Spieren mountainbike

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Luuk fiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 3 april 2024, 10:08

Welle spieren gebruik je het vaakst met mountainbike wie kan mij daar mee helpen ?
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Je beenspieren, zonder te trappen kom je al gouw stil te staan.
Stel je vraag eens wat uitgebreider, waarom wil je het weten?

Het trappen komt vooral uit je been en bil spieren.
Maar zodra je wat harder naar beneden gaat gebruik je bijna elke spier wel in je lichaam.
Rug, Buik, Armen, Benen, etc.
Luuk fiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 3 april 2024, 10:08

Ik ga naar de sportschool ik weel niet welke spieren je moet trainen voor mountainbike ?
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Heel eenvoudig: allemaal.
Train je hele lichaam.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Luuk fiets schreef: wo 3 april 2024, 10:11 Welle spieren gebruik je het vaakst met mountainbike wie kan mij daar mee helpen ?
Mountainbiken is best breed begrip. Wat voor type trails etc fiets je. Dan kun je daar ook wat gerichter op trainen. YouTube staat vol met nuttige uitleg net als Google.

Een Enduro en Downhiller traint net iets anders dan een Cycle crosser of XC-er. Beide trainen de core en waar nodige andere spiergroepen.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Koban schreef: wo 3 april 2024, 11:15 Mountainbiken is best breed begrip. Wat voor type trails etc fiets je. Dan kun je daar ook wat gerichter op trainen. YouTube staat vol met nuttige uitleg net als Google.
Mijn ervaring is dat je al redelijk goed moet weten hoe een training in elkaar zit om echt nuttige info op YT of Google te vinden.
Eens je zover bent is het makkelijk filteren uiteraard. Maar er wordt me toch een hoop onzin verkocht. Het is echt triestig.
Koban schreef: wo 3 april 2024, 11:15 Een Enduro en Downhiller traint net iets anders dan een Cycle crosser of XC-er. Beide trainen de core en waar nodige andere spiergroepen.
Als beginner train je gewoon best alles. Er zijn daar zo goed als geen nadelen aan. Als je een beetje rustig begint en verstandig opbouwt zie ik er totaal geen nadelen in.
Het enige nadeel zou zijn dat je te hard van stapel loopt en je recuperatievermogen in het gedrang komt. Dan wordt zowel fietsen als krachttraining niet meer leuk. Dat moet je dus proberen te voorkomen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ene Nino heeft wel wat leuke filmpjes staan op de JoepTjoep over training in het krachthonk voor MTB-en.
Succes!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

rho schreef: wo 3 april 2024, 11:22
Koban schreef: wo 3 april 2024, 11:15 Mountainbiken is best breed begrip. Wat voor type trails etc fiets je. Dan kun je daar ook wat gerichter op trainen. YouTube staat vol met nuttige uitleg net als Google.
Mijn ervaring is dat je al redelijk goed moet weten hoe een training in elkaar zit om echt nuttige info op YT of Google te vinden.
Eens je zover bent is het makkelijk filteren uiteraard. Maar er wordt me toch een hoop onzin verkocht. Het is echt triestig.
Koban schreef: wo 3 april 2024, 11:15 Een Enduro en Downhiller traint net iets anders dan een Cycle crosser of XC-er. Beide trainen de core en waar nodige andere spiergroepen.
Als beginner train je gewoon best alles. Er zijn daar zo goed als geen nadelen aan. Als je een beetje rustig begint en verstandig opbouwt zie ik er totaal geen nadelen in.
Het enige nadeel zou zijn dat je te hard van stapel loopt en je recuperatievermogen in het gedrang komt. Dan wordt zowel fietsen als krachttraining niet meer leuk. Dat moet je dus proberen te voorkomen.
:-q
Hoop onzin te vinden op Youtube, Google en hier op het forum :winkie: Filteren blijft altijd lastig als je niet weet waar op te filteren.



Als je de "Core -stability" traint dan train je al belangrijk deel. Verder zou ik zeggen vraag advies in de sportschool. Bij de instructeurs die daar rond lopen. Daar zou je van mogen verwachten dat ze je ook kunnen voorzien van gerichte oefeningen.

Zelf wat uitdagingen met onderrug. En bij mij is Fysio en Chiropractor met set oefeningen gekomen. Die ik naast mijn andere oefening mag doen om oude lichaam flexible etc te houden.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
rho
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: vr 26 november 2010, 08:33
Mijn mountainbike: Orbea Occam H20 / Orbea Rise H20

Ik zou me dus zeker niet op "core stability" gaan concentreren.
Train gewoon je hele lichaam met vooral compound oefeningen. Zeker als beginner.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

38x10 schreef: wo 3 april 2024, 11:47 Ene Nino heeft wel wat leuke filmpjes staan op de JoepTjoep over training in het krachthonk voor MTB-en.
Succes!
Here's your answer (blijkt zelfs een hele serie te zijn):
https://www.youtube.com/watch?v=X-L3HgyDRPg

Topic kan nu wel op slot denk ik
;-)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Luuk fiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 3 april 2024, 10:08

Wat ik trainen in de sportschool. 1 leg press 45 degree plateloaded. 2 lying leg curl machine. 3 seated. Leg extension. 4 goblet squat kb. 5 standing calf raise machine. 6 abductie machine. 7 leg curl zittend. Is dit de juiste trainen voor de benen spieren voor mountainbikers ?
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Train je alleen je benen?

Wat wil je bereiken met de training?
Sneller klimmen? Sneller afdalen? Meer stabiliteit?
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

rho schreef: wo 3 april 2024, 12:05 Ik zou me dus zeker niet op "core stability" gaan concentreren.
Train gewoon je hele lichaam met vooral compound oefeningen. Zeker als beginner.
+1

Het gaat bij krachttraining voor de mountainbike niet alleen om de voortstuwing, maar ook om de klappen en trillingen beter te kunnen afvangen.

Ik doe altijd compound in de sportschool, waarvan deze oefeningen sowieso als standaard reportoire:

Squads
Militairy press
Bench press
Lat pulls
Planken
Luuk fiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 3 april 2024, 10:08

Ik train de spieren voor sterke beenspieren te krijgen voor mountainbike
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Wat train je op de fiets aan km's in de week?
Hoeveel km op de weg, hoeveel km in het bos?

Ik zou het alleen bij squats houden, wat meer compound en core stability en verder gewoon veel km's maken.
En die km's afwisselen tussen duurtraining en interval.
Eventueel nog hardlopen erbij.

( Dit is uiteraard een persoonlijke mening, iedereen is anders)
Plaats reactie