Op de mountainbike naar het werk

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
PaganiProductions

ik rijd iederen dag naar mijn werk heen weg over asfalt terugweg over wat makkelijk offroad werk met meestal een rustig langzaam tempo meestal 9+ km een meestal op mijn Merida.
dennis046
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 16:35

Ik rij ook 2x per week met die fiets naar het werk ( 11KM enkel ) en dat bevalt super en scheelt in tanken :lol: Dus alles bij elkaar win win meer km's minder tanken :-q

Nu nog de moed vinden om elke dag te gaan en auto weg te doen!
Meneerkrab
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 2 september 2014, 15:09

Ik ben alleen een mooi weer fietser. 12km heen en 12 terug. Fiets kan op het werk in mijn kantoor staan. Probeer wel altijd variatie te brengen in het fietsen naar huis. Intervallen, gewoon keihard knallen of achter een brommer of trekker rijden. Af en toe rij ik eens met een klant terug en die heeft een e-bike. Dan schiet mijn gemiddelde wel omhoog.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

sjuutje1969 schreef:
Ik overweeg mogelijk wel om een extra setje velgen met banden aan te schaffen zodat ik kan wisselen. Helaas is er in mijn hele woon-werk route geen enkel stukje offroad te vinden.
Welke velgbreedte en soort band zouden jullie aanraden?
Ik heb het anders opgelost voor dit jaar; een cyclocrosser erbij gekocht zodat ik daar onroad mee naar het werk kan.
Vorige week voor het eerst een keer gedaan, scheelde een kwartier aan tijd en dat is veel als je 40 km enkele reis hebt.
Nu nog een ander zadel erop en een beetje warmer weer zou ook zeker fijn zijn....
PaganiProductions

ik rijd nu gewoon met mijn Orbea gaat super banden hard oppompen en klaar.
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Meeste woon-werkverkeer (20km enkele reis) doe ik op de racefiets, maar ik kan ook een groot deel van mijn route onverhard pakken. Heerlijk als je die keuze hebt.
MaXX99
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 11:09

Ik sta op het punt om een nieuwe fiets aan te schaffen maar twijfel enorm tussen enkele mogelijkheden...

Nu staat de garage al vol met volgende tweewielers:

- een Carbon racefiets met Ultegra set, maar die hangt al enkele jaren aan de haak omdat ik het gewoon niet leuk vind
- een 2014 29" fully met SRAM X9 en Fox 130 die elk weekend door bos en veld wordt gejaagd
- een Koga miata 25km/u electrische stadsfiets van 2008 schat ik. Die was van de vrouw maar wordt al jaren niet meer gebruikt door gezondheidsredenen.
- diverse oudere fietsen van de kinderen in alle maten en vormen.

Nu zou ik graag mijn woon-werk verkeer met de fiets willen doen (+-22km enkel, ofwel hoofdzakelijk via het jaagpad, of een mix van asfalt/gravel/singletrack.) Met een klassieke fiets is het net te lang in tijd een qua inzet (geen douches of kleedkamers op het werk), vandaar dat ik naar een e-bike neig.

Ik zou eventueel die oude Koga kunnen gebruiken voor WW, maar ben niet zeker of die batterij na al die jaren nog meekan. Bovendien maakt die 25km/u dat ik toch 2 uur per dag onderweg zou zijn. Of ik moet eens kijken of ik hem op 35 zou kunnen krijgen.

Als ik een nieuwe fiets zou aanschaffen zou het op de zaak zijn met een budget van +-7500 wat enkele mogelijkheden biedt natuurlijk:

- een Speed pedelec met riemaandrijving genre ellio elite of klever x-speed pinion of schwabing. Vrij nieuw op de markt maar de meest logische keuze voor WW. Nadeel van een echte die pedelec zijn de onvolledige wetgeving in België waardoor sommige paden en wegen verboden zijn.
- een emtb genre specialized Levo comp 2021. De keuze die me in het weekend extra vrijheid biedt, maar waarschijnlijk ongelofelijk gaat slijten door het WW traject. Bovendien zou ik deze dan ook liefst naar 35 km/u of zo tunen omdat anders de ondersteuning er iets te vroeg uit knalt.
- een Speed e-mtb zoals de Spitzing 45km/u. Deze is in theorie enkel gesloten terrein toegelaten in België en kan niet als die pedelec worden ingeschreven, maar idd standaard voorzien om max 45km/u te halen.
- ...

De budget keuze is uiteraard de Koga stadsfiets gebruiken ... Maar zoals waarschijnlijk duidelijk is in mijn betoog kijk ik eerlijk gezegd wel uit naar een emtb... Offroad is de ondersteuning tot 25 ruim voldoende!
Voor het WW had ik wel net boven die 25km/u willen gaan met ondersteuning, maar een echte Speed pedelec met 45kl/u hoeft dan ook weer niet echt...

Kortom, ik zie de bomen door het bos niet echt meer, en had graag wat input gehad, vooral naar het gebruik van een emtb als computer. De meningen hierover lijken me heel zwart wit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iedereen snapt dat je met een racefiets niet lekker door het bos rijdt.
Maar van een mtb wordt wel verwacht dat je er kilometers asfalt mee kunt afraggen.

Erg zwart wit natuurlijk, want er zit ook nog een gravelbike in het grijs gebied.
Maar je snapt wel wat ik bedoel.
(Hooguit ben je niet blij met het antwoord)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

sjuutje1969 schreef: zo 18 maart 2018, 23:14
sjuutje1969 schreef:
Ik overweeg mogelijk wel om een extra setje velgen met banden aan te schaffen zodat ik kan wisselen. Helaas is er in mijn hele woon-werk route geen enkel stukje offroad te vinden.
Welke velgbreedte en soort band zouden jullie aanraden?
Ik heb het anders opgelost voor dit jaar; een cyclocrosser erbij gekocht zodat ik daar onroad mee naar het werk kan.
Vorige week voor het eerst een keer gedaan, scheelde een kwartier aan tijd en dat is veel als je 40 km enkele reis hebt.
Nu nog een ander zadel erop en een beetje warmer weer zou ook zeker fijn zijn....
Stevig 80km woon-werk per dag! Goede training.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Rasmazzer schreef: do 24 december 2020, 20:46
sjuutje1969 schreef: zo 18 maart 2018, 23:14

Ik heb het anders opgelost voor dit jaar; een cyclocrosser erbij gekocht zodat ik daar onroad mee naar het werk kan.
Vorige week voor het eerst een keer gedaan, scheelde een kwartier aan tijd en dat is veel als je 40 km enkele reis hebt.
Nu nog een ander zadel erop en een beetje warmer weer zou ook zeker fijn zijn....
Stevig 80km woon-werk per dag! Goede training.
Ondertussen is er het e.e.a. veranderd en ben ik elders gaan werken. De afstand is nu nog maar 17 per rit en dat deed ik, voor corona, 2 maal per week. Op dit moment mogen we vanuit het werk geen gebruik maken van de kleedruimtes ivm corona maatregelen en niet douchen is voor mij geen optie, en dus met de auto naar het werk. Jammer maar helaas.
Als de douche mogelijkheid er weer is, ga ik weer lekker op de fiets. (nu natuurlijk ook gewoon veel thuis aan het werk en dus helemaal geen reiskilometers!).
sorcees
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 12 september 2005, 09:53
Mijn mountainbike: (merida matts 500 - gestolen) Cube LTD
Contacteer:

Voor corona reed ik echt elke dag naar mijn werk, door weer en wind op een titanium recer, nu moet ik 100% thuis werken.
Ik heb mijn werktijden zo aangepast dat ik een verlengde middagpauze heb en dan rij ik op de MTB een plaatselijk rondje, ongeveer 15 km, maar nu alleen nog maar bij droog weer (en dat is opvallend vaak).
Werkt prima voor mij.
O.G.O.
Plaats reactie