Wat houdt lock-out precies in?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Wie is/zijn er nou eigenweisch?

Maargoed, ontopic enzo
Tomazta
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 26 januari 2005, 16:08
Mijn mountainbike: Trek 6500
Contacteer:

Hmm, beginnende mountainbikers afzeiken,..dan hoort hij niet thuis in de beginnershoek als je het mij vraagt,. :~
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

En voor de laatste keer... on topic maar weer.
<3
Alexander Koning
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: do 16 december 2004, 17:55
Mijn mountainbike: GT Avalanche 1.0 V-Brake
Contacteer:

Beste Noodlez,

ik heb een RST D-Lo met ook twwe van die knoppen. De knop rechts is voor het activeren van de lock-out, deze functie heeft TOTAAL GEEN invloed op de instelling van de vork die je met de linker knop insteld. Ik vraag me trouwens af of de linker knop, waarmee je de stugheid van de vork afsteld, er bij sommige Suntour vorken niet gewoon voor de sier op zitten, want enig effect bij het draaien eraan heb ik persoonlijk nog nooit gemerkt. :~

Dus antwoord op je vraag, je kan volgens mij je vork niet uit balans brengen door afzonderlijk aan de knoppen te draaien.
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Ligt eraan wat je bedoelt met uit balans brengen :

Als je bedoelt dat de ene vorkpoot korter wordt dan de andere, nee dat kan niet.

Als je bedoelt dat je vork voor jou niet meer de juiste instelling heeft, ja dat kan wel. Dus dat je set-up uit balans is.

Een set-up kies je op basis van je persoonlijk voorkeur, bijvoorbeeld :
- Hoe snel wil je dat je vork reageert
- Hoe snel wil je dat de vork weer terugkeert in zijn uitgangspositie
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Ik heb hier een koga Ti runner staan met een Rock Shock, en die heeft ook op elke poot een knop voor het instellen van de voorspanning/stugheid. Volgens de verkoper (tweedehands particulier gekocht, wel van een mountainbiker, kon je ook wel aan de fiets zien ) deden beide knoppen hetzelfde, en moest je er een beetje op letten ze gelijk in te stellen.
Het lijkt me alleen moeilijk om de vork ongelijk in te laten veren door het toch best wel enorme stuk alu dat er tussen beide poten zit...
Don't believe the hype!
timmetjuh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 19:39
Mijn mountainbike: Trek Elite 9.8

De meeste vorken hebben twee instel-knoppen:

- Demping

Demping bepaald gewoon hoe stug of soepel je vork veert. Instelling is onder andere afhankelijk van je gewicht, persoonlijke voorkeur en het terrein waar je op rijd.

- Rebound

Rebound betekent vrij vertaald 'terugslag' en bepaald dus hoe snel je vork weer terugveert na een 'inveer-actie'. Ook hier is de instelling afhankelijk van je gewicht, persoonlijke voorkeur en het terrein waar je op rijd.

Sommige duurdere vorken bieden meer opties, zoals het verkorten/verlengen van de veerweg, en een lock-out met/zonder remote control.

[Edit] Aanvullingen/correcties zijn welkom, want bovenstaande tekst is niet volledig.[/Edit]
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Niet echt. Wat jij als demping omschrijft zal eerder preload zijn, dit stel je in door de staalveren aan te draaien of door meer/minder lucht in de vork te pompen. De luxere vorken hebben ook compressie instelling, hiermee regel je de ingaande demping.

Rebound is demping van de uitverende beweging van de vork. :wink:
timmetjuh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 19:39
Mijn mountainbike: Trek Elite 9.8

Brum schreef:Niet echt. Wat jij als demping omschrijft zal eerder preload zijn, dit stel je in door de staalveren aan te draaien of door meer/minder lucht in de vork te pompen. De luxere vorken hebben ook compressie instelling, hiermee regel je de ingaande demping.

Rebound is demping van de uitverende beweging van de vork. :wink:
Ik had al zo'n vermoeden dat er iemand was die 't beter kon uitleggen/omschrijven... :wink:
Plaats reactie