nieuwe fiets of oude fixen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Weet niet of ik het gemist heb, maar waar woon je ergens? Wilt vast wel iemand met je mee kijken die in de buurt woont zoals Vedet al zei.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb het draadje nog een keer doorgelezen en denk dat je dit het beste kan doen:

1. Iemand met ervaring er naar laten kijken
2. Voor het minimum opknappen zodat je kunt fietsen
3. Lekker gaan fietsen, doorsparen en tegen de tijd dat je hem zat bent verkopen en je opgedane ervaring gebruiken om een fiets te kopen die bij je past.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dat gevoel heb ik ook maar ben daar pas 100% mee eens als vastgesteld is dat de lekkage van de voorvork iets simpels is.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
saetia
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 10:23

thanks voor alle input!

ben even een paar daagjes van huis, fotos maken is ff lastig maar kan evt later.

wiel: het is volgens mij niet de remschijf die aanloopt, maar iets in de hub. ook is de behuizing beschadigd aan de zijkant [waar de hub de dropouts raakt ongeveer] , denk dat op zijn minst de lagers aan gort zijn, misschien meer. wielen zijn cheapo dt swiss dingen. voorwiel is nog wel ok voor zover ik kan voelen.

derailleur: het "pootje" aan de onderkant is de verkeerde opgeschoten na een wat minder handige manouvre. heb het ding uit elkaar gehaald, was een veertje los geschoten. deze weer terug gekregen en hij werkt wel weer, maar heb er niet gek veel vertrouwen in dat ie goed blijft..

de vork mist letterlijk onderdelen aan de binnenkant van de knoppen die je gebruikt om de lockout en load aan te passen, er zit een kras in 1 van de tanden, plus het ding lekt olie.

-- ik neem zonder meer aan dat de fiets helemaal goed te krijgen is, maar denk dat het bedrag om alles te maken eerder naar de 500 dan naar de 150 euro gaat neigen.
Heb er nog een nachtje over geslapen, mijn vakantie begint dit weekend en ik wil eigenlijk gewoon gaan fietsen met materiaal wat ik kan vertrouwen dus heb besloten de tijd en moeite er voorlopig nog niet in te gaan steken. Voor nu ga ik nog even googelen, marktplaats en dit forum in de gaten houden en wat anders zoeken, misschien dat ik deze in de winter nog ga opknappen als projectje, not sure.

Wel bedankt voor alle reacties, en misschien tot in het bos! :D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

saetia schreef:ik neem zonder meer aan dat de fiets helemaal goed te krijgen is, maar denk dat het bedrag om alles te maken eerder naar de 500 dan naar de 150 euro gaat neigen.
Wat ik al zei, voor €500,- aan materiaal heb je een stukken betere fiets dan als je een nieuwe voor dat bedrag koopt. En dan heb je een goede fiets! Dat moet je met iedere gebruikte ook nog maar afwachten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Cheapo dt swiss? Is het minimum niet al bovengemiddeld? (Ken niet het hele assortiment).

Nogmaals zeker bij dt swiss wielen is servicen juist wel de moeite waard (en mogelijk).

Schakelt je fiets nu goed en slaat ie niet over? Dan hoef je nu niks aan je drivetrain te doen.

Cork is een ander verhaal, maar je zou nog kunnen stellen dat een oude lekkende fox het met misschien nog steeds beter doet dan een nieuwe budget pogostick. Dat de lockout het niet doet boeit niet zoveel, zoveel mensen die die nooit gebruiken...
Dennis Punt
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 11 februari 2018, 15:22
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie

Ik zou een nieuwe poging wagen een goede 2e hands te vinden. Zoek vooral op goede en populaire merken zoals Trek, Giant etc. Geen bouwmarkt / B-merken. Dan begin je al slecht. Ik denk op dit forum meer kans op een technische goede fiets. En iemand meenemen die er verstand van heeft. Een fiets lijkt simpel maar kan veel mis mee zijn wat de herstelkosten aardig kan opdrijven, Zeker als je het laat doen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een goede 2e hands is een betere keuze dan een nieuwe van 700.
Maar een nieuwe heeft wel minimaal 2 jaar garantie.
En... weer een 2e hands kan ongeveer hetzelfde aflopen als deze aanschaf !
TS heeft er waarschijnlijk niet genoeg kijk op om dit risico in te perken.
Maar deze oplappen gaat ook knaken kosten.
bij de div webshops kan je wel wat voordeel scoren, maar dit is ongeveer waar je op moet rekenen.
300 voor een nieuwe vork
100 tot 150 voor een wielset.
100 euro voor de aandrijving ben je zo kwijt.
Met een beetje pech zitten er ook nog Avid/Sram remmen op, dan kan je nog eens 100 tellen voor een setje Shimano's.
En waarschijnlijk is ook het balhoofd gaar, dus daar kan je ook nog 25 tot 50 voor tellen.
Nog wat klein spul en je 700 zijn op.

Kortom:
Ik vind het lastig om iemand online te adviseren zoveel geld in z'n oude fiets te steken.
Tegelijkertijd is het kopen van een goede(!) 2e hands mtb iets waar de TS net te weinig kijk op heeft.
En voor zijn budget koop je nieuw ook niets bijzonders (maar wel met garantie en "service").
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

STOP, hou maar op!
In een ander topic van "Reacher"kwam ik deze link tegen:
https://www.12gobiking.nl/cube-acid-2017" onclick="window.open(this.href);return false;
Lijkt me niet zo moeilijk.
(aanbieding geldig tm 16 juni 2018)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie