Klikpendalen wel of niet?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Inmiddels ben ik niet echt een beginner meer (rijd nu zo'n 2 jaar mountainbike).
Tot op heden gebruik bewust geen klikpendalen omdat ik bang ben dat bij een val ik niet snel genoeg mijn voet van de pedalen heb bij klikpendalen tov gewone trappers.
Ik ken overigens meer mensen die om deze reden en dat ze het niet fijn vonden rijden geen klikpendalen gebruiken, maar het meerendeel gebruikt ze volgens mij wel bij het mountainbiken.

Aangezien het best een investering (pendalen en klikschoenen) vraag ik mij af of het wel een meerwaarde heeft? Uiteraard weet ik dat je dan ook kracht zet als je de pendalen omhoog haalt, maar kom's op strava hoef ik toch niet te halen of zo... haha.

Toch ben ik benieuwd naar jullie overwegingen waarom wel of geen klikpendalen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Even 133 pagina's lezen en je komt tot de conclusie dat beide opties voor- en nadelen hebben, de meningen verdeeld en dat je het toch echt zult moeten proberen om er achter te komen waar je voorkeur ligt ;)

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =1&t=41549" onclick="window.open(this.href);return false;
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Zijn al honderden paginas over volgeschreven. Komt er een beetje op neer van wat je persoonlijke voorkeuren zijn. Ik rij al jaren met clips (ex wielrenner) en ik klik eigenlijk nooit uit tijdens ritten... 99% België (Antwerpen tot Ardennen)
maar da's voornamelijk XC, ik kan me voorstellen dat wanneer je wat meer enduroachtige rijstijl hebt en wat meer je voet uitsteekt in de bochten je liever op flats rijdt...
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Ik zit met dezelfde vraag. Rij op de racefiets sinds dag één met klikpedalen en kan me ook geen rit meer zonder voorstellen. Nu ben ik alleen niet zo'n fan van het SPD systeem (teveel speling), maar het ik bij flats weer het idee dat je er af kun schieten of minder gek kunt doen (bijv. volle bak een dijkje op of afknallen).

De 133 pagina's die hierover geschreven zijn helpen daarmee niet echt :). Ga het eerst wel eens proberen met de flats die er al opzitten en kijk dan wel verder.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Wil je mat flats rijden, zorg dan in ieder geval dat je goede flats aanschaft en goede schoenen. Anders werkt het zeker niet voor 100%. Net weer 8 dagen bikepark gedaan in mijn vakantie op flats en 0x van de pedaal geschoten... :wink:

Zoek pedalen met het juiste oppervlak. Er zijn tegenwoordig genoeg merken zoals Acros of CB die verschillende maten hebben afhankelijk van je schoen grootte, maar neem ook pedalen met pinnetjes met schroefdraad, die leveren meer grip.

Qua schoenen kun je denken aan Afton, Adidas, 5-10...
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Voor beiden valt wel wat te zeggen. Naar mijn persoonlijke mening zijn klikpedalen voor CX rijden in Nederland superieur (en zijn flats meer iets voor Enduro/bikeparks rijden idd) en valt er hoogstens wat voor flats te zeggen als je zaken als bunny-hops e.d. goed wil leren (met klikpedalen ga je "smokkelen" doordat je je fiets onder je omhoog kunt trekken). Niet op tijd kunnen loskomen is wat mij betreft een non-argument. Je zult ongetwijfeld in het begin een keertje vallen omdat je verkeerd losklikt, maar je ontwikkelt snel genoeg de juiste reflexen. Bij valpartijen schieten de schoenen altijd vanzelf los. Ik ga regelmatig onderuit, heb m'n pedalen vrij strak staan, maar heb nog nooit een fiets aan mijn voeten gehad als ik weer opkrabbelde.

TIP: time ATAC pedalen klikken naar mijn mening een stuk makkelijker/intuitiever in dan de bekende SPD's, maar zitten ingeklikt wel goed vast.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik ben ook tegen dit probleem gestuit, maar wil tegelijkertijd ook biketrial-achtige dingen doen.
Heb het "geluk" dat ik een trialbike van iemand heb gekocht die op wedstrijdniveau die sport deed, dus daar zit goed materiaal op.
Hij had er pedalen op zitten, merk ben ik even kwijt, met zulke scherpe punten, dat mijn schoenen zelfs daarmee vast bleven zitten tijdens een valpartij. Niet prettig :)
Op mijn MTB had ik pedalen van BBB zitten met uitstekende imbusschroefjes.
Daar ben ik heel erg tevreden over, dus die zitten nu op mijn trialbike.
(MTB staat in de verkoop momenteel).

Maar, ik merk wel 2 nadelen:

1. heel erg afhankelijk van de schoenen die je draagt. Ik heb met gewone converse sneakers bijna geen grip, maar heb de beste grip met Five-Ten approach schoenen:

https://www.bigtree.nl/five-ten-approac ... gLcivD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Superschoen voor dit doel!

En 2e nadeel. Heel mijn schenen en kuiten liggen open. Eén keer van de pedalen afschieten is voldoende om je helemaal open te halen.
Goede scheenbeschermers is dus een must.

Ook hier, de BBB-pedalen vallen nog mee, maar die andere hele scherpe hebben echt voor diepe krassen gezorgd. Net alsof ik door een tijger aangevallen ben, hahaha!

Maar SPD zal ik niet gaan rijden. Ik hou het bij mijn five-ten Approach schoenen icm de BBB Pedalen:

https://www.futurumshop.nl/bbb-mountain ... gIcePD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog één nadeel trouwens. Die BBB-pedalen zijn groter, veel groter dan SPD pedalen, dus scherpe bochten wel even je binnenste pedaal hoog houden ;)

Hoop dat je er iets mee kunt ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

38x10 schreef:Niet op tijd kunnen loskomen is wat mij betreft een non-argument.
Nou, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Hoe dan ook kost het uitklikken je (een fractie van) een seconde meer tijd dan wanneer je al los bent. En zelfs als het verschil te verwaarlozen is, als het idee dat je niet snel genoeg los komt alleen maar tussen je oren zit is het al van belang want dat kost je vertrouwen.

Voor mij de reden om op de mtb met platformpedalen te rijden, ondanks ervaring met klikpedalen sinds begin 90er jaren. Eerst op de racefiets, later ook op de mtb. Ik ben "terug" naar platforms gegaan toen ik steeds technischer terrein ging rijden en me niet 100% zeker voelde als ik vast zat.

In het begin wisselde ik de pedalen nog naar spd als ik weer lokale rondjes ging rijden, maar naarmate mijn traptechniek beter werd miste ik de klikkers steeds minder. Dus nu al jaren alleen nog flatpedals op de mtb.
Op de wegfiets zit ik wel ingeklikt.

Wel rekening houden met een paar dingen, anders haal je niet het optimale uit je platformpedalen:
- goede pedalen nemen, niet de standaard toerpedaaltjes maar exemplaren met echte pinnen.
- een licht holle vorm van het pedaal is het beste, volgt de vorm van de schoenzool.
- goede schoenen gebruiken, net zo goed als dat je speciale schoenen nodig hebt icm klikpedalen geldt dat ook voor flats. Een paar Five Tens (of vergelijkbaar) werken zoveel beter dan gympen of wandelschoenen.
- traptechniek is belangrijk! In tegenstelling tot klikpedalen kun je niet smokkelen. Veel mensen die concluderen dat flats het niet zijn geven te snel op, je moet echt pas oordelen als je je traptechniek op orde hebt. Stap je dan alsnog over heb je daar ook voordeel van op spd's.
Eventueel kun je scheenbeschermers dragen tijdens de beginperiode, maar dat heb ik nooit gedaan en de krassen op mijn schenen vallen reuze mee :-)

En één fabel is maar niet de wereld uit te krijgen: je levert niet (noemenswaardig) meer vermogen met klikpedalen! Dat is in labtests al lang aangetoond, ook door goedgetrainde fietsers.

Dat gezegd hebbende kan ik die 133 pagina's wel even voor je samenvatten: het is en blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur wat voor jou het beste is... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

kermit schreef: Eventueel kun je scheenbeschermers dragen tijdens de beginperiode, maar dat heb ik nooit gedaan en de krassen op mijn schenen vallen reuze mee :-)
Bij alleen MTB heb ik er ook geen aan hoor, maar wel met Biketrial. Boomstammetjes e.d. om overheen te rijden geven toch nèt iets meer risico om lomp te vallen :)
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Bedankt iedereen voor de zelfs heel uitgebreide reacties. Die platforms is goede optie. Nu heb ik de standaard recreatie trappers erop zitten en fiets ik met wandelschoenen (geen hoge schoenen) want die hebben veel grip.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Ik ben vanaf het begin spd gewend geweest, 6 jaar lang, 4 paar schoenen versleten. Uitklikken in principe nooit een probleem, behalve bij iets diepere modderplassen dan verwacht..loop je ineens vast en binnen splitsecond lig je dus in de blub. Ook bij steile klim, waarbij je ineens stilvalt door bv een wortel oid..dan lig je zo op je zij of achterover. En in mul zand bochten, scherp draaien, klik je ook niet zomaar op tijd uit. Verder had ik last van dove voeten en daarom flats met five tens geprobeerd, zodat ik a) groter pedaal oppervlak had en b) mijn voeten kon verplaatsen. Bevalt super, ook op hobbelige afdalingen etc, schiet nooit van de pedalen. En kan een voetje uitsteken in technisch terrein, heerlijk! Maar blijft een persoonlijke keuze en voorkeur inderdaad :winkie:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Tip: met of zonder flats, nooit door water rijden waarvan je de bodem niet kunt zien.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Oli4k schreef:Tip: met of zonder flats, nooit door water rijden waarvan je de bodem niet kunt zien.
Ohh....waarom niet :-? omdat er een diep gat, een balk/stronk of grote steen onder het water oppervlak kan zijn....meer kan ik mij zo niet bedenken :lol: :-q goede tips (en zeker ivm gevaar) zijn natuurlijk altijd welkom :-D :-q
Maar ik zou zeggen blijf lekker op normale padels of flats rijden :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Persoonlijke voorkeur.

Ik fiets nu 5 jaar met flats, op MTB, Racefiets en cyclocross dus ik mag mijzelf wel als ervaren beschouwen denk ik.
Ik ben nog nooit van mijn trappers afgegleden, kwestie van techniek en de juiste materialen.

KOM's op de racefiets op sprintjes, geen probleem.
Top 20 tijden op de klimmen op bijv. de Utrechtse Heuvelrug, ook geen probleem.
Mtb marathons in de top 60.

Ik denk dat klikkers bij een harde sprint wel wat voordeel kunnen brengen, maar verder zal het volgens mij wel meevallen allemaal wat cijfertjes betreft.

Ook met sprongetjes zou ik er niet aan moeten denken om vast te zitten.
Stel je voor dat je tijdens de afzet of mid-air per ongeluk uitklikt.

Ik ben tevreden met mijn klikkers.
Vind het alleen jammer dat er niet wat mooier schoeisel en wat stijvere zolen voor beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5867
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

mid-air Weer in klikken :lol: ik moet ze niet die klikkers :( flats :-q
Maar ik kan het niet zo goed volgen, 5 jaar met flats en toch tevreden met je klikkers....zijn het flat klikkers :-? :-D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie