Advies gevraagd: één OTB is genoeg.

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Haha, je laat me wel steeds lachen Aurelius. Ik ga er verder niet op in omdat we beide aan het andere eind van het spectrum zitten heb ik het idee.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

aurelius schreef:Zacht mul zand gevaarlijk? Welnee! Heerlijk zacht bedje, zacht zand :tong .
Grind in een bocht, een uitgesleten nieuwe regengeul...da's past vervelend!
Vroeger.., lag er op de amerongen route nog zo'n mooie geul van een halve meter middenin het pad (na een bocht rechtaf in afdaling) die later glad getrokken was.. spannend ding was dat soms wel :D .
life starts @ 150bpm...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tijd zat om te oefenen - het regenbuitje van gister was bij lange na niet genoeg...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Lars TB schreef:
BadmonkeyNL schreef:Waar is het plaats delict?
Ik gok Zeist, iets voorbij de helft langs de A12. Die drop pakt momenteel 80% van de rijders!!


Maar je valt daar zacht! :wink:





(edit: verkeerde naam ingvuld)
Ik heb vorige week twee uur op een operatietafel gelegen nadat ik daar zacht gevallen was. Ondanks een goede valtechniek is elke val die je maakt anders en kan je je er niet echt op voorbereiden. Waarschijnlijk zal je op dat punt nu voorzichtiger zijn en zal je daar niet meer vallen. Maar teruggaan en anders proberen is altijd goed om nieuwe vaardigheden te leren. Succes!
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Tsja, kan ook wel een aantal otb's en crashes beschrijven.

Weet nog goed dat ik indruk op mijn vriendin probeerde te maken als beginnende mtber door haar te laten schrikken en hard te remmen met alleen de voorrem. Het resultaat laat zich raden...vooral mijn ego had een deuk opgelopen en ondanks dat al wel meer dan 25 jaar getrouwd.

Otb ga ik niet meer zo snel na al die jaren, een dropper is daarbij een goed hulpmiddel.
Helaas maak ik nog wel eens een klapper doordat ik mij laat opjagen en net de grens overga.
Bahco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 157
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 20:00
Mijn mountainbike: Kona Humu-humu-nuku-nuku-apua’a (rood en fixed)

Bedankt voor alle antwoorden.

Samenvatting: Gang is alles, naar achteren hangen en op het achterwiel landen. Op straat oefenen met het afrijden van stoepranden. Terugkeren naar Plaats Delict. 8)

'k Heb al een clinic gevolgd, maar de docent moest toegeven dat hij mij en mijn fiets weinig kon bieden. :o
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bahco schreef:'k Heb al een clinic gevolgd, maar de docent moest toegeven dat hij mij en mijn fiets weinig kon bieden. :o
Tja, en wij je maar serieus willen helpen... :roll:




:kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Geinig ding, zo’n Kona humukunumoenogwat... voordeel bij een drop in het zand is dat je voorvork niet kan duiken, da’s wel een voordeel :tong .
Maar je samenvatting was correct, als je het zo oefent moet het goed gaan, succes :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

En misschien een bahco'tje extra nemen, dat valt wat soepeler :wink:
life starts @ 150bpm...
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Zo’n extreme fiets als beginnend mtb’er. Je houdt in ieder geval van een uitdaging. Misschien ga ik wel met een stoel en een baco bij de drop zitten van het weekend ;)

Vandaag ging mijn fietsmaatje ook otb, zand was niet zacht was onze conclusie.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Het ver naar achteren zitten is op een fixie wel een heel stuk lastiger! Het wordt nu meer een soort staande lage wheelie?

Gang is alles! :D
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Remmen en freewheel monteren.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Dat lijkt mij de meest eenvoudige oplossing. Dit vraagt om skills op een heel ander level. Geen versnellingen lijkt me wel wat, maar geen remmen en geen vrijloop....
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

futura schreef:Tsja, kan ook wel een aantal otb's en crashes beschrijven.

Weet nog goed dat ik indruk op mijn vriendin probeerde te maken als beginnende mtber door haar te laten schrikken en hard te remmen met alleen de voorrem. Het resultaat laat zich raden...vooral mijn ego had een deuk opgelopen en ondanks dat al wel meer dan 25 jaar getrouwd.

Otb ga ik niet meer zo snel na al die jaren, een dropper is daarbij een goed hulpmiddel.
Helaas maak ik nog wel eens een klapper doordat ik mij laat opjagen en net de grens overga.
herkenbaar, of vergelijkbaar, als je ff achter iemand hebt gehangen en er "eindelijk" voorbij kan, en je vol energie vol gas de eerstvolgende bocht te snel pakt... :oops:

maar ik zie nu de link tussen de vraag en de fiets, ik denk dat je afhankelijk van het terrein, toch wat vaker in moeilijkheden zult komen dan de gemiddelde biker. wellicht compenseer je een hoop met je al vergaarde fixie skills, maar icm ruw terrein is geen vrijloop toch lastig met pedal strikes e.d.
Ook de ideale houding voor een drop is een stuk lastiger aan te namen als je je benen niet even stil kan houden, ben geen expert, maar volgens mij is kan je je het beste tegen je trappers afzetten (naar voren duwen met je voeten) om zo goed naar achter te hangen. Dat soort zaken gaan een stuk lastiger, of in ieder geval zo anders dat het moeilijk is om hier om advies te vragen..
Plaats reactie