lx-xt ? trek 6500 (2004)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
brunette
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 12 januari 2004, 01:11

hello

binnenkort heb ik mijn eerst oerdegelijke mtb, een nieuwe trek 6500.

http://www.trekbikes.com/bikes/2004/mountain/6500e.jsp :D

met een super trek slr-frame, pilot c vork en deore-en lx versnellingen. :lol:

Ik vroeg mij het volgende af: is er verschil tussen deore (front) en lx (achterderailleur)? en is er groot verschil tussen lx en xt? :~

Misschien dat ik op termijn beetje upgrade, maar eerst ff checken uiteraard. :roll: Iedereen stelt xt bijna gelijk als basisvereiste denk ik soms. Ik vraag me trouwens af hoeveel je betaalt om betere remmen te plaatsen, en van lx naar xt up te graden... .

Bovendien vroeg ik mij af of iemand deze 6500 (2004) heeft en wat ie er van vind, en of iemand een review weet staan van de LAATSTE 6500 (2004)? enkel ouwe gereviewde modellen vind ik op het net, alvast bedankt... :-q

experts, laat u gaan :D
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Van Deore tot XTR wordt de kwaliteit en werking steeds een stukje beter. Verschillen zitten met name in betere materialen, vooral wat lagering betreft. Gevolg is dat de levensduur wat langer is en het allemaal wat lekkerder werkt.

Ik denk dat je met Deore - LX best een tijdje toe kunt voordat je toe bent aan iets nieuws. Dan gewoon upgraden naar XT ( www.bike2build.nl heeft wel wat leuke prijsindicaties)
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Jeffrey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 874
Lid geworden op: di 2 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Storck Rebel Pro
Contacteer:

Deore en LX zijn goed genoeg voor recreatief gebruik. Het meeste verschil zit in gewicht, kwaliteit van de materialen, levensduur, schakelprecisie, looks. Maar een goed afgestelde Deore achter derailleur schakelt nog steeds heel fijn. Verschil tussen een Deore of LX voorderailleur zal je wel niet merken. XT is voor fanatiek en wedstrijd gebruik. XTR is ontwikkeld voor wedstrijdrijders/marathon rijders, of mensen met teveel geld.
Don't just train... train right.
AIRBORNE
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 18:33
Mijn mountainbike: Airborne Liberator
Contacteer:

Over die remmen: je zou magura hs 33 erop kunnen zetten, als je het er zelf op zet, zit je rond de 170 euro (winkelwaarde!). Als je met 'betere remmen' meer remkracht bedoeld, zou ik voor de disc versie gaan. Er zitten dan standaard hydrolische shimano schijfremmen op en die zijn zeker niet verkeerd (kost alleen wel wat meer).
brunette
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 12 januari 2004, 01:11

als je discs laat opsteken, hoeveel betaal je dat in de winkel? allicht een pak geld :oops:
wat is het verschil met die magura hs 33, zijn dat v-brakes, of.. :~

SCHIJFREMMEN ALS EXTRA:
REMMEN: Shimano M525 hydraulic disc w/alloy levers (die zitten er dus niet basic op, :cry: ). ben is benieuwd
rukwind
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: STORCK REBEL RACE
Contacteer:

brunette schreef:als je discs laat opsteken, hoeveel betaal je dat in de winkel? allicht een pak geld :oops:
wat is het verschil met die magura hs 33, zijn dat v-brakes, of.. :~

SCHIJFREMMEN ALS EXTRA:
REMMEN: Shimano M525 hydraulic disc w/alloy levers (die zitten er dus niet basic op, :cry: ). ben is benieuwd
Dit is een hs33:
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=2982

Het zijn dus hydraulische velgremmen.
Als je later nog schijven wilt monteren moet je er wel rekening mee houden dat je nieuwe naven en spaken moet kopen!
Lock-out is voor mensen zonder techniek. ;)
brunette
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 12 januari 2004, 01:11

thanks voor de info mate!! maar nieuwe velgen en naven of what the hell zijn allicht ook weer een dikke kost, eerst vakantiejobje doen denk ik :D

spank you anyway :-q
brunette
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 12 januari 2004, 01:11

die hs33 zien er wel zeer degelijke remmen uit, pfff :o

wat zou het hele plaatje kosten denk je? niewe spaken, naven (wat dat ook mag zijn, als belg durf ik al eens een woordje 'hollands' niet te begrijpen :D )
Diwwek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 337
Lid geworden op: zo 14 juli 2002, 12:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 900
Contacteer:

Je hoeft alleen dat setje HS33 te kopen, die werken gewoon met je huidige wielen. HS33 zijn zo goed als onderhoudsvrij en de blokjes slijten niet snel. Je fietsenmaker zal wel je wel een prijsopgave kunnen geven. Ik denk dat je dan op zon 175 euro moet rekenen.
. .. ... .... ..... ......http://www.get-id.nl...... ..... .... ... .. .
AIRBORNE
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 18:33
Mijn mountainbike: Airborne Liberator
Contacteer:

Als je na verloop van tijd schijfremmen wilt monteren, moet je nieuwe wielen erin steken, aangezien de wielen die nu in die bike zitten niet geschikt zijn voor schijfremmen. Ik zal in jouw geval gewoon voor de hs 33 gaan of de disc versie. Als je hs33 neemt, vraag dan bij aankoop meteen aan je fietsenboer of hij ze erop wilt zetten en regel met hem een leuk prijsje :-q
brunette
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 12 januari 2004, 01:11

hmm, die hs 33 zien er wel beresterke remmen uit! te doene prijs ook nog!

stomme vraag, denk ik; die trek 6500 kan je met basisremmen krijgen, of disc-brakes, is dat niet hetzelfde als schijfremmen, ja toch? :~
maar dan wordt met andere wielen geleverd of zo?

kwestie van nog wat bij te leren! :-q
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

brunette schreef:hmm, die hs 33 zien er wel beresterke remmen uit! te doene prijs ook nog!

stomme vraag, denk ik; die trek 6500 kan je met basisremmen krijgen, of disc-brakes, is dat niet hetzelfde als schijfremmen, ja toch? :~
maar dan wordt met andere wielen geleverd of zo?

kwestie van nog wat bij te leren! :-q
disk- brakes zijn inderdaad schijfremmen :-q
er komen dan inderdad andere wielen in omdat je naven nodig hebt
waar je schijfjes op gedraaid moeten worden.

maar je remmen upgraden naar XT...
Ik (persoonlijk, nou ja.. Walter ook) zijn niet zo'n fan van die parallel push
systemen en zou er eerder Deore remmen (niet de remgrepen) op zetten
o een setje Avid's
Maar Magura HS-33 is ook een zeer verstandige keuze voor een upgrade

RT
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie