Banden spanning voor 'algemeen" gebruik

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
pauluz!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 september 2003, 21:57
Mijn mountainbike: American Eagle Durango 780 [Carbon]
Contacteer:

Beste mede-bikers:

Ik heb twee vragen...

1) Wat is globaal een juiste bandenspanning voor 2.10 banden. (IRC Mythos XC). Op de band staat tussen de 3 en 4 bar. maar de banden voelen kei hard aan! Is dit wel helemaal goed?
Ben wel een beetje aan de zware kant ( 1.90m en 95 kg) dus de banden mogen wel aan de harde kant!!!! Moet iets meer fietsen :-q


2) Ik heb een fietspomp mer psi/bar meter. Maar als ik de pomp op het ventiel zet, stijgt de drukmeter niet. Als ik het dan op een pompen zet, dan loopt de wijzer (gelukkig... :-? ) wel op. Als ik ff stop met pompen dan loopt de wijzer langzam terug. IS dit wel helemaal goed??? :o

Alvast bedankt voor de reacties.
Het leven is net een neus...
Je moet eruit halen wat erin zit.
fietspadracer
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 14 september 2003, 20:03
Mijn mountainbike: giant atx 870
Contacteer:

vraag 1 : geen idee ik heb ze ook vrij hard, dan rijd het wat harder op asvalt, niet al te hard natuurlijk anders rij je echt te snel lek.

vraag 2: zo een pomp heb ik ook (frans ventiel) van die hele meer klopt bij mij volgens mij niks, hij zakt hier ook snel weer terug.
i bought her lots of drinks at night, she bought me nothing but a bike
AIRBORNE
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 18:33
Mijn mountainbike: Airborne Liberator
Contacteer:

1) Ligt eraan hoeveel grip je wilt hebben. Dus zelf een beetje uizoeken wat voor jou het beste is (verhouding grip/rolweerstand). Ligt dus ook aan het weertype en ondergrond.

2) nee, niet goed
DOc
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 13 oktober 2003, 19:34

bos/ruig-terrein- banden niet te hard.

asfalt/harde-paden- mag best wel wat harder.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

er zijn toch wel aardig wat topics hierover geweest. Gebruik de zoekfunctie eens.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Grappig, ik rij zelf met dezelfde banden. Ik doe er altijd 2,5 - 3,0 bar in, meestal 2,75. Ik weeg zelf ongeveer 75 kg. Wat op de band vermeld staat is echt te hard, dan tril je van je fiets af :D . Denk dat je rond de 3,5 bar moet zitten met jouw gewicht. Ook kun je de achterband iets harder oppompen dan de voorband, omdat daar het meeste gewicht op komt (meestal).

Dat met die pomp heb ik ook vaak. probeer de kop eens wat verder over het ventiel te drukken en dan vast te zetten, dan lukt het meestal wel.
pauluz!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 september 2003, 21:57
Mijn mountainbike: American Eagle Durango 780 [Carbon]
Contacteer:

thanx Sjase! ik den k dat 3,5 bar wel wat teveel is voor mij. Vandaag naar Zeewolde geweest en ik trile me fiets af! Ik heb de banden nu ook tussen de 2,5 - 3 bar.

Ik zal het ook is proberen met de pomp. Ik heb er een van Cordo, de Easy Extra. Ik moet een kunststof hulpstuk ( :D ) over het ventiel draaien en dan de pomp er op "klikken".

We gaan het proberen!
Het leven is net een neus...
Je moet eruit halen wat erin zit.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

1) Algemene regel 2.0 - 2.1 banden: Lichaamsgewicht(kg) / 30 = druk (bar). mag voor iets minder, achter iets meer.
2) Licht aan de pomp. Het ventiel gaat niet open wanneer je de pomp aansluit. (Of je hebt binnenbanden met een gewoon fietsventiel, dan werkt 't nooit)
Plaats reactie