Wat is jou favoriete budget MTB band?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Daarnaast is bijna niets zo persoonlijk als banden. Waar de een bij zweert wordt door de ander gezien als griploos. Het is maar net wat jij lekker vindt rijden. Daarnaast is het zo dat de duurdere modellen ook een andere rubber samenstelling hebben waardoor ze betere grip hebben. En geen enkele band kan overal goed rijden... Dus veel nerds die hier op het forum zitten zullen meerdere banden hebben.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb voor een fiets van semi-slick tot pure modderbanden en nog wat er tussen in, inclusief hetzelfde profiel in verschillende compounds. En ja, als je zo snel mogelijk offcamber over een natte rots ondergrond of met wortels, etc ... wilt rijden op een 30% helling en zo snel mogelijk dan ben je echt veel beter af met ultra soft compounds, karkasversterking, etc...
(de levensduur van banden kan dan ook beter in dagen dan jaren uitgedrukt worden)

Edoch heb je dat werkelijk nodig wanneer je voornamelijk geinteresseerd bent in een rondje door het plaatselijke bos, de regionale toertochten, ...in toer mode? Ik heb op m'n XC fiets die puur daarvoor gebruikt wordt (en wat commuten) over het algemeen gewoon de goedkoopste uitvoering liggen (tenzij je toevallig tegen een super aanbieding aanloopt) en kan nu niet zeggen dat ik daarmee echt grip te kort kom, in achtnemende het gebruik. En een beetje zwaarder rollen wordt ook pas interessant wanneer je je ergens mee moet vergelijken...

En "maar 20 EUR" meer kun je op een hoop zaken in het leven loslaten, maar ik vrees dat je dan toch keuzes zult moeten maken aangezien een hoop "maar 20 EUR" uiteindelijk toch een aardige som is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jurriaan schreef:Nuttige test goedkope versus dure banden is hier te lezen. Kort door de bocht samenvatting: er is onderscheid tussen goedkoop en duur. Voor doorsnee gebruik kun je prima rollen met goedkoop.
(Mede daarop was mijn tip ‘NoNi Performance’ hierboven dus gebaseerd).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Banden bezuinig ik niet op maar bestel ik wel altijd in de uitverkoop.
In NL rijd ik vooral op mijn Canyon Nerve met NoNi Adix voor en RoRo achter goedkope versie achter.
Voor grip, achter lage rolweerstand en nog voldoende grip.
Met een Noni adix achter gingen de trails Schotland en Wales ook nog prima, dus die NobbyNic,s zijn voor mij echt een allround set.
Conti met aangebrande chilli wat er standaard op zat ook geprobeerd maar daarmee ging ik regelmatig op rare momenten onderuit.
Ritueel verbranden is slecht voor het milieu dus ze doen nu maar dienst als ophanglussen voor planken aan het plafond van mijn schuur. :-q

Mijn Remedy pak ik daar waar ik met mijn Nerve tegen de grenzen aanloop (buitenland).
Een betere rijder kan waarschijnlijk fluitend met de Nerve naar beneden kan waar ik de Remedy pak, maar met sjizle kun je soms een gebrek aan techniek nog best aardig compenseren :lol:

Daar is mijn allround set een DHF 2.5 WT voor en een Ardent 2.4 achter. Voor grip, achter lage rolweerstand waardoor ik nog goed en lang kan klimmen en voor mijn doen acceptabel dalen.
Ik heb ook DHR achterbanden en die hebben veel meer grip wat bij dalen geniaal is en harder gaat, maar bij tochten van hele dagen hebben die zoveel rolweerstand dat ik dat niet meer echt allround vind.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie