Aanschaf eerste mountainbike, veel vragen...

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Reacher
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 18:59

Hallo Allemaal,

Na zelf een tijdje het internet afgestruind te hebben op zoek naar mijn eerste mountainbike, heb ik besloten toch maar eens om hulp te vragen. Iets met door de bomen het bos niet meer zien... Ik staar me blind op mooie foto's, lijstjes met specificaties en typenummers, en merk dat ik eigenlijk geen idee heb waar ik naar zit te kijken. Ik zit met een aantal specifieke vragen, vooral betreffende (frame-)maat, versnelling/rem "merken", en de keuze tussen een nieuwe fiets, of een tweedehandse. Om te beginnen wil ik ook even vermelden dat ik het lastig vind om met mijn vragen een fysieke winkel binnen te lopen, aangezien ik hier in Apeldoorn voor zover ik kon vinden kan kiezen uit dozenschuivers zoals "Dirk Blok" (geen goede ervaring mee), en de "Stappenbelt" Specialized concept store (buiten budget). Mocht iemand een fysieke winkel in de buurt aan kunnen raden, dan hoor ik het natuurlijk graag!

Wat de framemaat betreft, hier lijken de meningen nogal over te verschillen, en ik weet niet zo goed meer wie ik moet geloven. Ik ben 1,91 lang, en volgens allerlei tabellen en online adviezen kom ik ergens tussen de 19 en 23 inch uit, wat ik nogal een groot verschil vind. Is dit een kwestie van uitproberen, of is er nog iets zinnigs te zeggen wat betreft framemaat/lengte? Ik lees ook wel "korter is beter" ivm gewicht en stevigheid, maar een te kleine fiets lijkt me nou niet echt prettig...

Verder lees ik dat er nogal een verschil zit tussen verschillende merken/types versnellingen en remmen. Zo lijkt over het algemeen minimaal Shimano Deore aangeraden te worden wat betreft derailleurs. Betekend dit dat de minder goede systemen ook echt "slecht" zijn, of is dit voor een beginner niet zo'n probleem?

Ten slotte, mijn budget en de keuze tussen nieuw en tweedehands. Ik heb geen erg ruim budget, waardoor ik twijfel tussen een iets duurdere nieuwe fiets (5-600 euro), of een goedkopere tweedehandse (3-400 euro). Nadeel van een tweedehandse is natuurlijk dat je niet weet wat er mee gebeurt is, voordeel is dat ik dan "mooier" spul kan krijgen voor minder geld. De grote vraag is natuurlijk, waar ga ik het meeste plezier aan beleven. Ik ben niet vies van wat sleutelen/onderhoud, maar wat fietsen betreft heb ik nog weinig ervaring. Gaat een oudere tweedehands fiets (veel) meer onderhoud nodig hebben dan een nieuwe? Schoonmaken/smeren/afstellen lijkt me sowieso regelmatig nodig, maar zoals ik al zei, ik heb er geen ervaring mee...

Nu ik dit hele verhaal getypt heb realiseer ik me dat ik helemaal niet genoemd heb waar ik nou precies naar op zoek ben. Zoals ik al zei ben ik op zoek naar mijn eerste eigen fiets, na eerder op een geleende fiets gereden te hebben. Ik wil graag de bossen in hier in de omgeving (Veluwe), maar verder niets super-spannends. Ik denk dat een hardtail voor mij het meeste geschikt is, maar sta open voor advies. Ik wil graag een degelijke fiets die tegen een stootje kan, maar heb een beperkt budget (max 600eu).



Alle advies is welkom. Mocht ik nog informatie vergeten zijn, dan hoor ik dat graag, en zal het spoedig aanvullen!
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

Hallo Reacher,
Ik denk dat je voor jou budget beter in de tweedehandsmarkt kunt kijken.
Naar welke wielmaat gaat jouw voorkeur naar uit 26 of 29"?
Wat voor fiets was je leen fiets, wielmaat, framemateriaal, afmontage?
Ik heb zojuist effe op Marktplaats zitten kijken, maar er staan er genoeg op particulier en van fietsenhandelaar/fietsenzaak.

Kwa schakelen, vanaf Shimano SLX/ Sram X7, remmen Shimano Deore/SLX. (zelf geen ervaringen met Sram)

Voorvork, een goed onderhouden stalen veer vork, een voorvork op lucht spreekt soepeler aan.

Framemaat, amerikaanse merken, Specialized, Cannondale, Trek zijn langer dus dan kun je zoeken 19/20".
duitse merken, Cube, Bulls, Focus, Radon, Ghost zijn korter en dan zoek je 21/22".

Succes.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

1,91 en beperkt budget, max 600,-: 2e hands 29” hardtail.
Minimaal deore afgemonteerd.
Maatvoering: als 1,68m rijder weinig gevoel bij grote maten, L/XL? Sommige merken vallen kort uit, anderen lang, zoals hierboven al beschreven.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Reacher
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 18:59

reaction 67 schreef:Hallo Reacher,
Ik denk dat je voor jou budget beter in de tweedehandsmarkt kunt kijken.
Naar welke wielmaat gaat jouw voorkeur naar uit 26 of 29"?
Wat voor fiets was je leen fiets, wielmaat, framemateriaal, afmontage?
Ik heb zojuist effe op Marktplaats zitten kijken, maar er staan er genoeg op particulier en van fietsenhandelaar/fietsenzaak.

Kwa schakelen, vanaf Shimano SLX/ Sram X7, remmen Shimano Deore/SLX. (zelf geen ervaringen met Sram)

Voorvork, een goed onderhouden stalen veer vork, een voorvork op lucht spreekt soepeler aan.

Framemaat, amerikaanse merken, Specialized, Cannondale, Trek zijn langer dus dan kun je zoeken 19/20".
duitse merken, Cube, Bulls, Focus, Radon, Ghost zijn korter en dan zoek je 21/22".

Succes.
Zo, dat was snel, nu al twee reacties. Leuk binnenkomen op een forum zo, compilmenten!
Als ik het goed begrijp is een grotere wielmaat over het algemeen wat comfortabeler, en zijn de kleinere wielmaten vooral voor routes met veel scherpe bochten (klopt dit?). Wat dat betreft denk ik dat ik liever een grotere wielmaat heb, maar ik heb geen absolute voorkeur. Dank voor het lijstje merken/typenamen, daar valt op te googelen :-D

Wat voor fiets ik eerder te leen gehad heb weet ik niet precies, toen nooit zo op gelet. Wat ik nog weet was dat het een full carbon hardtail was, sowieso groter dan 26" wielen (kwamen ruim boven mijn knieen uit). Hij had de fiets zelf opgebouwd zei hij, dus het zal geen standaard model zijn geweest. De beste man was waarschijnlijk de ideale persoon geweest om me verder te helpen, helaas is dat geen optie meer (vader van mijn ex :oops:).
aurelius schreef:1,91 en beperkt budget, max 600,-: 2e hands 29” hardtail.
Minimaal deore afgemonteerd.
Maatvoering: als 1,68m rijder weinig gevoel bij grote maten, L/XL? Sommige merken vallen kort uit, anderen lang, zoals hierboven al beschreven.
Als ik het goed begrijp ben ik waarschijnlijk beter af met een tweedehands fiets van rond de 600, dan met een nieuwe van hetzelfde bedrag? En dus inderdaad zoeken naar iets met een degelijke afmontage, en geen genoegen nemen met "budget" series.


Voorvorken zal ik mij nog eens in verdiepen, dat zegt me voor nu nog niet zo veel. Ook de tweedehands markt in de gaten houden dus, als ik iets interessants vind zal ik hier eens om een mening komen vragen.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Ik ben al een hele tijd aan het neuzen. Volgens mij is de goedkoopste luchtgerveerde fiets de canyon al 4.0 ad 799 gevolgd door de cube attention sl ad 899. Dus valt dat in principe boven je budget.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zoals Reaction 67 al zegt zit er tussen merken wat verschil in maatvoering. Maar met jouw lengte zit je bij het overgrote deel van de merken het beste met een XL of 21".

Verschillen tussen de diverse wielmaten zijn zeer gering, maar een fiets met grotere wielen (29") is per definitie beter in verhouding gebouwd voor jou. Dus bij voorkeur 29".

En als je graag bij een dealer koopt, ga daar eens kijken voor een gebruikte fiets. Dan mag je er van uit gaan dat die fiets aardig in orde is en als er puntjes zijn, dat die dealer daar over begint. En laat je daar niets wijs maken over maatvoering, soms willen ze een bepaalde fiets kwijt en zijn ze iets minder eerlijk over de juiste maat.

Je budget voor een nieuwe fiets is net aan de krappe kant. Inmiddels beginnen fietsen die en soepel schakelen, goed remmen, aardig veren en bovenal redelijk duurzaam zijn aardig richting de €1.000,- te gaan. Dat zijn dan fietsen waar je ook zonder verrassingen mee naar het buitenland kunt. En als je het leuk vindt, dat je niet na een jaar weer een nieuwe wilt hebben (wat bij een fiets van €600,- bijna zeker het geval is).

Als je je budget iets oprekt (€800,-) krijg je stukken meer fiets voor je geld en voor die prijs kun je hier en daar een overjarig model scoren dat voorheen over de €1.000,- zal hebben gekost. En je kunt bij internetaanbieders rond gaan neuzen, die hebben voor €800,- meestal ook wel wat geinigs waar je in de winkel vaak €100,- meer betaald.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zou als je voor 2dehands gaat zeker niet je budget verlagen naar 400, want dan krijg je dezelfde kwaliteit als nieuw voor 600.
Mijn advies zou zijn om 2de hands voor 600,- gaan, dan kan je echt wel wat leuks uitzoeken met een fatsoenlijke vork en bijv. SLX schakelspul.
Kijk eens bij een grote fiertsenzaak, daar is de kans op een juiste maat groter, dan kan je wat proefrijden.
Mmb40
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 06:15
Mijn mountainbike: Rose Count Solo 3
Contacteer:

Mijn ervaring is liever nieuw bij een MTB. Alles slijt en is op termijn aan vervanging toe. Tuurlijk, bij een tweedehands fiets is er vast al het een en ander vervangen, maar er zit vast ook een en ander aan te komen. Bij een nieuwe kan je de eerste tijd zorgeloos rondrijden.
En wat er aan overjarig spul nieuw wordt aangeboden is zeer scherp geprijsd. Liever richting 800 euro gaan zou mijn advies ook zijn.
WCB-M-062 XC Ricer

https://www.strava.com/athletes/mmb40" onclick="window.open(this.href);return false;
Reacher
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 18:59

Juist, dus in ieder geval geen "goedkoop" tweedehandsje, dat is me nu duidelijk. Budget (veel) verder oprekken zit er helaas niet in, zeker aangezien ik ook nog aanverwante accesoires moet kopen (helm, schoenen, tools/reserveonderdelen etc, eventueel pedalen). Dat ik met mijn huidige beperkte budget mogelijk met 1 a 2 jaar weer een nieuwe fiets ga willen vind ik niet zo heel erg, ik verwacht dan (ivm tussentijds afstuderen) wat meer financiele middelen te hebben voor een "echt" goede fiets.

Wat is jullie mening over bijvoorbeeld deze Giant, of deze Scott Aspect? De Giant heeft zo te zien betere onderdelen (Sram x9, Rock Shox reba SL), maar ziet er op de foto's ook duidelijk "gebruikt" uit. Beide fietsen zijn maat XL, de Scott Aspect lijkt nog iets groter (wielen lijken verder uit elkaar te staan).

Ik zal deze week toch nog eens een rondje langs de plaatselijke fietsenwinkels doen om te kijken of ze wat moois hebben staan, wie weet kom ik nog wat geschikts tegen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 19 januari 2024, 01:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Mario070 schreef:Accessoires....kleding, helm en bril van de Lidl....sokken en schoenen van de Decathlon en het gereedschap,alles voldoet prima... :-D :-q
+1 :-q
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

neem het geld mee dat je wil spenderen, ga naar Decathlon, en koop alles in 1 keer.
Fietsje vanaf 289,-

Lekker fietsen en kijken of het wat voor je is, zo niet leuke stadsfiets of op MP gooien.
Is het wel wat, dan rustig 2 jaartjes leren tijdens fietsen.

Heb ik gedaan met neef, en 3 jaar later fiets nog heel, en hij rijd er nu nog steeds op in de winter.
Reacher
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 18:59

leov schreef:neem het geld mee dat je wil spenderen, ga naar Decathlon, en koop alles in 1 keer.
Fietsje vanaf 289,-

Lekker fietsen en kijken of het wat voor je is, zo niet leuke stadsfiets of op MP gooien.
Is het wel wat, dan rustig 2 jaartjes leren tijdens fietsen.

Heb ik gedaan met neef, en 3 jaar later fiets nog heel, en hij rijd er nu nog steeds op in de winter.

Klinkt op zich interessant, maar gaat zo'n goedkope fiets heel blijven als ik er een beetje mijn best op doe? Ik heb op "gewone" stadsfietsen al eens een ketting doormidden getrapt, en ooit eens een trapas krom getrapt tegen de wind in. Ik heb niet het idee dat ik nou zo onbenullig lomp ben, ik vind gewoon graag dat als ik met volle kracht een heuvel op wil, mijn fiets dat ook gaat overleven, dat ik iet met twee halve fietsen naar huis mag lopen :roll:
Dat ik het mountainbiken leuk vind geloof ik wel na ruim 5-600km op geleende/gehuurde fietsen...

Mocht dit ongegronde angst zijn dan hoor ik het natuurlijk graag, ik heb echter van verschillende kanten horrorverhalen gehoord over gebroken frames bij <300 euro fietsen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mmb40 schreef:... Bij een nieuwe kan je de eerste tijd zorgeloos rondrijden. ...
Hoe goedkoper de fiets, hoe korter die periode... .

Koop je een gebruikte met XT van 2 generaties terug en de kabels zijn vernieuwd en ketting en tandwielen in redelijke staat, dan heb je daar langer plezier van dan van een nieuwe Altus groep... .



Die goedkoopste Decathlon is niet echt een goed idee. Het kan blijkbaar werken. Maar het is een lompe fiets die kwetsbaar is. Breken zal het frame niet, daar let Decathlon wel op. Maar een keer lomp schakelen en de ketting kan wel breken. Of een flinke slag in je wiel als je een keer net iets te raar doet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 19 januari 2024, 01:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie