nieuwe fiets of oude fixen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
saetia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 10:23

Hello! eerste post, lurk al een tijdje. Ik heb een dilemma, en hoop dat de mensen hier me wat advies kunnen geven.

Ik heb een jaar of wat geleden een fiets gekocht via marktplaats, helaas iets te enthousiast en onwetend geweest. Toen ik thuis beter ging kijken kwam ik best wel wat gebreken tegen. Er valt te rijden op het ding, maar ik vertrouw het materiaal niet volledig.

Het is bijna vakantiegeld tijd en ik zit te twijfelen wat ik beter kan doen: huidige machine fixen, of mijn verlies pakken en een nieuwe halen.

op mijn huidige fiets is iig het volgende aan gort:
-voorvork [lockout/rebound knoppen missen onderdelen, lekt, mogelijk meer schade]
-derailleur
-achterwiel/naaf [loopt ergens aan]

ik denk dat de hele drivetrain eigenlijk aan vervanging toe is. Verder nog wat ongedefinieerde piepjes en kraakjes die ik [nog] niet kan plaatsen.
-

ik heb rond de 700 euro te besteden, wat kan ik hier het beste doen?
fiets oplappen, nieuwe halen bij een winkel, of 2de hands [hier een beetje huiverig voor gezien eerdere ervaring]

alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Een foto van de fiets en wat meer details over wat er op en aan zit zou het makkelijker maken een advies te geven. Wellicht heb je een prachtig frame met een paar componenten die prima zijn waar je met €700 iets moois van maakt. Maar het zou ook kunnen dat de fiets slecht is onderhouden, hier en versleten of stuk en dat het frame het eigenlijk ook niet echt waard is om nieuwe spullen op te gaan zetten.

Op zich kun je met jouw budget een goede MTB best aardig opknappen, als je het een beetje pragmatisch aanpakt en je geld slim besteed. Er zijn verschillende shops waar je ietwat overjarig spul voor een habbekrats kan kopen wat prima is als je een wat oudere fiets hebt waar het toevallig op past.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Wat Oli4k zegt, welke fiets gaat het om + de vraag: Hoe handig ben je zelf/wat kan je zelf aan de fiets doen of moet hij ervoor naar de fietsenmaker?
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

en mss zit er in je buurt wel een welwillend forumlid die samen met je wil kijken.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
saetia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 10:23

thanks voor de snelle reactie!

fiets is een stevens manic, niet helemaal zeker van het bouwjaar . fototje van het internet: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _Manic.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

voor zover ik weet is alles origineel behalve de wielset, was een "upgrade" volgens de verkoper..

het frame is op zich nog prima, geen cracks oid, enkel een paar krasjes hier en daar.
ik ben echter wel bang dat als ik dieper ga kijken er nog best wel eea naar boven komt wat ook niet goed is en vervangen moet worden buiten wat ik al weet.

ik heb ook zo mijn vragen of het frame wel aansluit bij wat ik er mee wil doen, ben meer van het springen dan van het racen [hoewel dit voor een beginner een beetje een nutteloos punt is, zal nog wel even duren voor ik hard genoeg rijd om frames te slopen]

p.s.: ik ben redelijk handig, heb tot nog toe alles zelf kunnen fixen
saetia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 10:23

aan de andere kant van het spectrum kwam ik dit tegen bij wat googelen : https://www.banierhuis.nl/focus-bold-heren" onclick="window.open(this.href);return false;

heb wat research gedaan, derailer en fork zijn enigszins prut, maar later te upgraden. weet dan iig zeker dat alles werkt
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

De voorvork op een MTB tot €700 zul je sowieso een keer willen upgraden. Vaak komen die zonder echte demping. Derailleurs worden juist vaak onderschat. Schroef er pas iets op wat eventueel beter (lichter/duurder) is als het echt nodig is. Belangrijker is dat je een fiets kiest die bij je rijstijl past. Je zegt dat je wilt springen. Zoek je een fiets die alleen daar goed in is of wil je toch ook routes kunnen rijden zonder dat je hoeft te lopen omhoog? Ik denk dat je als beginner meer hebt aan een all-round fiets met moderne trail-geometrie icm lekker korte stuurpen. Een Specialized Pitch 650b bijvoorbeeld, of iets vergelijkbaars van merken als GT of Kona moet wel te krijgen zijn binnen jouw budget maar het zou me niet verbazen als zo’n beetje elk gerenomeerd merk wel een betaalbare trail hardtail heeft. Zeker als je bij de voordelige grote webwinkels in Duitsland kijkt.
saetia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 10:23

ik zoek inderdaad een allrounder, niet noodzakelijk een dedicated dirtjumper. zal even kijken naar die specialized. Hoe is focus als merk qua kwaliteit?

welke webwinkels zijn goed in duitsland? of mogen die hier niet gelinked worden?
Mmb40
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 06:15
Mijn mountainbike: Rose Count Solo 3
Contacteer:

even googlen op b.v focus, bulls, rose, canyon en cube.
Rose en canyon zijn alleen via internet te koop.
WCB-M-062 XC Ricer

https://www.strava.com/athletes/mmb40" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jouw fiets is op te knappen en op zich zelfs de moeite waard. Dan heb je in ieder geval een betere fiets dan iets nieuws voor 600-700 euro.

Alleen is de vraag hoe kapot de boel is... .

Een oude FOX vork betekent meestal einde verhaal. Een goede, nieuwe vork begint bij pakweg €300,-. Wielsetjes zijn gebruikt te scoren voor weinig. Zeg €100,-. En die derailleur is even de vraag: ketting/tandwielen versleten? Afstellen? Of echt kapot?

Dan om te gaan springen zou je nog een iets kortere stuurpen en een ander stuur kunnen monteren, geeft meer controle over de fiets en fietst ook nog iets gemoedelijker!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

saetia schreef:ik zoek inderdaad een allrounder, niet noodzakelijk een dedicated dirtjumper. zal even kijken naar die specialized. Hoe is focus als merk qua kwaliteit?

welke webwinkels zijn goed in duitsland? of mogen die hier niet gelinked worden?
Kijk hier even rond http://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=22
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Toch even ter inspiratie dit oplap projektje.
Fixen kán dus meevallen. Ik zou graag (detail)foto's willen zien van de 'broken parts', dat praat echt veel makkelijker.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

lastig in te schatten inderdaad met de beperkte info, maar het is in ieder geval geen flauwekul bouwmarkt fiets.
Dan wordt het een kosten/baten afweging, waar ook nog wel een stukje beleving in meegenomen mag worden. Maar dan is het belangrijk, wat heb je er nu aan uitgegeven, en wat is er zo stuk dat het vervangen moet worden. Als er een fraaie wielset in zit, dan zijn de naven vaak goed te servicen, maar ook als je aangeeft dat er iets aanloopt, is je remschijf niet krom, of moet misschien gewoon je rem opnieuw afgesteld worden.

Wat is er mis met de derailleur? problemen met schakelen worden vaker veroorzaakt door verkeerde afstelling of een kromme pad. Als ie doorslaat met trappen moet je vrij zeker nieuwe tandwielen en ketting (mogelijk ook je voorste tandwielen). Reken op +/- 50 euro voor een cassette, 20 voor een ketting en je kettingbladen zijn erg afhankelijk van je crank). Als ie nog niet doortrapt, dan kan je in ieder geval nog even rijden.

Als je geluk hebt zou je de vork kunnen redden met een beurt (in deze staat 100-150 euro???) maar mogelijk is die afgeschreven.

De meeste kraakjes zijn te verhelpen door -alles- uit elkaar te halen, schoon te maken, in te vetten en weer vast te zetten. zitten dus naast een potje vet en wat gereedschap weinig kosten aan.

Al met al zou je dus zomaar met 100-200 euro en wat tijd weer een heel stuk kunnen fietsen, als je pech hebt kan het ook oplopen tot 500+ euro. (hoewel als je dat er aan uit geeft je mogelijk een betere fiets hebt dan een nieuwe van 700)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Prulleman schreef: Wat is er mis met de derailleur? problemen met schakelen worden vaker veroorzaakt door verkeerde afstelling of een kromme pad.
Nieuwe binnen- plus buitenkabel doet vaak wonderen en kost je €7 :-D
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Oli4k schreef:
Prulleman schreef: Wat is er mis met de derailleur? problemen met schakelen worden vaker veroorzaakt door verkeerde afstelling of een kromme pad.
Nieuwe binnen- plus buitenkabel doet vaak wonderen en kost je €7 :-D
Inderdaad, zeker bij wat oudere fietsen die lang stil hebben gestaan met mogelijk wat vocht en vuil in de kabel.
Plaats reactie