Nieuw hier, en nu is het Woensdag, steel is real dag.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Rick1098
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: do 14 januari 2010, 17:10
Mijn mountainbike: Cannondale Flash 29er XX, Wilier Cento Uno racer

Ik wil niet zeggen dat de fiets het niet kan maar die GT is een XC Racer en die is daar niet op gemaakt en berekend
en zal waarschijnlijk niet lang heel blijven met zo'n gebruik.
Als ik je op de bovenste foto's met integraalhelm en bescherm kappen zie staan en op de onderste
foto's een meter boven de grond zie vliegen denk ik niet dat een XC racer de juiste fiets voor jou is...
Dan zou ik persoonlijk voor een all mountain hardtail kiezen of gebruikte fully.
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Gast, respect voor de jumps. Ik zou voor dat speelwerk een dirtjumper of freerider erbij kopen. Niet voor de afstanden, maar om te spelen... of een longtravel hardtail waarmee je ook (redelijk) kan xcen
Bulldog
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 22 november 2011, 09:54
Mijn mountainbike: Trek 4500
Contacteer:

Welkom. En gave actie-foto's!
Cycling is cheaper than therapy
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ben momenteel een beetje aan het rossen op een Kona van de LBS als compensatie voor de lange levertijd van de GT. ZO zag ie eruit na de city toertocht van de kaaimannen:
Afbeelding
en weer schoon:
Afbeelding

Overigens heb ik het zadel wel veel hoger gezet nu. Bevalt toch beter. De gewichtsverdeling van de Kona is ook wel ok. Lekker neutraal. Heb er bij de city toertocht toch wel een lekker sprongetje mee gemaakt.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

CC-Rider schreef:Wat zou je dan adviseren, ik heb een aantal rondjes op een 29er gedaan en was onder de indruk van de wielmaat. Jumpen kan maar 2 keer in het rondje Westerschouwen dus......En het ging met de geteste 29er ook, al was dat geen GT maar een instap (goedkoper model) Kona.
2x jumps in ws? ik ken er 3 hoor :D net voor het einde van de route die bult en daar nog 100 meter voor heb je een klijne afdaling die je ook af kunt springen, erg leuk :P en 1 van de eerste afdalingen met die scherpe kombocht naar rechts op het eind, kan je halfverwege de afdaling springen, krijg er altijd een kick van :winkie: mischien nog meer jumps in de route die ik nog niet ken?

wel een mooie bike! :-q nog nooit van het merk gehoord :oops: maar ziet er snel en licht uit!
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Die 100m voor het laatste bultje kan ik me zo niet voorhalen. Die laatste sta ik mee op de foto op de vorige pagina. De andere foto is ook op WS genomen. Als je het tweede pad oversteekt aan het begin van de route, voor de eerste steile klim. Mss een keertje samen oprijden? Ik ga meestal maandagochtend heel vroeg en zondagochtend op tijd.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

De nieuwe bike is een feit. Vergeleken met de 29er Kona is dit een vedergewicht. Lekker strak sturende fiets. Vergeleken met de GT leek de Kona wel een tractor. Zwaartepunt van de GT ligt verder naar voor dan bij de Kona. Is iets lastiger op een wiel te trekken. Remmen zijn ook beter dan op de Kona. Niet zo bijterig en beter te doseren. Ik heb er lang op moeten wachten maar ik ben er zeer mee in mijn nopjes. De 2x10 bevalt me ook uitstekend. Hoef bijna niet op het kleine tandwiel te schakelen.Plaatje:
Afbeelding

Speclist:
Fork RockShox Recon Gold TK Solo Air w/100mm Travel QR, Adj. Rebound, Turn-Key Lockout
Crank SRAM S1000 2.2 39/26T
Bottom Bracket SRAM XR GXP
Shifters SRAM X7 Trigger
Cog Set Shimano CS-HG62-10, 11-36T, 10-Speed
Chain KMC X10, 10-Speed
Front Derailleur SRAM X7, 2x10
Rear Derailleur SRAM X9, Mid Cage
Rims ALL TERRA HP17 Disc, Doublewall 32H
Front Hub ALL TERRA Alloy Sealed Bearing Disc 32H
Rear Hub ALL TERRA Alloy Sealed Bearing Disc 32H
Spokes Stainless 14/15G DB
Tires Maxxis Aspen, 2.1", Folding Bead
Pedals Shimano PD-M505 Clipless
Front Brake Avid Elixir 3, 160mm (F/R)
Rear Brake Avid Elixir 3, 160mm (F/R)
Brake Levers Avid Elixir 3
Handlebar ALL TERRA Flat Top Riser, AL6061 DB, 690mm
Stem Syncros AM, 3D Forged, S/M = 90mm, L = 100mm,
Headset FSA No. 16CC Integrated, 1 1/8"
Saddle WTB Silverado Comp
Seat Post ALL TERRA Alloy Microadjust, 27.2mm x 350mm

De pedalen op de foto komen van een goedkopere GT, omdat ik graag op flats rijd. Deze zijn inmiddels vervangen door een setje flat pedals van Davtus. Wellicht gaan deze op termijn nog vervangen worden voor iets anders moois.
Laatst gewijzigd door CC-Rider op zo 15 december 2019, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Johntador
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 4 augustus 2011, 19:03
Mijn mountainbike: Scott scale elite 29; Rocky Mountain Altitude 970

Fraaie fiets, hier ga je zeker nog veel plezier mee beleven!
No Guts No Glory!
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

De Zaskar is vertrokken. Van onderdelen die ik nog had en wat bijgekocht kon ik de volgende bike maken:
Afbeelding
Vanmorgen in Dorst een lekker rondje gedaan. Er kunnen ook fatbike wielen in, maar ik denk dat ik de inmiddels aangeschafte Kona Wo daar maar voor blijf gebruiken.

Specs:
Surly Wednesday Fatbike frame (100mm bracket, 177mm rear spacing) CrMo 4130 tubes
Cranks X9 GXP met 28 tands stalen narrow wide tandwiel
Remmen Shimano 395
XO shifter 1X10
Sram cassette en ketting
Kona zadel en stuur
Ghost korte voorbouw 50mm
zadelpen GT (wordt Thomson Elite)
Wielen Velocity Dually P49
Banden Surly Knard 29x3
Voorvork Surly CrMo

Op de planning staat nog de juiste achternaaf 177x12 ipv de huidige 170x10. Deze zit er met een opvul pasplaatje in gemonteerd. En de juiste voorvork. Deze heeft een 150mm naaf. Mijn voorwiel was met 135mm naaf, die past in de huidige voorvork.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie