Thermo onderkleding

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
jonjon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1572
Lid geworden op: za 17 januari 2009, 16:50
Mijn mountainbike: commencal VIP nuts5
Contacteer:

Ik kan me alleen maar aansluiten bij "mosley"en "goofy_rocks" meningen.
Heb ook diverse thermoshirts, waaronder craft en odlo, maar ook veeeel goedkopere.
Merk ook zeer weinig verschil in de functionaliteit van deze shirts (eigenlijk niets, ze voldoen allemaal)
Denk dat je voor sommige shirts alleen merknaam in de aanschaf bijbetaald.
Qua stijl zien de duurdere er vaak wat "strakker"uit, en OK, de levensduur is langer (weegt echter niet tegen de prijs op).
Thermobroeken gebruik ik ook niet, als er iets warm blijft, zijn het de benen wel :-q
- What goes Up, Must come Down -
annemiek
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 30 september 2009, 19:08
Mijn mountainbike: Merida TFS 100V

Zo heb ik een rit gemaakt met een goedkoop thermoshirt en eroverheen een goedkope windstopper :~
Na thuiskomst lag het zweet nog op mijn armen en voelde ik de tocht tijdens het fietsen.

Nu ben ik van plan om een zweetshirt met lange mouwen en een winstopper van een goed merk te kopen-> zijn die lagen genoeg voor deze huidige temperatuur buiten? Of moet ik nog iets over het zweetshirt trekken,- (wordt dit niet te krap dan?) het zweet moet immers doorgegeven worden aan een volgende laag. Graag tips
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Zelf draag ik al jareb Odlo shirtjes naar volle tevredenheid. Craft heb ik ook geprobeerd ik vind dit te warm.

Mijn zoontjes lopen hele dagen in Thermokleding met dit weer. Zij testen het spul tot op het naadje. Mijn oudste heeft een shirt en broek van Craft en mijn jongste heeft een zelfde setje van Hema. Eerlijk is eerlijk; beiden zijn even oud en die van de Hema ziet er nog beter uit dan dat van Craft. Het spul van Craft pluist, het spul van Odlo en Hema doet dat niet. Wel blijft Craft volgens mijn zoon heerlijk zitten.

Bas
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

Natuurlijk kan er verschil in de stoffen zitten, dernier vooral.
En die goedkopere setjes zijn vaak erg dun.
Heb nu een Craft en een Lidl (Crane) op de weegschaal, Craft, 10% zwaarder. En op elkaar gelegd zijn ze even groot.Manier van weven, gecheckt met licht doorlatend heid, yep, Lidl veel opener.

Dat pluizen van Craft duid juist op een andere afwerkingvan de stof.
Het is allemaal 100% polyester, maar het wordt ook gecoat. En dat kan het verschil echt zijn.

In de praktijk, mijn gevoel is dat de Craft voert het beter af, of door het weefsel voel je het minder.
Maar is het verschil hogenhuis, IMHO niet.

Dus als mijn budget het toelaat koop ik toch (helaas) de duurdere. Terwijl ik vele goedkopere heb liggen en een paar duurdere. (deed aan langeafstands zeilen op natte bootjes, dus je had wat reserve kleding nodig , heb zo'n 10 setjes of zo)
Scottmaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:56
Mijn mountainbike: Scott Scale 60

annemiek schreef:Zo heb ik een rit gemaakt met een goedkoop thermoshirt en eroverheen een goedkope windstopper :~
Na thuiskomst lag het zweet nog op mijn armen en voelde ik de tocht tijdens het fietsen.

Nu ben ik van plan om een zweetshirt met lange mouwen en een winstopper van een goed merk te kopen-> zijn die lagen genoeg voor deze huidige temperatuur buiten? Of moet ik nog iets over het zweetshirt trekken,- (wordt dit niet te krap dan?) het zweet moet immers doorgegeven worden aan een volgende laag. Graag tips
@ Annemiek:
Ik vind zelf drie lagen prettig: een thermo shirt met lange mouw (Craft); een wintershirt (Shimano) en een windstopper (Shimano). Bij de huidige temperaturen vind ik dat heerlijk. Mijn bovenlijf moet wel warm blijven. Ik heb er geen last van dat het te dicht op elkaar zit. Daar is het spul toch voor gemaakt? Het blijft droog op mijn huid en dat is goed.

Maar ik weet niet of ik een koukleum ben of niet...
falen is niet het vallen zelf, falen is het niet meer opstaan
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Ik zelf heb nu ook drie lagen aan. Odlo ondergoed en twee shirts met lange mouwen. Verder heb ik als reserve nog vaak een windjackje in mijn steekzak. Dat doe ik dan aan als ik klaar ben met trainen, bij het uitrijden, een lekke band krijg of stuk zit. Mijn ervaring is dat ik het dan het koudst krijg.

Trouwens; ik vind kleding in de kou niet zo'n probleem. Koude voeten dat is pas een probleem. Bij langere trainingen doemt dat probleem altijd op. Gisteren na 80 km op de MTB zelf lichte bevriezingsverschijnselen aan mijn tenen opgelopen.

Bas
annemiek
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 30 september 2009, 19:08
Mijn mountainbike: Merida TFS 100V

@ Scottmaster. Tnx voor je antwoord, was al bang dat het topic verder zou gaan over dernier en zo.... :tong
Ehm, dat shirt van shimano is dat korte of lange mouw ( mouwloos kan ook nog)? Als beginner wil je alles weten nietwaar. Ik ben wel een koukleum, maar 1-maal aan het fietsen krijg ik het vanzelf warm en heb daarom moeite met het doseren welke lagen aan te trekken.
annemiek
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 30 september 2009, 19:08
Mijn mountainbike: Merida TFS 100V

@ Bas. Zeg, je voeten moeten langer mee dan vandaag he....Beetje dom ook om zo lang in vrieskou te fietsen.
Ik krijg al koude voeten na 1 uur fietsen!! :-? ( ben aan het opbouwen na mijn knieblessure)Zit in dubio of ik Assos of Sealskin sokken zal kopen
jonjon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1572
Lid geworden op: za 17 januari 2009, 16:50
Mijn mountainbike: commencal VIP nuts5
Contacteer:

annemiek schreef:@ Scottmaster. Tnx voor je antwoord, was al bang dat het topic verder zou gaan over dernier en zo.... :tong
Ehm, dat shirt van shimano is dat korte of lange mouw ( mouwloos kan ook nog)? Als beginner wil je alles weten nietwaar. Ik ben wel een koukleum, maar 1-maal aan het fietsen krijg ik het vanzelf warm en heb daarom moeite met het doseren welke lagen aan te trekken.

Ik hanteer meestal het volgende (1, 2 3 lagen is persoonsgebonden).
Ik kleed me, wat ik denk dat passend is voor de temperatuur van de dag.
Vervolgens ga ik eventjes buiten staan, en als ik dan ietwat "rillerig" wordt, ben ik juist gekleed, aangezien de rest wel aangevuld wordt door de inspanning (werkt ook uitstekend bij het hardlopen).
Net als bikerbas2, gaat er wel een dun jack (winstopper) mee, voor als ik pech heb.
Over die assos sokken heb ik veel positieve dingen gehoord.
Sealskinz heb ik zelf (gezien de prijs, niet echt super,maar wel waterdicht)

off-topic: Dat koude voeten verhaal herken ik ook maar al te goed :-{ , zelfs winterschoenen helpen dan niet :~
- What goes Up, Must come Down -
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Jonjon,

Zelfs pro's hebben last van koude voeten en kunnen daar weinig aan doen heb ik wel eens begrepen. Lang rijden is best vol te houden. Maar na een paar uur beginnen de voeten af te koelen. De doorbloeding is daar slecht.

Ik gebruik nu; wintersokken van Shimano, winterschoenen (Gore Tex) van Shimano en Neopreen schoenhoezen. Ik heb gisteren bij Futurum Sealskinz wintersokken besteld en dunne overschoenen (Sidi). Ik wil dus met een dubbele schoenhoes gaan rijden. Als laatste ga ik denk ik, als dit niet werkt, bij Intersport van die warmhoudstickers kopen voor wintersporters. Ik wil zondag de Specialized TT in Gulpen rijden.

@ Annemiek;
Ik wist wel dat ik wat problemen met mijn voeten zou hebben, maar ook dat het niet ernstig zou zijn. Ik voelde ze tijdens het fietsen nog wel. Vorig jaar bij -/- 18 voelde ik ze een keer niet meer. Toen wilde ik direct naar huis. Achteraf viel het toen mee.

Bas
jonjon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1572
Lid geworden op: za 17 januari 2009, 16:50
Mijn mountainbike: commencal VIP nuts5
Contacteer:

@ Bas

De eerste twee uur is geen probleem ja,..daarna gaat het hard bergaf (zal er echter nooit minder door gaan rijden, veel te leuk , die sneeuwtrips :D ).
Vraag me alleen af, of die 2 lagen overschoenen, het gewenste resultaat zullen geven (ben benieuwd), die dunne sidi's zijn toch alleen regencovers?. Ik heb hier op het forum trouwens gelezen, dat je je voeten in moet smeren met vaseline of uierzalf (schijnt goed te werken). Ook zilverfolie aan de binnenkant van je schoenen schijnt het goed te doen.
Die warmhoudsticks lijken mij trouwens ook het overwegen waard (thx for the tip :-q )

Ps. Wens je veel plezier in gulpen (overweeg nog de deelname). Als het zo blijft lijkt die tocht op een skitrip :lol: :winkie:

john
- What goes Up, Must come Down -
goofy_rocks
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 800
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 13:59
Mijn mountainbike: Raaw Madonna / Gary Fisher Rig

Op de weg draag ik 3 a 4 lagen.

Eerst laag 1 thermo hemd lange mouwen
Tweede laag een fleece trui
Derde laag een dun jasje
Vierde laag een windstopper/bodywarmer

Wordt het weer echt heel gek en dan heb ik het over temperaturen van onder de -5 dan trek ik nog wat extra arm en beenstukken aan.

Als ik het bos in ga gaat de windstopper/bodywarmer in de tas. Als ik dan na 1 a 2 uur fietsen koude voeten krijg stap ik even af en ga even 5 min op mijn tenen rond huppen. Ik kijk altijd wel eerst even of ik alleen ben. :wink: Werkt perfect. Ik draag gewoon mijn normale mtbschoenen icm ultima overschoenen. Die dikke.

Ter voorkoming van koude voeten en handen is het belangrijk dat je de rest van je lichaam goed warm houd.
Rd73
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: do 5 november 2009, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic

annemiek schreef:Ik krijg al koude voeten na 1 uur fietsen! Zit in dubio of ik Assos of Sealskin sokken zal kopen
Nou ik heb sinds 2 weken Assos sokken (winter plus) maar heb niet echt het idee dat ik hierdoor warmere voeten krijg. Afgelopen zondag waren mijn voeten zowat bevroren na 2 uurtjes fietsen.

Overigens draag ik in deze tijd een (Odlo)thermoshirt, daarover een fietsjas, daarover een tshirt met lange mouwen en daarover een windstopper. Onderlijf alleen een fietsbroek (met zeem) met korte pijpen en een lange broek daaroverheen.
Dat je teweegbrengt
is van meer belang dan
wat je teweegbrengt
Scottmaster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:56
Mijn mountainbike: Scott Scale 60

annemiek schreef:@ Scottmaster. Tnx voor je antwoord, was al bang dat het topic verder zou gaan over dernier en zo.... :tong
Ehm, dat shirt van shimano is dat korte of lange mouw ( mouwloos kan ook nog)? Als beginner wil je alles weten nietwaar. Ik ben wel een koukleum, maar 1-maal aan het fietsen krijg ik het vanzelf warm en heb daarom moeite met het doseren welke lagen aan te trekken.
Herkenbaar probleem!
Het is een shirt met lange mouw. Bij de huidige temperaturen vind ik dat wel lekker. Overigens ben ik een recreatiefietser: 1 á 2 keer per week maximaal 40 km door het bos en momenteel een tochtje waar ik er een pakken kan. Meestal kies ik dan afstanden tussen de 35 en 50 km.
Dat zijn dus geen echte trainingen of afstanden van 80 km+ :-{
Waarschijnlijk vraagt die inspanning ook een andere outfit.
Zodra het weer wat warmer wordt (0 graden tot 10 graden boven nul) en het waait niet erg, ruil ik mijn wintershirt in voor een zomershirt met korte mouw. Wel het thermo shirt met lange mouw daaronder en meestal de (dunne) windstopper er overheen. Ik heb vrijwel nooit pech, dus stilstaan doe ik nie en anders heb ik pech gehad! :lol:

@ de rest: ik draag van die triple X sokken en die bevallen me heel goed. Verder heb ik ooit schoenen gekocht in de opruiming en aangezien maatje 43 er niet meer was heb ik 44 aangepast. Die zaten erg lekker en ik had het gevoel de avondvierdaagse er mee te kunnen lopen, dus fietsen zat ook wel snor, dacht ik toen. Het geeft mijn tenen iets meer bewegingsruimte en verder heb ik er totaal geen hinder van. Jullie verhalen lezende denk ik zelfs dat het een prima keus is geweest. Ik heb gewoon simpele pro beschermhoezen om het zaakje droog te houden.
Zou schoenmaat uitmaken bij de doorbloeding?? :~
falen is niet het vallen zelf, falen is het niet meer opstaan
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1609
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Scott,
Jij rijdt maximaal 40 km per keer. Dat komt ongeveer neer op 2 uur fietsen. Bij een tocht van 2u ur doe ik soms zelfs geen schoenhoezen om. De kou is wel te verbijten.
Het gaat mij meer over de lange tochten in de winter; > 4 uur racefietsen, > 4 uur MTB'en. En dan wordt 't toch wat anders.
Overigens heb ik ook maar Grabber inlegzooltjes besteld. Dat zijn van die dingen die 5 uur lang 37 graden worden als ze in contact komen met lucht. Ik ga 't gewoon proberen.
Bas
Plaats reactie