Definitie technische stukken?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik ben nog niet zo lang met MTB-en bezig, en heb daardoor ook nog niet veel verschillende routes gereden.
Vandaag heb ik voor het eerst de LDD (zwarte) route gereden, maar dat wat ik me voorstel van onderstaande omschrijving komt totaal niet overeen met hoe ik het ervaren heb :~
Aard van de route: De 25 kilometer lange zwarte route bestaat bijna uit alleen single tracks. Heel veel korte en steile klimmetjes en afdalingen. Een erg technische parcours wat voor de beginnende rijder wel wat moeilijkheden kan geven. Erg vaak boompje ontwijken en vaak door korte zandbankjes. Het grote voorblad kun je wel thuis laten. Voor de rit mag het schakel materiaal wel wat extra aandacht krijgen want dat krijgt het goed te verduren onderweg.
Bron

Ik heb alleen Dorst, Vrachelen en Teteringen nog gereden, en één keer de groene route van LDD.
Maar ik vond juist bij deze route dat ik een groot voorblad te kort kwam, omdat er heel veel op snelheid is waardoor ik het grootste gedeelte op mijn zwaarste vertanding reed, en eigenlijk heel weinig van wat zij hierboven omschrijven.

Ben ik dan gewoon direct in de meest technische route gestapt (Dorst) toen ik begon en hierdoor "verwend"?
En wat is dan precies technisch? Ik zou verwachten stukjes waar je je kennis en ervaring bij moet gebruiken. Scherpe bochtjes, steile afdalingen, sprongetjes, drops, etc. Eigenlijk vooral de hogere risicostukken.

Ik voelde me namelijk nogal overdressed voor deze route. Had er flinke verwachtingen van, dus had mijn knie- en elleboogbeschermers aan, mijn AM-helm en natuurlijk een halve enduro / freeride fiets (oude Banshee Rune van Lars TB). Maar ik ben eigenlijk niets spannends tegen gekomen. Eén bordje met "Jump" waar ik dacht "Nu komt het!", maar het was een klein hobbeltje die prima met een rigid of hardtail te doen zou zijn, waardoor eigenlijk de hele route veel sneller met een "normalere" MTB te rijden is.

Dus wat is nou "technisch" in een route?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Tja, welkom op de Nederlandse routes. Veel spannender dan dat gaat het niet worden... Dorst vind ik nou ook niet echt een technisch rondje overigens.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Laat de bescherming en enduro maar thuis in Nl, allemaal overkill hier :winkie: . Geen idee waar je dat zou willen/moeten gebruiken op de vaste routes. Je hebt waarschijnlijk wel de perfecte bike, als 'ie van Lars T(rail)B was :wink: . Nou alleen die echt technische trails nog!

Spannender dan XC ga je nergens vinden. Een iets technischere XC route is bv de SPB route in Maastricht. Geen jumps, maar verder alles wel in huis. Wil je die een beetje op tempo rijden, dan moet de balans op je bike erg goed zijn, dan moet je gevoel voor bochten rijden hebben, grip weten te houden, ook off-camber of als er wat grind ligt en je over richeltjes rijdt, steil kunnen klimmen en dalen, dat begint ergens op te lijken.
Voor de enduro zou je net de grens al over moeten, en dan de vaste routes af, evt een bikeparkje bezoeken.

UHR en Horst zijn erg leuk, super om bochtjes met veel flow te rijden, maar uitdagend qua ondergrond is het niet echt, omdat het juist allemaal loopt en zo goed onderhouden is. Ik vind dat echt genieten, maar ook niet echt technisch.

Echt technisch wordt het pas buiten vaste routes om, vrees ik...
Vaste routes zijn bedoeld voor 'iedereen', dus ook voor de meer beginnende rijders. Te moeilijk zul je niet snel aantreffen. Is wel behoefte aan. Zou perfect zijn als er zoiets zou mogen worden aangelegd bv op de UHR. Centraal in het land ook wat 'zwarte' routes, zou toch fantastisch zijn :-q ? Zodat iedereen aan zijn trekken kan komen?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Maar om antwoord te geven, als je al die goed lopende bochtjes van vaste routes eenmaal hebt gehad, wat is technisch... Dat kan van alles zijn...
Lange trappen, drops, veel wortels, kuilen, greppels, laaghangende takken, omgevallen bomen, diepe geulen, stenen, keien en grind, blubber, zacht zand stroken, steil terrein waarin dit alles samenkomt... waar een afdaling 'alles of niets' is (geen afstapmogelijkheden onderweg).
En bij gebrek aan dit soort pure natuur desnoods een bedachte technical trail feature... die kom je dan soms nog wel tegen op een vaste route, maar de rest :(( ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Nog niet hier geweest :-? ....dan is je tutuutje.....no overkill.... :D :-q
https://youtu.be/_9qpQjJCo64
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Da's zeker technisch :-q . Categorie 'Bikeparkje, technical trail features'.
Denk dat je die inderdaad zult moeten opzoeken met je enduro om daar de maximale fun uit te halen, op de vaste routes ga je je uitdaging niet vinden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Bedankt voor de antwoorden!
Ik zag net dit topic:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&t=139174

Supergaaf!

Maar verder heb ik de pumptrack en mtb vuilnisbelt in Roosendaal vandeweek trouwens ook nog gehad. Daar zit nog een drop die ik nog niet gedaan heb, maar verder zit daar ook niet heel veel uitdaging in...

ik zag op facebook ook dat het bikepark in utrecht vanaf zaterdag weer open gaat, maar dat is vooral dirtjump begrijp ik.
Toch wel leuk om te oefenen!

Maar het buitenland, graag! Maar dat is financieel en qua tijd hooguit eens in de paar maanden haalbaar, dus heel snel leer je daar niet van.
Spaarnwoude ziet ook ook super uit! Ik ga daar binnenkort maar s een dagje spelen denk ik ;)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Er wordt in ieder geval geen eenduidige definitie gehanteerd, onder andere omdat de perceptie voor een heel groot deel afhankelijk zal zijn van je referentiekader. Dientengevolge levert zoeken op MTBroutes.nl weinig op anders dan een grove voorselectie, daarna zul je toch meer informatie moeten verzamelen en echt de details van beoordelingen analyseren.

2) Maar het is al gezegd: vergeet vaste routes maar in het geheel en dientengevolge ook MTBroutes.nl als bron. Jij bent 'veroordeeld' tot "bikeparkjes", BMX banen, niet breed geadverteerde spots met geregeld een twijfelachtige status wat betreft de legaliteit van het geheel en het liefst nog het buitenland...

3) Aangezien SPB geadverteerd wordt, zou ik toch Beringen nog maar eens willen noemen names het Vlaams bureau voor toerisme. Is dus Belgie, is eigenlijk een uitgezet (wedstrijd) XC parcours op een mijnterril (slechts rood, tot zoverre het nut van de kleur), maar heeft genoeg aan kunstmatige rockgardens, wat drops, wat sprongen, wat steile stukken met krappe bochtjes en wortels, etc... om je ook met een enduro fiets een middag bezig te houden.

4) Wanneer je handig bent a) met Google en b) met het combineren van puzzelstukjes dan zijn de meeste trails en locaties online wel te vinden. Anders is het zaak de juiste mensen te kennen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En is het voor Beringen en SPB Maastricht geen lekker weer... bij Wood15 is er indoor in Sittard een hoop lol te beleven. BMX/MTB banen, technical trail features, foam pit, pumptrack, etc.
Aachenerwald Let's Ride topic is ook de moeite waard om in de gaten te houden, vertrek bij Drielandenpunt Vaals. Waar ook een bikeparkje ligt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is inderdaad wel grappig te beseffen hoe verschillend 'technisch rijden' gezien wordt. Vorige week riep iemand hier dat het nieuwe stukje op de route van Austerlitz technisch was. Hij bedoelde dat je maar een smal strookje harde ondergrond had - daarnaast was het pad nog zacht zand - en dat je dus goed op moest letten en heel precies moest sturen. Dat kun je zeker als technisch beschouwen en voor een heel groot deel van de Nederlandse rijders is dat ook al een uitdaging. En zal het een uitdaging blijven. Ik had de ervaring dat het gewoon nog een niet-ingereden pad was, waar het zachte gedeelte je belemmerde om perfecte lijnen voor maximale snelheid te rijden. En er dus geen technische uitdaging in zat.

Een ander gesprek ging over de UHR in het algemeen, waar iemand de indruk had dat het een aangeharkte racebaan was vanwege wat (hersenloos) commentaar hier op het forum. Mijn antwoord was dat het de grootste lol was op een hardtail, maar dat je dan naar beneden bij lange na niet de snelheden kunt halen die je op een goede trailbike haalt. En op zo een trailbike worden dus de bochten een grotere uitdaging. Een uitdaging die je dus niet gaat herkennen op een XC-bike. En zelfs met een dikkere fiets kun je aardig aan je trekken komen op sommige stukken van de UHR.

Het is dus maar waar je zelf de uitdaging in zoekt of iets wel of niet technisch is. Is een drop technisch? Het is meer een knop omzetten dan echte techniek. Bij een stoeprand is de techniek namelijk niet anders dan bij een drop van twee meter. Hooguit kun je jezelf geen fout veroorloven bij de laatste. Maar dat is nou die knop.

Ben je pas een technische rijder als je de skills van Patrick Smit hebt? Misschien wordt alles dan wat saai en kun je dus niets meer technisch noemen... !


Dat de Nederlandse routes weinig uitdagingen vormen - in de vorm van zonder afstappen het hele rondje af te leggen - is voor een ervaren rijder met wat 'basic' techniek wel duidelijk. Je kunt ook gaan zeuren dat er in Zandvoort geen echte surfgolven zijn. Kun je er iets aan doen? Verhuizen! Of er gewoon het beste van maken. En er rekening mee houden dat het voor iedereen anders is.


Oh, en is een bankje technisch? 999 van de 1.000 bikers rijden er gewoon langs. Een enkeling denkt "uitdaging!" en wipt zijn fiets er op... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En wanneer je rustig wil in rijden heb je de flow line :-q ....meer mijn afdeling :D
https://youtu.be/AzKHinkbVGM
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zo'n flow line is wat een bikepark nu juist toegankelijk maakt. Met een beetje beheersing kunnen de meeste bikers met was basis techniek dat wel, maar hard gaan is ook daar een kunst.

Heb je er eenmaal aan geproefd en zie je de grotere lijnen, dan weet je dat je aan je techniek moet werken :bier:

Terug on topic: technisch is voor iedereen anders. Dat komt vooral omdat iedereen een net wat anders referentiekader heeft.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

MacReal schreef: vr 12 oktober 2018, 08:17 Terug on topic: technisch is voor iedereen anders. Dat komt vooral omdat iedereen een net wat anders referentiekader heeft.
Heb ooit mijn zwager ervan overtuigd dat MTB-en erg leuk is en dat 'ie mee moest op Transalp. We waren gewend te snowboarden en hard bergaf was 'ie gewend, tevens uitermate goed getraind, liep marathons, oud marinier. Enige probleempje: had nog nooit op een fiets gezeten (ja, alleen op een bakfiets in de A'damse grachtengordel).
Heb toen een fiets voor hem besteld (internet, Canyon), liet dozen met kleding, helmen etc aanrukken (ook internet, via HiBike, Bikediscount etc).
1e x vond 'ie het trottoir al erg eng, hoe kon dat in hemels naam goed gaan?
5x met 'm geoefend in Zuid L, Voerstreek, Vise.
Na in totaal pas 5x op een MTB te hebben gezeten reed 'ie vervolgens een Transalp uit :winkie: . En daarna nog 2x (Dolomieten, Mont Blanc), rijdt gewoon met de middenmoot mee naar beneden. Nooit de laatste geweest, ook die eerste Transalp niet.
Fietst eigenlijk nog steeds nooit, alleen tijdens een Transalp...
Over referentiekaders gesproken dus... en om het maar even te hebben over aanleg, instelling, talent om wat op te pikken, en over ' 't is maar wat je gewend bent'.
Blijf dit een mooi verhaal vinden om te vertellen :winkie: .
Volgend jaar op naar het Gardameer!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is de gemiddelde Trtansalp (en zeker de wedstrijd) gewoon een gravelraceparcours... . Iets meer duiding kan weer schelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Technisch? Ik noem iets technisch als ik trots op mezelf ben als ik ergens zonder afstappen boven of beneden ben gekomen. Kom je dat in Nederland veel tegen? Nee, misschien als het heel modderig of juist mul is, anders zou ik niet weten waar (in midden en west NL). Dat gezegd hebbende: om op een hardtail hard naar beneden te denderen en Lars op zijn trail bike bij te kunnen houden op de UHR vereist ook wel enige techniek ;-), en zelfs een "kinderbaan" als Austerlitz of Zeist* vereist de nodige techniek om daar met volle snelheid overheen te rammen (ik ben er iig wel eens snoeihard op mijn bek gegaan :oops: )


*kinderbaan omdat de 5-jarige mini-me zich daar regelmatig met mij uit mag leven
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie