kleding??!

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
gozzer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 15 januari 2004, 20:49
Mijn mountainbike: bergfietsie 2004

na een paar leuke ritten op mijn nieuwe fietsje krijg ik toch het idee dat ik misschien toch maar speciale kleding moet gaan aanschaffen.
Ik draag al wel fietsbroek maar gewoon een puly, sweater en regenjack als bovenkleding. Ik ben echt drijf en drijfnat van het zweet na een uurtje fietsen (komt waarschijnlijk door dat regenjack, maar die houdt wel de wind buiten) terwijl ik niet in de gaten heb dat ik zweet. Pas als ik even een kleine pauze inlas, dan merk ik dat ik kouwelijk begin te worden en krijg het vervolgens niet meer warm.
Wat adviseren jullie mij om te kopen? Ik heb al wel van die speciale fietsjasjes gezien, maar die zijn echt knetterduur (200 euro ofzo)
Waar moet ik op letten als ik speciale kleding koop (buiten dat ik ook goed op de prijs moet letten)?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

zweethempje, fietsshirtje. Dat scheelt al weer heel erg en zorgt dat het zweet van de huid af getransporteert wordt.

Als het gewoon koud is kan een fleecejack al heel erg helpen.

Uiteindelijk is het toch het beste te investeren in voor sportief fietsen ontwikkelde kleding aan te schaffen. Maar akn me voorstellen dat je daar nog even mee wilt wachten.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
gozzer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 15 januari 2004, 20:49
Mijn mountainbike: bergfietsie 2004

ja, zal er uiteindelijk toch aan moeten geloven, maar moet dat zweethempje en fietsshirtje strak tegen de huid zitten of mag het wat royaler.
Bedoel je met zweethempje dat dit hempje het zweet goed opneemt of juist goed doorlaat? Als het dit laatste betreft moet je dan niet nog een shirtje aanhebben om het zweet in op te vangen?
gozzer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 15 januari 2004, 20:49
Mijn mountainbike: bergfietsie 2004

ps. waar kan je die dingen goedkoop krijgen?
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

www.futurumshop.com heeft wat aanbiedingen op dit moment.

http://www.futurumshop.com/ice.cgi?temp ... id=9028013

http://www.futurumshop.com/ice.cgi?a_sp ... supp=eigen


Fietskleding werkt (net als veel andere outdoorkleding) volgens het 3 lagen systeem.

laag 1: Thermoondergoed (zweethemd) om het transpiratievocht direct af te voeren.

laag 2: isolerende warmtevasthoudende laag die ook geen vocht opneemt (dus geen katoen oid), Polartec/fleece is zeer geschikt hiervoor.

laag 3: winddichte maar toch ademende laag die van buitenuit geen vocht toelaat maar wel naar buiten toe ademende eigenschappen heeft. BV Goretex of sympatex kleding.

Goretex is vrij aan de prijs maar kwalitatief wel uitstekend.

bij Bonenberg in Nunspeet hadden ze dit najaar nog wat heel goedkope Gore-Bikewear jasjes hangen (50,=)
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Edje
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 7 oktober 2002, 22:42
Mijn mountainbike: Giant anthem X1
Contacteer:

Ik heb een jasje van Gore bikewear waarvan de mouwen af te ritsen zijn.
Is een windstopper en bedoeld als "next to skin" geloof ik (dus in principe zonder ondershirt te gebruiken).
Maar in combinatie met een craft zweetshirt kan ik hier vrijwel het hele jaar in rijden.
Echt een superding. Wel een investering zoals je zegt, maar een hele goeie vind ik.
crosser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 30 november 2003, 00:52

gozzer schreef:ps. waar kan je die dingen goedkoop krijgen?

kijk ook eens in de gewone zaken zoals de HEMA, hebben ze ook thermische onderkleding zoals hempjes en shirts, bij een beetje fatsoenlijke fietsenzaak hebben ze ook van die transparante regenjackies met fijnmazige stoffen zijkant, scheelt ook wel iets met het ventileren.
Rgr^
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 21 oktober 2003, 12:49
Mijn mountainbike: 2004 Specialized Stumpjumper FSR Pro Disc, full XT/XTR met Snelle Fredjes eronder
Contacteer:

HEMA (en meer van dat soort winkels zoals Bijenkorf, V&D enz..) is inderdaad een goede. Waar je ook zou kunnen kijken (en ik weet niet of die ergens bij je in de buurt zit) is bij een winkel waar ze wintersport artikelen verkopen. Daar verkopen ze namelijk ook Thermo kleding. Succes! :-q
Sambal bij?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Thermo shirtje lekker strak op de huid idd. :-q
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Alexander
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 29 januari 2004, 18:41
Mijn mountainbike: Cube limeted 3 met Hayes remmen.

Trek idd een zweethemd aan met daarover iets warms dat geen vocht opneemt (zoals eerder gezegt met advies). De derde laag moet je denk ik zorgvuldig uitkiezen. Je moet een Wind(en water?)dichte jas hebben die je over die twee andere lagen doet, maar hij moet wel ademen. Er zijn meerdere merken die producten met die eigenschappen verkopen, de één beter als de ander. Gore-Tex is de meest bekende en beste maar ook duurste maar je kan ook zoeken naar iets met een betere prijs/kwaliteit verhouding. Neem dan een dun jasje, die kun je met warm en koud weer dragen en met koud weer die je gewoon die fleese trui er onder ;).

Tip, koop een ski pullie van poliester en draag die boven je huid, dat deed ik en ik had totaal geen last van zweet meer op wintersport :-q , terwijl als ik een katoen t-shirt er onder had hij echt zweet plekken had (Falcon), daar over kun je nog een fleece trui oid doen en daarna je wind(en water)dichte jas.

Ik heb zelf in Frankrijk een Gore-Tex jas gekocht met uitritsbare polartec jas, dus voor zomer én winter geschikt en wind en water dicht terwijl het ademt. Helaas wel mucho $$$ 295 Maar dat vind ik het wel waard als ik bedenk dat ik het in alle zeizoenen kan gebruiken en hopenlijk heel wat jaartjes gezien de reputatie van producten waar Gore-Tex in verwerkt is (Gore-Tex onderwerpt alle producten aan een kwaliteiscontrole en stormtest voordat hun product er in toegepast wordt, dus welk merk ook, je hebt altijd kwaliteit).

succes!
Heeft geen idee...
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

gozzer schreef:ps. waar kan je die dingen goedkoop krijgen?
Bij 'dumpers'
Mammoet Den Haag, Salden in Limbricht, Hopmans in Bergen op Zoom enz. Het is ff een stukkie reizen, maar het scheelt echt bizar veel.
Everybody bought a new bike!
spongerob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: di 17 februari 2004, 10:46
Mijn mountainbike: Gazelle impuls

k draag gewoon fox racing dat ziet er nog mooi uit ook
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

ps. waar kan je die dingen goedkoop krijgen?
Dan is FOX wel een optie idd.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
spongerob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: di 17 februari 2004, 10:46
Mijn mountainbike: Gazelle impuls

Globe schreef:
ps. waar kan je die dingen goedkoop krijgen?
Dan is FOX wel een optie idd.
maaareh even wat anders weet iemand een verkoopsite in nederland die een beetje goede fietsbrillen tegen een redelijke prijs verkoopt?
kheb trouwens net een cratoni scorpion helm gekocht voor €20 ben ik nu genaaid of nou weer niet???
Plaats reactie