Even voorstellen (wat is dat toch een originele titel.....)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en had af en toe best de behoefte om mij eens in een discussie te mengen, vandaar dat ik mij heb aangemeld.

De laatste paar jaar heb ik rond gereden op de racefiets en vooral getraind voor de kwart triathlon, ik zwom en liep dus ook. Recent heb ik een "tijdelijke" MTB gekocht en wat een feest is dat zeg..... Inmiddels een paar honderd kilometer afgelegd in de bossen rondom Hilversum en onder de modder terug gekomen. Nooit gedacht dat modder leuk kon zijn. Fietsconditie had ik al maar wat betreft fietstechniek in het bos ben ik nog een echte beginner, in ieder geval weer een leuke uitdaging.

Inmiddels heb ik een Giant XTC 29er besteld, als het goed is komt die in maart 2011. Het wordt een maatje XL, ik ben bijna twee meter lang. Wel een beetje een gok om een fiets uit de folder te kiezen, maar hij was vorig jaar al wel in het buitenland verkrijgbaar en de reviews daar zijn allemaal zeer positief. Daarnaast vind ik het ook een verschrikkelijk mooie fiets.

Hopelijk tot ziens op het forum.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Hallo Tweemeter (je lengte dus?), welkom!

Als je af en toe een discussie wilt aangaan, dan ben je hier inderdaad op het juiste adres. We liggen hier regelmatig met zn allen te rollebollen op de digitale weg. En vrijwel in de meeste gevallen in heel positieve sfeer. Dat kan dan gaan over uiteenlopende onderwerpen die dan weer gaan over 'of we racefietsers wel of niet aardig vinden' tot 'of een mountainbikeparcour nou glad - hard of juist modderig en bezaaid met obstakels moet zijn'. Dan zie je dat er weer iemand een topic opent over zo'n kennelijk gevoelig onderwerp met als gevolg dat het juist geopende draadje in no-time roodgloeiend staat.

Ja, de MTB wereld is wel een heel andere dan die van het asfalt. Er zijn maar weinig overeenkomsten tussen de beide fietssporten. Nadeel bij het MTB-en vind ik dat je merkt dat je in de bossen gedoogd - getolereerd wordt, er zijn in bepaalde delen van het land zo veel gebieden waar je niet mag komen dat dit gewoon niet leuk meer is.

Met een XTC ga je vast wel blij worden denk ik. Maar van de folder kopen zonder te passen / testen vind ik wel een beetje linke soep. Ik ben er zelf achter gekomen dat de maten van je bike en de afstelling van zadel-stuur etc op een aantal punten letterlijk op de milimeter nauwkeurig komt. Een minimaal verschil in geometrie kan al veel verschil in rijgedrag geven. Ik stapte over van een Giant XTC naar een Koga en wist niet dat kleine verschillen in geometrie zo'n enorm verschil in rijgedrag kan geven.

Als je die 29'er hebt moet je eens wat foto's in SYS plaatsen, zo veel 29-ers Giants hebben we hier niet.

Veel plezier!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Ben het met je eens, dat passen en testen er bijhoort. Ik heb hem wel "besteld", maar ben nog niet echt verplicht om hem te kopen, de betreffende rijwielhandel wilde er zowiezo één in de winkel neerzetten. Ik ga dus zeker eerst testen.

Foto's regel ik tegen die tijd.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Jan Willem schreef:
Ja, de MTB wereld is wel een heel andere dan die van het asfalt. Er zijn maar weinig overeenkomsten tussen de beide fietssporten.

zo niet waar

Ben zo goed in mountainbiken omdat ik dagelijks 70 tot 120km op de weg te vinden ben.
Trap daarnaast elk weekend een toertocht of draai wat rondjes Dorst / Drunense duinen.
overeenkomsten
sturen
trappen
zitten
:D
mtb is mede een combi van explosiviteit en duurvermogen.
Op de weg kun je deze zeer goed trainen.
Combineer je mtb activiteiten met wat wegkilometers en je zult zien dat de progressie vele malen groter is dan zonder het asfalt.
Mountainbiken komt nota bene voort uit het wielrennen

effe stukkie historie ja

Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX-fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.

Tot medio negentiger jaren van de vorige eeuw, hadden mountainbikes een wegfietsstijl en -afmetingen. Omdat het mountainbiken populairder werd en er ook agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en de passende afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden bijvoorbeeld over obstakels en ramps. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter
Plaats reactie