Aanschaf eerste mountainbike, veel vragen...

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Volledig met Jimbo eens.

Met een Cayenne Turbo wordt mijn ritje naar de vakantiebestemming ook leuker maar met mijn 508 kom ik er ook. :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jimbo schreef:Allemaal waar lars. Maar de ts begon met een budget van 600 euro. Heeft ie al gerekt naar 800 euro en dan komen er adviezen van 1200 euro. Dat voldoet totaal niet meer aan t startpunt. Natuurlijk zal een duurdere fiets meer brengen. Maar dat wil niet zeggen dat je met een goedkope fiets niks kan. Alles hangt af wat hij er mee wil doen. Hobbelt ie lekker wat door de bossen of wordt iedere rit een strava challenge. Daar zit een wereld van verschil tussen lijkt mij.


Maar mijn advies is vooral zoveel mogelijk uit te geven als wat binnen je budget past. Ik heb het nog niet over Reba's, die vind je inderdaad niet of nauwelijks meer voor €1.000,-. Maar ik weet wel dat een Recon Gold niet merkbaar veel onder doet voor een Reba, al helemaal niet voor een Reba van 2 jaar geleden.

Hooguit is op dit moment €600,- echt een ondergrens en ik probeer argumenten te geven waarom het zinnig is meer uit te geven. Echter waar je tot anderhalf jaar terug dan bij 800 zat voor een goede fiets, zijn die bikes nu iets duurder geworden.


En lees mijn tekst nog eens door, ik geef de verschillen aan met duurdere bikes, ik beweer nergens dat je op een goedkope bike niet kunt fietsen. Alleen:
Lars TB schreef:Een betere fiets maakt het je gemakkelijker en daardoor al snel leuker.
Hoeveel je meer uit wilt geven is aan jezelf.


Dice Oldskool schreef:Met een Cayenne Turbo wordt mijn ritje naar de vakantiebestemming ook leuker maar met mijn 508 kom ik er ook. :bier:

Dat is een vergelijking van een €4.000,- Trek Fuel EX naar een exotisch uitgeruste Santa Cruz van €12.000,-... :roll: Dan kun je inderdaad makkelijk beweren dat die Trek aardig voldoet :kiss:

We hebben het nu over een 15 jaar oude Dacia of een 5 jaar oud model. En met nog een beetje extra eventueel een nieuwe Dacia, wel de meest betaalbare. Ik zou in die laatste prima naar mijn vakantiebestemming kunnen. In die 5 jaar oude zou ik een dikke gereedschapkist mee nemen en de 15 jaar oude zou ik voor de vakantie thuis laten en een huurauto pakken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Lars TB schreef:

Maar mijn advies is vooral zoveel mogelijk uit te geven als wat binnen je budget past. Ik heb het nog niet over Reba's, die vind je inderdaad niet of nauwelijks meer voor €1.000,-. Maar ik weet wel dat een Recon Gold niet merkbaar veel onder doet voor een Reba, al helemaal niet voor een Reba van 2 jaar geleden.

Hooguit is op dit moment €600,- echt een ondergrens en ik probeer argumenten te geven waarom het zinnig is meer uit te geven. Echter waar je tot anderhalf jaar terug dan bij 800 zat voor een goede fiets, zijn die bikes nu iets duurder geworden.
Hier kan ik het helemaal mee vinden, ik dacht dat jij TS richting de fietsen van €1200 + aan het sturen was.

japie carbon schreef:Als je het kan oprekken tot €800,- dan beginnen de leuke fietsen in beeld te komen:



https://www.canyon.com/mtb/grand-canyon ... l-4-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.rosebikes.de/rose-count-sol ... hiny+Black" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze 2 komen goed in de buurt voor TS en zijn budget.
Reacher
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 18:59

Zo, na wat ruzie met de inlogpagina maar weer eens reageren. Wat betreft de discussie "dit is niet wat de TS zoekt", ik zie het gewoon als een blik op wat er mogelijk is, niet als "hee, koop deze 1300 euro fiets!". 1200+ euro voor mijn eerste fiets is me inderdaad te veel, maar ik vind het zeker interessant om te zien wat de verschillen zijn tussen waar ik naar zoek (max ~800 euro), en de duurdere segmenten.

Grappige kanttekening aan het verhaal van Aurelius (over de Reba vork vanaf 1200 euro), icm wat er eerder gezegd is over B-twin fietsen van de Decathlon: hier een Decathlon fiets met Reba voorvork, 999,99 :P

De 800 euro Rose en Canyon zijn voor zover ik kan zien redelijk gelijkwaardig uitgerust, en zeker interessant. Maar zoals ik al zei, als het kan wacht ik liever geen 8 weken (Rose) of tot September (!) op de levering...

[edit] Misschien ook interessant: deze Cube, modelletje 2017. SLX voor, XT achter, Recon Silver vork, voor 700 euro. Wielen zijn van Cube zelf zo te zien: "Cube ZN20", Google kan me niet niet zo veel over vertellen... Zo te zien is het grootste nadeel het feit dat hij blauw met oranje is :lol:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die Decathlon was 1150,-, nu 999,-, mooie aanbieding. .. Maar hij is vooral ook 27,5". Zou ik met jouw lengte niet doen, 29" is dan toch beter in verhouding.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

https://link.marktplaats.nl/m1288524160" onclick="window.open(this.href);return false; https://link.marktplaats.nl/m1289074623" onclick="window.open(this.href);return false; https://link.marktplaats.nl/m1284693677" onclick="window.open(this.href);return false; https://link.marktplaats.nl/m1288594961" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo enkele voorbeelden van MP.
Je moet geluk hebben met de staat, maar dat zie en voel je pas als je gaat kijken en testen.
De eerste link heeft mijn voorkeur.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Die cube van 12go lijkt wel een hele mooie aanbieding.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dice Oldskool schreef:..., ik dacht dat jij TS richting de fietsen van €1200 + aan het sturen was. ...
Als ik terug lees zie ik alleen Aurelius over fietsen met Reba's beginnen, dan heb je het bij vrijwel alle merken idd over vanaf €1.200,-.


Wel scherp blijven :kiss:



(Kijk, als ik heel eerlijk ben moet iedere beginner aan een fiets van €6.000,- (zes duizend!), want dan weet je zeker dat het niet aan de fiets ligt!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Maar wat vinden de kenners nou van die aangeboden nieuwe cube acid uit 2017 voor 699. Ik vind m zelf ook wel leuk eigenlijk.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Reacher
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 18:59

jimbo schreef:Maar wat vinden de kenners nou van die aangeboden nieuwe cube acid uit 2017 voor 699. Ik vind m zelf ook wel leuk eigenlijk.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, vind hem er best interessant uit zien. Afmontage lijkt goed, vork "redelijk", de rest geen idee (want geen ervaring). Extra voordelen zijn dat hij met 700 euro wat goedkoper is dan de andere opties met (zo te zien) redelijk vergelijkbaar materiaal, kan ik van de 100 euro verschil mooi accesoires en dergelijke kopen. En misschien nog wel het grootste voordeel, deze kan ik als ik wil zo ophalen, ik hoef er geen 8 weken levertijd op te wachten :lol:
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Lijkt mij een prima startpunt! Zoals je zelf aangeeft nog enigzins in de buurt van je oorspronkelijke budget, en prima afgemonteerd voor een 1e fiets vind ik. Vork zou beter kunnen inderdaad, maargoed ik heb zelf ook met groot plezier rondgehobbeld, 3 jaar lang, op een fiets met een vork die daar nog onder staat.. Als je jezelf over de kleuren heen kan zetten bijna een no-brainer :winkie:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dice Oldskool schreef:..., ik dacht dat jij TS richting de fietsen van €1200 + aan het sturen was. ...
Lars TB schreef:
Als ik terug lees zie ik alleen Aurelius over fietsen met Reba's beginnen, dan heb je het bij vrijwel alle merken idd over vanaf €1.200,-.
Was ook een aanname van mij niet gebaseerd op wat ik in dit topic las maar mijn algemene indruk over jouw. :-D :bier:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Die Cube lijkt mij ook een prima fiets om mee te beginnen icm jouw budget.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dice Oldskool schreef:
Dice Oldskool schreef:..., ik dacht dat jij TS richting de fietsen van €1200 + aan het sturen was. ...
Lars TB schreef:
Als ik terug lees zie ik alleen Aurelius over fietsen met Reba's beginnen, dan heb je het bij vrijwel alle merken idd over vanaf €1.200,-.
Was ook een aanname van mij niet gebaseerd op wat ik in dit topic las maar mijn algemene indruk over jouw. :-D :bier:
Kanttekening:
En ik begon daarover (over Reba's in fietsen vanaf 1200,-), om juist aan te geven dat dat soort 'echt goede' fietsen dus ver boven budget zijn, en dus niet geschikt voor de TS. Ik adviseerde geen 1200,- fietsen, maar wel een goed afgemonteerde/onderhouden tweedehandse, of een fiets van pak en beet tot 850,-, als je toch een gloednieuwe zou willen.

En ik vind ook dat die afgeprijsde Cube een prima aanbieding is die voldoet aan de wensen en gestelde (budget-)eisen! Doen dus? Moet wel passen, Cube valt relatief kort, qua bovenbuis. (Maat 21" is er nog, 23" niet meer. Stuurpen kun je evt vervangen door een iets langere, maar daar zitten ook grenzen aan natuurlijk, moet in verhouding blijven).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

En dan nog maar afwachten of die aanbieding van 12GO niet weer het zoveelste lokkertje is.
"Ja, sorry hoor, hij is nét weg..... maar, we hebben hier een vergelijkbare die wel wat duurder is."
Plaats reactie