Zuid-Duitsland als beginner(s)

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mart!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Ik ga volgende week op vakantie naar Zuid-Duitsland (een week Oberstdorf en een week Stegen) en ben van plan mijn mountainbike (Scott Aspect 910 hardtail) mee te nemen. Zelf heb ik al ervaring met het fietsen van trails in NL maar... het leek me leuk om ook een keer mijn vriendin mee te nemen op de fiets en een (eenvoudige) trail te rijden. Nu is zij praktisch onervaren en minder sportief (dat roep ik natuurlijk niet hardop :wink: ), dat betekent dat het waarschijnlijk wat langzamer zal gaan. Nu zat ik zelf te denken om een E-mountainbike voor haar te huren. Dan kan het misschien allemaal wat sneller en houd ze het langer vol. Is dat een goed idee? Of is zo'n bike juist bedoeld voor een al meer ervaren mountainbiker? Iemand ervaringen?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Goed idee. E-bikes genoeg te huur daar, in Oberstdorf/Kleinwalsertal. Langs het riviertje in het Kleinwalsertal is het erg mooi fietsen. Pad van Sollereck naar Riezlern is ook prachtig. De Panoramahohenweg... er is genoeg gemakkelijks, zeker met een e-bike. Er zijn ook vaste routes, ze zullen bij de verhuur vast een kaart hebben.

Als je ook wandelaar bent: Tocht naar/over de Gottesacker is een echte highlight, en een rondje om de Walmendingerhorn met de klok mee, 2 top-dagwandeltochten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

E-bike is een prima oplossing. Afgelopen zomer in Oostenrijk geweest, en juist door een e-bike kon een ongetrainde dame in de groep ook prima meekomen in de beklimmingen.


(ik kon door een verkeerde setup niet meekomen... :-{ )
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Mart!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 1 november 2017, 11:48
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910

Dank voor de tips beiden, ook de niet-mountainbike gerelateerde :-q Want we willen ook zeker nog gaan wandelen.

En wat bedoel je met een verkeerde setup, Freekenstein? Nog iets waar ik op moeten letten op dat gebied?
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik reed met 1x11, waar een 2x11 (of 10) beter was geweest, ik miste toch net een paar tanden op de kleinste versnelling (of wat kracht in mijn benen)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Kleinwalsertal is een prachtig dal!
Nog wat tips:
MTB verhuur etc: https://www.kleinwalsertal.com/de/Aktiv ... nav-item-2" onclick="window.open(this.href);return false;. Met sommige liften kun je met de MTB omhoog, en op hoogte kun je dan mooie eenvoudige schotterpaden rijden, overal leuke hutten.

Nog een mooie wandeling: Breitachklamm, een kloof, wandelpad in de kloof langs de bergwand de rivier de Breitach volgend.
Grat-wandelingen, goede paden (geen klettersteigen etc dus): vanaf de Sollereck richting de Kanzelwand. Nog mooier, natuurlijker: vanaf de Walmendingerhorn top westwaarts, naar Ochsenhofler Kopfle, na de grat dan naar beneden richting Baad, allemaal uitstekend uitgepijld.

Ook 'avontuurlijk', geen idee wat je aanspreekt natuurlijk:
Canyoning! https://bergschule.at/dein-sommer/canyoning" onclick="window.open(this.href);return false;, deze bergschool houdt kantoor naast het Walserhaus (VVV) in Hirschegg.
Kletterpark, op de Sollereck, 8 niveau's routes, in de bomen. https://www.oberstdorf.de/freizeit-tipp ... ereck.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

moet je doen, anders kan je na een half uur weer terug omdat het te zwaar is en te moeilijk voor haar, houd er rekening mee dat ze jou uitlacht als jij kapot boven komt en zij op jou staat te wachten, wij houd van afzien zij meer van de omgeving bekijken.
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
Plaats reactie