander, Het is wel dat iedereen na 30KM iedereen wel moeilijk te verteren voedsel kan eten. Nou is een banaan het makkelijkst te verteren door het lichaam, daarna is vloeibaar(gelletjes of de eerder genoemde yoghurt) toch wel een oplossing. Eigenlijk is er niet echt een oplossing voor de vraag in de startpost, iedereen is immers anders.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
v_schultinge

Ik heb thuis het boek: Velo Chef. Hierin staan allerlei repen die je zelf kan maken.

Een aanrader!
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

v_schultinge schreef:Ik heb thuis het boek: Velo Chef. Hierin staan allerlei repen die je zelf kan maken.

Een aanrader!
Prima tip, besteld!
Ik kwam in de UK ook de Eat Natural salted caramel peanut tegen, ook het proberen waard, maar die kan ik in NL niet vinden.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik maak zelf havermout-banaan muffins en doe er voor de verandering dan brokjes pure chocolade of rauwe noten in. Heb ze ook wel eens gemaakt met bessenjam erin verwerkt. Die muffins zijn zwaar dus een hele muffin in één keer kan ik niet kwijt maar in 4 korte stops met elke stop een flinke hap, daar fiets ik prima op.

Bij de 200 km heb ik het gedaan met halve krentenbollen, muffin, banaan, stroopwafel en hier en daar een maxim reep (de cappucino smaak is prima te doen). verder veel water uit de camelbak en een bidon sportdrank. Ik heb iets meer dan 10 uren gefietst over die 200.
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

herkenbaar. heb zelf vaak notenmix, zure perzik winegums, beef jerky/gedroogd spek mee.grapefruits, mandarijnen vind ik ook fijn.
bij de laatste 200 km heb ik dus zo een klein busje pringles mee-gezeuld om mezelf op te trakteren na 150km.
echt helemaal geen zin meer in eten toen het zover was.
gelet op de kleine hapjes die van een onbeperkt buffet na de wrfstrijd worden genomen denk ik dat er meer aan de hand is dan uitgekeken op zowt, maar ook dat gewoon fysiek je spijsvwrtering uit gaat en je eetlust afneemt.
iemand die daar wat meer van weet?
Plaats reactie