Aanschaf eerste mountainbike, veel vragen...

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Reacher
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 18:59

Ik had gehoopt onder de 800 euro te kunnen blijven, maar als ik toch over mijn oorspronkelijke budget heen ga wil ik wel een fiets die "echt" goed is voor mij. Zowel de eerder genoemde Rose als de Radon vind ik er goed uit zien. Over de vork van de Radon (Rock Shox "Judy Silver") kan ik alleen niet zo veel vinden, hoe verhoud zich dat tov de "Recon" vork op de Rose? Ik heb geprobeerd of Google me er iets over kon vertellen, maar ik vind vooral informatie over de "Judy Gold", het grote broertje.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

De recon staat zeker een stuk hoger aangeschreven.
Sneeuwmonster
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lastig, he, al die tips en opschuivende budgetten?
2e hands 29" levert meeste waar voor je geld op, als je het hebt over 'echt goed'.

'Echt goed' wordt bij een hardtail grotendeels bepaald door het duurste onderdeel, de kwaliteit van je voorvork. Die bepaalt grotendeels wat je uit je fiets kunt halen, er van uit gaande dat alles vanaf Deore, Deore-SLX, schakelspul en remmen al goed genoeg is. Hoe lager de prijs, hoe meer er wordt beknibbeld op kwaliteit vork, kwaliteit wielen (kwaliteit naven en het gewicht vooral).

Onder echt goed qua vorken werd altijd een beetje als referentie aangehouden 'Rock Shox Reba', of 'een Fox'. Tot voor een paar jaar had je Reba afgemonteerde fietsen vanaf 999,-. Maar met stijgende prijzen is dat ongeveer 'vanaf 1200,-' geworden. Het ligt er natuurlijk ook maar aan wat voor jou 'echt goed' inhoudt.
Velen hier zullen vinden: 'een fiets die zo goed is dat eigenlijk geen upgrades meer nodig zijn, tenzij iets versleten is en toch aan vervanging toe is'. Voorvork ineens goed kiezen is dus handig, als duurste onderdeel. Betere wielset kun je vaak voor veel minder geld upgraden.

Neem ik dus niveau Reba als uitgangspunt, dan zou je bv krijgen:
Rose Count Solo 3, a 1220,-, https://www.rosebikes.nl/rose-count-sol ... ow-2660366" onclick="window.open(this.href);return false;
Canyon Grand Canyon 7,0 a 1299,-, https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-7-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Radon Jealous 9,0 a 1499,-, https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... 9-90-1x12/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ver boven je budget, dus, maar allemaal prima.

Er is niks mis met 'een goede 2e handse', die goed is afgemonteerd en goed is onderhouden.
De kunst is natuurlijk wel: waar vind je die? Dit forum in de gaten houden, marktplaats is al lastiger te beoordelen, soms heeft een LBS wat staan.
Bij Canyon zou je nog de Facory Outlet in de gaten kunnen houden, waar nagenoeg nieuwe fietsen voorbij komen met wat korting, je kunt zoeken op gewenst model en gewenste maat, https://www.canyon.com/nl/factory-outlet/" onclick="window.open(this.href);return false;.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Persoonlijk denk ik dat voor een absolute beginnersfiets er best wat onderdelen op mogen zitten die wat lager op de spreekwoordelijke ladder van de fabrikant staan. Ik heb jaren met een Recon Silver en een XC32 vork gereden. Beide instappers maar voor mij als beginnende mountainbiker en als iemand die geen Strava-ridder is waren ze prima om mee het bos in te gaan. Op de limiet rijden deed ik niet. Een fiets met een Deore afmontage en Judy vork is in mijn ogen prima om de sport/hobby mee te beginnen. Die 2e fiets waar dan wat hoogwaardige componenten op gaan zitten komt vanzelf.
Reacher
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 18:59

Lastig vind ik het zeker, vandaar dat ik maar gewoon alle opties aan het bekijken ben. Nieuw, tweedehands, wat duurder, wat goedkoper... Het is denk ik goed om te kijken wat er allemaal mogelijk is, en daarna pas een keuze te maken.

Wat betreft "echt goed", toen ik dat typte dacht ik nog dat ik dat misschien beter niet kon opschrijven. "Sowieso goed genoeg" komt misschien beter in de buurt van wat ik er mee bedoel. Ik, als redelijke beginner, zou in alle eerlijkheid waarschijnlijk het verschil tussen de verschillende vorken niet gelijk merken. Waar het mij om gaat is dat het materiaal degelijk is, zodat ik er een tijd plezier van kan hebben. Zoals Dice ook al zegt, die 2e fiets komt er vanzelf wel, maar ik wil voorkomen dat ik binnen een jaar tegen de limieten van de eerste aan ga lopen.

Ik vond de Rose (Count Solo 1, de 2 is me toch echt te prijzig) best een kanshebber, ik zie alleen dat ze acht weken levertijd verwachten... Dat is toch een flinke hap uit het voorjaar, zijn dit soort levertijden normaal?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, in het voorjaar is er altijd een behoorlijke run, kan het soms hard gaan.
Met je beschrijving van ‘sowieso goed genoeg’ kan ik me prima vinden in de bijdrage van Dice hierboven.
Maar soms is meteen een wat duurdere aanschaffen goedkoper dan nu die goedkopere en dan dadelijk alsnog die duurdere... Enfin, het kan alkebei, gewoon doen wat goed voelt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Met alle respect voor iedereen hier op het forum. Maar....vergeet niet dat veel fietsers hier op het forum veelal erg intensieve fietsers zijn zowel qua kilometers als qua intensiteit. Bartjes 200 bijv of toertochten van 100 km of meer. Ik wil daarmee zeggen dat die natuurlijk stevige eisen aan hun fiets stellen. Maar wellicht ga jij maar eens in de week een rondje van 35 km en niks meer. Dan kunnen de eisen ook wat omlaag. Ik heb van de week op mijn zoons nieuwe fiets gereden. De canyon 5.9. Tuurlijk heerlijk. Maar dat neemt niet weg dat ik ook jarenlang lol beleef aan mijn trek4300 uit t jaar 0. Met deore/alivio mix. Ik heb er vorig jaar de mh2d mee gereden en eigenlijk nog nooit iets aan kapot gehad.

Toegegeven toen ik in limburg reed en zag dat ik de enige was met v brakes nog kreeg ik t wat warm maar ik heb t overleeft.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je hebt natuurlijk een punt maar het is ook een punt dat voor een (relatief) kleine meerprijs een veel betere fiets aangeschaft kan worden en dat kost uiteindelijk minder dan een goedkope(re) fiets upgraden of relatief snel weer inruilen voor een betere.
Gebruikersavatar
DKnight
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 7 december 2015, 15:00

Ik weet niet waar je wilt gaan fietsen en hoelang de ritten gaan duren maar staar je niet blind op een verende voorvork, mocht je een aantrekkelijk model tegenkomen met een starre vork zou dat voor mij geen dealbraker zijn. Mocht je later een verende voorvork willen hebben let dan goed op een aantal punten die dit makkelijker maken na aanschaf van een model met starre vork.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

George schreef:Je hebt natuurlijk een punt maar het is ook een punt dat voor een (relatief) kleine meerprijs een veel betere fiets aangeschaft kan worden en dat kost uiteindelijk minder dan een goedkope(re) fiets upgraden of relatief snel weer inruilen voor een betere.
Zijn we allemaal niet begonnen op zo een goedkope fiets? Ikzelf kocht van mijn fietsenplan mijn eerste MTB. Een Giant XTC, met deore en die waardeloze MPH remmen en waardeloze vork. Daar fietste ik ook alles mee in bv Zwitserland. Ik wist niet beter.

Gaandeweg de jaren ga je steeds duurdere onderdelen kopen, zelf onderdelen waarvan je eerst dacht: welke gek geeft daar zoveel geld aan uit.

Dus kortom, laat je niet gek maken door ons. Wij zijn al verziekt door het fietsvirus.....
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

George schreef:Je hebt natuurlijk een punt maar het is ook een punt dat voor een (relatief) kleine meerprijs een veel betere fiets aangeschaft kan worden en dat kost uiteindelijk minder dan een goedkope(re) fiets upgraden of relatief snel weer inruilen voor een betere.
Dit dus exact. Been there, done that. :roll:
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Misschien eens gaan praten met Henkjan?

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=135606" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Reacher schreef:Ik had gehoopt onder de 800 euro te kunnen blijven, maar als ik toch over mijn oorspronkelijke budget heen ga wil ik wel een fiets die "echt" goed is voor mij. Zowel de eerder genoemde Rose als de Radon vind ik er goed uit zien. Over de vork van de Radon (Rock Shox "Judy Silver") kan ik alleen niet zo veel vinden, hoe verhoud zich dat tov de "Recon" vork op de Rose? Ik heb geprobeerd of Google me er iets over kon vertellen, maar ik vind vooral informatie over de "Judy Gold", het grote broertje.
Het gaat vooral om de kwaliteit van de demping die het verschil maakt. Zowel bij de Recon als de Judy heb je de keuze tussen MotionControl (MC) en TurnKey (TK) dempers. In beide gevallen merk je zelfs als beginner stukken meer controle bij de MC dempers. Een Judy Gold is dus beter dan een Recon Silver.

De Judy vorken zijn een tikje minder stijf, maar dat verschil merk je pas als je een zware rijder bent met agressieve rijstijl.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jimbo schreef:Met alle respect voor iedereen hier op het forum. Maar....vergeet niet dat veel fietsers hier op het forum veelal erg intensieve fietsers zijn zowel qua kilometers als qua intensiteit. Bartjes 200 bijv of toertochten van 100 km of meer. Ik wil daarmee zeggen dat die natuurlijk stevige eisen aan hun fiets stellen. Maar wellicht ga jij maar eens in de week een rondje van 35 km en niks meer. Dan kunnen de eisen ook wat omlaag. Ik heb van de week op mijn zoons nieuwe fiets gereden. De canyon 5.9. Tuurlijk heerlijk. Maar dat neemt niet weg dat ik ook jarenlang lol beleef aan mijn trek4300 uit t jaar 0. Met deore/alivio mix. Ik heb er vorig jaar de mh2d mee gereden en eigenlijk nog nooit iets aan kapot gehad.

Toegegeven toen ik in limburg reed en zag dat ik de enige was met v brakes nog kreeg ik t wat warm maar ik heb t overleeft.

Het is niet zozeer hoeveel kilometers je er mee fietst of de duurzaamheid. Het verschil zit hem in de functionaliteit. Een betere fiets maakt het je gemakkelijker en daardoor al snel leuker.

Goedkoper is zwaarder. En soms aanzienlijk zwaarder. Je bent waarschijnlijk al minder getraind en moet dus al hard werken. Op een zware fiets moet je nog harder werken, ben je dus eerder moe. Ga je dus ook meer fouten maken. Als je alleen rijdt, het sowieso rustig aan doet, geen moeilijk terrein rijdt, dan maakt het minder uit, dan ben je gewoon langer onderweg.

Het schakelen onder belasting is onder Deore echt onder de maat. Als beginner ben je al minder goed met op tijd schakelen en bij te laat schakelen ben je met goedkoop spul ook echt te laat. Dan sta je weer stil op een steiler stukje. En als je pech hebt, dan sloop je de boel zelfs. (Dat laatste gebeurt je trouwens ook als je met versleten of slecht onderhouden spul onderweg bent).

Goedkope vering. Minder controle, minder comfort. Bij veel vorken op fietsen onder de €600,- kun je soms beter een starre vork (zonder vering) hebben, omdat die vorken dusdanig stuiteren dat je eerder onverwacht grip verliest. Daarnaast is het stukje rust dat een betere vork brengt rechtstreeks te vertalen in een stukje snelheid, maar ook veiligheid. Je hebt minder ervaring en op snelheid kan een vork voor de controle zorgen die je zelf nog niet hebt (kom je meestal te laat achter dat je die niet hebt!).

Wielen op goedkope fietsen zijn lomp. De banden zijn zwaar, veren minder, maar lopen door goedkoop rubber ook nog eens zwaarder. Je moet dus harder werken. Vervangen kan natuurlijk, maar is weer €100,- extra. De velgen zijn zwaarder en de naven meestal heel erg basic. Bij intensiever gebruik kunnen de wielen snel 'op' zijn (niet de moeite waard om de naven te vervangen).


Natuurlijk kun je op een goedkope fiets ook je rondjes rijden. Maar het is leuker een betere fiets te hebben. Ik ga er van uit als iemand op een mountainbikeforum om advies vraagt, deze persoon wel de intentie heeft regelmatig te fietsen en eventueel zelfs fanatieker wil worden. Mijn advies neemt dan ook een stukje toekomstig gebruik mee.
Maar verder kan ik (we) alleen maar beschrijven wat de verschillen in materiaal zijn, wat mijn (onze) ervaring daarmee is en TS moet zelf zijn beslissing nemen op grond daarvan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Allemaal waar lars. Maar de ts begon met een budget van 600 euro. Heeft ie al gerekt naar 800 euro en dan komen er adviezen van 1200 euro. Dat voldoet totaal niet meer aan t startpunt. Natuurlijk zal een duurdere fiets meer brengen. Maar dat wil niet zeggen dat je met een goedkope fiets niks kan. Alles hangt af wat hij er mee wil doen. Hobbelt ie lekker wat door de bossen of wordt iedere rit een strava challenge. Daar zit een wereld van verschil tussen lijkt mij.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Plaats reactie