Stack en Reach verbazing

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Scottie2000 schreef:Met de geometrie van mijn bikes is niets mis. Tot nu toe ben ik de beperkende factor. :)
Mmm, misschien ga je merken dat een andere geometrie je veel meer helpt en dat de grenzen een stuk verder weg liggen!

Nu geeft de fiets je op een bepaalde limiet geen vertrouwen meer. Dat ligt misschien aan jou, maar wat is er op tegen een fiets te pakken waarbij die limiet een stuk verder ligt? Dan ben je misschien niet beter geworden, maar je gaat toch een stuk harder (of ruiger/verder/steiler, etc.).

Daar draait al dat geouwehoer over geometrie om!


(sorry, nu moet je weer geld uitgeven... :wink: :kiss: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lars TB schreef:Nu geeft de fiets je op een bepaalde limiet geen vertrouwen meer. Dat ligt misschien aan jou, maar wat is er op tegen een fiets te pakken waarbij die limiet een stuk verder ligt? Dan ben je misschien niet beter geworden, maar je gaat toch een stuk harder (of ruiger/verder/steiler, etc.).
En je gaat ook een stuk harder - wat de tijd die je hebt om te reageren doorgaans niet ten goede komt - wanneer je er achter komt dat toch jij echt de beperking was... :bier:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef:
Lars TB schreef:Nu geeft de fiets je op een bepaalde limiet geen vertrouwen meer. Dat ligt misschien aan jou, maar wat is er op tegen een fiets te pakken waarbij die limiet een stuk verder ligt? Dan ben je misschien niet beter geworden, maar je gaat toch een stuk harder (of ruiger/verder/steiler, etc.).
En je gaat ook een stuk harder - wat de tijd die je hebt om te reageren doorgaans niet ten goede komt - wanneer je er achter komt dat toch jij echt de beperking was... :bier:
Het moet ergens een beetje spannend blijven :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Lars TB schreef:
Het moet ergens een beetje spannend blijven :bier:
Goed... ik ga dus toch maar sjoelen ipv een fiets upgrade :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Loknor schreef:Zomaar een korte pen op een fiets kwakken terwijl je niet snapt wat dat doet is niks voor mij.
Maar soms werkt dingen voelen in de praktijk toch het beste, ook al snap je de theorie erachter prima (wat volgens mij wel net geval is toch?)

Zoals iedere ervaren fietser kijk ik ook naar geometrietabellen als ik iets nieuws uitzoek. Maar alleen op een tabel ga je niet voelen hoe het in de praktijk rijdt. Ik zie het als een grove schifting, bepaalde maten en hoeken moeten aan mijn criteria voldoen. Het finetunen gebeurt pas als het frame opgebouwd is... (ik koop al jaren spullen waarop ik niet proef kan rijden, want niet in NL leverbaar of losse frames etc).
Dus een pennetje dat net iets korter is, stuur met andere sweep, dat mag imo best proefondervindelijk gebeuren.

Ik ben zelf trouwens 1.70m en rijd alweer een jaar of vier op 29ers naar volle tevredenheid, ben het dus ook absoluut niet eens met Gebbetjes opmerking daarover. Mijn voorkeur qua zithouding is wel heel anders dan de jouwe denk ik, ik zit graag rechterop (stuur even hoog of een tikje hoger dan het zadel).

Natuurlijk is reach een belangrijk aspect, maar ik kijk toch ook nog steeds naar de bovenbuislengte omdat die belangrijk is voor als je zit. Soms wel lastig inschatten ingeval van extreme zitbuisvormen, maar bij veel hardtails nog prima te gebruiken als indicatie imo.

Mijn huidige fully is een Banshee Phantom met de volgende geo (medium). Mijn vork is nog een fractie langer (130 ipv 120mm) dus de boel is daarmee ook nog ietsie slacker:
Afbeelding

Dit geeft een fiets die veel vertrouwen geeft in technisch terrein, op asfalt gaf hij in het begin een heel licht gevoel van wielflop. Daar wen je snel aan, en in het terrein is dat gevoel er niet.
Mijn hardtail (ook 29") is een maatgebouwd frame, daar heb ik bewust een iets hogere stack en kortere reach (415mm, 580mm toptube) gekozen in vergelijking met de Banshee omdat die fiets vooral NL rondjes ziet. Nog steeds leuk om ook serieuzere trails mee te rijden, maar met een wat lichtvoetiger gevoel op de rondjes die ik er het vaakst mee rijd.

Beide fietsen rijd ik met dezelfde 50mm stuurpen en 740mm stuur met dezelfde backsweep. Uiteraard geeft dit twee fietsen die niet precies hetzelfde voelen qua rijgedrag, maar is dat erg? Ze voelen goed voor mij en wat ik ermee rijd... dus me happy :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Minder denken, meer doen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb weinig verstand van geometrieën, maar heb wel aardig wat bikes geprobeerd en vaak waren fietsen waar ik zelf eerst nooit aan had gedacht de leukste.
Zo vind ik Specialized er vaak schitterend uitzien, maar reed ik veel lekkerder op Devinci Django en Canyon Nerve+Spectral.
Een leuke manier om veel fietsen te proberen heb je helaas net gemist:
http://bikefreak-magazine.eu/test-festi ... envatting/" onclick="window.open(this.href);return false; , maar wellicht dat zo,n testcenter wel nog interesant voor je kan zijn.
http://bikefreak-magazine.eu/mtb-e-mtb-testcenter-2018" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

SYS

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=138009" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie