Scott Scale 950 upgraden?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Jurre_S
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 21:42

Hallo,

Ik ben Jurre, nieuw hier op het forum en sinds enige tijd redelijk fanatiek aan het mountainbiken.

Ik heb een 2e hands Scott Scale 950 gekocht uit 2016 welke opzicht prima bevalt (tot nog toe). Maar het lijkt me leuk om deze te gaan upgraden. Maar ik weet nog niet zo goed waar ik moet beginnen.

Het hoeft van mij geen professionele bike te worden, maar er mag best iets in geïnvesteerd worden. Ik rijd mijn rondjes voornamelijk in Nederland, Tracks zoals bv Amerongen.

Wat zouden volgens jullie de onderdelen zijn welke ik kan vervangen om de bike naar een hoger level te brengen, en door welke?


Huidige Specificaties:
Fork: Fox 32 float
Rear Derailleur: Shimano XT 20 speed
Front Deailleur: Shimano Deore
Shifters: Shimano SLX
Brakes: Shimano M425
Crankset: Shimano FC-M627
BB-set: Shimano BB-MT500
Hub front: Formula CL71
Hub rear: Shimano FH-M615
Chain: KMC X10
Cassette: Shimano CS
Rims: Syncros GX03V
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Budget?

Lichte wielset.
En ketting/cassette/voorbladen upgrade je tegen de tijd dat het versleten is.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jurre_S
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 21:42

Een budget heb ik nog niet echt in m'n hoofd. Ik wil gewoon langzaam de bike gaan uitbouwen zeg maar.
Maar als ik er een budget aan zou hangen denk ik in totaal rond de 800 a 1000 euro.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mijn top drie zou zijn:
Wielen
Remmen
Shifters
Voor 1000 heb je dan een mooie custom wielset van 600 en XTR remmen (220) en shifters (140)

Of je koopt voor 500 een 1x11 XT groep en een wielset van 500.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Jurre, heb jij die groene Scale? Als dat ze is dan heb ik wellicht een hele mooie upgrade voor je.
Stuur maar een PM bij interesse.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik mis nog een onderdeel in je lijstje waarmee je wellicht goedkoop een aardige upgrade kunt doen: de banden. Afhankelijk van wat er nu op ligt kan daar best nog wat te halen zijn en de kosten zijn relatief laag...

Maar van wat ik in je lijstje zie: een niet te zwaar en mooi stijf wielsetje gaat je het meeste opleveren.
De rest is vooral blingbling en grammenjagen. Lees: geeft weinig functioneel voordeel.

Ook de eenvoudigere Shimano remmen werken al goed, een crank levert al helemaal niks op.
Een eventuele overstap naar een 1x drivetrain zou ik goed overdenken, in elk geval niet klakkeloos de mode volgen maar voor jezelf goed bekijken of het bij jouw rijstijl past. Als je bij een 2x setup blijft en er zit nog geen sideswing voorderailleur op kun je daar nog wat halen. Die sideswings werken echt nog wat sneller/directer als de conventionele versies.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Zoals al gezegd is het goed eerst te vermelden wat je met je fiets doet. En daaruit volgt het verzet en de rest van de onderdelen. En het lijkt me ook goed als je kan aangeven wat voor fietser je zelf bent. Ben je gemiddeld van gewicht, heb je een hoog piekvermogen of ben je meer van souplesse rijder. Of gewoon, vind je even een stukje harken geen probleem?

Kritisch kijken naar de banden (profiel, gewicht. sterkte, tubeless montage) en andere wielen en maakt de grootste klap van al snel richting een kg winst (tov standaard banden, wielen, binnenbanden)

Trouwens, het upgraden van je bike is een virus. Eenmaal begonnen wordt het steeds erger en je komt er niet meer vanaf.

Blingbling en grammenjagen is leuk!
Kort geleden m'n Trek Procaliber helemaal "gepimpt", uiteindelijk 1x10 X0 en 9,4 kg (met standaard wielen!) Heel veel fun om op te fietsen. Een rondje MTB route Lemele met een 2 kg zwaardere Giant Anthem rij ik dezelfde tijd (net 32m) met nog iets marge over.
Maar ach, fietsen is emotie... :lol: :-q
Laatst gewijzigd door Opperhoofd op di 10 juli 2018, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

banden zijn inderdaad het eerste waar over het algemeen wat te halen valt, tubeless maken is zoiets waar je over het algemeen veel plezier van hebt, zeker als je veel over scherpe doorns en of rotsen rijd. Over een 1x11 zou ik goed nadenken, ik heb een 27,5 met 1x11 maar ben achter toch van 11x42 naar 11x50 gegaan omdat ik in de bergen niet een licht genoeg verzet had, het nadeel is dat de stappen wat groter zijn dan een 11x42 cassette. rijd je alleen in Nederland is een 1x11 goed maar rijd je ook in het buiteland zou ik lekker een 2x10 houden, alleen al omdat je langer (lees met een hoger snelheid :winkie: ) naar beneden, kunt blijven mee trappen.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Wielen is de beste upgrade die je kan doen.. dan zou ik gaan voor een handgespaaktsetje met 23mm of meer binnenbreedte voor ca 600 euro heb je dan een prima setje bij bv wheeltec (met bv hun eigen naaf = custum bitex naaf, maar die zijn echt top)

xt derrie vs XTR is het vershil nihil.. zelfde geldt voor XT vs SLX shifter. De XTR shifter vindt ik wel veel fijner. rest is vooral gewicht.
Als je nu 2x 10 (bv 38/25 met 11-32 cassette) rijdt zou ik zeker niet overstappen naar 1x...10/11/12 de 10 speed cassettes zijn veel goedkoper en je hebt wat compactere stapjes. en je winst in gewicht is ook minimaal. je zou er voor kunnen opteren om XTR shifters te nemen met XT voor en achter derrie.. dat schakelt optimaal. Uiteraard tubeless banden , achter zou ik een lichte protectionband rijden bv een thunderburt 2.2 of continental raceking protection (550gr en 610gr) voor iets met nop en zacht(er) rubber.. Rocket ron bv
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Een fiets die (door minder gewicht) sneller aanvoelt hoeft niet altijd veel sneller te zijn qua rondetijden ben ik sinds een paar jaar achter.

Wel sneller, maar marginaal.
Maar het is ook wel lekker dat een fiets snel aanvoelt, rijdt toch een stuk leuker.
Plaats reactie