Advies zadel gevraagd.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

Beste mensen,

Allereerst mijn excuses als dit in het verkeerde subforum staat, maar ik weet niet zo goed waar anders.

Sinds ik weer een fiets heb, heb k ook gelijk weer zadelpijn :)
Logisch natuurlijk, maar nu erger dan ik mijzelf van voorheen kan herinneren. Ik had al een dag of 4 a 5 niet gereden, stapte vanmiddag weer eens op en voordat ik de straat uit was, had ik het niet meer.
Dat was voorheen lang niet zo erg.

Dus; "zal wel aan het zadel liggen" denk ik dan. De fiets past verder goed, ik heb een vrij goede houding erop.

Het gaat om "de punten" (waar het bot zit zegmaar) van de billen en als ik het zadel zo bekijk, is deze ook iets breder dan wat ik gewend ben alhoewel ik niet goed meer weet hoe mijn vorige zadels eruit zagen. Minder plat denk ik tenminste.
Zie het plaatje maar en dan met name de grijze vlakken; ik denk dat die mij het meeste dwars zitten: https://www.dropbox.com/s/96w24njvyiu26 ... 9.jpg?dl=0

Volgens mij lopen sommige zadels wat meer rond af daar bij die grijze vlakken?
Voorheen had ik wel vaak last van mijn edele delen; die voelden enorm alsof het sliep (net als je voet als je raar gezeten hebt oid) en dat vond ik naast hinderlijk en pijnlijk, ook zorgwekkend.
Dát leek mij toen juist weer te komen doordat het zadel toen wat ronder liep zodat ik meer "met die delen" het zadel raakte.

Nu dus het probleem; ik heb geen idee hoe ik een ander zadel moet kiezen!
Ik heb er wat op internet over gelezen, maar wordt daar niet veel wijzer van.
Die zadelpijn is echt onoverkomelijk; zo kan ik echt niet meer fietsen zo zeer doet dat.
Maar het budget is klein en ik kan toch moeilijk 10 zadels kopen om te proberen, nietwaar?
Heeft iemand suggesties waar ik op moet letten/naar kan kijken......of wat dan ook?
WAS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2018, 18:12

Waar heb je precies zadelpijn? Voor pijn aan de edele delen kun je een zadel met een uitsparing nemen, voor je zitvlak / botten is de breedte belangrijk, vaak is het zadel te smal. Hardheid heeft hier niet veel mee te maken.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Heb je wel een fietsbroek met een goede zeem?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

De zadelpijn is echt aan de billen, bij de "punten/botten" die het zadel raken.
Mijn zadel "vroeger" was niet echt smaller, maar volgens mij wat ronder, had zelf een uitsparing in het midden, maar daar kreeg ik dan weer last van de edele delen van.

De pijn nu is dus echt de billen en het lijkt aan te voelen alsof het zadel te vlak- en/of te breed is.

Ik heb geen broek met zeem erin, nee. Ooit wel gehad, maar dan had ik daar weer meer last van........ (ik heb nogal snel last in die regionen, zit ook een half uur te draaien in de auto voor ik weg ga en dan nog moet ik drie keer de gordel af doen om anders te gaan zitten)
Maar nu zelfs niet eens aan gedacht omdat het om een stukje ging van nog geen kilometer(!)
WAS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2018, 18:12

Als je echt altijd zoveel klachten hebt, zelfs al met het auto rijden, kun je het best een goed zadel aan laten meten. Dit zal je misschien geld kosten, maar fietsen met zadelpijn is geen lol aan, uiteindelijk wordt dit zo erg dat je je fiets laat staan. Er zijn zoveel verschillende zadels, ronding, maar ook de spoiler aan de achterkant, alles heeft invloed. Zoek iemand op met veel keuze aan zadels en probeer het een en ander.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Pijn in de zitbotjes wordt doorgaans veroorzaakt door een te smal zadel (als ze te weinig ondersteund worden). Te vlak zou kunnen....zeker als het een te hard zadel betreft. Verder is het vrijwel ondoenlijk gericht advies te geven. Ga op zoek naar een goed gesorteerde fietsenboer en vraag of je er één of meer kunt uitproberen.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Herkenbaar, opgelost door Sq te laten aanmeten en een broek met goede zeem in mijn geval de sportful Total comfort. Dan nog een beetje crème en het gestuiter is weer vol te houden. Later heb ik dit alles nog gecombineerd met een fully en dat heeft ook nog een extra bijdrage geleverd.
Echter heb allerlei zadels geprobeerd maar ben blijven hangen bij Sq, dit blijft echter een persoonlijke keuze.
Jarsiv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: do 4 september 2008, 14:22
Contacteer:

Id sq lab goede ervaring mee
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

Hartelijk bedankt allen, hier heb ik wat aan!

Wat ik hieruit haal, is dat er geen echte "vuistregel" is eigenlijk en passen/meten en proberen toch echt de manier van doen is.
Dat klinkt ook wel logisch en dat zal ik dus ook gaan doen; moet haast wel. Heb nu een heerlijke fiets en straks staat hij weg te stoffen in de schuur........

Bedankt!
i-toon
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: za 28 augustus 2004, 15:00
Mijn mountainbike: wordt vooral gebruikt in de Maasduinen

Laat (of zelf) je zitbotjes opmeten. Ga op een stuk dik karton zitten (van een doos), dan zie je de afdruk van de zitbotjes in het karton. Dat bepaald de breedte voor je zadel.
Zit je stil op het zadel met fietsen of beweeg je veel? Beweeg je veel, dan is een rond(er) zadel beter, anders vlakker.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Interceptor101 schreef: wo 24 oktober 2018, 23:15 Wat ik hieruit haal, is dat er geen echte "vuistregel" is eigenlijk en passen/meten en proberen toch echt de manier van doen is.
Als enige "vuistregel" zou de reeds vermelde zitbreedte aangemerkt kunnen worden. Je gaf aan dat de zitbotjes voldoende ondersteund worden dus dat kan het probleem eigenlijk niet zijn.

Sq-lab is een goede tip. Dit merk heeft zich helemaal toegelegd op ergonomische producten. Door handvatten van dit merk ben ik ooit van mijn altijd "slapende" / tintelende handen tijdens het fietsen afgekomen.

Verder zou ik (ondanks je eerdere negatieve ervaring) toch de aanschaf van een fietsbroek met zeem overwegen. Zeker als je wat langere afstanden gaat rijden eigenlijk onmisbaar.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

En onderschat niet dat je kont moet wennen aan het langere tijd zitten op een zadel.
Dat heeft echt wel enige weken nodig om te wennen is mijn ervaring.
Pas na een weekje of 3 met minsten 2 ritten per week is je kont wat gehard.
Zou je daarna iets van 2 a 3 weken niet fietsen, dan zal je dat bij de 1ste rit wel weer iets merken.
Niet te ongeduldig zijn dus. :-)
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Het zadel op mijn fiets is ook al sinds het begin een hekel puntje. Ik ben er na 2 jaar enigszins aan gewend geraakt, maar nu op steeds langere ritten begin ik het weer te merken.
Ik ben dus ook onderzoek gaan doen en wat mij opvalt is dat verschillende merken en/of webwinkels een soort zadel selector hebben, maar dat ze niet allemaal op dezelfde manier werken.
Ze stellen andere vragen en waar de ene een groot onderscheid maakt in bolling, heeft het andere merk daar maar 1 optie. Terwijl beide merken op ergonomie gericht zijn.
Elk merk houd er dus zijn eigen ontwerp visie op na, en het is de vraag of dat werkt voor jou.

Ik ga zelf van de week naar een LBS waar ze je kunnen meten en waar je testzadels mee kunt krijgen om te proberen.
Op internet kun je ook zadels kopen die je een bepaalde tijd kunt uitproberen, maar dit is dan zonder meting en advies.

Als ik jou was zou toch in ieder geval een fietsbroek met goede zeem kopen, ik merk zelf enorm verschil tussen de liner van mijn baggy shorts of mijn winterbroek van Bioracer.
Gebruikersavatar
Interceptor101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 28 april 2013, 12:07
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp 29"

Juist, die zitbotjes. Die bedoelde ik eigenlijk met passen- en vooral; meten.
Geduld is ook een goede ja, dat wel, maar...... ik kom er eigenlijk mee doordat ik nu zoveel meer en zoveel sneller last heb dan ik ooit gehad heb, vandaar dat ik meen dat het zadel toch wat aparter is dan ik eerder gehad heb. Dan zou je toch bijna zeggen; alle anderen beter dan dit.

Ik krijg nu een Bontrager zadel van Jurf; die ga ik natuurlijk proberen en misschien is het wel een schot in de roos.
En anders; inderdaad passen en meten!
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Ik had ook altijd last van mijn zadel maar sinds ik een ISM zadel heb nergens meer last van, is wel een vreemd zadel om te zien want er zit geen punt aan.
En ze zijn vrij prijzig maar zeker werken ze.
Plaats reactie